Nitratnivå för växterna?

#1 - 3 juni 2003 19:40
Hej!

En liten fråga; har läst nånstans att man med hjälp av att mäta nitratnivån kan lista ut om gödningsnivån är lagom, stämmer detta?

Karet har varit igång drygt 1 månad, växterna är mest olika Echinodorus-arter vilka har fått ungefär varsin lateritkula för att få en ordentlig start (vilket de har fått, en ordentlig start alltså), jag tillsätter järn varje dag (testet ger knappt utslag på kvällen) samt lite TMG vid vattenbyte (cirka 15% var tredje dag). Nitratnivån precis innan vattenbyte är 5mg/L (siffran 5 är rätt, jag hoppas måttenheten är rätt). Co2-tillsats via en liten tub samt reaktor. pH cirka 7, dKH 6, GH 8.

Hittills har jag inga alger, senaste dagarna har det kommit lite tofsalger med betoning på lite. Hoppas det håller sig så...

Vad bör nitratnivån ligga på? Om den behöver ändras, vad ska jag ändra på?

/P
#2 - 4 juni 2003 10:08


En liten fråga; har läst nånstans att man med hjälp av att mäta nitratnivån kan lista ut om gödningsnivån är lagom, stämmer detta?


Ja delvis. Mäter man Järn, Fosfat och Nitrat-nivåerna så får man en ganska bra bild av gödningsläget - förutsatt att man göder i <b>vattnet</b> med helhetsgödning typ PMDD.
Eftersom PMDD kommer rendera dig kända nivåer av alla ämnen så räcker det normalt sett att mäta just Järn, Fosfat och Nitrat för att se hur snabbt mikro- (Fe, Mn, Zn, Br etc) och makro- (N, P, K) ämnena går åt.

Järn ska ligga runt 0.05-0.2 ppm
Nitrat ska ligga på minst 1-10 ppm
Fosfat ska ligga på minst 0.05-0.5 ppm



jag tillsätter järn varje dag (testet ger knappt utslag på kvällen) samt lite TMG vid vattenbyte (cirka 15% var tredje dag).


TMG innehåller tillräckligt med järn ensamt. Om du kör extra järn utöver TMG så innebär det att du kör lite för snålt på dom andra mikroämnena, vilket iofs inte har någon större sexuell betydelse om man inte vill köra supersnabb tillväxt.



Nitratnivån precis innan vattenbyte är 5mg/L (siffran 5 är rätt, jag hoppas måttenheten är rätt).


Låter helt perfekt. Jag fick toffsalger när fosfatnivån var lite urflippad (0.5 dagen efter varje vattenbyte). Nu kör jag min burk helt fosfatbegränsad och har på så sätt bekämpat Toffsalger, Cyanobakterier och grönt vatten 8-)
#3 - 4 juni 2003 13:02
Tack för svaret!
Om jag skippar järngödningen (ferrogangranulat upplöst i vatten), ska jag då öka mängden TMG eller ska jag låta den ligga som idag? Om jag mäter järn på kvällen så ligger det runt 0,1 mg/L, jag tillsätter lite järn varje morgon.

/P
#4 - 4 juni 2003 13:51


Om jag skippar järngödningen (ferrogangranulat upplöst i vatten), ska jag då öka mängden TMG eller ska jag låta den ligga som idag? Om jag mäter järn på kvällen så ligger det runt 0,1 mg/L, jag tillsätter lite järn varje morgon.



Jag tycker du verkar hittat en gödningsregim som passar dig perfekt. Jag ser ingen anledning till att bryta den, om det inte är något specifikt du är missnöjd med? Toffsalgerna ska du nog iofs vara vaksam på så dom inte skenar iväg. Varken ferrogan eller TMG är dock skyldig till dessa alger. Snarare en obalans mellan nitrat och fosfat.

Svältfödda Siamesiska algätare brukar hålla toffsalger i schack när du väl skrubbat bort dom. Håll firrarna i en burk utan mat några veckor och släpp sedan ner dom i ditt akvarium. Effektivt sätt att bota deras DAMP som gör att dom annars är på allt annat än algerna. Numera gör mina Siameser tydliga spår efter sina algräder på framfrutan - innan svältningen så åt dom bara flingfoder.
#5 - 4 juni 2003 14:01
OK, tack för tipsen! Algerna är så få så jag avvaktar lite (cirka nåt strå på stora svärdsblad) men om de blir ett problem så får jag testa algätarna... Fast jag har amanoräkor, rör de tofsalger?

Misstänker att algerna kan bero på att akvariet inte är stabilt än och jag har planterat om en del vilket säkert har rubbat balansen lite...?

/P
#6 - 4 juni 2003 14:12


Fast jag har amanoräkor, rör de tofsalger?


Uja =) Dom är nog effektivare än Siameser gissar jag 8-)



och jag har planterat om en del vilket säkert har rubbat balansen lite...?


Ja det är faktiskt något jag ganska nyligen lärt mig den hårda vägen. Jag planterar om ganska ofta, och om jag inte orkar ha en hävert i ena näven när jag rotar omkring eller gör ett stort vattenbyte direkt efter omplanteringarna så blir det <b>alltid</b> algodling.

Dels gissar jag att mina gamla gödningspinnar/lerkulor har skapat en ganska rejäl gödningsbomb i gruset och dels så blir det en skyhög COD (chemical oxygen demand) pga allt "damm" som drar ur syre ur vattnet. Höga nivåer av O2 och CO2 = alghämmande.
#7 - 4 juni 2003 14:17
Jaha, det kan alltså vara GRUMSET som ställer till 'et?! OK, jag har ändå tänkt att låta det vara ifred ett tag nu så att allt stabiliserar sig, verkar vara en bra idé... [:I]

/P











Annons