Nitrit

#1 - 19 april 2007 18:28
:mad: [:(!] :mad: [:(!] :(

hej!

jag har tyvärr fått Nitrit i mitt akvarievatten

men jag hade väl lite väl bråttom att flytta över fiskarna från mitt lilla 48-liters till mitt nya på 135 l

nu har jag i alla köpt Nitrivec i djuraffären(skall tillsätta det till vattnet i 10 dagar), och där fick jag även höra att jag nu inte skall mata alls på ca 5-7 dagar

så är det, livet är tufft ibland!

men vad göra?
det är bara hoppas att de överlever detta, fiskarna verkar ju må bra(skumt?!)

så är det!

bara att hålla tummarna!!
i guess

har ett tomt litet kar på 48-liters
är det någon mening med att försöka flytta dem över dit så länge Nitrithalten är så hög i det störra karet?

När jag i dag var i djuraffären sa de att Nitritvärden låg på rött(farligt!!!)

Kristoffer
#2 - 19 april 2007 18:51
Stoffy34 skrev:
:mad: [:(!] :mad: [:(!] :(

hej!

jag har tyvärr fått Nitrit i mitt akvarievatten

men jag hade väl lite väl bråttom att flytta över fiskarna från mitt lilla 48-liters till mitt nya på 135 l

nu har jag i alla köpt Nitrivec i djuraffären(skall tillsätta det till vattnet i 10 dagar), och där fick jag även höra att jag nu inte skall mata alls på ca 5-7 dagar

så är det, livet är tufft ibland!

men vad göra?

det är bara hoppas att de överlever detta, fiskarna verkar ju må bra(skumt?!)

så är det!

bara att hålla tummarna!!

i guess

har ett tomt litet kar på 48-liters

är det någon mening med att försöka flytta dem över dit så länge Nitrithalten är så hög i det störra karet?

När jag i dag var i djuraffären sa de att Nitritvärden låg på rött(farligt!!!)

Kristoffer

Du måste ju även göra delvattenbyte, kan inte bara hälla i nitrivec och tro att nitirten försvinner av det.
#3 - 19 april 2007 19:29
ok

sorry då

hur mycket skall jag byta???

30 procent??

Kristoffer
#4 - 19 april 2007 19:42
30-40%(mer eller mindre?) ca2ggr i veckan.
Ni som e bättre rätta mig om ja ha fel.
#5 - 19 april 2007 19:45
har du nitrittest? annars är ju tipset att du köper det, sen vattenbyten varje dag tills det är borta...

sen byter du vatten varje vecka efter det... :)
#6 - 19 april 2007 20:08
ok
vattenbyten varje dag??

skojar du??

jag var nere i djuraffären i dag, vattnet hade farligt höga värden av Nitrit

men nu har jag gjort ett delvattenbyte på ca 40 procent

sedan har jag behandlar med Nitrivec också, det skall jag göra varje dag i 10 dagar
sedan skall jag tydligen inte mate heller på 5-7 dagar
stämmer detta?

har inte pengar att köpa mer akvarietprylar på ett tag
handlade ju fan för 300 i dag IGEN!!
det kostar att ligga på topp!

går nog till djuraffären på lördag, så får de kolla mitt vatten igen!1

Kristoffer
#7 - 19 april 2007 20:10
Du måste göra dagliga vattenbyten tills dess att nitriten har försvunnit. Allvarligt.
#8 - 19 april 2007 20:17
ja,om du vill dina fiskar de bästa så.De kosta att ligga på topp:) Ha man inte råd få man ta sig;)
#9 - 19 april 2007 20:20
Det fanns ett jättefint schema någonstans på forumet som visar vad som händer i ett nytt akvarium med nitriyhalterna men jag kan inte hitta det nu. Någon som kan hjälpa till?
#10 - 19 april 2007 20:22
ja vet vilket du mena....men bli tokig då man inte hitta sakerna
#11 - 19 april 2007 20:26
ja hitta barade här just nu:
Hur undvika nitrit?
1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
4/ Tillsätt en bakteriekultur.

Hur bli av med nitrit?
Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Kan de va till nån hjälp.?

"Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten)." om dina fiskar klara salt,(kolla på de först).
#12 - 19 april 2007 20:59
hur mycket åt gången
20, 30, 40 procent?
#13 - 19 april 2007 21:01
jha
det såg jag förut
men det såg jag INNAN jag fick nitrit

lagen om alltings jävlighet du vet

Kristoffer
#14 - 19 april 2007 21:02
GasseG skrev:
Det fanns ett jättefint schema någonstans på forumet som visar vad som händer i ett nytt akvarium med nitriyhalterna men jag kan inte hitta det nu. Någon som kan hjälpa till?

Är det detta schemat du menar? I så fall...här är den!
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Agnez[:-128]
#15 - 19 april 2007 21:09
Agnez skrev:
Är det detta schemat du menar? I så fall...här är den!

http://www.bestfish.com/newtank3.html

Vet ej om de va de han mena,men de va iaf de jag menade:)
#16 - 19 april 2007 21:09
Stoffy34 skrev:
hur mycket åt gången

20, 30, 40 procent?

va mena du?salt?
#17 - 19 april 2007 21:13
om du mena salt så e de ca 1msk/50L vatten. de häller du i efter du ha bytt vatten de gör du ju åxå med nitrivec,eller hur?
#18 - 19 april 2007 21:15
tja
okej
då vet jag
jag bytte nyss 40-45 procent av vattnet

var det helt fel?

nitrithalten var onekligen hög
den visade illrött i dag när jag var på zoo

men men

små vattenbyten varje dag alltså?

mer att tänka på?

jag tillsatte ju 7 kulor i dag med

Kristoffer
#19 - 19 april 2007 21:16
ja
thats it

thanks mate
Kristoffer
#20 - 19 april 2007 21:19
varje dag vet ja väl inte,kanske var annan(nån borde veta de bättre än jag),men dock inte 40% kanske 15-20%? Ditt kar va på liteöver 100L ca150??isf kan du nog hålla i ca3msk salt (ja ha grovsalt utan jod) kolla upp bara så att dom tål det.
#21 - 19 april 2007 21:20
Cold skrev:
va mena du?salt?

Hold your horses!!! En SVAAAAG salttillsats. Vet inte säkert men tror att typ 1 tsk per 100 liter är mer att rekommendera.

Agnez[:-128]
#22 - 19 april 2007 21:26
hmm,kan de va 1tsk/100L?? dom uppgifterna ja ha hittat säger 1tsk/50L...ska kolla vidare.
#23 - 19 april 2007 21:33
hittade nu "½ deciliter på 100 liter"...alla säger ju olika
#24 - 19 april 2007 21:35
va pinigt,ja mena ju så klart --->1tsk/50L<--- vatten..
#25 - 19 april 2007 21:58
Nice Agnez! Det var den jag menade precis och nu har jag bokmärkt den. :) Tackar
#26 - 20 april 2007 03:37
hej!!

ok, så jag tillsätter en halv tesked varje dag under 5-7 dagar?

och sen vattenbytema, skall jag byta 30 - 40 procent per gången
eller?

Kristoffer
#27 - 20 april 2007 05:43
dom uppgifterna som jag ha mest hittat säger "1tsk/50L vatten...ja ha nyss bytt vatten så hällt i ca 4tsk salt.. Men om man ska hä i salt var dag vet ja inte...
Eftersom du redan ha bytt ca 40% nyligen,så kan du prova att göra små vattenbyten oftare ist i nån dag(om jag ha fel rätta mig).
#28 - 20 april 2007 06:16
En ska vara försiktig med salt i vattnet om en har nitrit i vattnet.. nitritet måste bort först annars kan massdöd i karet vara ett faktum//Annie
#29 - 20 april 2007 08:02
Salt minskar risken för skador på fisken vid nitrit i vattnet .
Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv. in i blodet och förgiftar fisken.
#30 - 20 april 2007 14:47
hej!

nej, det måste jag INTE
ringde Zooaffären nu
och de sa till mig att INTE byta vatten alls!!!!
så det var synd att jag lydde ditt rår i går, för det var fel

om man byter vatten så tar det bara ännu längre tid för nitriten att försvinna

så sade hon i zooaffären

hon sa att jag ENDAST skulle behandla med Nutrivec, INTE mata, och INTE byte vatten

så ligger det till!
inte arg, men byte 40 procent av vattnet i går, och det var alltså bara dumt

det är bra med råd i bland, med då skall det helst vara bra råd!!

Kristoffer
#31 - 20 april 2007 14:49
hej!

du Jens, pratade precis med djuraffären

de sa att jag INTE skule byta vatten ALLS, bara behandla med Nitrivec, och inte mata

jag litar på henne, för det är väl rätthon borde ju veta som jobbar med fiskar hela dagarna

Kristoffer
#32 - 20 april 2007 14:52
hej Annie

jaha, är det så?
var har du läst det?
är du SÄKER på detta??

Kristoffer
#33 - 20 april 2007 15:07
Stoffy varför svara du inte till alla i ett å samma inlägg?
#34 - 20 april 2007 15:12
eh
va?
hur gör man det??
#35 - 20 april 2007 15:15
Stoffy34 skrev:
hej!

nej, det måste jag INTE

ringde Zooaffären nu

och de sa till mig att INTE byta vatten alls!!!!

så det var synd att jag lydde ditt rår i går, för det var fel

om man byter vatten så tar det bara ännu längre tid för nitriten att försvinna

så sade hon i zooaffären

hon sa att jag ENDAST skulle behandla med Nutrivec, INTE mata, och INTE byte vatten

så ligger det till!

inte arg, men byte 40 procent av vattnet i går, och det var alltså bara dumt

det är bra med råd i bland, med då skall det helst vara bra råd!!

Kristoffer

:)

Stoffy34 skrev:
hej!

de sa att jag INTE skule byta vatten ALLS, bara behandla med Nitrivec, och inte mata

jag litar på henne, för det är väl rätthon borde ju veta som jobbar med fiskar hela dagarna

Kristoffer

Stoffy34 skrev:
hej Annie

jaha, är det så?

var har du läst det?

är du SÄKER på detta??

Kristoffer

Stoffy34 skrev:
eh

va?

hur gör man det??

Typ så:) ta trycker på knappen breve citat ("+)..vet ej om de gå på nått annat sett.
#36 - 20 april 2007 15:22
Stoffy34 skrev:
hej!

Kristoffer

Nu MÅSTE jag skriva lite här...

Kollade du om det inte var en praktikant:D ??

Läser man runder överallt så står det att HAR DU NITRIT, GÖR DELVATTENBYTE. Nitriverc TAR INTE BORT NITRIT utan är en bakteriekultur som man tillsätter i nystartade kar för att påskynda uppkomsten av goda bakterier som man vill ha så snabbt som möjligt för att karet ska vara mindre känsligt för t. ex. övermatning, så att t.ex nitrit inte uppstår lika lätt.
I den affären du handlat i så skulle jag ifrågasätta hennes kompetens i ämnet. Vem som helst kan ju stå i en affär utan att varken ha intresse eller kunskap om vad dom säljer.
Ska här dra ett par exempel på just detta.

När jag köpte mitt akvarium på 100 liter var jag helt nollad i ämnet. Har under resans gång lärt mig JÄTTEMYCKET här på forumet + en del böcker som jag köpt. Vill absolut inte påstå mig vara nån expert, utan är fortfarande novis och lär mig nya saker hela tiden
I affären köpet gjordes frågade jag hur många fiskar man kunde ha i ett 100
liters. Då sa fiskkillen -hur mycket vatten har en fisk att simma i, i ett kar på 100 liter? Ja, typ 100 liter svarade jag. Sen sa han hur mycket vatten har då 50 fiskar att simma i, i samma kar...ja ni ser ju själv vilken inställning han hade. Själv hade jag väl mer tänkt mig 12-15 fiskar beroende på storlek.

Nästa gång köpte jag fisk av samma kille. (tog ett tag innan jag fattade hans taskiga inställning[:o] ) Det blev fyra platys som senare transformerades till segelfensmollys. Han visste alltså inte vad han sålde ens...SÅ MITT RÅD ÄR... TA REDA PÅ SÅ MYCKET NI KAN VIA BÖCKER OCH FORUM OCH VAR INTE RÄDDA ATT IFRÅGASÄTTA PERSONALEN I AFFÄRERNA, fast det är svårt när man är helt ny akvarist.

Trevlig helg och simma lugnt;)

Agnez [:-128]
#37 - 20 april 2007 15:52
Hon på zoobutiken vill nog sälja nya fiskar till dig när alla dött av nitritförgiftning.
Det tar ca 12 tim för bakterierna i Nitrevec att fästa på något i akvariet och börja "jobba".
Har du mer än 1,6 mg/l nitrit byt ca 40 % vatten och tillsätt dubbel dos Nitrivec, sluta mata.
Alt. andvänd Toxiveck.
#38 - 20 april 2007 16:00
hej du Kramfors

nja, jag vet inte jag
vet inte om jag har över 1.6mg/l som du sa

men värdena låg på rött, när hon testade mitt vatten i går

skall jag byta 40 procent i dag med menar du??och sen tillsätta dubbel dos av Nitrivec?
är det ditt råd???

Kristoffer
#39 - 20 april 2007 16:03
Ja.
Eller Toxivec som är ett medel som snabbt bryter ner nitrit.
#40 - 20 april 2007 16:08
Hej!

jag har ett litet akvarium på 48 liter med
det är nu tomt på vatten, grus i botten, samt en sten

skall jag satsa på att köra i gång det, och kanske prova med att flytta över den lilla zebran jag har som simmar lite ryckigt och verkar sjuk

har inget filter till det lilla, bara en luftpump

vad tror du om det??
Kristoffer
#41 - 20 april 2007 16:10
toxivec?

ok

får väl köpa det i nästa vecka då
men fungerar inte Nitrivec bra då?

Kristoffer
#42 - 20 april 2007 16:23
Agnez skrev:

Läser man runder överallt så står det att HAR DU NITRIT, GÖR DELVATTENBYTE. Nitriverc TAR INTE BORT NITRIT utan är en bakteriekultur som man tillsätter i nystartade kar för att påskynda uppkomsten av goda bakterier

Kanske svaret?
#43 - 20 april 2007 16:55
Vet inte om det är så stor vits om du köper toxivec nästa vecka, låter som du skulle behöva det idag liksom. När jag hade nitritproblem (höga men inte jätte höga vräden) löste det sig med många delvattenbyten och tillsatser av nitrivec, mycket jobb blev det... nu börjar allt stabilisera sig men har tagit mycket längre tid att få det att bli ok än det hade gjort om jag kunnat undvika att flytta över fisken för tidigt.
#44 - 20 april 2007 17:03
hej!!

jo jo, men du har kört med många delvattenbyten alltså?
jag har ett 135- liters(har ca 120 liter vatten i) ca, hur mycket tycker du jag skall byta varje gång då?

förstår inte varför hon i djuraffären sa att jag INTE skulle byta vatten!!

hon menade på att om jag byter vatten hela tiden så blir man/akvariet av med en massa nyttiga bakterier

så det är lite moment 22
byter jag ofta, så blir jag kanske av med lite nitrit, men blir av med massa nyttiga bakterier, och byter jag inte alls så kanske nitriten inte försvinner

vad vet jag`?

jag har i alla fall behandlat vattnet med Nitrivec i 2 dagar nu

nitritvärderna i går vad skyhöga, de låg på rött
hur länge tror du jag behöver vänta innan nitriten är borta då?

Kristoffer
#45 - 20 april 2007 17:11
Stoffy34 skrev:
förstår inte varför hon i djuraffären sa att jag INTE skulle byta vatten!!

Hon kanske inte vet så pass mkt?
#46 - 20 april 2007 17:14
Jag är ju ganska ny på det här med akvarier jag med, gick lite på känn och gjorde som det stod här och i de akvarieböcker jag läst. Stort byte först och sen minder byten de närmaste dagarna... kommer inte ihåg hur länge men mycket vatten blev det. Tror inte bakterierna är i vattnet utan främst i inredningen, som gruset och pumpen.
För mig var problemet att jag hade två små akvarier och precis hade startat upp mitt "stora" 200l när ett av de små började läcka så alla fiskar från det fick akut flytta över till stora eftersom mina kulfiskar inte funkar med andra, när jag fick nitrit problem köpte jag ett lite mindre kar till kulorna och delade uppsanden och det vatten som var i det lilla inkörda karet och flyttade över en del av de fiskar som gick i nitrit karet dit. Så man kan kanske säga att det var en kombinerad insats...
#47 - 20 april 2007 17:47
nej, så kan det ju va!

bytte i alla fall nyss 20 procent ca

vad tror du?
skall jag satsa på att köra ett vattenbyte på 20 procent nu varje dag
samt tillsätta Nitrivec efteråt?//
Kristoffer
#48 - 20 april 2007 17:48
ok
då hajar jag

satsar på att bya 20 procent nu varje dag
hoppas det räcker, sen skall jag tillsätta Nitrivec också efteråt

Kristoffer
#49 - 20 april 2007 20:45
Det är alltid bra att ha en sjuk fisk i karantän.
#50 - 20 april 2007 20:48
hej!

du menar med det att jag skall flytta den till det lilla akvariet när jag fyllt det?

direkt eller borde jag vänta så det har gått en dag med luftpumpen och vatten i??

har inget filter till det lilla nämligen

Kristoffer
#51 - 21 april 2007 10:16
Stoffy34 skrev:
hej!!

ok, så jag tillsätter en halv tesked varje dag under 5-7 dagar?

och sen vattenbytema, skall jag byta 30 - 40 procent per gången

eller?

Kristoffer

Hej, igen Kristoffer, ursäkta att jag inte svarade utförligare på ditt inlägg i en annan tråd, var lite för glad i hatten sas, läste inte hela ditt inlägg!

[INDENT]Nu till den här tråden, nej inte salt i varje dag! Blanda till och ha i allt från dag 1. Du beräknar saltmängden i förhållande till vattenmängden du har från början, och sen tar du i extra salt för den del vatten som du byter![/INDENT]

[INDENT]Det sägs att knappt 0.1% salt går bra till alla växter men att fiskar ofta(inte alltid) klarar mer utan problem, ca 0.2%![/INDENT]

[INDENT]Jag har själv vägt med en billig brevvåg och kommit fram till att en tsk havssalt väger ca 8.5g. Rätta mig gärna någon![/INDENT]

[INDENT]1g salt på 1L vatten är en tusendel, 0.1%, du behöver från början 135g på ditt 135L akvarium(du ska förresten inte beräkna på akvariets glasmått utan på innermått och vid vattenytan, alltså effektiv vattenmängd). Detta ger ca 15tsk salt, eller ca5msk på 135L vatten. Förutsatt att min våg fungerade och att jag räknat rätt![/INDENT]

[INDENT]Byter du 50L så tar du 50g salt till detta. Tänk på att lösa upp saltet i typ en hink innan du har i det i akvariet.[/INDENT]

[INDENT]Länk till saltberäkning och användning: http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007[/INDENT]
Och visst filtret kommer nog igång fortare om du inte byter vatten. Men fiskarna skadas eller dör om du inte gör det och det är väl ändå fiskarna som är viktigast här. Gör dagliga delvattenbyten! Eftersom du inte har råd med tester så får du titta noggrannt på fiskarna... ser de ansträngda ut, ovanligt beteende, flämtar kraftigare... byt mer vatten!

Höga halter nitrit skadar gälarna permanent, läste jag nyligen!
#52 - 21 april 2007 11:02
Halvgrovt havssalt: 100 ml väger ca 90 gram. 100 gram = ca 112 ml.
Källa: Shenet.
#53 - 21 april 2007 11:05
hej

ok, skall jag tillsätta det alltså?

det enda salt jag har hemma nu är jozo
men det fungerar väl inte??(hehe)

Kristoffer
#54 - 21 april 2007 11:20
Jozo med eller utan jod?
#55 - 21 april 2007 11:30
hej

med jod

Kristoffer
#56 - 21 april 2007 12:27
hej
som sagt var

Jozo med jod
kan jag använda det?

Kristoffer
#57 - 21 april 2007 12:35
Hoppades på att någon annan skulle svara men....

Jag skulle inte använda jozo med jod! Men för högre stående organismer (fiskar) så är inte jod sååå himla farligt men för bakterier så är det himla farligt. Haven innehåller dessutom jod men inte i så håga koncentrationer som i matlagningssalt. Det finns jozo utan jod och det skulle jag använda om jag hade blivit tvungen.
#58 - 21 april 2007 12:40
ok

tack då vet jag
lugnar mig då

Kristoffer
#59 - 21 april 2007 15:45
Kramfors skrev:
Halvgrovt havssalt: 100 ml väger ca 90 gram. 100 gram = ca 112 ml.

Källa: Shenet.

Hej Kramfors, jag brukar kika på Shenet själv och har ett förtroende för sidan. Gjorde dock ett test till, nyss, med min skitvåg men använde 14 enkronor som väger 98g tillsammans, helt enligt Riksbanken uppgifter!:D

Vågh****tet visade 130g! Nåja, vågen var nollställd inkl decilitermåttet och för att få upp den i "130"g, så fick jag ha i ca 90%, av måttet, Jozo Havssalt vilket uppdelat i tsk blev ca 16.5 stycken. Alltså, ca 5.9g/tsk!

Provade också med Akvarieleasings salt, runda kulor, och där blev det lite mindre i måttet och uppdelat i tsk så blev det 15 stycken, alltså ca 6.5g/tsk!

Detta till skillnad mot Shenets uppgifter vilket ger 4.5g/tsk(tsk=5ml, 90g/20=4.5g)!

Det är ju ganska stora skillnader!

Hursomhelst kan man nog ganska säkert avfärda min tidigare uppgift, 8.5g/tsk, som en sanning!

---

Edit: Ursäkta, var inte Akvarielagrets salt utan Akvarieleasings!
#60 - 21 april 2007 18:16
Salt är relativt ofarligt även när det inte är på grammet.
#61 - 21 april 2007 18:43
ok

tillsatta för ca 1 timme 1 matsked med Jozosalt med jod

kanske hjälper

tack för alla tips!

hoppas Nitriten försvinner snart
skall måla vidare nu

Kristoffer

Annons