Nitrat-halt?

#1 - 4 april 2006 06:16
Hur hög nitrat halt kan fiskarna acceptera utan att må allt för dåligt? :confused:
Om jag har över 50 vad bör jag i första hand göra för åtgärd?
Ha i nitrivec eller?

Jag har lite nitrat i vattnet nu och har slöjstjärt, kardinaltetra, några guramin och någon platy i ett 180liters akvarium
[:-44]
#2 - 4 april 2006 07:07
nitrivec har inte med nitrat att göra.

100ppm nitrat läste ja nyligen misstänks va bidragande orsak till att en person hade fått problem med HIH med sina diskus.
dom fick mat med mer näring och mineraler och mer vattenbyten och ändrad gödningsregi så tillfrisknade dom.
kan ju nämnas att fiskarna hade gått i flera månader i runt 100ppm nitrathaltigt vatten.

sera rekommenderar halter under 50ppm.

växter kan användas för att bli av med nitrat och det går även att ta ampellilja till exempel och låta rötterna va i vattnet och resten ovanfär-
#3 - 4 april 2006 08:44
VAd är HIH?
Vad innebär ändrad gödningsregi?
Ursäkta en massa blåbärsfrågor men frågar man inte får man inget veta.:p

Vilken mat kan man isåfall ta med mer näring och mineraler i? Använder förnärvarande Sera San och Sera Flora
#4 - 4 april 2006 17:01
HIH = hål i huvudet
ändrad gödningsregi betyder att killen gödde mindre med kno3 som innehåller nitrat.

när det gäller maten står det ibland på hur mycket och vad det innehåller sen brukar det va rekommenderat att variera mellan olika foder.
#5 - 29 april 2006 22:18
Måste fråga...Har också lite problem med för hög nitrathalt, pratade med en som var insatt i det där han rekommenderade mindre matning och Nitrivec samt vattenbyten varannan dag 10%, eftersom nitrivec innehåller bakterier som bryter ner matrester etc. Eftersom han trodde problemet låg i övermatning så borde väl nitrivec fungera när det bryter ner sådanan föroreningar ? Kan någon gärna förklara skillnaden mellan nitrat och nitrit om det inte stämmer isåfall....
#6 - 30 april 2006 00:46
nitrivec hjälper ingenting mot nitrat.
nitrivec är bakterier som hjälper till att få igång den biologiska filtreringen och i praktiken "skapar" nitrat från det avfall fiskarna avger när dom ätit.

10% per dag låter.....jobbigt och på en vecka blir det inte mycke till vattenbyte.
det blir inga 70% om du trodde det.
#7 - 30 april 2006 09:53
Nä klart det inte blir det :) men jag skulle byta 10% varannan dag i 2v i hopp om att nitrat halten ska sänkas. Har du något annat förslag om hur jag ska göra ? För det är alldeles för högt runt 100ppm och det är inte så hälsosamt vad jag har hört. Vad tror du att det beror på då ?
#8 - 30 april 2006 12:26
Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

Om du har 100 mg/l och byter 50 % vatten då halverar du nitratvärdet.
För att få ner nitraten, mindre mängd foder, eller foder med lägre proteinhalt, tätare vattenbyten, fler växande växter.
#9 - 30 april 2006 17:22
har du bra kranvatten och fiskar som inte är överdrivet känsliga kan du byta 30-40% per dag utan större problem.

men 50% varannan till var fjärde dag är nog enklare tills halten gått ner till mer acceptabla 20ppm typ och då kanske byta 50% i veckan om det räcker.

finns även dom som kopplat in en sump och slängt ner en massa snabbväxande växter som ska äta nitrat när dom växer.
#10 - 1 maj 2006 13:50
Jag får väl prova vattenbytena då. Har iallafall dragit ner rejält på matningen, får hoppas att det hjälper tillsammans med vattenbytena....
#11 - 1 maj 2006 15:43
tänk på att om du matar förlite blir fiskarna mer benägna att bli sjuka och svaga.
#12 - 1 maj 2006 17:16
Jo men hur ska man veta vad som är för lite ? Jag ser väl oftast till att alla firrarna får något, sen bökar dom i gruset också. Den höga nitrathalten som jag har lär vara ett större problem än att man skulle mata för lite....läste att det var väldigt liten risk för fiskar att svälta ihjäl, va mycket större risk att dom skulle dö av övermatning....Jag kör på vattenbytena nu o nedskärning på maten, växter har jag inga.
#13 - 1 maj 2006 17:36
Långsiktiga effekter pga. konstant höga halter av nitrat, försämrat allmäntillstånd och immunförsvar, algproblem.
Nitrat är inte giftigt om inte koncentrationen är mycket hög (mer än 120 mg/liter)
De flesta försöker nog hålla nitratnivån mellan 20-50 mg/ med hänsyn till växterna.
Jag har den uppfattningen att alla nitrattester vi i klubben jämfört är rätt så opålitliga.

Fiskarna måste ha den mängd foder de behöver för att vara friska och glada, får du då nitrat problem trots 30-50 % vattenbyten i veckan eller oftare då har du för många/stora fiskar till din mängd vatten, alt för lite vatten till de fiskar du har ;).
#14 - 1 maj 2006 18:29
Vet inte riktigt vad du menar med för många fiskar, men jag har iaf 240 l med ett litet Hinderi par och sen 11 Rödzebror + ett par slamsugare...Förresten störs inte den balans som ändå finns i akvariet om man byter 50% så ofta ?
#15 - 1 maj 2006 20:12
[quote=Lefty]Förresten störs inte den balans som ändå finns i akvariet om man byter 50% så ofta ?[/quote]

generellt sett nej.
har man dock kranvatten som rengörs kraftigt(mycket chloramin) kan man ha i lite vattenberedningsmedel för att underlätta för fiskarna.
vattenbyte är förövrigt nåt som många fiskar gillar.
#16 - 1 maj 2006 20:20
ok fint! hur äre med antalet firrar jag har då ?
#17 - 1 maj 2006 20:23
[QUOTE=Lefty]Vet inte riktigt vad du menar med för många fiskar, men jag har iaf 240 l med ett litet Hinderi par och sen 11 Rödzebror + ett par slamsugare...Förresten störs inte den balans som ändå finns i akvariet om man byter 50% så ofta ?[/QUOTE]
Jag gav några förslag varför det blir högt nitratvärde.
Varför man bör undvika stora vattenbyten är för att det kan bli snabb förändring av pH vilket vissa arter är känsliga för.
Det finns även en liten risk att om man inte bytt vatten på en tid, med högt ammoniumvärde som följd och byter 50 % vatten kan pH höjas så fiskarna blir ammoniak förgiftade.
#18 - 1 maj 2006 20:40
ok...nu kan jag nästan det här :) får verkligen hoppas att det fungerar så inte firrarna börjar trilla av pinnen...tack för hjälpen
#19 - 3 maj 2006 13:50
Finns det förresten inget preparat eller något liknande man kan få ner nitrat halten med ? Eller är det bara snålare matning och tätare vattenbyten som gäller ?
#20 - 3 maj 2006 19:38
kan använda zeolit som suger åt sej nitrat men de måste regenereras med jämna mellanrum.

men risken då är att du istället för för mycket fosfat och fosfat filter ska efter vad jag läst va dyra.
#21 - 4 maj 2006 17:53
hm ok, då kanske det inte är det bästa alternativet till att börja med :) men jag har kört snålare matning och 30%-40% vattenbyten varannan dag i 1v nu. Tänkte väl köra 1v till o sen se om det blivit nån förändring. En sak till jag tänkte på...Om man nu har sådana här problem t.ex. med Nitrat, sätter sig inte skiten i de biologiska filtrena (har nytt 240 l juwel med internt filter) eller "spolas" det ur filtrena när man byter till rent vatten så ofta ?
#22 - 4 maj 2006 19:56
Vad testar du nitraten med?
#23 - 5 maj 2006 06:42
Vad är regenereras?

Undrar en novis:confused:
#24 - 5 maj 2006 09:05
Regenereras (renas).
Till slut mättas zeoliten och måste då regenereras (renas). Det gör du enklast genom att lägga påsen med zeolit i en minst 10% saltlösning.
I ett spann med 10 liter vatten och blanda i ett kilo grovsalt.
Låt påsen med zeolit ligga i den ett par dagar och spola sedan genom zeoliten med vanligt kranvatten.
Klart att användas igen.
Det hör bör göras ca var 14: de dag.
Det är därför lämpligt att du har två påsar zeolit som du skiftar mellan. Hur mycket zeolit är nödvändigt?
Tyska försök visar att 1-2 kg / 1000 liter vatten räcker.
#25 - 5 maj 2006 09:22
Vad är zeolit? :)
#26 - 5 maj 2006 11:26
Zeolit som är ett jon bytarsubstrat vilket finns både naturligt och konstgjort. Zeolit ser ut som vitaktig sten.
Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia.
Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen.
Du binder källan.
4 liter kostar ca 150:- 20 liter ca 290:-.
#27 - 5 maj 2006 11:32
[quote=Kramfors]Vad testar du nitraten med?[/quote]

Jag tog med lite vatten till en kille på zoot som jag känner han testade med nå stickor av nåt slag (sera om jag inte minns fel ?) Då visade det sig att Nitrat halten var alldeles för hög, PH o KH var däremot utmärkt.
Jag själv har inte testat än men jag tänkte väl göra det efter ett tag...köpa stickor som han provade med antagligen...
#28 - 5 maj 2006 11:41
nej för guds skull köp INTE stickor.
dels är dom svåravlästa dels kan dom visa väldigt fel.
då är dropptester bättre men inte ens dom funkar i alla lägen eller är direkt exakta.
#29 - 5 maj 2006 13:18
[quote=Raven]nej för guds skull köp INTE stickor.[/quote]
OK! :D hur ska jag mäta då ? dropptester , vad är det ?
#30 - 5 maj 2006 16:18
dropptester, då tar man vatten en viss mängd och droppar i vätska som färgar vattnet.

rekommenderar jbl's tester dom är bra samt att dom skickar med en doseringspruta så man lätt kan få rätt mängd testvatten.
sen är dom billiga.

undvik seras nitrat test då det är bevisat uselt.
#31 - 5 maj 2006 16:23
så du menar att det finns en chans att jag inte har så stora problem som jag tror ? :D
Är deras tester dyra förresten, ca pris ?
#32 - 5 maj 2006 16:32
Undrar just varför Sera, som har funnits sålänge, gör dåliga tester?
#33 - 5 maj 2006 16:37
[quote=Lefty]så du menar att det finns en chans att jag inte har så stora problem som jag tror ? :D[/quote]
är det testad med stickor kanske du bara hade 20ppm nitrat :/
läste om en som testade tillförlitligheten med stickor och 20ppm och högre gav maxutslag på sticktestet, vet dock inte vilket fabrikat han körde med

Är deras tester dyra förresten, ca pris ?

kan titta här så får du ett riktvärde på priserna, och ser man på antalet gånger man kan testa blir inte priset så högt.
kostar mej under en krona att kolla ph't till exempel.
http://www.pwss.se/home.php?cat=65

[quote=Daniel_N]Undrar just varför Sera, som har funnits sålänge, gör dåliga tester?[/quote]
kan va så att dom byggde upp ett namn och sen inte utvecklade produkterna något, nya aktörer måste ju komma med nåt extra för att komma in och då är lågt pris en grej, rykte om bra produkter en annan.
#34 - 5 maj 2006 16:44
Problemet med Sera nitrattest är att det är svårt att sätta till rätt mängd av reagens 2, det är också viktigt att skaka kraftigt i 15 sek, därför ska man testa flera gånger.
Den visar mer nitrat än andra fabrikat, men det kanske är Seras som visar rätt.
Det finns tester som alltid visar "bra" värden.
Nu är det inte så noga om nitraten är 20, 50 eller 60.
#35 - 5 maj 2006 19:27
Kramfors: tack för infon om zeolit :)

Förresten, är Seras Järntest lika opålitligt? Känns lite svårt att veta hur det är med pulvret, som det ska vara två rågade mått av.
#36 - 5 maj 2006 20:23
Vet inte nu hur vi kollade Seras Järntest.
Men du ser om du har mellan 0,25mg/ eller 1,0 mg/l.
Järntesten är inte att lita till om man använder vattenberedningsmedel.
#37 - 5 maj 2006 21:29
Förresten, varför har de börjat med pulver? När jag köpte järntest senast (typ 5 år sen) så var det bara en reagens med.
#38 - 6 maj 2006 13:26
är det testad med stickor kanske du bara hade 20ppm nitrat :/

ok :eek: det är ju inte så bra om det kan slå fel med så mycket...Länken du skickade, fanns ju 100 olika tester. Vilket ska man ha om man ska ha de vanligaste testerna som är viktigast och vilket märke ? Förresten så måste jag ha lite problem med det för fiskarna kliar sig lite väl mycket tycker jag...men jag har ingen aning om det beror på det ?
#39 - 6 maj 2006 15:48
nitrat kallas även no3.
nitrit kallas no2.

många av testerna kan du skita i speciellt om du kör regelbundna vattenbyten.
ph kan dock va intressant.

själv sitter jag bara med ph just nu men ska köpa ett no2=nitrit test när pengarna ramlar in på kontot, är odm 2 tester jag anser mej behöva för stunden.

Annons