Nitrit

#1 - 14 maj 2004 17:32
hej jag har fått höga eller har höga halter nitrit i mitt akvarium ,blir jag hjälpt om jag byter vatten eller ska jag skaffa nitrit medel ?????
#2 - 14 maj 2004 17:40
Du bör göra både och. Ett vattenbyte minskar helt klart nitrithalten, nackdelen är dessvärre att det också tar bort en hel del av de nyttiga nedbrytningsbakterier du vill behålla.

Sera Nitrivec är ett suveränt vattenpreparat som innehåller bakteriekulturer som bryter ner ammonium och nitrit, ett medel du med fördel bör tillsätta i samband med varje vattenbyte för att snabbt få igång nitrikfikationsprocessen igen.

Byt vatten (30-50%), mata sparsamt en period framöver och tillsätt en bakteriekultur.

Trevlig helg !

/Saving the Emperor
#3 - 14 maj 2004 18:00
Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

...nackdelen är dessvärre att det också tar bort en hel del av de nyttiga nedbrytningsbakterier du vill behålla.

Jag har alltid uppfattat det som så att det inte bor speciellt mycket bakterier i vattnet, utan att bakterierna som bryter ned nitriten sitter i filtermaterial och i grus etc.

Så därför så rekommenderar jag flera vattenbyten med jämna mellanrum och att tillsätta nyttobakterierna (ex Nitrivec) för att hjälpa till att få igång nedbrytningen av de skadliga ämnena.

Mvh Fredrik
#4 - 14 maj 2004 20:40
Som Fredrik skrev så är det inte mycket bakterier du tar bort genom vattenbyten. Gör ett 50 % vattenbyte... kolla nitrit efter en par timmar, är det fortfarande kvar nitrit så byt 30%... Fortsätt sedan att kolla och göra 10-30% vattenbyten tills nitritet är borta... Tillsätt sedan rejält med nitrivec och testa vattnet dagligen ett tag...
Det viktigaste när det gäller att vara rädd om bakterierna är att inte städa filtret... om det nu inte är så tätt att det slutat cirkulera vattnet.... Om du måste rengöra filtermaterialet så gör det i en hink akvarievatten och försök att bara "skaka av" det organiska materialet utan att krama ur förmycket bakterier ur svampen....

Annons