Nitrat

#1 - 10 januari 2008 23:27
Kan man få för höga värden av nitrat ?
Vad händer i så fall då ?

Satt och läste på en flaska (Tetra tecs Easy balance) som följde med i mitt ena akvarie. Och där står det att denna vätska skall ta bort nitratet :confused:
Jag har fått för mig att nitratet är bra för växterna, eller ??

Så om man använder detta så borde ju växterna växa sämre !?
Kan det vara felskrivet så de menar nitriten ???
#2 - 10 januari 2008 23:33
Nej nitrat tar det nog inte bort men antar att det är nån variant av bakteriekultur som förhindrar uppkomsten av nitrit! Ang. nitrat så är en del fiskar mer känsliga än andra för höga nitrathalter och visar inga direkta tecken på att nitraten är för hög men är värdena väldigt höga så kommer fisken med tiden insjukna i olika följdsjukdomar! jag överstiger aldrig 40 ppm nitrat!
#3 - 10 januari 2008 23:41
jag kollade in easy balance och de uppger många "fantastiska" egenskaper bl.a att den reducerar nitrat... jag tror dock inte ett dugg på ett sånt mirakelmedel! sen är det inte bra att reducera nitratet om man har växter i karet (tex. att filtrera över zeolith)
#4 - 14 januari 2008 09:59
åheim skrev:
jag kollade in easy balance och de uppger många "fantastiska" egenskaper bl.a att den reducerar nitrat... jag tror dock inte ett dugg på ett sånt mirakelmedel! sen är det inte bra att reducera nitratet om man har växter i karet (tex. att filtrera över zeolith)

Tack för svaren :)
Då kan jag lika gärna låta bli flaskan då....
#5 - 14 januari 2008 10:10
penny_lane skrev:
Tack för svaren :)

Då kan jag lika gärna låta bli flaskan då....
Det beror på vad som är i den;):p!
#6 - 14 januari 2008 10:28
jag har provat Easy Balance för en affärs räkning och det är inget jag rekommenderar, funkade någon vecka utan problem men sen kom nitriten och det var fasligt svårt att få bort det innan balansen var återställd så skippa den flaskan helt.
#7 - 14 januari 2008 10:37
gizmogirl skrev:
jag har provat Easy Balance för en affärs räkning och det är inget jag rekommenderar, funkade någon vecka utan problem men sen kom nitriten och det var fasligt svårt att få bort det innan balansen var återställd så skippa den flaskan helt.

Jag använde mig utav den flaskan de första veckorna när akvariumet var ny inköpt. Kan inte säga att det hände något speciellt då (varken bra eller dåligt). Men glömde sedan bort att jag hade flaskan och det har gått utmärkt utan den. Så jag ska ta och slänga bort det...

Men hur är det med deras andra vatten beredningsmedel (Tetra Aqua Safe) ?? Detta ska ju användas vid vattenbyten och då ta bort klor mm. Är det lika onödigt som Easy Balance ?? Det följde nämligen med en sådan flaska också...
#8 - 14 januari 2008 10:59
Easy Balance och Aqua safe är väl inte riktigt samma sak har inte själv använt det sistnämnda dock.Easy Balance ska ju kunna reducera vattenbytena men det tror jag inte på.Jag satte min förändring i karet till Easy Balance då jag inte haft problem av den sorten innan och har inte haft efter heller, läst flera trådar här som gör att jag mer tror på att det inte är nåt bra medel.
#9 - 14 januari 2008 11:06
gizmogirl skrev:
Easy Balance och Aqua safe är väl inte riktigt samma sak har inte själv använt det sistnämnda dock.Easy Balance ska ju kunna reducera vattenbytena men det tror jag inte på.Jag satte min förändring i karet till Easy Balance då jag inte haft problem av den sorten innan och har inte haft efter heller, läst flera trådar här som gör att jag mer tror på att det inte är nåt bra medel.

Ok, hoppas någon annan med erfarenhet av Aqua Safe svarar på vad de tycker om detta medel...
Easy Balance tänker jag iallafall inte använda något mera utan slänger bort "skiten"...
#10 - 14 januari 2008 11:22
Jag har använt Aqua Safe vid varje vattenbyte då jag bor i en kommun som använder ammoniumsulfat istället för vanligt klor i vattnet, och detta går inte att vädra ur som vanligt klor. Jag upptäckte att mina fiskar inte verkade må bra av vattenbytena. Med Aqua Safe tillsatt mådde de bättre.

Jag tycker Aqua Safe fungerar bra som vattenberedningsmedel. Men bor du i en kommun som använder vanligt klor så går det ju att plaska runt i hinken eller låta hinken stå nån dag så försvinner kloret.

Tycker att det fungerar bra utan vattenberedningsmedel, dvs, ser dina fiskar pigga och alerta ut även efter vattenbyte, så är det ju totalt onödigt att använda ett sådant! Det kostar ju bara en massa pengar.

Just nu säljer ingen affär här i Växjö Aqua safe längre, så jag täkte testa Nutrafin Aqua Plus som vattenberedningsmedel istället.
#11 - 14 januari 2008 11:31
toccata skrev:
Jag har använt Aqua Safe vid varje vattenbyte då jag bor i en kommun som använder ammoniumsulfat istället för vanligt klor i vattnet, och detta går inte att vädra ur som vanligt klor. Jag upptäckte att mina fiskar inte verkade må bra av vattenbytena. Med Aqua Safe tillsatt mådde de bättre.

Jag tycker Aqua Safe fungerar bra som vattenberedningsmedel. Men bor du i en kommun som använder vanligt klor så går det ju att plaska runt i hinken eller låta hinken stå nån dag så försvinner kloret.

Tycker att det fungerar bra utan vattenberedningsmedel, dvs, ser dina fiskar pigga och alerta ut även efter vattenbyte, så är det ju totalt onödigt att använda ett sådant! Det kostar ju bara en massa pengar.

Just nu säljer ingen affär här i Växjö Aqua safe längre, så jag täkte testa Nutrafin Aqua Plus som vattenberedningsmedel istället.

Tack för svaret :D
Är Aqua Safe bra för annat än klor också ?? Vi har egen brunn här så klor lär vi ju inte ha i vattnet, men kanske andra saker. Vi har nog ganska järn halt i vattnet för det smakar lite järn av det plus att det är en del kalk i vattnet...

Har beställt en flaska 250 ml från PWSS så den får jag använda upp i vilket fall. Jag har använt detta sedan start, så hur det skulle vara utan vet jag inte...

Annons