Nitrifikationsbakterier i kranvatten

#1 - 13 december 2004 19:55
Ett av sätten att bekämpa grönvatten (svävalger) är att genom två slanger (in- respektive utsug) låta kranvatten rinna igenom akvariet tills man får helt klart vatten. Jag såg någon här på forumet mena att denna metod är en riktig bakteriedödare som sabbar de nyttiga bakterierna i bottnet/filtret.

Men är det verkligen så? Jag menar när man gör en nystart av ett kar så har man ju (oftast) ett akvarium med helt rent kranvatten, dit man sedan häller i Nitrivec. Om bakterierna i Nitrivecen överlever processen att bli uthällda i ett helt <b>nystartat</b> akvarium, varför skulle bakterierna i ett redan <b>etablerat</b> kar helt plötsligt dö ut om man gör ett 100 procentig vattenbyte?
#2 - 13 december 2004 20:01
Jag tänkte motsäga det (att man tar död på filterbakterierna med ett jättestort vattenbyte), men teoretiskt borde inte bakterierna gilla eventuellt klor i kranvattnet. Har man filtret på (vilket jag tycker att man ska ha eftersom jag *gissar* att man dödar lika mycket bakterier genom att ha det stillastående en timme) så borde det faktiskt kunna bli så att man dödar en del bakterier - speciellt om man bor på ett ställe där kranvattnet luktar rejält med klor.

Men eftersom jag inte riktigt vet hur man ska ta reda på/mäta det här så ställer jag mig också frågande och ber om hjälp att reda ut det.
#3 - 13 december 2004 21:30
citat
<hr noshade size="1">
Om bakterierna i Nitrivecen överlever processen att bli uthällda i ett helt nystartat akvarium, varför skulle bakterierna i ett redan etablerat kar helt plötsligt dö ut om man gör ett 100 procentig vattenbyte?
<hr noshade size="1">

Om du läser på t,ex Nitrivec så står det att man bör använda t,ex Aquatan eller annat vattenberedningsmedel en timme eller så innan man tillsätter Nitrivec i nystartade akvarier.

Man gör väl det för att få bort eventuella klorrester ur kranvattnet om jag inte missminner mig. (Jag har för mig att Azur här på forumet använde askorbinsyra vilket tydligen också ska ta bort kloramin ur vattnet. )

Det handlar inte om något hundraprocentigt vattenbyte när man "sköljer ur" svävalger, vi talar nog om ett femhundraprocentigt vattenbyte.

Det jag menade när jag skrev att nitrifieringsbakterierna får sig en känga är att om man fortsätter att mata lika mycket som man gjorde innan spolningen så kommer inte nitrifieringen att hänga med då den med största säkerhet är kraftigt decimerad.

Det kanske inte är oemotsägliga fakta men väl en stark teori.
#4 - 13 december 2004 22:28
Jo, så kan det nog vara. Men du antyder i så fall att det inte är alla bakterier som dör under denna process, utan en del (kanske merparten). Vad får de resterande att klara sig? Eller klarar sig några överhuvudtaget med en genomsköljning? Det kanske är rent av så att en genomsköljning är detsamma som att dräpa bakterier men behålla den stora fisklasten? Vilket skulle i så fall effektivt återinföra det gröna vattnet igen om en dag eller två...

Ar det kloren i vattnet som är den stora boven i dramat? Kan man genomlufta det i viss mån genom att köra vattenbytet genom en duschslang?

Förresten: överlever bakterierna som finns i fiskarnas tarmsystem? Eller är det ytterst lite (de för oss viktiga) nedbrytningsbakterier som fiskarna bär på i sina magar?
#5 - 13 december 2004 22:45
Det beror på kloreringsmetod om den går att lufta ut.
Natriumtiosulfat fungerar för att binda/neutralisera klor. Dosering vet jag inte.
Askorbinsyra ca 1-2 g 100 litervatten, askorbinsyra sänker pH något.
#6 - 13 december 2004 22:51
Vad är nitrivec? Nitrifikationsbakterier på burk?

Jag har något som heter "aqua vital" ett pulver som ska vara citat " ... bionärings komplex för filterbakterier i söt och saltvatten..." Fungerar nitrivec på samma sätt?

Har stora problem med slemmiga trådalger, det blir bara värre ju mer vatten jag byter. Har försökt läst in mig på alla trådar om dylika alger här och nu återstår bara nitrivec (om det funkar??)

125l, co2(mäsk)2 x 18 w med reflektorer, zoopetfilter 450l/h nyss slutat med tmg, mycket växter av alla slag, 10 fiskar, Gibbiceps, japonica. Akvariet nyuppsatt (1,5 månader)
#7 - 13 december 2004 23:10
citat
<hr noshade size="1">
Jo, så kan det nog vara. Men du antyder i så fall att det inte är alla bakterier som dör under denna process, utan en del (kanske merparten). Vad får de resterande att klara sig? Eller klarar sig några överhuvudtaget med en genomsköljning? Det kanske är rent av så att en genomsköljning är detsamma som att dräpa bakterier men behålla den stora fisklasten? Vilket skulle i så fall effektivt återinföra det gröna vattnet igen om en dag eller två...
<hr noshade size="1">

Det skulle det egentligen inte då jag tror det vanligtvis handlar om amonium som orsak till grönvatten.

Anaeroba områden i bottensubstratet lär behålla sin bakteriefloura då dom är relativt isolerade, där lär det finnas bakterier så det räcker för att starta om.(med tiden)

Jag nämnde att man skulle mata mindre och det är väl ekvivalent med minskad fisklast.

citat
<hr noshade size="1">
Ar det kloren i vattnet som är den stora boven i dramat? Kan man genomlufta det i viss mån genom att köra vattenbytet genom en duschslang?
<hr noshade size="1">

Det beror lite på vilken typ av klorering som används i ledningsvattnet där man bor. Jag är inte helt klar med hur vattenreningen går till men det ska tydligen vara bra att spola vattnet genom en duschslang och sedan låta det stå och lufta ett tag.
Jag fick höra att vi som bor i norra storstockholm har mörka tider framför oss då görvälnverket ska byta reningsmetod. (kloramin att vänta)

Jag måste än en gång säga att det bara är teorier från min sida, =)
#8 - 13 december 2004 23:13
Ser du.. Han är snabb han Kramfors. Du ska nog lyssna på honom istället för mig. =)
#9 - 14 december 2004 15:48
lite bakterier överlever alltid, det finns ju så många av dom. (om man inte öser i något jättegiftigt, men då skulle ju fiskarna och växterna också dö)
och vid sånna här vattenbyten byter man aldrig allt vattnet, även om man spolar i flera ggr akvariets volym.
om man dessutom spolar i vattnet efter filtret så att det nya vattnet (med kloret) måste ta sig genom hela karet så kommer det hinna luftas ut en del iaf och då kommer vattnet i filtret aldrig bli väldigt klorerat och därför klara sig bättre.
yterligare en sak som gör att fler bakterier klarar sig: de flesta bakterierna sitter fast på saker (blad/bottnen/filtermaterialet) och där rör sig vattnet mindre än runtomkring, de är liksom lä runt blad, botten och dyl.
det var mycket (och ostrukturerat) på en gång, hoppas en del av det var rätt. kort sagt tror jag inte det skulle vara bakterierna man skulla vara messt rädd om utan fiskarna.
är det förresten nån som vet kemisk beteckning på kloret (är det fritt, cl-?) och hur mycket som finns i vattnet, och vilka nivåer som e skadliga? kanske någon också vet hur stor mägnd bakterier det finns i ett inkört kar per liter vatten och per liter botten (aerob/anaerob) och per liter filter?
#10 - 12 januari 2005 15:19
Jag tror INTE att ett vattenbyte tar bort svävalger, alls. Nog så klarnar det temporärt men det går inte lång tid innan det är dimma igen. Jag körde en gång vattnet genom sterilfilter ett dygn. (med porstorlek 0,22 mikrometer, utgångna från jobbet) Vattnet blev nästan sjukt klart, så kristallklart vatten har jag aldrig sett, men när jag tog bort sterilfiltret så tog det bara två dagar innan det var grått igen. Varför? jo, sannolikt för att de gröna svävalgerna hade sporer i sand, filter etc. Det som hjälpte var att släcka ner och täcka för rutorna i ett par veckor, samt att sen börja med belysningen försiktigt, så att andra alger fick tid på sig att växa till först. (Jag menar då den osynliga mikrofilm som ska finnas på alla ytor i akvariet.)

Annons