Danmark Danmark Norge Norge Sverige Sverige Danmark Norge Sverige

nitrat HJÄLP!!!!

#1 - 30 januari 2006 19:51
min nitrat nivå har legat låg ända sen ja skaffade akvariet men nu är den jätte hög och fiskarna mår dåligt.
har tillsatt nått nitrat-minus men den skräpen funkar inte.
vad ska jag göra???
#2 - 30 januari 2006 19:53
[QUOTE=Sinnes84]min nitrat nivå har legat låg ända sen ja skaffade akvariet men nu är den jätte hög och fiskarna mår dåligt.
vad ska jag göra???[/QUOTE]

hur hög är nitrat nivån? eller pratar vi om Nitrit?
#3 - 30 januari 2006 19:58
aaaa det är nitrit
vad är egentligen nitrit och hur kommer de??
och vad ska ja göra?
#4 - 30 januari 2006 20:05
[QUOTE=Sinnes84]aaaa det är nitrit
vad är egentligen nitrit och hur kommer de??
och vad ska ja göra?[/QUOTE]

Okej :)

vad nitrit är så får någon annan svara på

Men det kommer om du har matat för mycket eller filtret inte har tillräckligt med gosiga bakterier som hinner bryta ner all nitrit som blir till nitrat.

Jag skulle byta vatten varje dag tills det visar noll. mata inget.

Efter varje vattenbyte så kan du tillsättar "nitrivec" som hjälper dom goda glada bakterierna på traven.

Sedan när du har ner nitriten till noll så kan du börja mata försiktigt igen.

Du kan alltid prova den super häftiga sök funktionen här i forumet. Så kommer det säkert upp en jättemassa trådar om personer som varit i samma bekymmer som du. Läs och begrunda.

Lycka till
#5 - 30 januari 2006 20:09
vart hittar man nitrivec har frågat överallt men ingen har de? :S
#6 - 30 januari 2006 20:25
Det brukar ju alla zoo-affärer ha låter konstigt om inte du har hittat det.
Sen testa o byt ut ca 60-70% av vattnet sen låter det gå nån dag o kolla värdet igen....Är inte bra o byta vatten varje dag..
#7 - 30 januari 2006 21:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Börja med att byta vatten, det är det absolut viktigaste. Byt gärna var tredje timme första dygnet, 30-40 %, och fortsätt med vattenbytena tills du fått ned nitriten till noll för det är det enda som gäller. Tillsätter du lite akvariesalt så minskar du de skadliga effekterna som nitritförgiftningen orsakar fiskarna. Du behöver inte nödvändigtvis skaffa just Nitrivec, det finns flera olika sorters bakteriekulturer man kan köpa. Fråga i din akvarieaffär efter bakteriekultur som sätter igång filtret och tala gärna om att du har nitrit i akvariet så vet de vad du pratar om. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När man byter så här mycket vatten är det att kasta pengarna i sjön att pytsa i nitrivec efter varje vattenbyte. Nitrivecen hinner inte ge någon effekt när nitrithalten är hög. Så tillsätt alltså inte bakteriekulturen förräns du fått ned nitrithalten. Det blir vansinnigt dyrt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Så här har jag gjort och det har funkat kanon. Om du har fler akvarier så kan du också ta och pressa ur filtret i nitritkaret så får du också nyttobakterier i nitritkaret.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jättelycka till![/COLOR][/FONT]
#8 - 30 januari 2006 23:21
beroende på vad du har för vatten är upprepade vattenbyten inte så bra
har du mycket klor eller flor i vattnet så riskerar du att döda bakterierna i filltret o problemet uppstår igen innom kort

byt 50% o tillsät bakteriekultur
Slamsug även botten när du byter vatten då allt skit i bottenmatrialet är källan till Amoniak/nitrit
#9 - 31 januari 2006 07:45
tack för alla svar ska till djuraffären idag och fortsätta byta vatten altså
så får vi hoppas nitraten sjunker.
#10 - 31 januari 2006 08:43
Det finns andra medel som dom andra sa. T ex så finns ett som heter Nutrafin Cycle. För extrema halter av gift eller nitrit finns även Sera Toxivec(problemet är att om affären inte har Nitrivec så finns nog inte Toxivec heller).
Jag använde Ektozonsalt till mitt akvarie när jag hade jättehöga nitrithalter för att minska fiskarnas stress och för att skydda t ex gälarna.

Som någon skrev här ovanför så tar det ett tag innan bakteriekulturen har en chans att verka mot nitriten, bakterierna fördubblar sig var 13:e timme läste jag här på forumet så det tar några dagar innan det egentligen har effekt.

Hoppas att det blir bra!! Det blev det för mig.. Med hjälp från forumet här!! :D :D :D
#11 - 1 februari 2006 15:39
[quote=Sinnes84]min nitrat nivå har legat låg ända sen ja skaffade akvariet men nu är den jätte hög och fiskarna mår dåligt.
vad ska jag göra???[/quote]jag tycker du ska se över ditt filter och kanske utöka filtermassan så att du får fler nyttobakterier som kan omvandla nitrit till nitrat! processen är så här: ammoniak-nitrit-nitrat
#12 - 2 februari 2006 11:16
[QUOTE=mayday]beroende på vad du har för vatten är upprepade vattenbyten inte så bra
har du mycket klor eller flor i vattnet så riskerar du att döda bakterierna i filltret o problemet uppstår igen innom kort[/QUOTE]

Man ska givetvis använda vattenberedningsmedel som neutraliserar klor. Särskilt när man byter så mycket vatten. Då blir det inga problem med upprepade vattenbyten, som fö är skonsammare för fiskarna än ett superstort byte. Plus att bara ett vattenbyte formodligen inte räcker för att få bort nitriten.

Gjorde du något särskilt nån vecka innan du fick nitrit? Medicinerade du, rengjorde filtret eller något?

Annons