Nitrit

#1 - 27 februari 2006 17:46
Om ni inte gillar den här tråden så säg till att jag ska ta bort den. Jag bara undrar vad er högsta nitrit nivå har varit kanske nån kan sätta rekord i högsta nitrit.Men ingen får ju göra nitrit en själv det är ju farligt för fiskarna det får bara varit misstag eller snabba starter.
#2 - 27 februari 2006 18:11
[quote=tetra 1]Om ni inte gillar den här tråden så säg till att jag ska ta bort den. Jag bara undrar vad er högsta nitrit nivå har varit kanske nån kan sätta rekord i högsta nitrit.Men ingen får ju göra nitrit en själv det är ju farligt för fiskarna det får bara varit misstag eller snabba starter.[/quote]

Jag har haft 0,8 på JBL:s skala. Tog lång tid komma ner i nitrit med vattenbyten, nitrivec, toxivec och Denitrol och salt. Alla fiskar överlevde dock...
Hoppas jag slipper det nitriteländet igen! :(
#3 - 27 februari 2006 18:16
[QUOTE=Birgitta W]Jag har haft 0,8 på JBL:s skala. Tog lång tid komma ner i nitrit med vattenbyten, nitrivec, toxivec och Denitrol och salt. Alla fiskar överlevde dock...
Hoppas jag slipper det nitriteländet igen! :([/QUOTE]
Inte så farligt, du behöver dubbla värdet innan det blir skadligt.
#4 - 27 februari 2006 18:26
[quote=Kramfors]Inte så farligt, du behöver dubbla värdet innan det blir skadligt.[/quote]

Känns skönt att höra! :p

Jag fick så hemskt mycket hjälp när nitrit-dramat pågick, från dig bl.a. Det tog 2 1/2 vecka innan nitriten var nere i 0,05. Och där är den fortfarande!

Jag funderar på om det beror på sanden... I "nitrit-karet" och i kakaduakaret (som också har 0,05 i nitrit) har jag fin sand. I dom andra två karen (0 i nitrit) har jag lite grövre sand. Inte grov men inte så fin som i dom tv andra.

Kan det ha med det att göra? Filtrering i sanden eller nåt?
#5 - 28 februari 2006 02:12
huu har varit uppe i minst 3.3ppm högre gick inte testet.
gjorde 6 STORA vattenbyten innan de va nere på mer acceptabel nivå.

första vattenbytet gick väldigt fort då räkorna hellre satt på bladen ovanför ytan än va i vattnet :/

1 platy strök med men resten överlevde.
#6 - 28 februari 2006 06:25
[QUOTE=Birgitta W]Känns skönt att höra! :p

Jag fick så hemskt mycket hjälp när nitrit-dramat pågick, från dig bl.a. Det tog 2 1/2 vecka innan nitriten var nere i 0,05. Och där är den fortfarande!

Jag funderar på om det beror på sanden... I "nitrit-karet" och i kakaduakaret (som också har 0,05 i nitrit) har jag fin sand. I dom andra två karen (0 i nitrit) har jag lite grövre sand. Inte grov men inte så fin som i dom tv andra.

Kan det ha med det att göra? Filtrering i sanden eller nåt?[/QUOTE]
Fin sand kan göra att det blir sämre cirkulation i botten vilket gör att de syrekrävande bakterierna inte klarar av oxideringen av ammonium/nitrit.

Det kan också vara att belastningen på filtren i de akvarierna är större.

Vid så låga värden har det har också betydelse hur länge det gått sedan du utfodrade fiskarna, har man det antal fiskar som akvarie storlek och filter klarar närmare max då stiger ammonium/nitritvärdet någon timme efter utfodringen.
#7 - 28 februari 2006 10:23
[quote=Kramfors]Fin sand kan göra att det blir sämre cirkulation i botten vilket gör att de syrekrävande bakterierna inte klarar av oxideringen av ammonium/nitrit.

Det kan också vara att belastningen på filtren i de akvarierna är större.

Vid så låga värden har det har också betydelse hur länge det gått sedan du utfodrade fiskarna, har man det antal fiskar som akvarie storlek och filter klarar närmare max då stiger ammonium/nitritvärdet någon timme efter utfodringen.[/quote]

I mitt kakaduakar har jag nu bara en hanne (tidigare hade jag en hanne och två honor). Sist jag mätte nitriten hade jag ett litet yngel där också. Karet är på 60 liter så det är inte precis överbelastat... :)

I det andra akvariet med fin sand så har jag en ancistrus, en amanoräka och endlers guppy av olika storlekar. Där är ju mer fisk, men nitritvärdena är exakt lika hela tiden i båda karen. :confused:
#8 - 28 februari 2006 11:15
Den enda gången jag hade nitrit (och då skyhöga halter som jag själv provocerade fram) var under min fishless cycling, som jag körde för att starta upp akvariet.

Men eftersom det var innan fiskarna flyttade in så var det inte ett bekymmer :D

Sen dess har jag aldrig haft problem med nitrit. Trodde en gång att jag hade fått lite nitrit, men det berodde på att mitt nitrittest hade blivit för gammalt...
#9 - 28 februari 2006 17:25
Själv har man väl haft tur då har aldrig haft nitrit men jag har bara hållit på med akvarier i två år nu.

Annons