[QUOTE=hall]Min kusin har haft sin sköldpadda nu i 1 år och har tröttnat och vill ge den till mig. Så innan jag svarar jag vill jag veta lite saker.
Sköldpaddan är ca 7 cm stor och ca ett år gammal
1. Hon har den i en såkallad "guldfisk" skål på ca 20-30 liter. Är detta okej?
2.Hon matar den var tredje dag med frysta mygglarver. Är detta rätt?
3.Hon TOTAL bytar vatten och tvättar stenar m.m ca en gång i veckan. Är detta fel?
4.Hon har stenar så att sköldpaddan kan sticka upp hela huvudet. Behöver inte sköldpaddor (helt) land?
5. Kan man ha sköldpaddan tillsammans med grodor fiskar etc?
6. Kan man endast mata den med mygglarver? finns det någon "renligare" mat?
7. Ibland tar kusinens barn upp sköldpaddan och låter den gå runt lite på golvet. är detta fel?
8. Vad för belysning behöver den?
9. Ungefär hur länge lever en sådan här sköldpadda?
Så som jag har förstått det så e detta typ som misshandel mot sköldpaddan pga den runda skålen, de totala vattenbytena, ha den på golvet och inte ha något ställe den kan va helt på land på. Men som sakt så kan jag inte så mycket om sköldpaddor.
Tacksam för svar[/QUOTE]
1
Nej, den behöver mer plats. Hur mycket beror på vilken art det är men jag skulle råda dig att försöka skaffa ett 150 l iaf...
2
Att inte mata varje dag är OK för vuxna djur men man skall ordna en mer varierad kost. Det finns sköldpaddsfoder att köpa och man kan mata med räk och fiskbitar.
3
Som för akvarier är det bättre att bygga upp en vettig bakterieflora, regelbundna vattenbyten och ett ReEJÄLT filter är att rekomendera eftersom sköldpaddor skitar ner en del. Man kan även flytta över dem till en speciell matningsbalja när det är dags för käk för att minska nedsmutsningen i vattnet.
4
Som nämnts tidigare, vattensköldpaddor behöver en möjlighet att gå helt upp på land för att torka, annars finns det risk för att de får svampangrepp
5
Små fiskar och andra djur ser sköldpaddan förmodligen som mat. Det finns alltid risk att en nyfiken sköldpadda iaf försöker provsmaka på "kompisarna"
6
har jag svarat på ovan
7
landpromendader är ok men man måste se till att den inte blir kall eller utsätts för drag, förkylda sköldpaddor kan bli döda sköldpaddor.
8
Den behöver en värmespot som den kan sitta under för att få upp temperaturen (viktigt; den måste också kunna flytta sig undan om den tycker att det blir för vamt) och så behöver den UV-ljus.
9
sköldpaddor kan väl bli rätt gamla beroende på art? Tyvärr tröttnar många på sina djur när de inte längre är små och söta eller så dör de pga felaktig skötsel. Om jag inte minns fel kan rödörade sköldpaddor bli 50 år?
Kolla gärna på
www.zoonen.com Där finns en bra artikel om sköldpaddor.