Nitrat

#1 - 29 augusti 2005 17:48
Hej!

Har suttit o försökt förstå hur farligt det verkligen är för fiskarna när nitrathalten är för hög och vad man kan göra åt det.
Har ett akvarium som startades i vintras och har nu tagit det första testet med sticka. Alla värden var bra (inget nitrit) men nitratet var för högt.

Hur gör jag? Borde jag plantera in fler växter o se om det löser problemet eller borde jag ta till någon mer drastisk metod?
#2 - 29 augusti 2005 17:58
Långsiktiga effekter pga konstant höga halter, gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar.
Och problem med alger.
#3 - 29 augusti 2005 18:15
jaha. Inget jätte akut med andra ord då antar jag. Har inte alger i akvariet ens. Men vad göra för att sänka det då?
#4 - 29 augusti 2005 18:30
vattenbyte
#5 - 29 augusti 2005 18:39
mer än 20-25% i veckan? Har ett 60 liters kar. Ska detta göras tills det stabiliserat sig igen o sen återgå till en gång/vecka? Tycker ändå att det är skumt att bara det värdet ligger högt. Eftersom nitrat väl är "mat till växter" borde det väl betyda att jag måste dessutom ha mer av den varan som kan ta upp det eller är jag ute o seglar?
#6 - 29 augusti 2005 18:43
Testa tills du vet hur lång tid det tar för nitratet att stiga till 40ppm, då gör du ett 50%igt vattenbyte och ramlar således ner till 20ppm.

Fast lita inte för mycket på stickorna. Jag hade tetrasticks som visade 40ppm när ett JBL-test visade 5ppm.
#7 - 29 augusti 2005 18:46
Aha ok! Ska göra det. Har gjort ett mindre vatten byte idag. Ska hålla koll på det o sedan göra ett 50%igt byte nästa gång.

Annons