nitrat - bottenfilter

#1 - 17 november 2003 23:23
Jag har ett malawiakvarium på 400 liter med 18 ciklider och inga växter. Fiskarna är i genomsnitt 12 cm. Akvariet har varit igång i tre år. Filtreringen består av: två pumphuvuden (ett i vardera bakre hörn) kopplade till ett bottenfilter, ett tredje pumphuvud kopplat till en filtermatta (10*10*40cm). Vattenvärdena är pH=8, dGH=3, dKH=15 och inget problem med nitrit. Dessa värden får väl anses som bra men vad som däremot är ett problem är nitrat. Om jag inte byter vatten varje vecka skjuter nitraten i höjden.

Vad gäller fiskarna har fyra stycken dött under de tre åren. Alla har dött på samma vis, de slutar att äta och förtvinar efter någon månad. Alla fiskar har också en tendens att klia sig lite mer än vad som är vanligt i ett akvarium. Dock har de fiskar som har dött inte kliat sig mer än någon annan. Fiskarna blir också lite "slöa" då jag inte har bytt vatten på någon vecka.

Jag matar inte för mycket och gruset dammsugs ganska ofta. Gruset är då riktigt skitigt.

Efter att ha läst denna sida har jag förstått att bottenfilter inte är optimalt. Min fråga är huvudsakligen om nitratproblemet beror på för mycket fisk eller på bottenfiltret? Skulle även gärna höra om ni tycker att symptomen på fiskarna beror på för mycket nitrat? Bör jag byta ut bottenfiltret till ytterligare två filtermattor?

Vore mycket tacksam för svar!
#2 - 17 november 2003 23:49
Ja, du bör byta ut bottenfiltret mot ytterligare två filtermattor. Då kommer den mesta nitraten samlas i botten och inte sugas upp i vattnet igen. Sen är det helt normalt att behöva byta 1/3 vatten en gång i veckan om man inte har många snabbväxande växter. Det finns även filter som filtrerar bort nitrat genom ett speciellt filtermaterial som konsumeras och syrefattig miljö i filtret.

Fiskarna kliar sig om du har höga nitratvärden (över 15-20).
#3 - 18 november 2003 00:12
Släng ut bottenfiltret! Det suger ut all näring som fins i gruset och sprutar ut näringen i vattnet som göder oönskade alger. Hur har du förresten lyckats få en bra biologisk balans i akvariet utan växter? Gruset SKA vara skitigt! Slamsug sparsamt, typ några gånger om året, för att inte rubba grusets bakterieflora. Tror att gruset på sikt skulle bli mindre skitigt om du hade några ordentliga plantor i akvariet som tar upp näringen i gruset och omvandlar detta till syre, något hela akvariet mår bra av. Använd pumphuvuden med ordentlig filtermatta som funkar som ett biologiskt-mekaniskt filter, borde väl räcka med en total vattenomsättning på 1500-2000 L/timme till ett 400L. Man MÅSTE byta vatten minst en gång i veckan för att hålla akvariet på topp, gör det till en vana att tex. varje söndag byta 1/3 av vattnet. Är rätt säker på att dina problem med nitrat försvinner eller dämpas markant med denna enkla åtgärd. Har också haft problemet att vissa fiskar har tynat bort utan att förstå varför, men jag förmodar att det dels kan bero på vattenkvaliten, dels på miljön (scalarer i ett tättbefolkat sällskapsakvarium brukar inte bli normalt fullvuxna utan stannar av i växten pga stressen, baserat på egna erfarenheter). Lycka till!
#4 - 18 november 2003 03:42
Vart kom skalarerna in i bilden? [:-100]

Biologisk balans får man av bakterier. Ett bottenfilter är ett suveränt biologiskt filter då så många bakterier sitter i gruset. Jag tror inte man stör den biologiska balansen av att slamsuga botten ordentligt. Det blir som att köra bottenfiltret 10min en gång i veckan och det skadar ju inte bakterierna. Har man inga växter så tycker jag man ska slamsuga botten ordentligt. Man måste inte ha växter, skulle jag ha ett malawikar så skulle jag inte ha några växter. Däremot så skulle jag kämpa hårt för att få fina alger.
#5 - 18 november 2003 05:00
Måste fråga vilken typ utav sand du har, o hur tjockt sandlagret är. Jag har personligen aldrig haft några besvär med bottenfilter, men vet inte om det är optimalt att använda till malawi. Dom är väl rätt bra på att gräva, o det gör att vattengenomströmningen i filtret blir ojämn, o filterverkan blir nersatt. O att ett bottenfilter skulle suga näringen ur sanden o spruta ut den i vattnet går jag inte riktigt med på. Det kanske stämmer till viss del, men samtidigt så drar det ju ner ny näring till växternas rötter. O förutsatt att man inte har för stark genomstömning (max 3*akvarievolymen/tim) så har mina växter inte visat tecken på att vantrivas. // Fredrik
#6 - 18 november 2003 13:40
Tack för svaren!

Det blir nog att ta bort mina bottenfilter för alltid!

AndreasN, du skriver att om jag byter ut bottenfiltret till filtermattor så "kommer den mesta nitraten samlas i botten och inte sugas upp i vattnet igen". Är problemet alltså att filterytan är FÖR stor i ett bottenfilter dvs det finns inget utrymme i akvariet där skiten kan "gömma" sig?

Antag att ett akvarium inte har bottenfilter. Innebär det här med att nitraten samlas i botten att nitrathalten i akvariet ökar då man "rör" i gruset dvs då det kommer upp smutspartiklar i vattnet?

Slutligen vill jag bara säga att jag faktiskt byter mer än en tredjedel av vattnet varje vecka.
#7 - 18 november 2003 14:42
Ja, det är väl så att bottenfilter är lite "omoderna" det finns bättre och effektivare filter.
mörten läs om vattenkemi, nitrat är restprodukten av akvariets föroreningar enkelt förklarat en kväveförening, som finns i vattnet, nitrat finns inte bara i akvariet utan även i naturen och bidrar till övergödning och som dessutom medför hälsorisker främst för små barn,.ja, jag vet jag men skrev enkelt förklarat.

Läs här där kaske det finns något för dig http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrat
#8 - 18 november 2003 16:58
Är det ingen som tror att problemet beror på för mycket fisk snarare än på filtreringen?
#9 - 18 november 2003 17:14
Men du; egentligen är det väl inga problem med filtreringen? Du har ett klart vatten (mekaniska delen) med låg nitrithalt (biologiska delen). Det borde du vara mer än nöjd med!
Minskning av nitrat borde enbart kunna ske genom endera a)Plantering av växter som till viss del kan konsumera det (men det vill du ju inte) b)Minska antalet fiskar och/eller utfodringen (som du inte heller vill) c)Genom att transportera bort nitrat löst i vatten genom partiella vattenbyten (om de inte ger dig koll på nitratet måste de väl ske oftare, eventuellt kombinerat med "lite b)" ).
Att nitrat skulle vara så mycket tyngre än vatten att det stannar i bottengruset om man avstår bottenfilter, det låter skumt!
#10 - 18 november 2003 21:10
Majoriteten av alla avfallsprodukter bryts ner i botten och suger man inte ur det så stannar en stor del kvar där. Sen kan man på ett enkelt sätt avlägsna det med en slamsugning. En låg cirkulation i botten medför att de ämnen som finns där inte lika lätt tar sig upp i vattnet.

Men har du en stor fiskbelastning så kommer du fortfarande inte bli kvitt problemet även om det kan minska.

Vill du inte ha växter i karet kan du pumpa upp vatten i en grusfylld blomlåda ovanpå akvariet och sen låta vattnet rinna ner i akvariet igen. Där planterar du sumpväxter som exempelvis fredskalla.
#11 - 18 november 2003 22:38
Tack allihop för era kommentarer!

Trots att det tycks råda lite delade meningar så har jag beslutat mig för att ta bort bottenfiltret.

När jag tar bort bottenfiltret kan jag ju även minska mängden grus och därmed minska mängden skit som ackumuleras i det. Jag planerar att limma frigolit i botten och ha lite grus ovanpå (och mycket sten förstås). Då fiskarna gräver kommer förmodligen frigoliten att synas. Är det någon som har något tips på en färg som fäster på frigolit och som man inte behöver lacka efteråt? Jag vet att det har diskuterats mycket om olika färgtyper vid frigolitbakgrunder. Skillnaden här är att jag enbart vill ha en brun färg och har inget behov av att dölja frigolitstrukturen etc.

Jag kanske borde ha ställt den frågan under ett annat ämnesområde. För att återgå till det här med nitraten så kommer jag att tänka på för ganska många år sedan då jag hade vita-prick-benägna fiskar (typ Singapore-odlade ungfödande tandkarpar). Varje gång vita pricken bröt ut hade jag gjort något med gruset, dammsugit det eller planterat växter eller liknande så att smutspartiklar kom upp i vattnet. Kan det ha varit en nitratökning i vattnet som gjorde att fiskarnas motståndskraft minskade?
#12 - 20 november 2003 15:49
Hej!

Jag kan inte hitta nåt som inte har sagts tidigare i denna tråden.

Allt du matar blir nitrat till sist.

Men du; egentligen är det väl inga problem med filtreringen? Du har ett klart vatten (mekaniska delen) med låg nitrithalt (biologiska delen). Det borde du vara mer än nöjd med!

Minskning av nitrat borde enbart kunna ske genom endera a)Plantering av växter som till viss del kan konsumera det (men det vill du ju inte) b)Minska antalet fiskar och/eller utfodringen (som du inte heller vill) c)Genom att transportera bort nitrat löst i vatten genom partiella vattenbyten (om de inte ger dig koll på nitratet måste de väl ske oftare, eventuellt kombinerat med "lite b)" ).

Stämmer bra, men om du vill kan du använda zeolit för att suga föroreningar.
Sök på trädgårdsdammar på nätet för info. Vad jag vet så kan ingen svara på hur effektivt detta är och hur mycket man behöver men det beror kanske mest på att alla akvarium är olika.

Om du testar zeolit så tänk på: INGET SALt I KARET

Urban

#13 - 29 november 2003 03:24
Tack för svaren!!!

Jag har nu sedan någon vecka tillbaka tre filtermattor i akvariet istället för bottenfiltret. Har även minskat fiskmängden en aning. Så här i efterhand har jag av era svar förstått att en hög nitrathalt egentligen tyder på att den biologiska filtreringen fungerar bra. Ångrar dock inte att jag bytte eftersom fiskarna gräver en del vilket ju har negativ inverkan på ett bottenfilter.

Jag kan givetvis inte göra någon utvärdering ännu. Min fråga/frågor handlar mer om hur denna filtermetod teoretiskt fungerar.

Då jag tittar på smutspartiklar i akvariet (foderrester, avföring mm) ser jag att trots en kraftig vattencirkulation landar majoriteten av partiklarna i gruset och inte i filtermattorna. Jag har inga växter och ganska medelgrovt grus. Utan bottenfiltret bör syrenivån i gruset vara låg och därmed bör nedbrytningen av dessa partiklar vara försumbar eller åtminstone låg. Samtidigt läser jag här på forumet (av Kjell bla - rätta mig om jag har fel) att i princip är något i akvariet fel om gruset behöver slamsugas.

Hur går denna ekvation ihop???

Som sagt har jag ju ingen aning om hur det kommer fungera i mitt akvarium men jag skulle bli förvånad om det inte vore snuskigt mycket skit i gruset om något/några år. Att jag skulle få en lägre nitrathalt utan att skit ligger och "gömmer sig" någonstans borde åtminstone enligt mitt förstånd vara en omöjlighet. Om skiten i gruset inte bryts ner borde det ju finnas en gräns för hur mycket som kan "gömma sig"?

Har funderat på finheten på gruset också. Det kanske vore bättre att ha fin sand så att partiklarna inte "kommer ner" i sanden? Eller tvärt om - riktigt grovt grus så att även bottnen syresätts och möjliggör biologisk nedbrytning?

Huvudfrågan är väl egentligen - vad är det jag inte har fattat???

Vore mycket tacksam för svar/kommentarer!!!
#14 - 29 november 2003 15:24
Ingen som vill svara?

leifikd, AndreasN och urbanandersson har kanske redan "besvarat" dessa frågor. Jag är egentligen mer intresserad av att höra förklaringen från dom (och ni verkar vara många) som anser att bottenfilter är omoderna och att det nuförtiden finns effektivare filter. Borde inte definitionen på ett effektivare filter vara ett filter som ännu snabbare producerar nitrat?

Vore givetvis även tacksam för synpunkter från er tre nämnda!
#15 - 29 november 2003 16:36
Jag som skrev att bottenfilter var omorderna får ja svara dig också, tack.

mörten, du har rätt, ett effektivare filter producerar mer nitrat, men, det blir aldrig fler "nyttobakterier" än vad det finns behov av.

Det finns nu filtermatrial i olika grovlekar som rymmer fler nedbrytnings bakterier per kubik cm än gruset som är en del av filtreringen med bottenfilter.

Har du inga föroreningar då blir det inga nedbrytnings bakterier.

Det är därfor jag brukar skriva att man ska slamsuga botten så inte föroreningarna ska behöva brytas ner med en hög nitrat halt som följd.
Nyttobakterierna på gruset följer inte med bara för att du slamsuger.
Ibland tror jag att många anser att det är geggan som är de nyttiga bakterierna.

Om du har möjlighet ta lite slam och titta på det genom en mikroskop som förstorar 400 x och försök att räkna bakterierna/parasiterna.
Många parasiter ser du med ett ögat/förstoringsglas.

I akvariet, i gruset, i vattnet finns inte bara nyttiga bakterier utan en mängd andra skadliga bakterier/parasiter och när de bakterierna/parasiterna som tex gör fiskar sjuka kommer upp i en viss nivå då kan balansen paja på några timmar.

Jag förbisåg att nämna svampar,Flagellater,och kräftdjur som är en del av livet i ett akvarium.
Svamparna är viktiga för nedbrytningen de "äter" avföring och andra föroreningar.
#16 - 29 november 2003 21:44
Tack Kramfors!

Jag har sett tidigare att du här på forumet har ansträngt dig hårt (och har ofta varit i minoritet) för att försvara slamsugning. Du och andra skriver ofta skiten på gruset men jag menar skiten i gruset. På gruset har jag aldrig haft någon skit. Du skriver också om dessa nyttobakterier men hela min argumentation bygger ju på att det inte finns några nyttobakterier några cm ner i gruset eftersom syrenivån måste vara mycket låg. Är det fel?

Jag skulle vilja ställa en allmän fråga till er som läser detta och som inte har bottenfilter. Behöver du slamsuga/dammsuga gruset??? Ni som svarar nej kan ju även skriva lite om er filtrering, fiskbelastning, mängd växter, kornstorlek på gruset, hur många år akvariet har varit igång mm.

Tacksam för svar - vore ju så fantastiskt skönt att slippa slamsugning!!!
#17 - 29 november 2003 22:28
I en sjö är det syrefritt ca 20 cm ner i botten, vilket gör att den miljön bryter ner nitraten.

När du har bottenfilter cirkulerar syrerikt vattnet genom filtret.

Du vill väl inte minska på antalet fiskar, det sänker nitraten.
Du kan använda zeolit i filtret,zeolit är ett jon bytarsubstrat vilket finns både naturligt och konstgjort.
Zeolit ser ut som vitaktig sten.
Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia.
Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen.
Du binder källan.

När du slamsuger så reducerar du också ammoniumet.
Om du matar med ett foder med lågt protin innehåll blir det mindre nitrat.
Om du låter algerna växa så förbrukar de nitrat.
Ski.igt i gruset blir det även om du slamsuger, för du får inte med dig alla föroreningar.
Mycket av föroreningarna är löst i vattnet och det är det som nytto bakterierna bryter ner.
Svamparna tillhör de organismer som hjälper till att bryta ner de fasta föroreningarna.

Och inte är det så jobbigt att slamsuga av lite vid vattenbytena.
#18 - 29 november 2003 23:03
Tack!

Jag har minskat på antalet fisk.

Kommer att låta detta filtersystem gå några månader innan jag eventuellt gör någon förändring. Jag är för tillfället bara intresserad över ekvationen som jag beskrev ovan och som mitt huvud inte reder ut.

Hade en liten paus i hobbyn under andra halvan av 90-talet och när jag nu har återvänt till hobbyn visar det sig att bottenfilter är allt annat än inne. Då måste man ju försöka förstå det nya tänkandet (och man vill ju inte, för att citera dig Kramfors, vara omodern).

Jag ska förklara lite närmare vad jag menar. Då man har bottenfilter i ett akvarium märker man tydligt om man har för mycket fisk i akvariet - gruset behöver slamsugas. Oftast då jag har haft ett vanligt sällskapsakvarium med rimligt mycket fisk har jag aldrig behövt göra annat än att byta 1/3 klart vatten i veckan. Filtret (gruset) lyckas bryta ner all skit. Däremot där det går mer/större fisk som t.ex. i malawiakvarier har man varit tvungen att då och då tvätta filtret dvs slamsuga gruset.

Utan bottenfilter däremot syresätts inte gruset och någon effektiv nedbrytning kan ju därför inte ske där. Då jag tittar i mitt akvarium ser jag att majoriteten av smutspartiklarna landar i gruset och inte i filtermattorna trots att det är en otrolig cirkulation i vattnet. Dessa två saker - inget syre i gruset och skit i gruset - i kombination med en rekommendation att gruset inte behöver slamsugas finner jag svår att förstå!

Jag tycker nog allt att det är en viss möda att behöva slamsuga botten istället för att bara låta vattnet rinna ut med slangen samtidigt som man tittar på TV. Kjell har ju dessutom vid flera tillfällen skrivit att om slamsugning är nödvändigt så är det ett symptom på att något är fel i akvariet!

Tacksam för kommentarer - slamsuger ni?
#19 - 1 december 2003 17:56
Hej!

Jag har bara haft akvarium sen nyår, dvs knappt ett år. men jag har läst på ganska bra angående akvariefilter och även byggt ett själv. finns här:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Det finns nerbrytningsbakterier överallt i akvariet. men bara i den mängd som behövs. För bakterierna lever på fiskbajs. Så har du tillräckliga filter så kan du skrapa rutor och slamsuga så mycket du vill för filtermattorna tar hand om skiten.
Har man bara innerfilter som sätter fart på vattnet men som inte har nån nämnvärd biologisk nytta så ska man kanske vara lite försiktig.
Men har man rejäla filtermattor så är det ingen fara.

om du skulle få en syrefri zon i bottengruset viket knappast är möjligt med god cirkulation så kommer här att bildas bakterier som äter nitrat. En vanlig lösning i trädgårdsdammar, men svår att genomföra i akvarier. Vattenbyte eller zeolit är lättare vapen mot nitratet.

Ska man slamsuga?
tja, där går lärorna isär som du har märkt. Kramfors suger sin skit i sina tungt belastade kar men han har bra filter (till trädgårdsdammar) och han har inte problem. Jag tycker att det är fult med 10 cm långa ancistrus bajskorvar och annat skräp på botten så jag suger också. för jag tycker ju mindre skräp ju mindre belastning på vattnet och ett vackrare kar.

150 liter
10 zebrafisk
3 gurami
1 ancistrus
6 pakistanbotier
4 liter grov filtermatta i låda på karet.

Urban

Annons