Nitrat

#1 - 15 mars 2007 14:52
Jag startade för ett par veckor sedan ett 540 liters kar som jag nu har malawi i. För en vecka sedan finns et fisk i. För att ha ph:t och hårdheten på bra nivå har jag fyra kalkstenar en stor och tre mindre i och kompenserar även med bikarbonat.

Idag mätte jag vattnet och upptäckte att nitratnivån plötsligt höjts, inte mycket men ändå märkvärt. Vad kan detta bero på. I förrgår var det inget nitrat i. :confused:
#2 - 15 mars 2007 17:45
du borde ha fått nitrit innan nitrat tycker ja.

Vad mätte du med?
#3 - 15 mars 2007 18:38
Hos mej brukar det alltid bildas nitrit, ca 2 veckor efter uppstart av ett nytt akvarium.

Att nitrit bildas i nystartade akvarier beror på att de organismer som bryter ner dem till nitrat, inte hunnit växa till. Därför hinner dessa inte, bryta ner nitriten i samma hastighet som den bildas.

Är du säker på att det är nitrat och inte nitrit du har ?.

MVH/Anita
#4 - 16 mars 2007 20:15
Är det nitrat så är det bra, är det ammonium eller nitrit så är det mindre bra!

Läst mig till att 0.2 av NH4 och NO2 är okej! Upp till 50mg/L av nitrat är den övre gränsen. Nitraten kommer när filtret fungerar!
#5 - 19 mars 2007 22:44
Man bör inte ha någon ammonium/ammoniak eller nitrit i karet. För att förebygga det kan man köra med lite nitrivec innan fiskarna kommer i karet. Man kan även ta lite vatten och filter från ett redan inkört akvarium med bra värden.

Hurvida halten nitrat är giftig diskuteras kraftigt! Vissa påstår att mellan 20-60mg/l rent faktiskt kan vara bra i ett akvarium med växter då det är näring för dem. Några påstår att nitrat först börjar bli giftigt när man har 100-120-300mg/l (olika åsikter). Själv har jag problem med mina tanganyika-kar då min relativt höga nitrathalt inbjuder till kraftig algväxt. Eftersom det är ett tanganyika-kar har jag inga växter. Malawi akvarister borde också ha samma problem.
#6 - 20 mars 2007 18:21
Tyckte bara det var lite tidigt med nitrat efter endast 2 veckor. Men det är klart, jag kör med massor av växter i mina burkar, så det går kanske inte att jämföra.

Nu kanske jag är helt ute och cycklar, men när man har Ciklider från de stora afrikanska sjöarna med klippbiotoper i akvariet.

Skulle det kunna vara snyggt att hänga på en biobädd på baksidan av akvariet. I bädden kan man odla dvs hårdhetsälskande sumpväxter och låta vattnet långsamt sila ner i bädden för att sedan åter rinna ner i akvariet som ett litet vattenfall.

På så vis utnyttjar man växternas förmåga att avlägsna nitrat, utan att ha dem i själva akvariet. De flesta sumpväxter växer dessutom bättre och kraftigare på det sättet. Skulle kunna fungera som en sorts hydrokultur med växterna planterade i lecakulor t.ex.

Kanske något för den som gillar att bygga egna konstruktioner och exprimentera.

MVH/Anita

Annons