Nikons Creative Lightning System

#1 - 17 november 2007 21:28
Någon som testat detta och funkar det bra för fiskfotografering?
Jag är lite sugen på en D80 och det är blixtsystemet som lockar allra mest. Hur funkar det tycker ni?

Kan ni skriva fördelar och nackdelar på D80n vore det kanon.
Jag har en Canon eos 400d idag.
#2 - 18 november 2007 13:00
Nu har jag bara använt det på en D70 och min nuvarande D200 så jag vet inte exakt hur det funkar på D80 huruvida den inbyggda blixten kan lysa upp motivet eller om det bara funkar som styrning av de externa blixtarna. D200 kan ju belysa motivet medans min gamla D70 inte kunde det.
Iaf har jag använt CLS på samma sätt med båda och då brukar jag ställa in blixten på remote och välja kanal på den. Sen ställer jag om blixtfunktionen i kameran så det stämmer överens med vald kanal och om jag vill att även den interna blixten ska användas för belysning av motivet eller inte. Sen lägger jag bara upp blixten i matningsskåran och intar position för hur jag vill ta bilderna och börjar fota. Det här kräver ju dock att du har en sb-600 eller sb-800, jag har den senare och rekommenderar den. CLS funkar på detta sätt även utomhus till andra motiv men det är en annan historia.

Du kan även förstås använda blixten i slav läge och då kan sb-800an lysa ut när den känner att en annan blixt smäller av men CLS är mer exakt. Har du kikat på Nikons folder som även skickas med blixtarna? http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/115/overview.html och klicka på pdf loggan som står ovanför specifikation nere till höger.
#3 - 18 november 2007 16:59
Jag har en D80 som avfyrar den interna blixten i "commander" läge, dvs den styr den externa blixten. Min externa blixt är en SB-600.
Det funkar så att kameran och blixten avfyrar "förblixtar" cirka en halv sekund innan den riktiga blixten, och mäter & anpassar hur mycket de skall lysa upp så exponeringen blir rätt.

Det funkar bra. Man kan anpassa hur mycket av "belysningen" av målet som skall komma från vilken blixt, och eftersom jag vill att allt ljus skall komma uppifrån (från externa blixten) när jag fotar fisk, har jag ställt min interna blixt på -2 i exponering, och min externa på +2. Det blir fyra stopps exponeringsskillnad, och förutom när man fotar reflekterande mål på nära håll så märks den inbyggda blixten inte i fotot.

Systemet funkar bra, det gör vad det skall dvs ger korrekt exponering. Det innebär också att den externa blixten kan korrigera för när en fisk simmar ur "träffytan" genom att höja effekten, så fisken ändå blir rätt exponerad.

Det är dock betydligt svårare för mig att få en helt svart (totalt underexponerad) bakgrund pga den inbyggda blixten än det var när jag körde med en enda extern blixt på kabel, och hur jag än gör så blir iridiserande färger (t.ex. det blå skimret på kroppen på mina Poecilia caucana) överdrivna pga den inbyggda blixten, fast inte alls lika illa som när man fotar med endast en rakt påfallande blixt från sidan förstås. Många kanske också ser det som en fördel, eftersom fisken blir färggladare.
Fiskar med väldigt bra reaktionsförmåga hinner också ibland reagera på förblixtarna, men oftast ignorerar fisken blixten. Fotar man människor hinner de ofta blinka pga förblixtarna.

Annars funkar det bra, tar bort mycket av gissandet vad gäller blixtbelysningen. Jag tippar det funkar riktigt bra om man tänker fota lite större fisk, och/eller kör med två externa blixtar.

SB-600 är f.ö. en bra blixt, helt nöjd med den, största skillnaden mot storebror SB-800 är om du tänker styra flera blixtar.
#4 - 18 november 2007 19:35
Låter ju kanon Azur. Det blir att köpa en SB600 till min D80 i julklapp till mig själv. Själv är bäste tomte eller vad det är man brukar säga. Skall bli väldigt spännande.
#5 - 18 november 2007 20:11
Jag tror inte du blir besviken - det är en mycket bra kamera och blixt. Vilket objektiv tänker du köra med?
#6 - 18 november 2007 20:49
Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED. Ett kul föstaobjektiv pga att det är så allround men skall väl heller inte vara jättebra på någonting. Ett makro står högt på önskelistan.
admin
Christian Alfredsson
#7 - 18 november 2007 20:54
Byta från Canon till Nikon? Du har ju massa canonpryttlar.
Bilagor:
#8 - 18 november 2007 21:28
Långås skrev:
Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED.

Jag har det inte själv, men det lär skall vara bra.
#9 - 22 november 2007 09:11
admin skrev:
Byta från Canon till Nikon? Du har ju massa canonpryttlar.

Det blir nog radiosändare och en EX-blixt tror jag. Ett byte till Nikon har jag kommit på blir väldigt dyrt. Känner inte att TTL har så mycket att ge på akvariefoto där jag gillar att trixa med exponeringarna.

Mike: du kan stänga av din interna blixt helt på D80. I commanderläget så väljer du - (streck) istället för något annat.
#10 - 22 november 2007 12:34
Mike: du kan stänga av din interna blixt helt på D80. I commanderläget så väljer du - (streck) istället för något annat.

Blixten avfyrar ändå, enda skillnaden verkar vara att den kör "fullt ös redlös" då. Kameran kommunicerar ju idiotiskt nog med den andra blixten genom IR strålningen i blixturladdningen (istället för med, t.ex., en liten bluetooth-sändare eller ens en separat IR diod), dvs den måste avfyra för att kunna kommunicera.
#11 - 22 november 2007 17:06
Då kan man skaffa en sån här istället: http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/842/overview.html
#12 - 22 november 2007 17:09
Det blir nog radiosändare och en EX-blixt tror jag. Ett byte till Nikon har jag kommit på blir väldigt dyrt.

Lycka kan inte mätas i pengar, glöm inte det! ;) Tänk vad bra du skulle må med en ny fin D300 och en uppsättning macrogluggar och hela macroblixtkitet från Nikon. :)
#13 - 22 november 2007 18:19
doctor skrev:

Jag vet inte hur den där fungerar, den kanske har IR diod, men återigen är alltså grejen att den trådlösa kommunikationen sköts med blixtljuset, så blixten måste avfyra för att kunna "prata" med slavblixtarna. Jag skulle tippa det gäller den där också.
#14 - 22 november 2007 18:31
#15 - 22 november 2007 18:33
Kika här så ser du hur en su-800 funkar, http://www.nikondigitutor.com/eng/r1c1/index.shtml
#16 - 22 november 2007 20:19
Lite direktare länkar skulle uppskattas... Jag har inte den blekaste om vad jag skulle titta på på nån av de där.

Jag har alltså testat, och i "--" läge avfyras interna blixten. I "TTL" läge avfyras också interna blixten, fast på ställbar effekt.
#17 - 22 november 2007 20:36
Länken jag gav är till en film som beskriver hur enheten funkar. Visserligen är den i denna film i kombination med de små macroblixtarna men man ser iaf hur den funkar. Bara att klicka på tour view så kommer filmen.
#18 - 22 november 2007 20:37
Jag hittade SU-800'n. Det är en blixt med ett IR-filter över blixtröret som filtrerar bort synligt ljus men släpper igenom IR-ljus. Det finns liknande gör-det-själv lösningar för den inbyggda blixten.
#19 - 22 november 2007 21:00
Mike: Mickes länk visar hur du gör med D80 och extern blixt. Skulle den interna blixten ändå blixtra så tycker jag det verkar skumt. Kanske behövs kollas upp i nån butik?

Det är ett intressant system och jag hoppas verkligen att Canon kommer med någon liknande snart. Där hänger de rejält efter enligt mitt tycke.
#20 - 22 november 2007 22:29
Videon visade hur man kontrollerar en slavblixt, men min inbyggda blixt måste blixtra om den externa blixten skall blixtra. Jag kan stänga av den inbyggda, men då blixtrar inte slavblixten. Jag kan INTE få endast den trådlösa slavblixten att blixtra, eftersom kameran kommunicerar med den trådlösa slavblixten endast via blixtljuset från den inbyggda blixten - det är inte radiokontakt eller nåt sånt, utan kommunikationen sker via IR-strålningen från den inbyggda blixten när den blixtrar.

Det är alltså det jag tycker är idiotiskt - att man inte använder radio.
#21 - 22 november 2007 22:58
Den inbyggda blixten blixtrar ju inte i videon, där är den ju avstängd. Som jag uppfattar det iaf. http://one.revver.com/watch/106280/
#22 - 22 november 2007 23:40
http://mikes-machine.mine.nu/temp/silly/DSCN1392.MOV

Första fotot tas med interna blixten nedfälld. Slavblixten avfyrar inte, men du kan se displayen tändas på D80n.

Sen fäller jag upp blixten och tar nästa foto, och slavblixten avfyrar.

Sen vänder jag kameran mot mig, och blockerar slavblixtens ljus med handen för att visa att interna blixten avfyras.
#23 - 23 november 2007 08:28
Jag kan inte se din film Mike. Det finns ett tillbehör för ca en hundring som sätts över kamerans blixt och som släpper genom signalerna för ttl-styrningen.
#24 - 23 november 2007 09:01
Jag kan inte heller se videon. Men är detta med samma inställningar som killen har i Mickes video?
#25 - 23 november 2007 14:44
Micke skrev:
Jag kan inte se din film Mike. Det finns ett tillbehör för ca en hundring som sätts över kamerans blixt och som släpper genom signalerna för ttl-styrningen.

Var finns det att köpa? Har svurit över den interna blixten massor av gånger!
#26 - 23 november 2007 15:06
Jag vet. Det finns också, som jag sa, gör-det-själv lösningar. Allt man egentligen behöver är alltså att på något vis fästa nånting som släpper igenom IR men inte synligt ljus framför blixten - t.ex. skyddsplasten från en fjärrkontroll, eller en bit svart, exponerad, framkallad, diafilm.

Jag betraktar det inte som ett tillräckligt stort problem för att göra det, men jag tycker fortfarande det är idiotiskt av kameratillverkarna att inte ta fram en radio-baserad (t.ex. bluetooth) standard för blixtstyrning. Om man gjorde det, kunde man inte bara slippa avfyra interna blixten, utan möjligen slippa ifrån förblixtar helt och hållet, och därmed alla halvslutna ögon på folk när man fotar ansikten.

EDIT: Anledningen till att ni inte kunde se filmen är att jag har överhettningsproblem med min dator, och stänger numer av den när jag inte använder den.
#27 - 23 november 2007 15:16
Var finns det att köpa? Har svurit över den interna blixten massor av gånger!

Jag vet inte var den finns att köpa men så här ser den ut: http://www.letsgodigital.org/html/review/nikon/d200/dslr_EN7.html
#28 - 25 november 2007 08:02
Jag kör också D80 med SB-600 och trixade länge med commanderläget. Fick inte heller den inbyggda blixten att vara avstängd när jag körde trådlöst mot SB-600.
Efter ett tag hittade jag denna tråd på fotosidan.se som besvarade mina funderingar: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67563
#29 - 28 november 2007 09:32
Micke skrev:
Jag vet inte var den finns att köpa men så här ser den ut: http://www.letsgodigital.org/html/review/nikon/d200/dslr_EN7.html

Tänka sig, FotoVideo här i stan hade flera sådana på lager. Nu har de en mindre.. :)
#30 - 28 november 2007 12:07
Den här bilden säger egentligen allt om hur det funkar:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?postid=827849

Den interna blixten styr den externa, påverkar inte exponeringen av motivet (om man inte fotar macro och försöker få till en helt svart akvariebakgrund, kan tilläggas), men speglar sig i, t.ex., akvarieglas. Vill man helt slippa ifrån den ibyggdas tråkiga vana att få folk att blinka eller skygga fiskar med bra reaktionsförmåga att påbörja vändning bortåt, får man köpa eller bygga en manick liknande den daniel_i_malmö köpt.

Och det är alltså därför jag tycker det är idiotiskt att Nikon inte styr sina externa blixtar med radio istället.
#31 - 28 november 2007 13:09
Azur skrev:
Och det är alltså därför jag tycker det är idiotiskt att Nikon inte styr sina externa blixtar med radio istället.

Jag kan hålla med dig men å andra sidan har man ändå kommit mycket länge än t ex Canon som inte alls har möjligheten att ttl-styra externa blixtar med den inbyggda. Jag brukar kompensera ner den inbyggda och använda den som upplättningsblixt till den externa. Det fungerar utmärkt och man slipper onaturliga skuggor och ögonreflexer som man får om man bara använder blixt ovanifrån.
Vill man slippa den interna blixten helt så finns SU-800.

Annons