Nitrat vid uppstart av akvarium och död firre

#1 - 23 augusti 2015 18:10
Hej,

Köpte och introducerade mina drottningrasboras i fredags (10 st) i mit Rio 125 liters. Matat ytterst lite, men efter råd från butiken började jag mata dem med frysfoder (räkor, hans rek. var frysfoder 4 ggr i veckan, torrfoder 1 dag och fasta 1 dag). Såna små kuber (fast jag tagit kanske 1/3 av dem, de är ungefär 1 cm stora som hela). Matat 1 gång om dagen igår och idag. Upptäckte för en stund sedan att en fisk tyvärr dött. Vet att det inte är helt ovanligt i början, men jag tog ändå tester på vattnet nu. Nitrit-testet blev perfekt, inget alls. Däremot nitrat har jag redan (efter två dygn) 10 mg/l. Är detta normalt? En vän till mig som är akvarist tyckte det lät lite underligt att jag så snabbt fått nitrat. Han nämnde också att det kanske kan vara så att isen i frysfodret inte är bra så här i början, så jag ska nog testa och köra bara torrfoder till en början. Och fortsätta mata väldigt sparsamt så klart. Kan ju börja med frysfoder senare när akvariet kommit igång bättre.. Något annat ni spontant tänker på kan vara fel här?

Har alltså 125 liters, 24-25 grader i vattnet, ett rejält och väl fungerande ytterfilter, en hel del levande växter, ECS bottensubstrat och även lite finkornig sand, några dragon stones och kolstenar i. Inget som ska vara skadligt för fiskarna i alla fall och allt väl rengjort. Några snäckor i också som än så länge verkar trivas. Körde i easy start bakterier (samt PMDD för växterna) när jag satte igång akvariet också förstås. Så tycks ha gjort allt som man ska.

När jag kollade nyss så verkar ett par av fiskarna flämta en hel del, men jag vet inte om det är något fel eller för att de håller sig mycket bakom roten där insuget på filtret också sitter rätt nära, så de kanske helt enkelt bara kämpar lite motströms så att säga... :) Igår verkade alla fiskar trivas väldigt bra, så lite förvånad blev jag allt när en kolade vippen idag.

Isabel
#2 - 23 augusti 2015 20:27
Hej,

Köpte och introducerade mina drottningrasboras i fredags (10 st) i mit Rio 125 liters. Matat ytterst lite, men efter råd från butiken började jag mata dem med frysfoder (räkor, hans rek. var frysfoder 4 ggr i veckan, torrfoder 1 dag och fasta 1 dag). Såna små kuber (fast jag tagit kanske 1/3 av dem, de är ungefär 1 cm stora som hela). Matat 1 gång om dagen igår och idag. Upptäckte för en stund sedan att en fisk tyvärr dött. Vet att det inte är helt ovanligt i början, men jag tog ändå tester på vattnet nu. Nitrit-testet blev perfekt, inget alls. Däremot nitrat har jag redan (efter två dygn) 10 mg/l. Är detta normalt? En vän till mig som är akvarist tyckte det lät lite underligt att jag så snabbt fått nitrat. Han nämnde också att det kanske kan vara så att isen i frysfodret inte är bra så här i början, så jag ska nog testa och köra bara torrfoder till en början. Och fortsätta mata väldigt sparsamt så klart. Kan ju börja med frysfoder senare när akvariet kommit igång bättre.. Något annat ni spontant tänker på kan vara fel här?

Har alltså 125 liters, 24-25 grader i vattnet, ett rejält och väl fungerande ytterfilter, en hel del levande växter, ECS bottensubstrat och även lite finkornig sand, några dragon stones och kolstenar i. Inget som ska vara skadligt för fiskarna i alla fall och allt väl rengjort. Några snäckor i också som än så länge verkar trivas. Körde i easy start bakterier (samt PMDD för växterna) när jag satte igång akvariet också förstås. Så tycks ha gjort allt som man ska.

När jag kollade nyss så verkar ett par av fiskarna flämta en hel del, men jag vet inte om det är något fel eller för att de håller sig mycket bakom roten där insuget på filtret också sitter rätt nära, så de kanske helt enkelt bara kämpar lite motströms så att säga... :) Igår verkade alla fiskar trivas väldigt bra, så lite förvånad blev jag allt när en kolade vippen idag.

Isabel

Hur är det med syresättning av vattnet? Har du riktat ut strålen från filtret mot ytan så det bryter ytan (dvs det står inte som en stråle upp ur vattnet utan mera som en lugn upphöjning av vattenytan). När vattnet bryter ytan så syresätts vattnet.

Jag vet inte med PMDD så tidigt då jag inte har använt det så mycket och bara efter akvariet har kommit igång, så vet inte om det kan vara bra eller dåligt men det kan de som vet mera om svara på.
#3 - 23 augusti 2015 21:13
Japp, filtret drar på som
det ska precis under ytan och det ser ut att cirkulera bra i akvariet också, så jag tror inte det beror på syrebrist. Pmdd ska inte heller vara något problem vad jag förstått. Men det är alltså inte normalt att nitrat-halten är så hög i början? Och vad för orsaker kan ligga bakom? Får väl fortsätta ta tester varje dag i veckan och se om det blir någon förändring. Och mata väldigt sparsamt. Finns väl inte så mycket mer att göra så här första dagarna?
#4 - 24 augusti 2015 06:27
10 mg nitrat är inga problem, det är bra för växter och inte farligt för fiskar. När det gäller hur du fått dit det, dels så är det inte ovanligt att det finns en del nitrat i kranvatten. Ta ett test på det och kolla. Dessutom, du har haft i PMDD. Det innehåller nitrat. Kanske inte så konstigt att du får nitrat när du tillsätter det?
#5 - 24 augusti 2015 06:43
Tack för svaret Bygert! Visste inte att pmdd innehöll nitrat. Då tar jag det lite lugnt. :) Vad är "normalt" när det gäller nitrat annars? Läste någonstans att upp till 25 mg/l är det normala? Isabel
#6 - 24 augusti 2015 06:44
Undrar dock över fisken som dog. Den såg frisk ut. Kan vara chock efter miljöombyte helt enkelt ?
#7 - 24 augusti 2015 07:04
Tyvärr ganska vanligt att någon i ett mindre gäng tycker att livet blir lite för stressigt när miljön byts.
#8 - 24 augusti 2015 07:27
Den flaskan som du har KNO3 i är nitrat :)
#9 - 24 augusti 2015 09:58
Nu dog precis en andra fisk. :-( Så trist... Såg den cirkulera runt upp och ned ett tag och sedan kippa lite efter andan uppe i karet. Så funderar på om det inte ändå kunde vara syrebrist? Såvida den inte också dött av stressen... Men för säkerhets skull ställde jag nu upp stillröret mot ytan lite mer. Nu bryts vattenytan ordentligt, tidigare rörde det mer precis under ytan. Tror ni det kan ha varit problemet?
#10 - 24 augusti 2015 10:40
njau.....det borde inte vara syrebrist....då skulle flera fiskar mått dåligt...typ flämtat och haft sig.....

fråga, vad är det för tester du har ?

Dropp eller stickor ?
#11 - 24 augusti 2015 11:27
Seras dropptester. Testade idag igen efter att den andra firren dog och fortfarande ingen nitrit. Nu har det tänts i akvariet för en halvtimme sedan och fiskarna håller sig gömda bland växterna nere vid botten. Lite mystiskt. Det var då väldigt mycket mer liv i dem första två dagarna. Tycker mig annars inte se något fel på dem nu i alla fall. Får väl hålla tummarna och hoppas att det "bara" var två som var stressade pga miljöombytet... :confused:
#12 - 24 augusti 2015 11:41
Nitrit får man normalt sett inte förrän efter 10-16 dagar om jag nu minns rätt, så att det skulle vara nitrit håller jag för lite osannolikt.

Lite mysko.
#13 - 24 augusti 2015 14:28
Vad som är ännu mer mysko är att jag nyss hittade en tredje fisk död på botten. 7 fiskar kvar... :( Fattar ingenting. Vattenvärdena är bra, temperaturen är bra, filtret fungerar som det ska. I och för sig bara inne på 3:e dagen detta akvarium och det är väl mycket som spelar in, men.... Lite orolig att jag missar något. De ser då inte sjuka ut, men jag är ju nybörjare så har inte direkt öga för det heller. Vad jag ser nu är att 6 st håller till bland växterna och ser ut att må bra medan en ensam rackare håller till på andra sidan karet och tycks flämta något (dock har jag precis plockat upp en död kamrat och varit där och fixat med filtret, så kan ju hända att han bara är lite skrämd)... Några tankar?
#14 - 24 augusti 2015 16:12
Jag skulle nog gjort ett vattenbyte, med vattenberedningsmedel om du har nåt nu när det är lite känsliga (flytt etc) fiskar, och skippat pmdd. Ifall det är något i vattnet de reagerar på.
#15 - 24 augusti 2015 18:10
Hur startade du upp akvariet? Menar i form av goda bakterier antingen från någon annans filter eller köpt bakteriekultur? Fick akvariet gå några dagar utan fiskar eller introducerade du fiskar direkt? Ursäkta frågorna, du kanske har beskrivit och jag inte hittat det här någonstans.
#16 - 24 augusti 2015 18:23
Tror tyvärr inte det är vattnet det är fel på. Börjar fundera på om de inte helt enkelt var svaga eller sjuka redan när jag fick dem. Vissa av dem var bleka när jag fick dem och har inte heller fått någon färg i akvariet. Just nu är det två st som bokstavligen ligger på botten i ett hörn, vid växterna (de bleka firrarna) - men andas. På andra sidan av akvariet håller sig 5 st (simmandes) som verkar någorlunda pigga och har betydligt mycket mer färg, som de ska ha.

Har lagt märke till att vissa är lite krokiga också, dvs har en tendens att simma med stjärten smått uppåtböjd.

Uppstarten: Akvariet stod ett par dagar med filter för att få upp luftbubblor och bort med grumligheten. När fiskarna introducerades så gjorde jag precis som man ska (påsen i vattnet 15 min för att de skulle vänja sig vid temperaturen, sedan vatten från akvariet i påsen ett tag och sedan i med dem i karet). Hade också i Easy Life's 'Easy Start' Bacterial Combi system och så pmdd till växterna. Kan tillägga att snäckorna som föjde mig verkar trivas som fisken i vattnet (eller som fisken borde trivas i vattnet snarare). :P

Börjar bli sorgligt detta. 3 döda och nu ser två till ut att vilja ge upp snart. Känns lite survival of the fittest över det hela. Och vattenvärdena + filtret är som det ska... Mystiskt helt enkelt.
#17 - 24 augusti 2015 18:50
Tror tyvärr inte det är vattnet det är fel på. Börjar fundera på om de inte helt enkelt var svaga eller sjuka redan när jag fick dem. Vissa av dem var bleka när jag fick dem och har inte heller fått någon färg i akvariet. Just nu är det två st som bokstavligen ligger på botten i ett hörn, vid växterna (de bleka firrarna) - men andas. På andra sidan av akvariet håller sig 5 st (simmandes) som verkar någorlunda pigga och har betydligt mycket mer färg, som de ska ha.

Har lagt märke till att vissa är lite krokiga också, dvs har en tendens att simma med stjärten smått uppåtböjd.

Uppstarten: Akvariet stod ett par dagar med filter för att få upp luftbubblor och bort med grumligheten. När fiskarna introducerades så gjorde jag precis som man ska (påsen i vattnet 15 min för att de skulle vänja sig vid temperaturen, sedan vatten från akvariet i påsen ett tag och sedan i med dem i karet). Hade också i Easy Life's 'Easy Start' Bacterial Combi system och så pmdd till växterna. Kan tillägga att snäckorna som föjde mig verkar trivas som fisken i vattnet (eller som fisken borde trivas i vattnet snarare). :P

Börjar bli sorgligt detta. 3 döda och nu ser två till ut att vilja ge upp snart. Känns lite survival of the fittest över det hela. Och vattenvärdena + filtret är som det ska... Mystiskt helt enkelt.

1. Du nämner PMDD men nämner inget hur växterna trivs? Jag får inget nitrat eller väldigt lågt (under mätbart) för växterna tar det.
2. pH ?

Sedan kan ibland lite salt i vattnet hjälpa för vissa fiskar

Lugna ner ev gödning då bottensubstratet ger en del i början, kan vara onödigt
#18 - 24 augusti 2015 19:09
Håller på med ett akut vattenbyte nu i alla fall... Det gick fort nu: enbart 5 kvar. :( Något är väldigt fel... Ska ringa och snacka med butiken där jag köpte dem imorgon också.
#19 - 24 augusti 2015 19:10
Skippade pmdd nu och körde bara vattenberedning & bakteriekultur vid vattenbytet. Håll tummarna nu för de sista firrarna... Katastrof-start och oflyt med detta akvarium verkligen, men man lär sig något av det förhoppningsvis (det här är mitt första, ändå blir ju besviken när man läst på och gjort allt "enligt boken" och detta sker...) Är nu klar med akvariet för ikväll, fick sån brådska med vattenbytet när en fisk plötsligt dog igen och en snäcka sedan fick tag i den och hade fest + fick avliva en annan fisk som flöt omkring på rygg... Som plus på kanten är det nu vatten överallt i lägenheten (tji fick jag) :p och jag hoppas på en bättre dag imorgon (framför allt för fiskarna)... Om inte detta funkar så är det något skumt, helt klart. Funderade på om det kanske kunde vara ammoniak som var problemet (det testet har jag inte hemma)? Vad tror ni? Har dock knappt matat fiskarna (de har inte fått foder på två dagar nu heller, sedan första fisken dog) och det är väl ändå bara ordentlig övermatning som kan leda till för mycket ammoniak och nitrit så här tidigt?? Hur som helst - nu är 30% av vattnet bytt. Bör jag köra nitrit, nitrat och ph-tester imorgon igen?

Apropå frågan om pmdd och ph ovan: ph var fullt normalt också. Vad gäller växterna så är de väl som de brukar se ut efter bara två dygn, de har ju inte hunnit ta sig riktigt än. Men ser helt ok ut, inga ovanligheter i alla fall. Undrar som sagt om fiskarna inte blev sjuka/stressade under transporten eller även innan det, även om de var hemma på bara en timme och blev nedsatta precis som de ska... Får väl se hur detta utvecklas. Tack för stöd och tips här i alla fall och god natt. :)
#20 - 24 augusti 2015 20:21
Kan det vara ammoniakförgiftning? Vad är ammonium/ammoniak-halten och vad har du för pH? Skulle det vara det som är problemet så hjälper extra vattenbyten.

Nitriten kommer som sagt senare. Om 1-2 veckor kanske.
#21 - 24 augusti 2015 20:24
Precis vad jag kanske misstänkte, se mitt senaste inlägg. Ska kolla alla tester imorgon igen (just ammoniak-testet har jag dock inte hemma, men nitrit och nitrat visade ju normala värden som sagt).
#22 - 24 augusti 2015 20:26
Vet inte vad det annars skulle vara? Om man misstänker ammoniak, bör man köra vattenbyten några dagar på raken eller ska det räcka med idag för nu? Tänker att man ju samtidigt ska ge akvariet tid att få komma igång lite och få biologisk balans?
#23 - 24 augusti 2015 20:43
Du skriver att pH är normalt. Vad får du för värde?

Jag skulle byta några dagar på raken.
#24 - 24 augusti 2015 20:50
Ph:t var när jag kollade det igår på 7,0 (så tolkade jag färgen i alla fall). Idag har jag inte testat ph, kan kolla det imorgon igen nu när jag gjort vattenbyte. Hinner tyvärr inte in till butiken imorn för att köpa ammonaiktest, men får göra vattenbyten i ett par dagar framöver då i kombination med bakteriekultur-medlet. Hoppas stackarna överlevt när jag tänder imorgon...
#25 - 24 augusti 2015 20:52
Ps - någon nämnde salt här ovan. Tål drottningrasboror det? Hur mycket ska man i så fall ha i?
#26 - 24 augusti 2015 21:33
Om pH är 7 så är bara en väldigt liten del av ammoniumet ammoniak. Du ska upp i mycket höga halter innan det blir farligt. Så antingen har du det eller så är det något annat som strular.

Salt hjälper mot nitrit, inte mot ammoniak så vitt jag vet.
#27 - 25 augusti 2015 08:02
Idag (efter gårdagens vattenbyte) ligger pH på 7,5 -8,0 (svårt att se på färgen om det är det ena eller det andra). Tror inte det gått upp utan snarare att jag kanske läste av fel senaste gången. Hur som. Kh ligger även på 4-5 (samma där, svårt att se exakt). Det är väl helt ok värden? Fiskarna verkar i alla fall liiiite piggare idag. De håller sig simmandes och letar krubb. Antar att det är ett bra tecken jämfört med gårdagens "ligga på botten och flämta"-historia... Har inte tänt i akvariet än, så inte helt säkert, men ser enbart 4 fiskar nu (5 kvar igår kväll). Ska ge dem lite foder sen så då lär väl den 5:e dyka upp om den lever... Kör nog vattenbyte ikväll igen för säkerhets skull?
#28 - 25 augusti 2015 10:26
Hjälp! Jag blir galen på detta.... Måste ha major nybörjar-otur. Trodde minsann att de var piggare idag efter vattenbytet igår kväll, men nu upptäckte jag precis en till död fisk (troligen dött inatt). 4 kvar alltså, av 10. Ser bara två som är uppe och simmar, och två som håller sig nere i hörnet på botten vid växterna (de ser väldigt svaga ut allihopa om jag ska vara ärlig). Fattar noll. Kollade värdena idag igen och allt ser bra ut, även ph, kh + nitrat (som är på 0 nu så antar att växterna gör sitt jobb). Börjar misstänka att jag helt enkelt tyvärr köpt fiskar med dålig kvalitet från början. Har som sagt inte matat dem på två dagar, enbart dagen efter jag fick dem och då var det extremt lite efter ordination från alla håll + butiken. Så tycker över huvudtaget att tanken på ammoniakförgiftning vore skumt. Hoppas åtminstone ett par av dem överlever. Men annars kanske man skulle börja med en lite större och mindre känslig fisk istället. Skumt det här alltså. Någon mer där ute som haft sån här otur? :P
#29 - 25 augusti 2015 10:34
Foto - ser ni några tecken?

[ATTACH=CONFIG]77020[/ATTACH]

Här är en bild från igår (innan vattenbytet dock). Men den ser ungefär lika blek ut idag... Ser ni några tecken på sjukdom eller liknande förutom att den är blek?
#30 - 25 augusti 2015 11:40
Uppdatering: smulade ned ett par flakes med foder. 3 av 4 fiskar käkar i alla fall (den 4:e är den lilla som håller sig mest på botten, bilden). De tre som nu är uppe och simmar har mer normal orange färg. Dock upptäckte jag att en av dem liksom är svart på ovansidan av munnen / huvudet. Vet inte om det är normalt på drottningrasboror eller om det kan vara sjukdomstecken det med?
#31 - 25 augusti 2015 12:33
pH 7,5-8 och KH 4-5 är helt ok.

Förhöjd ammoniumhalt och senare nitrit lindras av försiktig matning men de uteblir inte. Möjligtvis om man har väldigt få fiskar i förhållande till tankstorleken.

Trist. Men är det en vanlig släng av "new tank syndrome" som jag vidhåller så går det att rätta till. Byt vatten tills du har kväve-halterna på rimliga nivåer.
#32 - 25 augusti 2015 12:38
Nått skit i karet har du.

Jag hade gjort så här:

1) Sluta med maten. Det bara stressar ännu mer. Iaf sluta i 2-3 dagar.

2) Frekventa, varje dag, vattenbyten. 20-25% per gång. Kanske en liten skvätt på morgonen oxå. Under de närmaste 3-4 dagarna.

Nitrat / Nitrat och annat som har med vattenvärdena är just nu underordnat.

Sluta med alla andra medel, PMDD, vattenberedning, etc.

Möjligtvis, om du passerar en akvariebutik, en liten flaska med Tetra General Tonic, en stark medikament som tar allt (nästan iaf), vore kanske bra. Dosera enligt förpackning.
Notera dock att det tar även död på nyttiga bakterier i karet. Så det blir som att starta om karet efter behandling. Men det är underordnat just nu.

Samtidigt skall man ha det klart för sig......stora behandlingar kostar en del cash. Jag har själv varit med om att spendera flera hundra på olika saker för att försöka rädda
ett par platys för 50 kr.....som under tiden mådde som överkörda päron.... kanske i vissa lägen en bra idé att iaf fundera på nyttan med insatser, och att kanske istället
fundera på omstart..... ibland blir det inte som man tänkt sig.... säger inte att du skall göra så här....väcker bara tanken...
#33 - 25 augusti 2015 13:02
Nått skit i karet har du.

Jag hade gjort så här:

1) Sluta med maten. Det bara stressar ännu mer. Iaf sluta i 2-3 dagar.

2) Frekventa, varje dag, vattenbyten. 20-25% per gång. Kanske en liten skvätt på morgonen oxå. Under de närmaste 3-4 dagarna.

...

Sluta med alla andra medel, PMDD, vattenberedning, etc.

Agreed

Nitrat / Nitrat och annat som har med vattenvärdena är just nu underordnat.

Varför är alla emot ett vanligt enkelt NH3/NH4-test numera? Man häller väl inte medicin i en burk innan man vet vad man har för vattenvärden? Särskilt inte om burken är nystartad.
#34 - 25 augusti 2015 13:54
Tack för era svar. Pratade precis med butiksägaren (han är en pålitlig och mycket kunnig person som har detta som största hobby hela sitt liv, ingen typisk säljare alltså). Hans rasboror mår bra och ingen har dött, han trodde däremot att det är någon typ av förgiftning (eftersom de dött så snabbt och så många). Kan möjligen vara något som roten utsöndrar alternativt dragonstone som jag har (en sån lersten, dock sköljde jag allt extremt noga innan de las ned). Men - jag ska precis som ni säger prova med att bara göra 20%-30% vattenbyte en gång om dagen nu och se om det blir bättre, innan jag eventuellt börjar plocka ut stenar, roten för att se om det kan vara problemet.. Hoppas bara att de sista klarar sig nu... En av dem verkar som sagt redan vara på sluttampen. De här fiskarna ska ju normalt hålla sig mot ytan, men den flaxar enbart nere vid botten på ett och samma ställe. Stackarna. Skittrist att se dem lida... Men men, gör vad jag kan nu så hoppas vi på bättring. :)
#35 - 25 augusti 2015 14:07
Ingen som föreslagit aktivt kol? Är det gift kan det ju ta bort det om man har tur.
#36 - 25 augusti 2015 14:12
Faltaren skrev:
Ingen som föreslagit aktivt kol? Är det gift kan det ju ta bort det om man har tur.

Det finns som standard i Juwels filter. Vet inte hur bra det fungerar dock.
#37 - 25 augusti 2015 14:19
BrigTSD skrev:
Det finns som standard i Juwels filter. Vet inte hur bra det fungerar dock.

Aha
#38 - 25 augusti 2015 14:58
Kanske väl radikalt men kanske du skall starta upp från början och då med ny fisk,inte använda så mycket medel i början utan låta allt sätta sig.
#39 - 25 augusti 2015 15:15
Jag har inte Juwels standardfilter utan ett ytterfilter med grov blå filtermatta i två fack och såna eheim biologiska makaroner i bottenfacket. Inget kol alltså. Men - gjorde precis ett andra vattenbyte (sen igår kväll alltså) på drygt 40% och nu simmade fiskarna upp mer mot ytan och fick betydligt finare färg etc. Verkar vara piggare. Så förhoppningsvis kan regelbundna vattenbyten nu få bort vad det än är som förgiftat dem. Funderar på en möjlig sak. Någon här som har erfarenhet av Dragon stones (eller Okho stones som de också kallas)? Har en större sådan i akvariet. Det är en typ av lersten från Kina. Sköljde den förstås väldigt noga innan men den har ändå viss lera i sig. Kanske kunde vara något ämne den utsöndrar? Hörde från butiksägaren precis att någon nyss var inne i hans butik och sa att hon haft problem med det bottensubstrat jag använder (ESC - vilket inte borde ställa till med problem dock) men han frågade henne om hon hade något annat i karet och hon hade tydligen också dragon stones... Kunde det vara där felet ligger? Tänker att om fiskarna mår dåligt igen imorgon så kan jag prova att ta ut dem också.
#40 - 25 augusti 2015 15:18
Christer - om det skulle komma till att alla dör (hoppas verkligen inte det, men det är ju bara 4 kvar och en är seglivad) så tar jag det då. Men då tömmer jag nog helt och låter det stå i några dagar först innan nya fiskar släpps ned. Bra att få reda på vad det är som förgiftat dessa fiskar först bara så att man inte får gå igenom samma sak igen...
#41 - 25 augusti 2015 15:28
Gör så :)
#42 - 26 augusti 2015 05:08
Haloj!! Denna morgon simmar fiskarna uppe i karet nära ytan som de ska och verkar pigga (ingen mer har dött). Så skönt. Verkar som om jag hittade vad som var felet och förhoppningsvis överlever dessa nu. Men man ska inte ropa hej för tidigt förstås (får se hur de mår när jag kommer hem i eftermiddag). Jag tog dock ut drakstenarna (okho/dragon Stones) från karet igår efter att jag bytte vatten. Det verkar som att det kanske var dem som utsöndrade något farligt. Mycket underligt (och irriterande)....
#43 - 26 augusti 2015 06:49
BrigTSD skrev:
Varför är alla emot ett vanligt enkelt NH3/NH4-test numera? Man häller väl inte medicin i en burk innan man vet vad man har för vattenvärden? Särskilt inte om burken är nystartad.

Inte alls emot tester. Men jag tycker de är onödiga i detta läget. Om man byter 25% (eller mer) varje dag, så kommer det ingen nitrit/nitrat, PH kommer att ligga i princip på kranens värde.
Så, under dessa akuta dagar, när man är inne i en akutartad räddningsoperation, så är det waste of time and money i min värld.

Visst, det kanske hade varit tillrådligt att kolla värdena innan man drattar i medikamenter. Men det gäller nog mer under normala förhållanden. I ett läge där fiskar trillar av pin med få timmars mellanrum, så tar man till alla till buds stående medel. Om det innebär att dratta ner lite GT, så må´det vara hänt. Dessutom, själva vattenvärdena är stabila om man byter den mängden vatten varje dag. Ergo, det som kan ta skada är bakterier, goda och dåliga, och de eventuellt dåliga som finns där, vill man ju att de skall dö snabbt som bara den.
#44 - 26 augusti 2015 06:51
Haloj!! Denna morgon simmar fiskarna uppe i karet nära ytan som de ska och verkar pigga (ingen mer har dött). Så skönt. Verkar som om jag hittade vad som var felet och förhoppningsvis överlever dessa nu. Men man ska inte ropa hej för tidigt förstås (får se hur de mår när jag kommer hem i eftermiddag). Jag tog dock ut drakstenarna (okho/dragon Stones) från karet igår efter att jag bytte vatten. Det verkar som att det kanske var dem som utsöndrade något farligt. Mycket underligt (och irriterande)....

de kan ju faktiskt behandlat stenarna med något för att de skall se vackra ut....eller hålla länge..... och efter 25 års resande till Kina där jag sett både det ena och det andra, så skulle jag bli förvånad om de inte var behandlade.....

Jag skulle aldrig personligen dratta ner en inredningsdetalj som jag inte hade järnkoll på.
#45 - 26 augusti 2015 10:16
Inte alls emot tester. Men jag tycker de är onödiga i detta läget. Om man byter 25% (eller mer) varje dag, så kommer det ingen nitrit/nitrat, PH kommer att ligga i princip på kranens värde.

Så, under dessa akuta dagar, när man är inne i en akutartad räddningsoperation, så är det waste of time and money i min värld.

Visst, det kanske hade varit tillrådligt att kolla värdena innan man drattar i medikamenter. Men det gäller nog mer under normala förhållanden. I ett läge där fiskar trillar av pin med få timmars mellanrum, så tar man till alla till buds stående medel. Om det innebär att dratta ner lite GT, så må´det vara hänt. Dessutom, själva vattenvärdena är stabila om man byter den mängden vatten varje dag. Ergo, det som kan ta skada är bakterier, goda och dåliga, och de eventuellt dåliga som finns där, vill man ju att de skall dö snabbt som bara den.

?

Slöseri med tid och pengar är det bara om det inte är det som är orsaken. Det är svårt att veta innan. Det är å andra sidan inte speciellt dyrt och tar inte många minuter att utföra. En tidig ammoniumspik är inte ovanligt i en nystartad tank som har hög biologisk belastning.

Att blint börja riva i allt på en gång löser säkert också problemet men då har man istället ingen aning om vad som var orsaken. Det försvårar en eventuell reklamation som är möjlig ifall det är någon kemikalie eller patogen som följt med hem från butiken.
#46 - 27 augusti 2015 08:03
BrigTSD skrev:
?

Slöseri med tid och pengar är det bara om det inte är det som är orsaken. Det är svårt att veta innan. Det är å andra sidan inte speciellt dyrt och tar inte många minuter att utföra. En tidig ammoniumspik är inte ovanligt i en nystartad tank som har hög biologisk belastning..

Men TS har ju redovisat vattenvärdena från flera dagar. Där resultatet har varit mer än fullgott, Nitrat / Nitrit / PH har legat på bra värden hela tiden.

Om TS sedan börjar med att byta myyyycket vatten varje dag, så kommer ju inte vattenvärdena att ändras, iaf inte på Nitrit / Nitrat, möjligtvis att PH går upp för att PH't i kranen är normalt högre än i karet.

Ergo, vattenvärdena var bra från början, vattenvärdena blir inte sämre med dagliga byten på 25% eller mer, ergo det är i praktiken meningslöst att hålla på och testa så länge man håller på med vattenbyten i den nivån.

Det enda som skulle föranleda test, är om kvalitén på vattnet i kranen blir dramatiskt sämre......men då skulle nog vattenleverantören åka dit så det visslar om det om de inte meddelar det.
#47 - 27 augusti 2015 09:27
Dock används dessa stenar över hela världen inom aquascaping och zoobutiken jag köpte dem från är både seriös och använder stenarna i alla sina akvarier... De är tydligen väldigt vanliga och normalt inte alls farliga för fiskarna. Så det är svårt att veta. Gjorde ytterligare ett vattenbyte igår (stenarna plockades ut för säkerhetsskull i förrigår redan) och fiskarna såg ut att må mycket bra igår. Ska testa att inte göra vattenbyte idag och se om de skulle bli sämre igen. I så fall är det ju något annat i karet som de reagerar på (deras symptom tyder på förgiftning av något i alla fall, och det är ju uppenbarligen inte nitrit, nitrat, ph eller ammoniak). Eventuellt kunde det kanske också vara roten som släpper ut något (men tveksamt eftersom det använts i annat akvarium fem månader innan utan konstigheter och jag sedan haft den i blöt i mer än en vecka med dagliga vattenbyten). Men skulle de bli sämre igen så testar jag att ta ut roten... Hoppas verkligen inte det. :)
#48 - 27 augusti 2015 09:36
Dock används dessa stenar över hela världen inom aquascaping och zoobutiken jag köpte dem från är både seriös och använder stenarna i alla sina akvarier... De är tydligen väldigt vanliga och normalt inte alls farliga för fiskarna. Så det är svårt att veta. Gjorde ytterligare ett vattenbyte igår (stenarna plockades ut för säkerhetsskull i förrigår redan) och fiskarna såg ut att må mycket bra igår. Ska testa att inte göra vattenbyte idag och se om de skulle bli sämre igen. I så fall är det ju något annat i karet som de reagerar på (deras symptom tyder på förgiftning av något i alla fall, och det är ju uppenbarligen inte nitrit, nitrat, ph eller ammoniak). Eventuellt kunde det kanske också vara roten som släpper ut något (men tveksamt eftersom det använts i annat akvarium fem månader innan utan konstigheter och jag sedan haft den i blöt i mer än en vecka med dagliga vattenbyten). Men skulle de bli sämre igen så testar jag att ta ut roten... Hoppas verkligen inte det. :)

Jag skulle kört vattenbyten ett par dagar till.

OM det är något skit i vattnet, så har du inte fått bort det ännu.

Är det gift av nått slag, så finns det fortfarande rester kvar. Om än lite. Så en liten exponering av gifter ger tråkiga resultat i längden.

Tänk dig om du utsätts för Uran (taskig jämförelse kanske...men iaf), en stor dos gör att du dör direkt, medium dos gör att du blir sjuk och dör inom en dag eller så.
Liten dos kanske inte alls märks. Och är inte farlig om du utsätts för den en kort stund. Typ du går i ett rum som är förgiftat, sedan går du ut. men om du stannar kvar
i rummet, och du usätts hela tiden för denna lilla dos, så kommer du kanske om några veckor börjar må som ett överkört päron.

Ergo....tunna ut giftet så långt det bara går.
#49 - 27 augusti 2015 12:52
Du har helt rätt förstås Ken. Tack åter igen för dig och er andra som kommenterar här, känns alltid skönt att kunna få en second opinion... Det var han jag köpte fiskarna av som tyckte att jag skulle testa och inte byta vatten idag eftersom de såg ut att må bättre. Dock så har den sista honan gett upp inatt. Den såg förvisso skärrad och svag ut redan sedan tidigare, så kanske hade det redan gått för långt för den (var väldigt liten också). De två hanarna som är kvar verkar må toppen i alla fall och har bara blivit bättre och piggare sedan jag tog ut stenarna i förrgår och gjort vattenbyten. Jag fortsätter med vattenbyten varje dag veckan ut helt enkelt, för säkerhets skull. Så kan jag testa att pausa med det på måndag om de fortfarande ser ut att må bra då. Tror också att stackarna blir stressade nu när de är så få (två kvar som sagt) i ett så stort akvarium, de är ju stimfiskar. Men jag väntar så klart med att köpa några fler tills allt är under kontroll och de har överlevt några dagar och mår bra även utan vattenbyten varje dag. Håll tummarna... :)
#50 - 27 augusti 2015 13:30
Du har helt rätt förstås Ken. Tack åter igen för dig och er andra som kommenterar här, känns alltid skönt att kunna få en second opinion... Det var han jag köpte fiskarna av som tyckte att jag skulle testa och inte byta vatten idag eftersom de såg ut att må bättre. Dock så har den sista honan gett upp inatt. Den såg förvisso skärrad och svag ut redan sedan tidigare, så kanske hade det redan gått för långt för den (var väldigt liten också). De två hanarna som är kvar verkar må toppen i alla fall och har bara blivit bättre och piggare sedan jag tog ut stenarna i förrgår och gjort vattenbyten. Jag fortsätter med vattenbyten varje dag veckan ut helt enkelt, för säkerhets skull. Så kan jag testa att pausa med det på måndag om de fortfarande ser ut att må bra då. Tror också att stackarna blir stressade nu när de är så få (två kvar som sagt) i ett så stort akvarium, de är ju stimfiskar. Men jag väntar så klart med att köpa några fler tills allt är under kontroll och de har överlevt några dagar och mår bra även utan vattenbyten varje dag. Håll tummarna... :)

Om jag nu uppfattat saken rätt så var karet i praktiken nystartat när problemen kom.

Det innebär att med alla de vattenbyten som görs, så hinner inte karet bygga upp några vettíga mängder av de goda bakterierna.

Så, sköt nu karet som om det var helt nystartat, dvs:

Minimalt med fisk första månaden.
Jag skulle inte köpt nya förrän efter en månad efter sista dagliga vattenbytet.
Och om du har 2-3 kvar av 10, så köp bara 2-3 st, dratta ner dom. Vänta med nästa gäng 4 veckor till.

Minimalt med mat första tiden.
Vi pratar här om en nypa var 3.e dag första veckan. 2+3.e.a veckan en nypa varannan dag. 4.e veckan en nypa varje dag. 5.e veckan normalt.

Ge katten i PMDD under den första månaden. Stressa inte vattnet mer än nödvändigt.

Börja håll koll på nitrit / nitrat efter ca 1 vecka efter sista dagliga vattenbytet.

Det finns två "skolor" gällande när man skall börja byta vatten i ett nystartat kar. En säger att man skall under uppstarten (1-3 månader) byta utav bara den varje vecka.
Finns dom som anser att man inte skall dra sig för 20-30% typ varannan dag tills allt staibiliserat sig. Den andra skolan säger att man inte skall byta alls under uppstarten.
Dvs bara fylla på lite av det som avdunstar. Båda skolorna har sina fördelar anser jag. Den första är att man tar bort alla nitrit / nitrat förgiftningar. Den har dock nackdelen
att man samtidigt vid vattenbyten lyfter ut en bra mängd av goda bakterier, vilket gör att det kan ta sin goda tid att få stabilitet. Den andra skolans fördel är att uppbyggnaden
av bakterier går klart snabbare. Nackdelen är att OM man får en nitritspik (efter 1-3 veckor) så är det risk för att fisk mår skit, kan trilla av pin.

Jag tillhör någonstans i mitten. Dvs jag har gett fasen i vattenbyten, tills jag ser nitrit, antingen på fiskens beteende (flämtar, stirriga, står stilla) eller via dropptest. Då sätter
jag in vattenbyten. Ibland när det trots allt blir nitrit i övermängd (rött på skalan) så sätter jag till lite salt. Ca 0,5 Dl / 100 liter vatten. Det finns de som anser att man gott
kan dratta ner både 1 och 2 Dl, men det tycker jag är lite "overkill". Saltet botar inte förgiftningen. Men lindrar effekterna. Ungefär som alvedon. den tar inte bort orsaken
till förgiftning/ont i skallen. men den lindrar den. Ex super du skallen i småbitar på fredagen, vaknar med skallebank, då tar du ett par alvedon kanske för att ta bort den.
Super du lika mycket på lördagen, så blir söndagsmorgen likadan. Ergo. alvedonet tar inte bort orsaken, dvs för mycket sprit, men den lindrar skallebanken du fått.

Sist men inte minst. Du måste nog köpa dig det som är absolut viktigast inom denna hobby. Dvs TÅLAMOD.

Jag har inte här nere i söder hittat affären som säljer det, så jag har fått "tillverka" det själv. Kanske är butikerna i storstan bättre utrustade.
#51 - 27 augusti 2015 13:44
Men TS har ju redovisat vattenvärdena från flera dagar. Där resultatet har varit mer än fullgott, Nitrat / Nitrit / PH har legat på bra värden hela tiden.

Om TS sedan börjar med att byta myyyycket vatten varje dag, så kommer ju inte vattenvärdena att ändras, iaf inte på Nitrit / Nitrat, möjligtvis att PH går upp för att PH't i kranen är normalt högre än i karet.

Ergo, vattenvärdena var bra från början, vattenvärdena blir inte sämre med dagliga byten på 25% eller mer, ergo det är i praktiken meningslöst att hålla på och testa så länge man håller på med vattenbyten i den nivån.

Det enda som skulle föranleda test, är om kvalitén på vattnet i kranen blir dramatiskt sämre......men då skulle nog vattenleverantören åka dit så det visslar om det om de inte meddelar det.

Nej, TS har inte mätt ammonium/ammoniak-halten, så om vattenvärdena har varit ok är det fortfarande ingen som vet. Att nitrit- och nitrat-testet visar obefintliga nivåer är inte så konstigt eftersom nitrifikationen inte har kommit igång än.
#52 - 27 augusti 2015 13:58
BrigTSD skrev:
Nej, TS har inte mätt ammonium/ammoniak-halten, så om vattenvärdena har varit ok är det fortfarande ingen som vet. Att nitrit- och nitrat-testet visar obefintliga nivåer är inte så konstigt eftersom nitrifikationen inte har kommit igång än.

Nu är det ett tag sedan jag var helt påläst om ammonium/ammoniak, men är det inte så att att en klar indikation på förekosmt av just dessa ämnen är ett lågt PH ?
Om så är fallet, så med ett testvärde på 7 eller över, så bör de inte finnas i avgörande mängd.

ergo, ett indirekt test.

Men nej, ett direkt test är inte gjort på detta (inte redovisat iaf), I stand corrected in this case.
#53 - 27 augusti 2015 14:09
På tal om tester hit och dit, så kan jag inte hålla mig gällande en sak.

PH är för den noormala akvaristen ett meningslöst värde.

Bortsett från ett fåtal fiskar, och vid vissa odlingsförsök, så är det i praktiken ointressant vilket PH karet har.

Det är inte intressant för fisken om PH't är rätt eller fel.

Det är enbart intressant om det är STABILT !!

En fisk som har i beskrivningen ett PH på 7, trivs lika bra i 6 eller 6,5 eller 7 eller 7,5 eller 8,0.

Det som får fisken att må kasst är om man har PH 6 i karet, byter 50% vatten soch drattar ner kranvatten som har 8,0 som gör att PH't rusar upp till 7.
Det gillar dom inte.

Men om du har ett PH i karet som ligger på ca 7, byter 25% i ditt veckoliga VB, så går det upp till 7,5...cirka....innan karet sänker det sakta under veckan till 7 igen.

Komplett ointressant i typ 98% av alla fall, om det är rätt eller fel PH, enbart intressant om det är STABILT.

Går alldeles uuuutmärkt att hålla Scalarer i PH 7,5 trots att de är nästan en survattensfirre. Malawis går prexis likabra att hålla i 6,5 även om det kommer från en sjö med PH 7,5-8,5.

STABILT ska det vara.

Det är ett fåtal, inte de vanligt förekommande, firrar som inte gillar läget när det är "fel PH".

Sant är att i vissa lägen vid odling, så är överlevnadsprocenten högre när det är rätt PH.

Men då pratar vi nyttan vid riktig odling. Inte det normala sällskapskaret. Ex man skall få ut 300 yngel från en scalarodling istället för 150.

STABILT som Dr Alban sa..... !!
#54 - 27 augusti 2015 19:11
Såg att där hade hänt en hel del efter de inlägg jag läste och svarade på. Så jag tog bort frågan. Hoppas det vänder nu och problemet är löst.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#55 - 27 augusti 2015 19:47
Nu är det ett tag sedan jag var helt påläst om ammonium/ammoniak, men är det inte så att att en klar indikation på förekosmt av just dessa ämnen är ett lågt PH ?

Om så är fallet, så med ett testvärde på 7 eller över, så bör de inte finnas i avgörande mängd.

ergo, ett indirekt test.

Men nej, ett direkt test är inte gjort på detta (inte redovisat iaf), I stand corrected in this case.

Ja, pH spelar en roll fast inte på det sättet.

Ammonium, som bland annat kommer från fiskarnas avföring och matrester, är inte speciellt farligt för fiskarna. Men ammoniak, som är korresponderande bas till ammonium, är dödligt giftig redan vid låga doser. Ju högre pH desto större andel av ammoniumhalten är ammoniak. Eftersom de flesta har pH 7,5-8 i sina kranar så är en nystartad tank utan fungerande nitrifikation väldigt känslig för ammoniakförgiftning. Särskilt om tanken har många fiskar i förhållande till sin storlek.
#56 - 9 september 2015 09:04
Hejhej!

Utgår här från min egna högst begränsade erfarenhet :)
Jag startade upp ett akvarium som nybörjare för ca 1 halvår sedan, läste på som bara den och tyckte jag följde bokens alla regler (vilket är svårt för det finns otroligt många teorier om vad som är 'rätt'). Började med 10 guppys som då enligt den 'gamla skolboken' ska vara bra nybörjarfisk, men de dog mystiskt en efter en... Ena dagen pigg och alert, på morgonen dagen efter kunde den ligga död på botten. Gjorde tester, vattenbyten, isolerade sjuka fiskar, medicinerade osv. Jag vet fortfarande inte den exakta orsaken för vattenvärdena har alltid varit bra, men helt ärligt säger min känsla att det var 'för mycket pillande' om du förstår vad jag menar. Alltså att man höll på nere i akvariet nästan dagligen med något, fiskarna blev helt otroligt stressade av det. Slutade upp med det helt och lät akvariet vara förutom 30% vattenbyte 1 gång i veckan, och har inte haft fler dödsfall förutom något enstaka som haft andra orsaker, de guppysar som är kvar från första omgången är jättefina. Så för mitt akvarium har iaf det funkat att låta det vara lite mer :)

/Louise

Annons