Vattenbyten är det BÄSTA du kan göra när du har nitrit. Att tillsätta ännu mera nitrivecdos tycker jag är inte är lämpligt. Tänk på den mängd nitrivec du utsätter dinna fiskar för om du bara häller i mer och mer!!
Det finns bakteriekultur att slå i, men själv föredrar jag att låta filtret få ha sin gång och komma igång med en fin bakteriekultur. Du har ett litet akvarium, lätt att få nitrit i, lätt att få dåliga vattenvärden i överhuvudtaget. Byt 10-20%vatten dagligen i 1-3veckor. Om du lyckas slammsuga upp gamla matrester på botnen är det bra. Mata mycket sparsamt.
//Camilla
Nitrivec är ju bakterikultur....
de finns nått som heter Ammovec som är baktriekultur det med men de tar bort nitriten väldigt fort, kan dock va skadligt om vattnet ändrar sig så pass fort, yngel är kännsliga för nitrit, lika så platy, de är de första som brukar stryka med...
När jag fick nitrit så köpte jag en flaska nitrivec och en Ammovec, bytte ca 20% vatten varrannan dag och följde instruktionerna på ammovec och nitrivec , alltså 10Ml per 100L (tror jag de va)(den instruktionen för ett nystartat kar) och drog ner på matningen.
Så skulle jag nog gjort om jag var du, dra ner på matningen av yngelna med då de brukar klara sig rätt bra ändå men växer långsammare, mata dom dock lite.
Byta vatten hjälper inte... eller de hjälper en kort stund för att h¨ålla ner nitrithalten, men de hjälper inte i de långa loppet då är de bara bakterier som hjälper.