Nitrit!

#1 - 23 januari 2009 16:47
Kollade precis nitrithalten i mitt vatten ( uppstartat för ca. 7 dagar sen )! Testet är gjort med stickor.. (vet att det inte alltid visar som det ska) men nu visade det nitrit!! :( Vad ska jag göra nu? Hällde i 20 ml nitrivec! Ska jag göra delvattensbyte??

Snabba svar tack.

Förresten: jag matade precis innan jag tog provet (spelar detta in tror ni, så det kan vara missvisande?)

TACK :(
#2 - 23 januari 2009 16:56
Det beror på hur mycket nitrit det var?
#3 - 23 januari 2009 17:00
JojjeN skrev:
Det beror på hur mycket nitrit det var?

Ja det är ju det jag inte vet...[:o] är ju sådana usla stickor, så den är liksom lite rosa som visar att det är nitrit i vattnet...
det kan inte ha något med matningen att göra precis innan jag tog testet? [:o]
#4 - 23 januari 2009 17:10
HeroS skrev:
Ja det är ju det jag inte vet...[:o] är ju sådana usla stickor, så den är liksom lite rosa som visar att det är nitrit i vattnet...

det kan inte ha något med matningen att göra precis innan jag tog testet? [:o]

Fan, jag sitter med samma problem. Har du stort akvarium?
#5 - 23 januari 2009 17:45
ojkooj skrev:
Fan, jag sitter med samma problem. Har du stort akvarium?

ca. 96 du då?:(
#6 - 23 januari 2009 20:20
Ingen som kan hjälpa mig? :confused:
#7 - 23 januari 2009 20:29
HeroS, läs lite här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Ingen panik.. ta det lugnt, det löser sig av sig själv om du bara skyndar långsamt.
Om det bara är sju dagar gammalt så har du ett tag till innan karet stabiliserar sig.

Och skulle du få en hög nitritspik så kan man göra ett delvattenbyte ja.
#8 - 23 januari 2009 20:31
HeroS skrev:
Ingen som kan hjälpa mig? :confused:

Titta nitriten igen om det är rosa aktigt gör ett vattenbyte på 20-40% sen häller du i Toxivec. Bor du i Göteborg eller kommunerna runt omkring ska du ALDRIG använda nitrivec då ska du ha ammovec. sen matar du inte på 2 - 3 dagar och så tittar du nitriten igen. Om du har easy life häll i det också :)
#9 - 23 januari 2009 20:34
Humm, varför det fösen?

"Sera Ammovec bakt.kultur

Kultur med olika levade bakteriekulturer. Används vid nystart och efter filter- rengörning. Farlig nitrit och amoniak oskadliggörs och nitrat minskar. Vid PH under 7 används Sera Nitrivec."

Eller har vi över PH7 i hela gbg med omnejd?!
#10 - 23 januari 2009 20:40
I hela Göteborg och runt omkring göteborg används Ammovec för Götet har det Ph:et så du ska använda Ammovec inte Nitrivec Egentligen behövs det inte nitrivec i hela västra götaland :) bara onödigt och kan skada fiskarna.
#11 - 23 januari 2009 20:42
Humm, kan det vara så? Borde inte butikerna tex. ha ett visst hum om detta?
#12 - 23 januari 2009 20:43
Och Ammovec är samma som Nitrivec fast dom används i olika Ph värden fast egentligen så bruter ammovec ner nitrit och Ammonium samt ammoniak med mera bättre säkrare och inte dåligt för växterna i lagom dos :)
#13 - 23 januari 2009 20:44
Bowman skrev:
Humm, kan det vara så? Borde inte butikerna tex. ha ett visst hum om detta?

Dom vill bara att du ska köpa nitrivec för det är ju det mest kända. Men Ammovec är det du ska använda och du bor i Göteborg förmodar jag?
#14 - 23 januari 2009 20:46
Aj fan där ser man..
Men varför skulle dom vilja att man skulle köpa något för att det är mest känt?
Visst att butiker är riktiga klåpare ofta med tips och rekommendationer osv.
Men detta rimmar ju inte riktigt rätt.

Jag vill nog ha mer källor på detta, innan jag ser det som fakta.
#15 - 23 januari 2009 20:47
Bowman skrev:
HeroS, läs lite här

Ingen panik.. ta det lugnt, det löser sig av sig själv om du bara skyndar långsamt.

Om det bara är sju dagar gammalt så har du ett tag till innan karet stabiliserar sig.

Och skulle du få en hög nitritspik så kan man göra ett delvattenbyte ja.

Okej, tog nitrittest nyss, det är liiite rosaaktigt.. Eftersom jag har stickor så ver jag ju inte exakt. Ska köpa mer nitrivec i morgon och hälla i och hoppas att det sjunker.
Alltså ska jag inte göra något vattenbyte nu? :confused:
Är det alltid så att det visar nitrit i nya akvarium även fast det inte behöver vara farligt?
Nu när jag funderar så verkar platysarna lite stressade emellan åt..tecken på nitrit?? [:o]
#16 - 23 januari 2009 20:48
Bowman skrev:
Aj fan där ser man..

Men varför skulle dom vilja att man skulle köpa något för att det är mest känt?

Visst att butiker är riktiga klåpare ofta med tips och rekommendationer osv.

Men detta rimmar ju inte riktigt rätt.

Jag vill nog ha mer källor på detta, innan jag ser det som fakta.

Vilket Ph värde har du? Du bor ju i Mölnlycke så jag tror mellan 6.5-7.7 i Ph änvänder du torv? Fortsätt i så fall inte med det!
#17 - 23 januari 2009 20:50
HeroS skrev:
Okej, tog nitrittest nyss, det är liiite rosaaktigt.. Eftersom jag har stickor så ver jag ju inte exakt. Ska köpa mer nitrivec i morgon och hälla i och hoppas att det sjunker.

Är det alltid så att det visar nitrit i nya akvarium även fast det inte behöver vara farligt?

Nu när jag funderar så verkar platysarna lite stressade emellan åt..tecken på nitrit?? [:o]

Stress behöver inte vara nitrit och i nya akvarium ja så får man ofta väldigt höga nitrithalter i början och det är bäst att behandla med en gång. Om du bor i Göteborg eller komunerna runt omkring så skippa Nitrivec o använd Ammovec. Hoppas allt blir bra med ditt akvarium och att allt ordnar sig :)
#18 - 23 januari 2009 20:51
Fösen skrev:
Vilket Ph värde har du? Du bor ju i Mölnlycke så jag tror mellan 6.5-7.7 i Ph änvänder du torv? Fortsätt i så fall inte med det!

Jag mätte Ph för ett tag sen, tror jag hade 7,5. det var dock ett tag efter att jag slutat med "uppstarts-nitrivecen". Vilket ph som kom ur kranen hemma vet jag inte, säkert det du säger.
Nej torv kör jag inte.
#19 - 23 januari 2009 20:52
HeroS skrev:

Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.

Nitrit SKA komma, det är en normal process och en bra och nödvändig sak. Dock får det inte bli förmycket, så det är ju helt onödigt att hälla i nitrivec om du inte vet om du har farliga mängder.
#20 - 23 januari 2009 20:53
Bowman skrev:
Jag mätte Ph för ett tag sen, tror jag hade 7,5. det var dock ett tag efter att jag slutat med "uppstarts-nitrivecen". Vilket ph som kom ur kranen hemma vet jag inte, säkert det du säger.

Nej torv kör jag inte.

Ph 7.5 då är det Ammovec som gäller håller på som en galning just nu och tittar in i alla zoobutiker i hela Götet kungsbacka och Kungälv men inte en enda jävla affär har ammovec har dock några affärer kvar ammovec är svårt att få tag i men värt besväret :)
#21 - 23 januari 2009 20:53
JojjeN skrev:
Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.

Nitrit SKA komma, det är en normal process och en bra och nödvändig sak. Dock får det inte bli förmycket, så det är ju helt onödigt att hälla i nitrivec om du inte vet om du har farliga mängder.

Nej precis tänkte med på det, kolla först med ett riktigt test vilka mängder du har. Att det finns eller inte finns är ju ganska ointressant.
#22 - 23 januari 2009 20:56
Fösen skrev:
Ph 7.5 då är det Ammovec som gäller håller på som en galning just nu och tittar in i alla zoobutiker i hela Götet kungsbacka och Kungälv men inte en enda jävla affär har ammovec har dock några affärer kvar ammovec är svårt att få tag i men värt besväret :)

Ja jag säger inte att du har fel. Himla lustigt att jag aldrig hört detta förens nu bara.
Beställ på nätet då om du behöver då, måste ju finnas på mängder av webbplejs.

Om man kör lowtec då och hämtar lite jord i skogsgläntan och blandar och filtrerar för att få tag på nitifikationsbakterier.

Vart hamnar dessa i skalan mellan amovec och nitrivec?
#23 - 23 januari 2009 21:00
Bowman skrev:
Ja jag säger inte att du har fel. Himla lustigt att jag aldrig hört detta förens nu bara.

Beställ på nätet då om du behöver då, måste ju finnas på mängder av webbplejs.

Om man kör lowtec då och hämtar lite jord i skogsgläntan och blandar och filtrerar för att få tag på nitifikationsbakterier.

Vart hamnar dessa i skalan mellan amovec och nitrivec?

Inte jord utomhus för fasiken hoppas jag. och webbplejs det var en bra idé att kolla upp. Egentligen är det bättre att köpa men man kan ju göra själv men har hört att lite för mycket dödar för lite händer inget så det borde nog vara lite svårt :)
Bilagor:
#24 - 23 januari 2009 21:04
JojjeN skrev:

Men det är väl inte farligt att hälla i nitrivec även om värdena inte är så "hotande". Det är väl bättre att jag häller i för säkerhets skull eller? :confused:
#25 - 23 januari 2009 21:07
HeroS skrev:
Men det är väl inte farligt att hälla i nitrivec även om värdena inte är så "hotande". Det är väl bättre att jag häller i för säkerhets skull eller? :confused:

Du kan ju hälla i lite men inte för mycket bara så är det bar :)
#26 - 23 januari 2009 21:23
Jag ska inte göra ett vattenbyte "ifall"? Det är inte heller bra väl?:(
#27 - 23 januari 2009 21:23
HeroS skrev:
[quote=JojjeN;1247421]Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.

quote]

#28 - 23 januari 2009 21:26
Fösen skrev:
Inte jord utomhus för fasiken hoppas jag. och webbplejs det var en bra idé att kolla upp. Egentligen är det bättre att köpa men man kan ju göra själv men har hört att lite för mycket dödar för lite händer inget så det borde nog vara lite svårt :)

Men du, "har hört" är ganska låg grad av fakta eller?

Läs om egengjord nitrivec här på forumet, sök lite..
Tror inte det är skadligt..
#29 - 23 januari 2009 21:26
HeroS skrev:

Du kan göra det om du vill upp till 25% :)
#30 - 23 januari 2009 21:26
Bowman skrev:

Nej nej inte för alla fiskar bara Malawi ciklider :)
#31 - 23 januari 2009 21:27
HeroS skrev:

Kolla vad du har för värden först. Med dropptest.
Har du en himla massa fisk i karet?
Hur stort är det osv. det spelar en del roll med.
#32 - 23 januari 2009 21:28
Fösen skrev:

Nej nej, vad?

Är nitrivec skadligt för malawi?
#33 - 23 januari 2009 21:29
hero, har du läst i tråden jag visade dig.

Gör det.
#34 - 23 januari 2009 21:29
Bowman skrev:

Jag tror att det jag säger stämmer in bra men jag kan inte säga att jag vet till 100%.
#35 - 23 januari 2009 21:29
Bowman skrev:
hero, har du läst i tråden jag visade dig.

Gör det.

Den tråden verkar vara väldigt bra så jag säger detsamma läs den HeroS eller nåt?
#36 - 23 januari 2009 21:30
Bowman skrev:
Nej nej, vad?

Är nitrivec skadligt för malawi?

Ja det är det till har Malawi och de ska ha Ph 8 vilket betyder Ammovec :)
#37 - 23 januari 2009 21:32
Fösen skrev:
Jag tror att det jag säger stämmer in bra men jag kan inte säga att jag vet till 100%.

Jag är tyvärr skeptisk. Mycket av det du säger är helt nytt för mig, Jag har skummat igenom många "nystartartrådar" och har inte sprungt på att Nitrivec är skadligt, snarare tvärt om. Ingen direkt fara alls att överdosera, förutom mot plånboken då.

Och amovec, har jag inte hört/sett/läst nånstans om att det är det man "måste ha i göteborg"..
#38 - 23 januari 2009 21:36
Jag har läst den 10000 gånger =)
Jag har 5 fiskar... inte en enda mer.. ( två ancistrus, en kampis, två platy ) i ett 96 liters kar..
Tror dock inte att jag kan få tag på dopptest innan måndag..dåligt utbud här..
#39 - 23 januari 2009 21:38
HeroS skrev:
Jag har läst den 10000 gånger =)

Jag har 5 fiskar... inte en enda mer.. ( två ancistrus, en kampis, två platy ) i ett 96 liters kar..

Tror dock inte att jag kan få tag på dopptest innan måndag..dåligt utbud här..

Men du hero, jag tror faktiskt inte du har nitritproblem då.
Avvakta och kolla bara så fiskarna inte försöker simma ur karet typ. Gör dom det, gör ett delvattenbyte på 20-30%

Och är du ändå lite orolig, mata bara sparsamt, hälften av vad du tycker är lite. Och bara varannan dag.
#40 - 23 januari 2009 21:40
Bowman skrev:
Jag är tyvärr skeptisk. Mycket av det du säger är helt nytt för mig, Jag har skummat igenom många "nystartartrådar" och har inte sprungt på att Nitrivec är skadligt, snarare tvärt om. Ingen direkt fara alls att överdosera, förutom mot plånboken då.

Och amovec, har jag inte hört/sett/läst nånstans om att det är det man "måste ha i göteborg"..

Man måste inte men det är bäst med det och Nitrivec sänker också Ph men för Malawi ciklider är det extra farligt med nitrivec rekomenderas ej till Malawi men som sagt det går ju bra med Nitrivec men Ammovec är ju det bästa om man bor inom Göteborg eller runt om kring. Och ja Ammovec det är ju inte så vanligt nu för tiden så det förvånade mig inte att du inte hade hört talas om det :)
#41 - 23 januari 2009 21:43
Tack alla =)
#42 - 23 januari 2009 21:46
HeroS skrev:

nej, men slöseri med pengar

Fösen skrev:
Du kan ju hälla i lite men inte för mycket bara så är det bar :)

Vad grundar du detta på? Nitrivec är helt ofarligt att överdosera, dock är det ett slöseri eftersom det inte hjälper med mer-

Fösen skrev:

Jo, utomhus.

Fösen skrev:
Du kan göra det om du vill upp till 25% :)

I ett nystartat kar? Det tycker jag verkligen inte man ska rekommendera om det inte är nödfall eller om man VET att nitriten ligger på topp.

Fösen skrev:

Vad grundar du detta på?

Fösen skrev:
Ja det är det till har Malawi och de ska ha Ph 8 vilket betyder Ammovec :)

Bullshit, ammovec skapades för att dra in mer pengar till Sera, de funkar likadant.

Fösen skrev:
Man måste inte men det är bäst med det och Nitrivec sänker också Ph men för Malawi ciklider är det extra farligt med nitrivec rekomenderas ej till Malawi men som sagt det går ju bra med Nitrivec men Ammovec är ju det bästa om man bor inom Göteborg eller runt om kring. Och ja Ammovec det är ju inte så vanligt nu för tiden så det förvånade mig inte att du inte hade hört talas om det :)

BULLSHIT igen, ammovec är inte vanligt eftersom det bara var ett lurendrejeri, nitrivec funkar lika bra.
#43 - 23 januari 2009 21:58
Har själv nystartat växtkar. Kört med Nutrafin och det fungerar kanon bra tycker jag.
Har ingen nitrit alls sen jag startade upp för ca 2 veckor sedan. Köpte mig ett JBL Nitrit test med. JBL testet visar rätt värden. JBL Nitrit test kostade mig 120kr. Man blir så trött på alla provstickor som ofta visar helt fel värden. . Kastade mina provstickor från Tetra åt helvete. När jag kollade mitt KH värde med stickan så visade den 2KH fel . Så med mitt JBL KH test fick jag droppa i 4 droppar innan det slog om från blått till gult . Då gav det ett värde på 4 i KH i stället för sticktestet som visade 6 i KH. I nystartat kar är det viktigt att du inte stoppar i för mycket fisk samt matar sparsamt. Röda mygg är ett bra foder att ge. Kortfristig åtgärd är att byta 50% av vattnet om du får för hög nirit i karet. Normalt bör inte koncentrationen av ammonium och nitrat överstiga 0,2mg/l (ppm) . Högre värden kan innebära att bakteriefloran är störd. Nitrit är liksom ammoniak mycket giftigt för fiskar. Beroende på hur känsliga fiskarna är kan redan konsentrationer mellan 0,5 och 1mg/l (ppm) ha dödlig verkan.
#44 - 23 januari 2009 22:00
JojjeN skrev:

Vad grundar du detta på? Nitrivec är helt ofarligt att överdosera, dock är det ett slöseri eftersom det inte hjälper med mer-

Jo, utomhus.

I ett nystartat kar? Det tycker jag verkligen inte man ska rekommendera om det inte är nödfall eller om man VET att nitriten ligger på topp.

Vad grundar du detta på?

Bullshit, ammovec skapades för att dra in mer pengar till Sera, de funkar likadant.

BULLSHIT igen, ammovec är inte vanligt eftersom det bara var ett lurendrejeri, nitrivec funkar lika bra.

Ja det var lite det jag antog :)
#45 - 23 januari 2009 22:03
prisoner skrev:
. Röda mygg är ett bra foder att ge.

Håller verkligen inte med, enligt undersökningar så blir var tredje som använder frysta röda mygg allergiska.

Dessutom lever röda mygg i skitigt vatten som kan orsaka bukvattenssot när fiskarna äter det.
#46 - 24 januari 2009 07:06
Kanske de försöker få användaren att tro att det är fler Nitrosomonas i ammovec och fler nitrobacter i nitrivec?
#47 - 24 januari 2009 09:07
JojjeN skrev:

Jo, utomhus.

Vad grundar du detta på?

Jord utomhus ska du inte använda du får köpa akvarie jord hos en akvariehandlare eller nåt. Nitrivec är ju inte farligt att överdoseras men det rekomenderas ej. Nitrivec används för Ph under 7 och Ammovec för Ph över 7 läs här försökte bara hitta nåt där det stog http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=1490&SectionId=2159
#48 - 24 januari 2009 09:08
Kramfors skrev:
Kanske de försöker få användaren att tro att det är fler Nitrosomonas i ammovec och fler nitrobacter i nitrivec?

Det har du fullkomligt rätt i vid ph under 7 så behövss de där bakterierna som är i Nitrivec och vid ph över 7 så behöver man bekterierna som är i Ammovec :)
#49 - 24 januari 2009 09:10
HeroS skrev:
Tack alla =)

Varsågod hoppas alla hjälpte dig så du kan vara nöjd med karet och lycka till :)
#50 - 24 januari 2009 09:19
Fösen skrev:
Jord utomhus ska du inte använda du får köpa akvarie jord hos en akvariehandlare eller nåt. Nitrivec är ju inte farligt att överdoseras men det rekomenderas ej. Nitrivec används för Ph under 7 och Ammovec för Ph över 7 läs här försökte bara hitta nåt där det stog http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=1490&SectionId=2159

Haha, "Akvarie jord"? :D Det är ju bakterierna som finns i jorden i naturen som man vill åt, inte nån akvarie jord. :p

Titta:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Fösen skrev:
Det har du fullkomligt rätt i vid ph under 7 så behövss de där bakterierna som är i Nitrivec och vid ph över 7 så behöver man bekterierna som är i Ammovec :)

Bara det att det är bullshit, nitrivec funkar exakt lkadant,
#51 - 24 januari 2009 09:30
Har själv aldrig kollat nitrit i akvariet förutom när jag hade Diskus. Har heller inte haft några problem med att fiskar dött i samband med nystart av något akvarie. Tycker det verkar som man mäter vattenvärden utan att något verkar direkt fel, och detta med mer eller mindre bra test. Får man sen en antydan av för höga värden av något slag så börjar man tillsätta olika prepparat och göra vattenbyten osv. i ren panik. Resultat kan ju lätt bli att det som skulle hjälpa, blir det som till slut tar "knäcken" på fiskar mm. Och pengarna man lagt ut på alla prepparat verkar ibland överstiga värdet på fiskarna? Mitt råd är att inte leta efter problem med ett kanske dåligt test utan att ha lite "is i magen" och mata endast fiskarna väldigt sparsamt i ett nytt akvarie typ en gång var tredje dag eller så.
#52 - 24 januari 2009 09:30
JojjeN skrev:
Haha, "Akvarie jord"? :D Det är ju bakterierna som finns i jorden i naturen som man vill åt, inte nån akvarie jord. :p

Titta:

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Bara det att det är bullshit, nitrivec funkar exakt lkadant,

Jag vet egentligen inget alls om jord i akvarium men när min moster gjordet så dog alla fiskar men jag vet inte om det kan vara jorden men du kan nog ha rätt och jag fel :)
#53 - 24 januari 2009 10:20
JojjeN skrev:

Jag har alltid bytt vatten varje vecka ca 30% från start. Har funkat för mig
#54 - 24 januari 2009 10:32
Johanski skrev:
Jag har alltid bytt vatten varje vecka ca 30% från start. Har funkat för mig

Har du rätt i byter 20% av mitt vatten varje vecka, och det funkar fin fint
#55 - 24 januari 2009 13:20
Fösen skrev:
Jag vet egentligen inget alls om jord i akvarium men när min moster gjordet så dog alla fiskar men jag vet inte om det kan vara jorden men du kan nog ha rätt och jag fel :)

När man gör "DIY-Nitriväck" är det inte själva jorden man häller i akvariet, man ska slamma upp och filtrera den. Sedan ska det vara jord från naturen, gräver man upp jord från sin trädgård kan den i värsta fall innehålla rester av bekämpningsmedel eller gödning man använt där, och sånt vill man ju inte ha i akvariet. Nära vägar kan det kanske finnas rester av tungmetaller och annat otrevligt. Kanske kan din moster fått med något sådant "skit" när hon hällde jord i karet?

PS. Här förklarar Lasse hur man gör Nitriväck (hämtat ur denna tråd om nitritproblem).
#56 - 24 januari 2009 14:16
När man gör "DIY-Nitriväck" är det inte själva jorden man häller i akvariet, man ska slamma upp och filtrera den. Sedan ska det vara jord från naturen, gräver man upp jord från sin trädgård kan den i värsta fall innehålla rester av bekämpningsmedel eller gödning man använt där, och sånt vill man ju inte ha i akvariet. Nära vägar kan det kanske finnas rester av tungmetaller och annat otrevligt. Kanske kan din moster fått med något sådant "skit" när hon hällde jord i karet?

PS. Här förklarar Lasse hur man gör Nitriväck (hämtat ur denna tråd om nitritproblem).

Ja det har du nog rätt i :)
#57 - 24 januari 2009 19:18
Fösen skrev:
Har du rätt i byter 20% av mitt vatten varje vecka, och det funkar fin fint

Självklart byter man 20-30% varje vecka, det jag menade är att man inte ska rekommendera massa onödiga vattenbyten mellan de vattenbytena.
#58 - 25 januari 2009 09:43
JojjeN skrev:
Självklart byter man 20-30% varje vecka, det jag menade är att man inte ska rekommendera massa onödiga vattenbyten mellan de vattenbytena.

Men mitt första delvattensbyte gör jag väl inte efter en vecka redan? Ska väl vänta två minst?? :confused:
#59 - 25 januari 2009 11:19
HeroS skrev:
Men mitt första delvattensbyte gör jag väl inte efter en vecka redan? Ska väl vänta två minst?? :confused:

Alla gör olika

Annons