Nitratätare?

#1 - 8 april 2008 20:45
Hej jag undrar om det finns något djur som äter nitrat.

Det var nämligen så att jag tidigare hade lite problem med nitrat. Jag vände mig till djuraffären där jag brukar handla, då sa en av dom att dom hade en sjöstjärna som åt nitrat. Jag har aldrig hört något sånt och tänkte höra mig för här.

Stämmer det eller var det ett J****t fult "säljknep"?

Finns det kanske något annat djur som annars kan tänkas äta nitrat eller ha en annan form av nitrat reducerande effekt?

MVH /Tobias
#2 - 9 april 2008 09:10
Nitrat är bara en kemisk förening mellan kväve och syre, som är löst i vattnet. Så djur som äter nitrat finns inte (med ett undantag, se nedan). Däremot "äter" ju växter nitrat. :)

Så ett fult säljknep var det.

Det går att få bort nitrat på andra sätt också. Att använda jonbytare som t ex zeolit är nog det vanligaste. Man får dock byta ut jonbytar-materialet då och då.

Ett annat sätt är att försöka köra denitrifikation, vilket sker under syrefria förhållanden. Kvävet återgår då till ren kvävgas, vilket sker naturligt i våtmarker. Här kan man säga att det verkligen är djur som "äter" nitrat, eftersom det är bakterier som sköter det. Problemet är att det är väldigt svårt att få det att funka i akvariesammanhang.
Bilagor:
#3 - 9 april 2008 10:43
Vodka? Lite riskabelt system men de skall fungera, eller Zeostart2.
Zeolitsystemen används för att få ner näringsvärden men dessa är rätt komplexa dvs krävs lite prylar och tillsatser samt underhåll.

Bästa sättet att hålla bra värden är nog att se över sin fiskpopulation utfodring samt skötsel av karet. Skulle gissa på att du har en drake som är rätt hungrig av sig;)

//NiXoN
#4 - 9 april 2008 15:42
NiXoN skrev:

Skulle gissa på att du har en drake som är rätt hungrig av sig;)

//NiXoN

Jo det är sant :D, men jag försöker att mata var annan eller var 3:e dag. Men det är som du säger han är en nitratbomb den lilla skitpellen.

MVH /Tobias
#5 - 9 april 2008 15:44
Tack för era svar jag ska se över metoderna ni har tipsat om. Vodka är kanske inte något man ska ge sig på om man inte vet vad man gör?

Nog för att jag gör mycket för mina akvarier men vodkan vill jag ha själv ;)
#6 - 9 april 2008 16:40
Vodkan kräver en del rutin skulle jag säga, zeostart2 är väl rätt lika egentligen. Jag provade Zeostart2 då jag startade upp min fraggburk, de funkar men kan inte såga så mycket mer.

Har lite minnesbilder om att zeoliten inte funkar i salt som de gör i sött däremot så finns de olika system för att odla bakterier på materialet.

Macroalger vore kanske något?

//NiXoN
#7 - 9 april 2008 18:10
Ska kolla vad jag kan hitta för alger, det måste ju vara snyggt också ;)

MVH /Tobias
#8 - 9 april 2008 20:10
Jens A. skrev:

Ett annat sätt är att försöka köra denitrifikation, vilket sker under syrefria förhållanden. Kvävet återgår då till ren kvävgas, vilket sker naturligt i våtmarker. Här kan man säga att det verkligen är djur som "äter" nitrat, eftersom det är bakterier som sköter det. Problemet är att det är väldigt svårt att få det att funka i akvariesammanhang.

Hur får man dom syrefria förhållanden? Är det i substratet?

MVH /Tobias
#9 - 10 april 2008 08:02
Jag har inte läst på värst mycket om hur man gör, men det funkar väl inte att ha det i substratet? Syrefria förhållanden innebär samtidigt risk för svavelväte, och det tar ju kål på fisk.
Kanske någon annan vet mera om några försök med ett syrefritt filter?
#10 - 10 april 2008 08:48
DSB är något du kan leta på "deep sand bed".
På gott o ont enligt många, som med mycket annat i saltvatten så är det "gör det rätt eller låt bli" som gäller.

Tors Hammare har de i en av sina burkar, han kan kanske dela med sig om sina erfarenheter? Jag har bara kört DSB i nanoformat med låg belastning så det är nog inte så relevant.

//NiXoN
#11 - 11 april 2008 10:40
Anaerob nedbrytning, bakterierna äter väl egentligen inte nitraten som jag förstått det, utan de andas nitrat. Sen är det väl inte riktigt bara ren kvävgas som bildas, men i ett väl fungerande denitrifikationsfilter ska det vara det som är slutprodukten.

Levande sten är ganska kraftigt nitratreducerarande och på rätt sätt, i den porösa stenen sker aerob nedbrytning i de yttre lagren, längre in i stenen blir det syrefattigt till syrefritt och där kan anaerob nedbrytning ske, den aeroba nedbrytningen kan även ge upphov till en del mindre trevliga ämnen, vilka i normalfallet i levande sten till tillräckligt stor del bryts ner i det aeroba ytskiktet.

Att det är så här kan lätt konstatera genom att klyva en levande sten, en bit in i stenen är det mörkt/svart, och det beror på den anaeroba nedbrytningen.

För att minska nitrat kan man alltså skaffa mer levande sten.

En annan fördel med saltvatten är att skummare fungerar så bra, med skummare kan man ta hand om det mesta av kväveföreningarna innan de blir nitrat.
#12 - 15 april 2008 19:48
Det finns faktiskt djur som med ett visst knep kan "äta" nitrat nämligen koraller och några andra djur som inkapslar alger i sin vävnad. Finns några nakensnäckor som gör så och flera av de stora musslorna gör på så sätt också, men framförallt koraller. Vad sjöstjärnor gör är inte att "äta" nitrat men många av dem äter dött organisklt material som annars skulle omvandlas till ammonium och senare nitrat. Ju mer djur du har som lever på överskottet i ditt akvarium desto mindre blir nitrat i förlägningen. Vad gäller denitrifikation så finns det idag svavekulefilter som fungerar bra och som inte har de gamla "alkoholdrivna" denitrifikationskonstruktionerna nackdelar. Drakar äter bra och därför belastar de ordentligt och om du inte tänker göra massiva vattenbyte så är någon metod att ta hand om nitraten bra. Har du bara ett fish only och inte tänker satsa på en massa stenkoraller så är nitratnivåerna inte så kritiska för fiskens överlevnad.

MVH Lasse
#13 - 15 april 2008 22:02
Tack för era svar Lasse och Erik. Jag tycker för tillfället att fisk är det roligaste dock har jag en del koraller men inga känsliga sådana, utan helt vanliga nybörjarkoraller (enligt min djur affär iaf :mad: om man nu kan lita på den rackarn :D). och min drake är något av det käraste jag har nu. Så en jäkla massa "asätare" skulle vara bra då.

Det där svavelkulefiltret ska jag kolla upp tack för tipset. För det skulle ju ändå vara kul att kunna introducera några fler koraller efterhand. Lasse du har inget förslag på någon korall som är typisk "nitrat ätare" för jag har isf mat så det räcker och blir över till en sådan ;).

Och tills sist ett allmänt utrop: jag har gjort om mitt molly till salt. Ska bara hitta grejer så jag kan bygga om rampen lite. Annars är det på inkörning nu sedan i söndas. :D

MVH /Tobias
#14 - 16 april 2008 20:13
Xenia brukar anses vara "nitratätare"

MVH Lasse
#15 - 16 april 2008 20:47
Tackar tackar! :)

MVH /Tobias

Annons