Nitrit hos ett yngel

#1 - 28 april 2007 07:23
Mitt akvarium har varit igång i en vecka nu. I akvariet (54l)finns 3 platy och 8-9 guppy-yngel samt ett gäng växter. Nu börjar nitriten vandra uppåt på skalan (naturligtvis :)). Har gjort ett par mindre vattenbyten och hällt i mer nitrivec samt slutat mata de vuxna fiskarna (ynglen måste ju få mat). Vad mer kan jag göra för det verkar inte hjälpa? Har läst någonstans att vattenbyten inte är särskilt bra [:o] och att man ska hälla i en stor dos Nitrivec, men vad är en stor dos? :confused: Just nu häller jag dagligen i 10ml/100l och lite till nu de senaste dagarna pga nitriten. Ska jag försöka rensa botten?
#2 - 28 april 2007 14:41
Vattenbyten är det BÄSTA du kan göra när du har nitrit. Att tillsätta ännu mera nitrivecdos tycker jag är inte är lämpligt. Tänk på den mängd nitrivec du utsätter dinna fiskar för om du bara häller i mer och mer!!
Det finns bakteriekultur att slå i, men själv föredrar jag att låta filtret få ha sin gång och komma igång med en fin bakteriekultur. Du har ett litet akvarium, lätt att få nitrit i, lätt att få dåliga vattenvärden i överhuvudtaget. Byt 10-20%vatten dagligen i 1-3veckor. Om du lyckas slammsuga upp gamla matrester på botnen är det bra. Mata mycket sparsamt.

//Camilla
#3 - 29 april 2007 22:44
Har akvariet varit igång i en vecka? Jag skulle ha väntat med att ha i fiskar 2-3 veckor så att det hade blivit lite balans i akvariet..
#4 - 30 april 2007 08:30
Nje.. någon måste ju skita in akvariet så en eller två fiskar skulle inte skada allt förmycket om du bara matade snålt.
//Camilla
#5 - 30 april 2007 09:30
C.Ciklid skrev:
Vattenbyten är det BÄSTA du kan göra när du har nitrit. Att tillsätta ännu mera nitrivecdos tycker jag är inte är lämpligt. Tänk på den mängd nitrivec du utsätter dinna fiskar för om du bara häller i mer och mer!!

Det finns bakteriekultur att slå i, men själv föredrar jag att låta filtret få ha sin gång och komma igång med en fin bakteriekultur. Du har ett litet akvarium, lätt att få nitrit i, lätt att få dåliga vattenvärden i överhuvudtaget. Byt 10-20%vatten dagligen i 1-3veckor. Om du lyckas slammsuga upp gamla matrester på botnen är det bra. Mata mycket sparsamt.

//Camilla

Nitrivec är ju bakterikultur....
de finns nått som heter Ammovec som är baktriekultur det med men de tar bort nitriten väldigt fort, kan dock va skadligt om vattnet ändrar sig så pass fort, yngel är kännsliga för nitrit, lika så platy, de är de första som brukar stryka med...
När jag fick nitrit så köpte jag en flaska nitrivec och en Ammovec, bytte ca 20% vatten varrannan dag och följde instruktionerna på ammovec och nitrivec , alltså 10Ml per 100L (tror jag de va)(den instruktionen för ett nystartat kar) och drog ner på matningen.
Så skulle jag nog gjort om jag var du, dra ner på matningen av yngelna med då de brukar klara sig rätt bra ändå men växer långsammare, mata dom dock lite.

Byta vatten hjälper inte... eller de hjälper en kort stund för att h¨ålla ner nitrithalten, men de hjälper inte i de långa loppet då är de bara bakterier som hjälper.
Bilagor:
#6 - 30 april 2007 10:11
Att byta vatten är en effektiv akutåtgärd. Du minskar nitrit halten, eftersom du manuellt avlägsnar en del av nitriten.

Bakterierna som omvandlar nitriten, utvecklas först när där finns nitrit för dem att leva på. Tyvärr så växer de inte så fort, därför får man förhöjd nitrit medan de växer till. Detta sker, även om du inte tillsätter några bakteriekulturer.

Personligen fortsätter jag mata fiskarna, om än lite mindre än vanligt. Gör dagliga vattenbyten på ca 30 %, för att hjälpa fiskarna under den kritiska tiden.

MVH/Anita
#7 - 30 april 2007 10:24
det viktigaste vid nitritspikar är att vattnet syresätts ordentligt så bakterierna kan få syre o bryta ner all nitrit o föröka sig.

utan syre händer inget ... specielt under natten är det vitigt o ha god syresättning eftersom då använder växterna syre också
#8 - 5 maj 2007 07:29
Tack! [:-88] Gjorde som ni sa och drog ned matningen samt bytte lite vatten varje dag. Var lite orolig eftersom jag behövde åka bort i 3 dagar och nitriten låg på 1,6mg/l. Hade ingen som kunde byta vatten men å andra sidan fick fiskarna ingen mat heller på den tiden. Gjorde ett större vattenbyte dagen innan jag åkte samt såg till att pumpen bubblade till ytan ordentligt för att få ner mer syre i akvariet. Idag när jag kollade hade nitriten gått ned till straxt över 0,3mg/l så nu är allt frid och fröjd igen. [:-94]

Nu ska jag bara lära mig att mata rätt mängd också.[:I]

Annons