Hej hej!
Jag undrar lite..alla snackar om nitrit hela tiden..
1. Vad är nitirt för något egentligen?:confused:
2. Hur mäter man det för jag har hört att det är skadligt för fiskarna:(
3. Hur motverkar man det/sänker man det utan medel (kan man göra det?) [:o]
Tacksam för snabba svar! :D
1. Nitrit - är det inte det man brukar ha i julskinkan för att den skall hålla sig längre? I varje fall är det giftigt för fiskarna så de kan dö av det.
2. Finns mätgrejor att köpa i djuraffärer, själv har jag inte en testat dem, jag tittar på fiskarna, efter minsta tecken på ohälsa istället.
3. Vattenbyten. I nystartade akvarier och i akvarier med störd balans går ofta nitrithalten upp. I akvarier som varit igång ett tag bildas kolonier av speciella bakterier som bryter ner nitriten, detta kallas att akvariet är i balans (enkelt uttryckt). Bästa sättet att hålla dessa nyttiga bakterier vid liv är att tänka på själva akvariet som "levande" och sköta det på samma sätt hela tiden.
En stor plötslig rengöring när man inte brukar städa så ofta rubbar balansen, stora snabba temperaturförändringar rubbar balansen, även stora vattenbyten om man vanligen brukar byta ganska lite vatten rubbar balansen. Alla rubbningar av balansen brukar åtföljas av stigande nitrithalter. Har man filter i akvarier så räcker det att städa filtret samtidigt som man städar bottnen, för att rubba balansen. Även själva filtret måste skötas väl så man inte dödar de nyttiga bakterierna som bor i filtret!
/Matsvin.