Nitratrikt vatten

#1 - 18 oktober 2006 01:39
Blev lite fundersam över en sak. I förrgår tog Å (som jag fått mina fiskar av) och gjorde ett test på sitt kranvatten. Det visade att hon har nästan 30 ml/l av nitrat..eller är det mg man räknar i..blev osäker.. Värdet låg mellan 20 och 30 men mer åt färgen som är för 30. Vad innebär detta i praktiken för fiskarna? Hon har haft problem med att fiskar dör senaste veckorna (har haft sitt akvarium i flera år). Det är ju visserligen så att det är höst och vad jag förstått så kan det vara andra vattenvärden höst och vår. Hur som helst, kan man göra något åt det höga nitratvärdet?

Själv har jag inte så högt nitrat, hon har egen brunn.

mvh Anna
#2 - 18 oktober 2006 04:44
Bor hon i lantbruksbyggd? pH i vattnet? Någon grönfärgning av sanitetsporslin/hår?

MVH Lasse
#3 - 18 oktober 2006 05:33
Det är ingen fara! Jag har 50 - 60 nitrat, ha mycket växter. Växter äter nitrat.Var noga med vattenbyten och göd inte med no3
#4 - 18 oktober 2006 05:34
I Livsmedelsverkets kungörelse används 5 mg nitratkväve som ett riktvärde och 10 mg nitratkväve som ett gränsvärde i kranvatten (SLV FS 1993:35).
50 mg nitrat /l motsvarar 11,4 mg nitratkväve per liter.
Om halten överstiger 5 mg nitratkväve /l (22 mg nitrat/l) är vattnet tjänligt med anmärkning ur teknisk synpunkt.
Om halten överstiger 10 mg nitratkväve/l (44 mg nitrat/l) är vattnet tjänligt med anmärkning ur teknisk synpunkt och ur hälsosynpunkt.
Vatten med mer än 44 mg nitrat/l bör inte ges till barn under ett års ålder.
50 mg nitrat/l är den koncentration som används inom EU.

Nitrattester visar ofta fel, tex Seras nitrattest visar väldigt fel.
#5 - 18 oktober 2006 06:09
vårt vatten får ej ges till barn under 1 år. Innan hette det tjänligt med anmärkning. Nu har EU ändrat det så det heter otjänligt. 20-30 nitrat är inga problem, eller hur?
#6 - 18 oktober 2006 06:32
Tack för era svar :) Hon har stall på gården och gödslar blommorna med hästskit sommartid... Ingen grönfärgning av porslin eller hår.

Oki, så det ska inte vara någon fara då :)

mvh Anna
#7 - 18 oktober 2006 11:52
grönfärgning får man vid surt/mjukt vatten. Vi har det också. Jag fick innan grönt hår när det var en järnledning (från hydrofortanken) ihopkopplat med vår kopparledning. Inte fint:( Det har väll inget med nitrat att gära? Utan nitat, lågt ph och dh/kh är vanligt i grävda brunnar?
#8 - 18 oktober 2006 20:55
solbacka skrev:
grönfärgning får man vid surt/mjukt vatten. Vi har det också. Jag fick innan grönt hår när det var en järnledning (från hydrofortanken) ihopkopplat med vår kopparledning. Inte fint:( Det har väll inget med nitrat att gära? Utan nitat, lågt ph och dh/kh är vanligt i grävda brunnar?

Nej men hon hade besvär med fiskar och så hög nitrathalt uppe i norrland tydde på egen brun och rent allmänt är norrlandsvattnet mjukt/lågt pH så jag ville veta om man kunde utesluta kopparförgiftning eller ej.

MVH Lasse
#9 - 18 oktober 2006 21:23
Det där har jag funderat på. De påstår att vi har mjukt vatten här men när en annan person med akvarium frågade kommunen så sa de att pH är 8 :confused: När jag mätte (med Sera dropptest) så visade det att jag har ett pH på 7.5 i akvariet, har inte mätt på mitt kranvatten.. Får det inte att gå ihop med att de säger att vi har mjukt vatten samtidigt som de säger att pH är 8...

mvh Anna
#10 - 19 oktober 2006 05:38
Mjukt vatten med ph över 8 är det absolut vanligaste kranvattnet i Sverige. Inget konstigt med det.
MVH
Magnus
#11 - 19 oktober 2006 05:55
Med högt ph borde det inte vara kopparförgiftning? Det är väll det låga ph som fräter på ledningarna?
#12 - 19 oktober 2006 21:37
solbacka skrev:
Med högt ph borde det inte vara kopparförgiftning? Det är väll det låga ph som fräter på ledningarna?

Tyvärr så enkelt är det inte men som riktlinje - ja. Kompisen med nitrat hade egen brunn - det senaste gällde det kommunala vattnet. De behöver inte vara samma eftersom det kommunala är behandlat. Så kompisen med nitrat kan fortfarande ha lågt pH

MVH Lasse

Annons