Nitrit

#1 - 11 juli 2008 13:27
Jag är inte så haj på det här med vattenvärden. Men nu är det så att jag lyckats få lite nitrit i mitt 300 liter, har aldrig lyckats få de i mitt 60 liter dock. [B)]

Jag har inte haft så farligt mycket nitrit bara upp till 1mg/liter, men efter ett vatten byte på 60 liter så lyckades jag sänka de till 0,5mg/liter, men jag matade efter några timmar efter vattenbytet och idag när jag mätte så var nitriten 1mg/liter igen så jag gjorde ett vattenbyte på 60 liter igen och lyckades sänka till 0,5mg/liter. Finns de nått bättre sätt att få bort nitriten som jag inte vet om tro? :)

Tacksam för svar. Mvh Emil
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 juli 2008 13:30
TYcker att du skall läsa stycket "Hur bli av med nitrit" i denna zoopet bas artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88
#3 - 11 juli 2008 14:53
Oj då jag har verkligen gjort en tabbe med andra ord! :( Jag ska tillsätta ett medel jag har mot nitrit genast.
#4 - 11 juli 2008 15:03
Hoppas det går bra! Det är besvärligt det där...det gäller att ha tålamod.
#5 - 11 juli 2008 15:30
Hade tydligen inget nitrit medel hemma men jag cyklade och köpte sera nitrivec. Jag körde i som det stog på anvisningarna 20 ml/100 liter. Alltså 60 ml av 100 ml som jag köpte.. Så flaskan är i princip oanvänd bar nu... men jag ska köra ett 5 % vattenbyte imon och sedan hälla i resten av nitrivecen. Skulle de gå bra tro?
#6 - 11 juli 2008 15:49
Jag hade hällt i hela flaskan och köpt en ny i morgon bara bra för vattnet helt ofarligt för fisken.
#7 - 11 juli 2008 16:46
Har tyvärr svinigt dåligt med pengar nu.. Men skulle de gå bra om jag gör ett vattenbyte på 5% och häller i resten av flaskan (40ml) imon?
#8 - 11 juli 2008 17:43
Då får du ut i skogen och plocka en näve svart jord som du lägger i en tillbringare och öser på vatten, sila i duk eller melitta filter och ställ i kylen.

Sök bland Lasses inlägg så hittar du formulan.
#9 - 11 juli 2008 17:51
beerzon skrev:
Har tyvärr svinigt dåligt med pengar nu.. Men skulle de gå bra om jag gör ett vattenbyte på 5% och häller i resten av flaskan (40ml) imon?
Du måste tänka på att Nirivec tar bort det på sikt är bra att tillsätta vid Akvariumstart etc.etc finns andra medel som tar död på det direkt som Toxivec sägs det,har ingen erfarenhet av det medlet eftersom jag aldrig har haft Nitrit i mina kar bara en gång då jag trodde,men det var fel enligt Dropptestet som jag köpte använde då stickor som visade fel.Affären blev glad då jag köpte dyra preparat för att bli av med det;)
#10 - 11 juli 2008 18:00
Nitrivec innehåller alltså en del av den bakteriekultur som lever i våra akvarier och filter som omvandlar ammonium--> nitrit--> nitrat.
#11 - 11 juli 2008 18:17
Kanske ett större filter hjälper på sikt.
#12 - 11 juli 2008 20:12
beerzon skrev:
Hade tydligen inget nitrit medel hemma men jag cyklade och köpte sera nitrivec. Jag körde i som det stog på anvisningarna 20 ml/100 liter. Alltså 60 ml av 100 ml som jag köpte.. Så flaskan är i princip oanvänd bar nu... men jag ska köra ett 5 % vattenbyte imon och sedan hälla i resten av nitrivecen. Skulle de gå bra tro?

EDIT: Nevermind, läste fel, sorry!

Men... har du verkligen skrivit rätt nu, och är det ett 60-liters du har?:confused: Om du ska ha i 20 ml/100 liter blir det ju bara 12 ml till ditt akvarium i så fall. Det är väl ingen fara att överdosera sånt, men det blir ju lite oekonomiskt, eftersom din flaska annars skulle räckt i en vecka.
#13 - 11 juli 2008 20:18
Men... har du verkligen skrivit rätt nu, och är det ett 60-liters du har?:confused: Om du ska ha i 20 ml/100 liter blir det ju bara 12 ml till ditt akvarium i så fall. Det är väl ingen fara att överdosera sånt, men det blir ju lite oekonomiskt, eftersom din flaska annars skulle räckt i en vecka.
Personen i fråga skriver att det har skett i ett 300L men har inte fått det innan i ett 60 Liters som denna hade innan
#14 - 11 juli 2008 20:27
Personen i fråga skriver att det har skett i ett 300L men har inte fått det innan i ett 60 Liters som denna hade innan

Öh... Lyckades se fel fast jag läste ett par gånger, inte konstigt att jag inte fick ihop det[:o]. Ibland är man tydligen helt blind!:D
#15 - 12 juli 2008 09:26
Gaffel skrev:
Då får du ut i skogen och plocka en näve svart jord som du lägger i en tillbringare och öser på vatten, sila i duk eller melitta filter och ställ i kylen.

Sök bland Lasses inlägg så hittar du formulan.

Var det ett skämt eller här du helt ärlig? [B)]
Öh... Lyckades se fel fast jag läste ett par gånger, inte konstigt att jag inte fick ihop det[:o]. Ibland är man tydligen helt blind!:D

Hehe, inte lätt ibland. :)
#16 - 12 juli 2008 11:53
[quote=beerzon;1165818]Var det ett skämt eller här du helt ärlig? [B)]

Inget skämt.
#18 - 12 juli 2008 13:10
Gaffel, dock har ju ingen svarat på hans inlägg såg jag. Någon som testat den metoden? Jag får nog göra det om jag inte får bort nitriten med sera nitrivec..
#19 - 12 juli 2008 19:58
testade och knallade upp här i svaleboskogen och rafsade undan en massa löv och grävde fram riktig svartjord som blandades med vatten och lämnades över natten i badrummet som morgonen därpå luktade som en skog precis efter regn, silade genom ett gammalt örngott och tappades på några gamla stora nitrivec flaskor som ställdes i kylen, användes vid uppstarten av mitt 300, kan ju inte garantera att det var bakterier i vattnet på annat sätt än att jag har Lasses ord på det och det räcker långt för mig.

"Lasses DIY-Nitritväck"
#20 - 12 juli 2008 20:00
testade och knallade upp här i svaleboskogen och rafsade undan en massa löv och grävde fram riktig svartjord som blandades med vatten och lämnades över natten i badrummet som morgonen därpå luktade som en skog precis efter regn, silade genom ett gammalt örngott och tappades på några gamla stora nitrivec flaskor som ställdes i kylen, användes vid uppstarten av mitt 300, kan ju inte garantera att det var bakterier i vattnet på annat sätt än att jag har Lasses ord på det och det räcker långt för mig.

"Lasses DIY-Nitriväck"
#21 - 12 juli 2008 20:06
Gaffel skrev:

"Lasses DIY-Nitriväck"

Häftigt! Kanske rätt logiskt iofs, redan i Mulle fick man ju lära sig om alla bakterier och nedbrytare som ligger i marken och bryter ned...:) Kul att de kan funka i akvarier också. Bokmärker det tipset för ev. framtida behov!
#22 - 14 juli 2008 09:44
Eftersom Sera Nitrivec inte fungerade så var jag på herkules zoo idag. Hon som jobbar där rekommenderade Nitrit killer så jag köpte en sån flaska. En pytte liten flaska på kanske 30ml för 95 kr, det tycker jag var ganska drygt pris. Men eftersom de brukar ha de bästa priserna så kanske de var billigt, vad vet jag? :)

Iaf så fattade jag inte riktigt hur man skulle dosera, på flaskan stog det 25 dropar per 100 liter, men pappret som jag fick med av herkules zoo hade de skrivit 25 dropar per 50 liter (wtf?).

Men det stog att man skulle dosera 25 dropar per 100 liter om nitrit värdet var högt (alltså 25 dropar per 50 liter enligt herkules papper).

Jag doserade iaf enligt flaskan alltså ca 75 dropar till mitt 300 liter.
Jag blandade de först med en liter vatten från mitt akvaire in en liten plast låda, och hällde sedan i det i akvariet. Frågan är, gjorde jag rätt?
#23 - 16 juli 2008 08:14
Bump. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 16 juli 2008 08:35
Har aldrig använt preparatet så jag vet inte - dock brukar det inte vara några problem att överdosera vanliga bakteriekulturer i alla fall.

Själv har jag plockat bort kraftig nitrit på bara någonn timme genom en kraftig överdosering av Dupla Bacter, men jag vet inte om detta preparat fortfarande säljs i Sverige idag.
#25 - 16 juli 2008 08:42
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I din signatur har du fler akvarium.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du fler akvarium igång?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I så fall är absolut bästa, billigaste och lättaste sättet att bli av med nitritet att ta av det filter du har i ett annat akvarum och krama ur lite gojs i det akvariet med nitrit.[/COLOR][/FONT]
#26 - 16 juli 2008 08:54
Har inte fler akvarium igång, endast 300 liter baljan är igång. De andra två stor tomma. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 16 juli 2008 08:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I din signatur har du fler akvarium.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du fler akvarium igång?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I så fall är absolut bästa, billigaste och lättaste sättet att bli av med nitritet att ta av det filter du har i ett annat akvarum och krama ur lite gojs i det akvariet med nitrit.[/COLOR][/FONT]

Instämmer - tur att någon har ögonen med sig[:o]
Å andra sidan hjälper inte det så mycket om man inte har en uppdaterad profil;)
#28 - 16 juli 2008 09:08
Kjell, vad menar du med uppdaterad profil? Om du kollar min profil så står det t.o.m att de andra akvarierna är tomma, och det har det stått i flera veckor.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 16 juli 2008 09:41
beerzon skrev:
Kjell, vad menar du med uppdaterad profil? Om du kollar min profil så står det t.o.m att de andra akvarierna är tomma, och det har det stått i flera veckor.

Där är du klart bättre på att uppdatera din profil än vad jag är;)
#30 - 16 juli 2008 09:43
Btw ON TOPIC:
Kan man fylla på lite vatten (ca 5%), alltså inte tömma utan bara fylla på, en del vatten har dunstat de senaste dagarna så jag har svårt att somna eftersom akvariet gör så mycket ljud.

Så kan man fylla på 5% utan att riskera att nitriten kommer tillbaks?
#31 - 16 juli 2008 10:15
beerzon skrev:
Btw ON TOPIC:

Kan man fylla på lite vatten (ca 5%), alltså inte tömma utan bara fylla på, en del vatten har dunstat de senaste dagarna så jag har svårt att somna eftersom akvariet gör så mycket ljud.

du kan inte bara hålla på att fylla ett kar o sen vänta på avdunstning pga vattnet avdunstar javisst, men de skadliga ömnena och slaggprodukter stannar kvar.. dvs att du mer eller mindre bara buffrar på och med all sannolikhet kommer nitriten tebaks..

va menar du med att pumpen ger ifrån sig så mkt ljud egentligen?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 16 juli 2008 10:22
beerzon skrev:
Btw ON TOPIC:

Inga problem. Så små vattenBYTEN är heller aldrig några problem.
#33 - 16 juli 2008 17:36
Är det okej att börja tillsätta EasyCarbo nu? Matade sista gången i måndags morgon, doserade första dosen nitrit killer på måndag eftermiddag och andra dosen tisdag eftermiddag. Så kan jag börja dosera med EasyCarbo nu igen utan att riskera att höja nitriten?
#34 - 16 juli 2008 18:19
beerzon skrev:
Är det okej att börja tillsätta EasyCarbo nu? Matade sista gången i måndags morgon, doserade första dosen nitrit killer på måndag eftermiddag och andra dosen tisdag eftermiddag. Så kan jag börja dosera med EasyCarbo nu igen utan att riskera att höja nitriten?

Easycarbo hade du väl kunnat fortsätta med? Finns väl ingen risk att nitriten ökar med hjälp av det, det är ju kolgödning :confused:
#35 - 16 juli 2008 19:18
Jag vet ju inte om jag kunnat fortsätta, det var ju därför jag fråga? Förstog inte om de var ett svar eller en fråga?

Annons