Nicaraguaciklider

#1 - 17 januari 2004 17:57
Har precis köpt ett par nicaraguaciklider. Vill ha så mycket fakta som möjligt om dessa.
#2 - 17 januari 2004 21:06
Hej

Hanen blir ca 25 cm, honan ca 20. Hanen är bronsfärgad, med ungefär samma färg i fenorna, som också är täckta med bruna prickar, och kanterna på fenorna är rödaktiga. Honan är mer röd, ofta med ett svart band längs sidan. Hennes huvud och ryggfena är metallicblå, och fenorna har inga prickar. PH bör ligga mellan 7.0 och 8.0. Temperaturen ska vara mellan 23 och 26 grader.

De lägger äggen på ett lite annat sätt än andra ciklider. Äggen fäster inte mot underlaget, utan ligger lösa på botten i en grotta, som paret grävt ut. Ynglen behöver föräldrarnas hjälp för att ta sig ur äggen.

Det är en hyfsat fredlig ciklid, men kan vara lite bitsk i sitt revirförsvar, och den kan gräva en del. Mina grävde små gropar lite överallt.

MVH Micke
#3 - 18 januari 2004 12:31
Tack för infot. I affären var de väldigt osäkra på om det var en hona och en hane som jag köpte. Den ena är lite mindre och är bronsfärgad med en svart prick på magen och den andra är lite större och även den bronsfärgad men har ett svart streck längs hela sidan. I affären trodde de att den lilla var en hona och den stora en hane. De är fortfarande små (ca 7cm) så det kan ju hända att färgerna ändras. Hoppas iallfall på att det är en hona och en hane så att det kan bli lite fiskbarn. : )
#4 - 18 januari 2004 16:29
Du kan annars läsa på:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=218
#5 - 18 januari 2004 16:30
Är inte ditt akvarium lite litet för nicaraguaciklider??
#6 - 19 januari 2004 16:23
De är fortfarande ganska små men du har rätt i att jag inte kommer kunna ha dem kvar i det akvariet så länge till. Jag tänkte inom en snar framtid köpa ett större akvarium där de ska få gå. Blev bara så förtjust i dom så jag kunde inte motstå frestelsen : )
#7 - 20 januari 2004 18:30
Nicaraguaciklider är mycket fina :)
Dom har ett par på akvarieföreningen.

Annons