Nitrit

#1 - 31 mars 2015 11:37
Jag har just startat ett akvarium och är orolig att jag ska få för hög nitrithalt. 54L med många växter och pmdd och 5 platys. Finns det andra tecken på att se om det är för mkt nitrit eller måste jag köpa de där svindyra testen i zoobutiken? Om det är för mkt nitrit - hur gör man för att få bort det (förutom vattenbyten)?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#2 - 31 mars 2015 11:42
Allmäntillstånd :-) funkar på fisk och ungar
#3 - 31 mars 2015 14:39
svemar skrev:
Jag har just startat ett akvarium och är orolig att jag ska få för hög nitrithalt. 54L med många växter och pmdd och 5 platys. Finns det andra tecken på att se om det är för mkt nitrit eller måste jag köpa de där svindyra testen i zoobutiken? Om det är för mkt nitrit - hur gör man för att få bort det (förutom vattenbyten)?

Tecken på nitrit är ofta att fisk ligger vid ytan eller botten och kippar (nitriten gör att fiskkroppen inte kan ta upp syre). Vattenbyte är oftast en riktig dålig åtgärd för nitriten följer inte våran mänskliga logik, därför är det bra att skaffa kunskaper omkring nitrit och det finns en bra artikel här på zoopet:) Matar du mycket mycket sparsamt så bör du klara ingångkörningen utan några större nitrittoppar! Vid nitrit kan man hälla i ett par msk salt som delvis hindrar skadeverkningen på fisken från nitriten!
#4 - 31 mars 2015 15:31
Tack gör tipset! Har läst massor på nätet, men inte hittat nåt entydigt bra tips.. Får leta vidare här på Zoopet :)

#5 - 31 mars 2015 20:47
Här är tipsen från zoopets artikel:
[COLOR=#000000][FONT=Open Sans]1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Open Sans]2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Open Sans]3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Open Sans]4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.[/FONT][/COLOR]

Annons