Nitrit?

#1 - 1 mars 2007 18:14
Jag har ett 102l, som jag startade för 2veckor sen. Jag ska ha Tanganyika ciklider och snäckor i karet. Snäckorna är redan i och dom lever.
Jag mätte mina värden idag:
pH 8.2
KH 12
NO2 0.1ppm

Är det för mycket nitrit eller går det att köpa fiskar ändå (om 2 dagar) tror ni?

Jag har även Zeolith i filtret (2l), jag tror att den är förbrukad (att den inte längre tar upp nitrit, ammonium,mm) och att jag behöver byta för att få bort nitriten jag har...
Men jag har ändå inte löst problemet med vart ifrån nitriten kommer. Jag tror det kan vara någon snäcka som dött, eller att det funnits någonting i något snäckskal som jag har i akvariumet.

Tycker ni att jag ska satsa på att köra utan Zeolith sedan (det blir ju missvisande när man mäter nitrit, man vet inte om man egentligen har nitrit i vattnet då) eller fortfarande byta och hålla på med det så att det inte kommer bli någon Ammoniak i karet, för det vill jag verkligen inte ha [B)]

Ska jag ha i ännu mer Sera Nitrivec (jag har haft i 200ml totalt)? eller bara vänta 1 vecka till tills jag köper fiskarna? Eller går det bra redan nu?

Jag är orolig eftersom att jag i början hade 0.5ppm NO2, sen efter nån dag sjönk det till 0.025ppm och på 3 dagar nu har det stigit från 0.025ppm till 0.1ppm...
#2 - 2 mars 2007 00:02
funderar också på vart nitriten kommer ifrån,, tror inte du skulle få nån nitrit alls av en liten snäcka,, eller vad är det för snäcka?

vad för test mäter du nitriten med?

tror i alla fall att du kan stoppa i fisk om ett par dagar.

ett 30% vattenbyte borde ta bort den lilla eventuella nitriten du har i karet.
#3 - 2 mars 2007 06:54
dom levande snäckorna är Neritina natalensis/Zebrasnäcka, dom är typ 1cm stora.

Jag mäter med JBL dropptest, denna paketen öppnades för ca 2 veckor sen.

Ja, jag funderar på ett vb, innan jag köper fisken, men det syns inget konstigt på snäckorna, så det borde gå bra, eller?
#4 - 2 mars 2007 21:49
Leonard skrev:
dom levande snäckorna är Neritina natalensis/Zebrasnäcka, dom är typ 1cm stora.

Jag mäter med JBL dropptest, denna paketen öppnades för ca 2 veckor sen.

Ja, jag funderar på ett vb, innan jag köper fisken, men det syns inget konstigt på snäckorna, så det borde gå bra, eller?

Vad har du då för snäckor som inte är levande ?.

Har du tomma snäckskal i akvariet, så kan där finnas intorkade rester av de döda sniglarna längst inne i skalen. Detta skulle möjligen kunna förklara, varför du har nitrit i vattnet.

För att undvika förruttnelse av ev. snigelrester i tomma skal, så kan man fylla dessa med vatten och koka försiktigt en stund och sedan skölja dem noga flera gånger under kranen. Så kommer förhoppningsvis det mesta av den döda snigelkroppen ut ur dem.

MVH/Anita
#5 - 3 mars 2007 19:27
det var det jag menade, jag har kokat dom och sköjt dom också, men man kan ju ändå inte vara säker på att det inte finns någon död snigel inne i skalen.

Jag mätte nitriten, idag igen, och nu låg den på 0ppm nitrit, även med nitrit-testet (Sera dropp) i affären, så jag köpte fiskar nu och de verkar stormtrivas =) Så det är nog lugnt...

Annons