nitrat

#1 - 12 mars 2006 13:37
Har haft fiskdöd här hemma.... visserligen bara en enda liten rosentetra som gick åt...
men knallade ändå iväg till butiken med en påse vatten för analys.
fick svaret att nitratnivån är lite för hög.
Har fått ganska mycket alger (sånna gröna som sitter på rutan och på bottenstenarna) och undrar lite om det finns något samband?
(mellan algerna och nitraten)
och om man ska göra något åt saken och vad i så fall?

:)
#2 - 12 mars 2006 13:39
[quote=Deep Blue]Har haft fiskdöd här hemma.... visserligen bara en enda liten rosentetra som gick åt...
men knallade ändå iväg till butiken med en påse vatten för analys.
fick svaret att nitratnivån är lite för hög.
Har fått ganska mycket alger (sånna gröna som sitter på rutan och på bottenstenarna) och undrar lite om det finns något samband?
(mellan algerna och nitraten)
och om man ska göra något åt saken och vad i så fall?

:)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hög nitratnivå avhjälper du med vattenbyte. Hur ofta byter du vatten och hur mycket vatten byter du då?[/COLOR][/FONT]
#3 - 12 mars 2006 13:41
.... och växter! helst snabbväxande...
#4 - 12 mars 2006 14:20
[quote=sunkan aspidoras].... och växter! helst snabbväxande...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja, just det. Växter använder ju bla nitrat när de växer. Jag var så inne på att avhjälpa hög nitrahalt så hela hjärnan var inte påkopplad...[:o][/COLOR][/FONT]
#5 - 12 mars 2006 15:28
Om du har växter i akvariet ska nitrathalten lämpligen ligga runt 10-15 ppm. Högre än 20 ppm bör man inte ha (även om fiskarna kan tåla 40 ppm, men det är nog inte bra i längden). Sa de inte i butiken hur hög nitratnivån var?
#6 - 12 mars 2006 22:03
[quote=batski]Om du har växter i akvariet ska nitrathalten lämpligen ligga runt 10-15 ppm. Högre än 20 ppm bör man inte ha (även om fiskarna kan tåla 40 ppm, men det är nog inte bra i längden). Sa de inte i butiken hur hög nitratnivån var?[/quote]

nope det framgick inte..... hur hög nivån var.....
jag köpte dock en växt som skulle vara snabbväxande.... men har ju ett ganska litet akvarium... så får inte plats med så många.

=)
#7 - 12 mars 2006 22:05
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hög nitratnivå avhjälper du med vattenbyte. Hur ofta byter du vatten och hur mycket vatten byter du då?[/COLOR][/FONT][/quote]

bytte senast för en vecka sedan... tvistar lite med mig själv huruvida jag ska byta lite varje vecka eller mer vatten lite mer sällan ;)

men det blir alltid så att mycket vatten dras med när jag städar botten å så... har så litet akvarium å sugen suger så mycket.. =) så det blir ganska stora byten.. hur jag än bär mig åt.. =)
#8 - 12 mars 2006 22:23
använd en smalare slang till häverten/slamsugen
#9 - 12 mars 2006 22:38
[quote=batski]Om du har växter i akvariet ska nitrathalten lämpligen ligga runt 10-15 ppm. Högre än 20 ppm bör man inte ha (även om fiskarna kan tåla 40 ppm, men det är nog inte bra i längden). Sa de inte i butiken hur hög nitratnivån var?[/quote]

enligt artikel på ciklid.se är nitrat skadligt först när de kommer upp i över 100ppm och då om fisken lever i det i flera månader.
enligt sera bör man ligga under 50ppm.

har till dags dato inte sett nån sida som förklarar varför ett visst värde är att eftersträva mer än om man vill ha levande växter.
#10 - 13 mars 2006 00:02
[QUOTE=Deep Blue]bytte senast för en vecka sedan... tvistar lite med mig själv huruvida jag ska byta lite varje vecka eller mer vatten lite mer sällan ;) [/QUOTE]

Det är oftast bäst med så små förändringar som möjligt. Alltså, bättre att byta mindre vatten ofta än mer vatten mer sällan.

[QUOTE=Raven]har till dags dato inte sett nån sida som förklarar varför ett visst värde är att eftersträva mer än om man vill ha levande växter.[/QUOTE]

Precis. En viss nitratnivå behövs bara när man har växter.
#11 - 13 mars 2006 08:30
Är du nu säker på att det är Nitratet som var för högt, och inte Niriten?
Det är många som blandar ihopa det.
#12 - 13 mars 2006 09:27
[QUOTE=mohlin]Är du nu säker på att det är Nitratet som var för högt, och inte Niriten?
Det är många som blandar ihopa det.[/QUOTE]

Precis!

Och som raven sa, många säger att det först e vid runt 100ppm som det börjar bli skadligt...andra att det inte blir det alls.

100ppm e riktigt svårt att komma upp i om du inte doserar det(pmdd)...
#13 - 13 mars 2006 09:48
[quote=mohlin]Är du nu säker på att det är Nitratet som var för högt, och inte Niriten?
Det är många som blandar ihopa det.[/quote]

jupps jag är 100% säker... därmot så gör dom bara nåt typ av enklare test så exakta nivåer ser man inte.... tydligen...
=)
#14 - 13 mars 2006 09:51
[quote=mayday]använd en smalare slang till häverten/slamsugen[/quote]

hm.. jag skulle uppskatta att den jag har är ganska smal... knappt 1 cm i diameter....

hm....kanske borde testa sugrör :D

akvariet är 45 liter... ca 50 långt och 20-25 djupt... så innan jag har gått igeom botten med sugen så har säkert 20% av vattnet slangats ut.
#15 - 13 mars 2006 09:58
För att få ner nitraten just nu så skulle jag gjort ett 40-50% vattenbyte, alternativt att göra kanske 20% vattenbyte 3 dagar i rad. Sen tycker jag det kan vara lagom om du byter 20% varje vecka. ;)
#16 - 13 mars 2006 10:05
[quote=batski]Det är oftast bäst med så små förändringar som möjligt. Alltså, bättre att byta mindre vatten ofta än mer vatten mer sällan.

Precis. En viss nitratnivå behövs bara när man har växter.[/quote]

så egentligen borde jag inte oroa mig så jättemycket över nitratet?

en växt har iofs dött... men det kan ha att göra med att jag beskar den.. eller ja kapade av sticklingar som spidit sig ut över halva akvariet... det gillade den inte.. verkar det som.
#17 - 13 mars 2006 10:42
[QUOTE=Deep Blue]så egentligen borde jag inte oroa mig så jättemycket över nitratet?[/QUOTE]

Det är viktigt att det inte blir för mycket. Men eftersom du har växter så är det bra med lite nitrat i vattnet.
#18 - 13 mars 2006 12:47
[quote=jower]100ppm e riktigt svårt att komma upp i om du inte doserar det(pmdd)...[/quote]

inte alla har växter och då kan det nog va rätt lätt om man kör med få små vattenbyten men finns ju nitrat test om man vill kolla.
#19 - 13 mars 2006 13:02
[QUOTE=Raven]inte alla har växter och då kan det nog va rätt lätt om man kör med få små vattenbyten men finns ju nitrat test om man vill kolla.[/QUOTE]

jo visst. men har man riktigt mkt nitrat och inga växter så borde man ha hyfsade algproblem, och då byter dom flesta vatten, så det känns som att det vore svårt som bara den...

Men som sagt... nitrat test e guld
#20 - 13 mars 2006 21:43
deepblue: oavsett om dina nitratnivåer är för höga, så har dessa knappast orsakat fiskdöden. det krävs rejält höga nitratnivåer för att vattnet öht ska bli skadligt på lång sikt.

fiskdöd och alger låter snarare som nitrit/ammonium.
har du rengjort filtret lite extra, haft det urkopplat eller liknande den senaste tiden?
ser dina fiskar "andfådda" ut?
#21 - 14 mars 2006 20:15
[quote=plorozen]deepblue: oavsett om dina nitratnivåer är för höga, så har dessa knappast orsakat fiskdöden. det krävs rejält höga nitratnivåer för att vattnet öht ska bli skadligt på lång sikt.

fiskdöd och alger låter snarare som nitrit/ammonium.
har du rengjort filtret lite extra, haft det urkopplat eller liknande den senaste tiden?
ser dina fiskar "andfådda" ut?[/quote]

hm.. när de gjorde analysen frågade jag specifikt efter både ammonium och nitrit.... men fick svaret för att det inte fanns något... bara nitrat.. plus att vattnet är lite hårt..

andfådda.. nej dom simmar cooolt runt som värsta atleterna ;)
#22 - 14 mars 2006 20:59
jag tror inte du har natt att oroa dig for... nitrat nivan kommer sjunka nar du gor vatten byte... fortsatt som du har gjort med det.. de har ju varit lyckliga med det tidigare... alger har vi alla mer eller mindre.. trodde det var en del av deras miljo... tror inte det finns manga sjoar/ floder helt utan dem... ;)
#23 - 15 mars 2006 07:59
deepblue: vet du vad de använde för "testmetod", är den utförd med teststickor så är den inte att lita på.
andfådd=snabba gälrörelser

nitratnivån kommer i varje fall att sjunka med vattenbyten. hoppas resten av firrarna klarar sig.

Annons