Nitrat i växtskvarium

#1 - 11 februari 2017 13:24
Har startat ett 250 L växtakvarium för en vecka sedan med riktig soil och gödning i vattnet. Bytte 1/3 vatten idag och tillförde mer näring. Tänkte köpa lite fisk idag men hade jättehögt nitrat (100). Vad göra?
J

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#2 - 11 februari 2017 14:16
Vad har du gjort för att cykla in akvariet? Har du mätt ammonium och nitrit?

Du har knappast cyklat fördigt det på en vecka. Lär ta en vecka till. Bytvrejält med vatten första dagarna efter att du släpper i fisk.
#3 - 11 februari 2017 15:40
[QUOTE=Johan Engström;n2366635]Har startat ett 250 L växtakvarium för en vecka sedan med riktig soil och gödning i vattnet. Bytte 1/3 vatten idag och tillförde mer näring. Tänkte köpa lite fisk idag men hade jättehögt nitrat (100). Vad göra?
J

Skickat från min iPhone med Tapatalk[/QUOTE]

Innehåller gödningen nitrat?
#4 - 11 februari 2017 17:57
stefanr72 skrev:

Innehåller gödningen nitrat?

Japp. Kaliumnitrat. Köpte en variant på Akvarielagret som jag fick blanda själv.

#5 - 11 februari 2017 18:05
Dessutom funkade inte värmaren så jag har haft bara 20 grader i akvariet. Det gynnar väl knappast situationen.

#6 - 11 februari 2017 18:12
Jag har inga värmare i mina växtkar med småfisk och har aldrig haft några problem.
#7 - 11 februari 2017 18:14
LoGeek skrev:
Jag har inga värmare i mina växtkar med småfisk och har aldrig haft några problem.

Du har kanske varmare i rummet?

#8 - 11 februari 2017 18:40
[QUOTE=Johan Engström;n2366646]

Du har kanske varmare i rummet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk[/QUOTE]

Ja kanske. Sedan brukar jag köra dubbla ytterfilter vars effektförbrukning höjer någon grad. Kanske runt 22C.

​​​​​Men, jag tror inte det är ditt problem i nuläget även om du lär höja några grader innan fiskarna ska flytta in.

Du har öst i massa jord och näring och har inte cyklat in ditt akvarium än. Allt för tidigt att mäta fina vattenvärden.
#9 - 11 februari 2017 18:44
LoGeek skrev:

Ja kanske. Sedan brukar jag köra dubbla ytterfilter vars effektförbrukning höjer någon grad. Kanske runt 22C.

​​​​​Men, jag tror inte det är ditt problem i nuläget även om du lär höja några grader innan fiskarna ska flytta in.

Du har öst i massa jord och näring och har inte cyklat in ditt akvarium än. Allt för tidigt att mäta fina vattenvärden.

Vad menas med att cykla in?

#10 - 11 februari 2017 19:42
Du behöver googla på det så hittar du massor. Viktigt att du läser på så du inte riskerar att alla fiskar dör efter några dagar av nitritförgiftning.
#11 - 12 februari 2017 08:59
Läs denna: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php

Att du har högt nitratvärde i detta starskede har att göra med att du häller i växtnäring med nitrat och om ev. bottensubstratet innehåller nitrat?

Koncentrationen av nitrat reglerar du med mängden vattenbyten

Annons