Nikon D40 *Hjälp*

#1 - 9 november 2008 19:20
Hej.
har en Nikon D40 som jag tycker man får fina bilder med:D
Men när det gäller att fota fisk så blir det mycket svårare efter som den har "auto focus" så om man ska fota en fisk som gömmer bland växterna så fotar den hellre växten :p
och när fisken är framme så blir bilderna suddiga:confused:

Så skulle behöva lite hjälp hur man fotar alla tips tages emot:P
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 november 2008 19:32
Nu har jag ingen D40 men det måste väl gå att ställa in den på manuell fokusering.
#3 - 10 november 2008 09:17
D40'n har ju ingen autofokusmotor i huset så det är väl bara en knapp på objektivet som ska ställas i manuellt läge.

Men det går väl att välja mellan olika fokuseringsmetod/punkter också kan jag gissa.
#4 - 10 november 2008 11:48
Det funkar bra att välja allt auto på en D40, är det svårt att ta en bild i autoläge är det oftast för lite ljus. Flytta fram rampen eller lägg på mer ljus.
#5 - 10 november 2008 16:39
Ok tackar ska testa med mer ljus då :P :D
#6 - 11 november 2008 10:53
Hm, bara för att man har mycket ljus behöver det inte betyda att fokus hamnar där man vill.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 november 2008 11:25
heeke skrev:
Hm, bara för att man har mycket ljus behöver det inte betyda att fokus hamnar där man vill.

I och för sig - men ger i all fall möjlighet till ett större skärpedjup.

Sedan är det en annan sak att en blixt gör det mycket lättare att fota fiskar.
Utan blixt så är det viktigt att kameran är det viktigt att kamerna gher bra foton vid höga ISO-tal.
#8 - 11 november 2008 12:04
Bra belysning ger snabbare och säkrare autofokus. Av förklarliga skäl är kamerans inbyggda hjälpbelysning till autofokusen inte så bra när man ska plåta fiskar.

Annons