Ni som tar tävlingskvalite..

#1 - 19 februari 2010 22:47
Ja alltså ni vars foton håller en klass värdig den månatliga tävlingen här :)

Vad använder ni för objektiv? Har en d60 med standard 55mm och det är ju stört omöjligt att få till något med wow känsla :/
#2 - 20 februari 2010 08:05
Jag har bara en enkel fick kamera http://www.testfreaks.se/digitalkameror/panasonic-lumix-dmc-tz5/
som jag använder till mina tävlingskort:) säkert en av dom sämsta kamerorna som är med i tävlingen.
#3 - 20 februari 2010 08:08
Canon, canon, canon....:D

Macro objektiv och blixt från ovan eller en ovan och en snett från sidan ;)
#4 - 25 februari 2010 21:03
Är det verkligen bara 2 personer som vill dela med sig :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 februari 2010 21:12
Nikon d200 med ett 55 mm macro och extern blixt
Hade en d70 tidigare och jag tog också bra foton med den

Fotar man lite större fiskar (åtminstone 8-10 cm) funkar det säkert lika bra med ett vanligt normalobjektiv
#6 - 25 februari 2010 22:44
Har en gammal Panasonic lumix 6mpix som jag plåtar med, bilderna blir aldrig riktigt bra, men det är ändå skoj att vara med =)
#7 - 25 februari 2010 23:56
Nikon D80, 50mm Macro och trådlös extern blixt SB600 samt ett filter som blockerar det synliga ljuset ifrån den interna blixten så bilderna inte blir så platta som de blir om ljuset slår rakt framifrån.
#8 - 26 februari 2010 07:32
Jag har en Nikon d300
använder Tamron 90/2,8 macro
#9 - 26 februari 2010 07:44
Jag funderar på en EOS 550d som släpps i dagarna (kanske idag). Vad tror ni om Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till denna? Någon som testat/äger denna glugg?

(sorry för trådkapningen)
#10 - 26 februari 2010 07:46
Kör på canons fasta optik istället ;)
60 mm 2.8 macro eller 100 mm 2.8 macro !

Überskarpa bägge ;)
#11 - 26 februari 2010 07:52
Håller med drd.

Som sagts har det mycket mer att göra med belysning än med kamera eller objektiv. Extern blixt/slavblixt är inte ett måste, men det hjälper nåt alldeles enormt. Största uppköp du kan göra är en fjärrstyrd blixt eller i alla fall kabel så du kan lägga blixten uppe på akvariet.

Fota många bilder, släng alla som inte är bra. Att få ut ett bra foto av 50 är helt normalt om du fotar svåra motiv som t.ex. små nervösa tetror, och även en stillaliggande mal kan behöva mer än en bild för att bli bra.

Att fota hela akvarier kräver lite annan teknik.
#12 - 26 februari 2010 07:55
Håller med Azur, men ta inte en massa bilder på måfå utan exprementera istället med olika inställningar och fundera verkligen över vad du gör när bilderna blir bra, så slipper du ta en massa dåliga bilder senare...
#13 - 26 februari 2010 08:05
Ja, dessa verkar ju bara vara några hundralappar dyrare än sigmat (förutom att Cyberphoto verkar ta lite mer än vanligt jämfört med konkurrenterna för 100mm). Det enda aber är att jag hade tänkt skippa kitgluggen och köra detta som allroundobjektiv från början. Men det är klart att ett 100mm skulle ju inte sitta helt fel. Kanske att man kan komplementera med det billiga 50mm som canon har (EF 50/1,8 II )? Tror ni att jag klarar mig med det? Det blir nästan uteslutande fisk och naturbilder. Och mina vildfångade hundar också förstås....
#14 - 26 februari 2010 10:39
Jag skulle inte köra med enbart ett 100mm objektiv i alla fall, du blir väldigt handikappad om du vill fota någonting som står i samma rum som dig förutom en fisk då ;)

Jag har kitobjektiv och Macrolins, även ett fast 50mm är rätt irriterande att ha ibland då man måste stå en bra bit ifrån det man skall fota även med det om man är inomhus iaf.
#15 - 26 februari 2010 11:19
Det gäller ju att ha lite andra gluggar så klart men till dom senaste årets fiskbilder jag har tagit så är nog alla tagna med mitt 100 mm macro ;)
#16 - 26 februari 2010 11:21
Tamron har ett sjysst 28-70 mm 2.8 som är helt ok till fiskbilder om motiven inte är för små.
Själv tar jag en del bilder med mitt canon kitobjektiv 17-85 mm med bildstabilisering men det har tyvärr åkt in på en 2000:-´s lagning :(
#17 - 26 februari 2010 11:57
zenon skrev:
Kanske att man kan komplementera med det billiga 50mm som canon har (EF 50/1,8 II )? Tror ni att jag klarar mig med det? Det blir nästan uteslutande fisk och naturbilder. Och mina vildfångade hundar också förstås....

Skaffade 50mm objektivet för någon månad sedan och har varit supernöjd. Jag fotar inte fisk så mycket men det ersätter kit objektivet för "universalfotografering". Billigt och bra.
#18 - 26 februari 2010 15:14
Sultanen skrev:
Jag skulle inte köra med enbart ett 100mm objektiv i alla fall, du blir väldigt handikappad om du vill fota någonting som står i samma rum som dig förutom en fisk då ;)

Jag har kitobjektiv och Macrolins, även ett fast 50mm är rätt irriterande att ha ibland då man måste stå en bra bit ifrån det man skall fota även med det om man är inomhus iaf.

Jo, det var därför jag tänkte mig sigmat som någon sorts kompromiss. Kitobjektiven som följer med kameran (Idag ska Expert tydligen ha fått in kameran - men jag tvivlar) tycker jag i alla fall verkar alltför klena för ett så pass vasst hus.
#19 - 26 februari 2010 15:17
drd skrev:
Det gäller ju att ha lite andra gluggar så klart men till dom senaste årets fiskbilder jag har tagit så är nog alla tagna med mitt 100 mm macro ;)

Har kikat runt lite på folks omdömen angående detta objektiv och jag har nog inte sett så positiva betyg på något annat objektiv jag läst om. De flesta är precis som du, lyriska...
#20 - 26 februari 2010 15:20
JLi skrev:
Skaffade 50mm objektivet för någon månad sedan och har varit supernöjd. Jag fotar inte fisk så mycket men det ersätter kit objektivet för "universalfotografering". Billigt och bra.

Ja, det verkar onekligen oslagbart i förhållandet pris/prestanda. Får nog investera i ett sådant också...
#21 - 26 februari 2010 18:36
danne0301 skrev:

Vad använder ni för objektiv? Har en d60 med standard 55mm och det är ju stört omöjligt att få till något med wow känsla :/

Oftast handlar det om fototeknik när man ska bedömma om en bild är bra eller inte. Det handlar inte om att ha de bästa grejerna utan vad man gör med de grejer man har. Det går alldeles utmärkt att skapa bra bilder med kitgluggar eller kompaktkameror, det gäller bara att tänka efter så man får en snygg komposition innan man knäpper. Och om man använder systemkamera måste man självklart lära sig ställa in kameran rätt.

Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen. Tävlingen, eller rättare sagt de som röstar tar inte hänsyn till/har inte koll på fototeknisk kvalité, därför ställer jag inte upp.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 26 februari 2010 18:46
Ouscazz skrev:
Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen. Tävlingen, eller rättare sagt de som röstar tar inte hänsyn till/har inte koll på fototeknisk kvalité, därför ställer jag inte upp.

Det där är bara en ursäkt för att man själv inte är tilräckligt bra fotograf och därför inte vill ställa upp.
Skärpa tycker jag att man skall ha på fotot - men för att få det så räcker det med en billig kompakt.
Visst att få ett skarpt foto på en liten snabbsimmande art krävs det att man har en bra utrustning - men å andra sidan så tas det väldigt lite hänsyn till om arten är svårfotad eller inte vid bedömningen.

"Problemet" är väl bara att röstarna har sin egen syn på vad fototeknisk kvalite är och den överensstämmer sällan med ens egen;)
Så ett tips till dig är att starta en egen fototävling där bara du röstar så blir det rätt resultat:D
#23 - 26 februari 2010 18:47
Ouscazz skrev:

Givetvis, det är upp till betraktaren att utse den bild han/hon tycker är bäst. Det är en utmaning att välja ut en bild som kan stå ut hos det breda spektrat av "dommare" i tävlingen, du kanske inte har den talangen? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 26 februari 2010 18:49
Sultanen skrev:
Givetvis, det är upp till betraktaren att utse den bild han/hon tycker är bäst. Det är en utmaning att välja ut en bild som kan stå ut hos det breda spektrat av "dommare" i tävlingen, du kanske inte har den talangen? ;)

Jag själv är värdelös på att välja ut rätt foto - men so what - det är ju bara en kul tävling och handlar ju inte direkt om liv och död :D
#25 - 26 februari 2010 18:52
Jag själv är värdelös på att välja ut rätt foto - men so what - det är ju bara en kul tävling och handlar ju inte direkt om liv och död :D

Men du vågar ju försöka och det är ju liksom poängen, det är ingen uttalad proffstävling direkt även om vi ju har ett par redigt goa grabbar, gubbar och jänter ;)

Pinsamt att man aldrig lagt manken till att börja ställa upp, får ge mig ett nackskott och göra det nu :d
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 26 februari 2010 19:02
Sultanen skrev:
Pinsamt att man aldrig lagt manken till att börja ställa upp, får ge mig ett nackskott och göra det nu :d

Instämmer - du och många andra tar ju bra foton men deltar aldrig i tävlingen. Den skulle bli mycket bättre om fler fotograferande akvarister deltog. Man behöver ju inte delta varje gång - utan någon gång då och då när man fått till ett extra bra foto.
#27 - 26 februari 2010 20:28
Där tog det fyr... =)

Jag har tävlat med mina fotografier, dock enbart i riktiga fototävlingar.. Kamera & Bild Grand Prix bland annat..

Lycka till med er tävling.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 26 februari 2010 21:25
Ouscazz skrev:
Jag har tävlat med mina fotografier, dock enbart i riktiga fototävlingar.. Kamera & Bild Grand Prix bland annat...

Skryta går ju besserwisser:p ;)
Men du klarar inte av att skicka in ens ETT foto till fototävlingen;)
#29 - 26 februari 2010 21:46
Nae, som sagt var.. gillar inte upplägget. Sorry.

Skryta???
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 26 februari 2010 21:51
Ouscazz skrev:
Nae, som sagt var.. gillar inte upplägget. Sorry.

Skryta???

Gillar inte upplägget på Kamera & Bild Grand Prix - bara en massa besserwissrar som tävlar där som inget vet om akvariefisk - därför tävlar jag inte där;)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 26 februari 2010 21:58
Kollade runt lite på vinnarfotona på Kamera & Bild Grand Prix men blev inte direkt så impad. Dock "hästfotot" som vann i december var riktigt bra.
#32 - 26 februari 2010 22:01
För mig finns nog ingenting som är mer subjektivt än just film och fotografi.

Åter till kameror. Ser att man får en 50d med canons 60mm macro för just under 14000 i en butik. Och 550d:s filmfunktioner är inget jag är så mycket i behov av då jag redan har en dedikerad hd-filmkamera. Så, ni som har/äger en 50d, ge mig några bra argument för att ta den istället. 50d är snabbare och bättre vid sekvenstagning men har lite mindre sensor. Båda ska fungera med blixtstyrning men jag vet inte om det ändå behövs mer än EX-blixtarna för att detta ska fungera? 50d är väderskyddad men om det ska ha någon funktion antar jag att man även ska hålla sig till L-optiken. Vilket inte är aktuellt för mig.

Kort sagt, är ni nöjda med er 50d och i så fall hur nöjd?:D
#33 - 26 februari 2010 22:07
Precis som Petnym säger så är allt som krävs (egentligen) bra ljus. Är ljuset tillfredsställande så blir det ofta bra om grundtekniken finns där. Jag gick över till Nikon för att jag trodde att Nikons blixtsystem CLS skulle hjälpa mig i fiskfotandet. Efter 1 år så vågar jag nog påstå att det stjälper mig mer än hjälper. Det har gått så långt att jag inte ens använder systemet för att trigga min SB600 manuellt utan kör med radiosynk istället.
Mina bilder blir bättre när jag själv (på enklaste sätt) kan kontrollera ljuset själv och inte låter systemet sköta spakarna.
Jag vill poängtera att det enbart gäller min akvariefotografering och inte det torra. =)

Som tips till er som funderar på att skaffa något annat objektiv än kitobjektivet. Lägg pengarna på bra ljus istället. Jag lovar att ni kommer kunna ta bra bilder ändå. Fotar man uppe på F11-F13 så blir det skarpt även med kitobjektivet.
Har man redan bra ljus så tycker jag ett 60mm macro är en bra investering. Funkar kalas till fiskfoto men också till porträtt, produktfoto och utomhusmacro.

Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 26 februari 2010 22:12
Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.

Han har lagt in en del fina foton i sitt arkiv i Goldisarnas fotoarkiv - så kolla där
#35 - 26 februari 2010 22:20
Han har lagt in en del fina foton i sitt arkiv i Goldisarnas fotoarkiv - så kolla där

Ja där går ju titta. Tack!
#36 - 27 februari 2010 08:00
Sultanen skrev:
Men du vågar ju försöka och det är ju liksom poängen, det är ingen uttalad proffstävling direkt även om vi ju har ett par redigt goa grabbar och gubbar ;)

Varför diskriminera 2007 och 2009 års vinnare av Årest foto, Miluhe är vad jag vet ingen grabb eller gubbe :(
#37 - 27 februari 2010 08:04
Guy, du behöver inte gardera dig med "vad jag vet". Hon ÄR en tjej. =)
#38 - 27 februari 2010 09:50
Guy Palm skrev:
Varför diskriminera 2007 och 2009 års vinnare av Årest foto, Miluhe är vad jag vet ingen grabb eller gubbe :(

Grabbar och gubbar lät ju så bra :p [:-48] Men skall genast ändra!
#39 - 27 februari 2010 10:16
Ouscazz skrev:
Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling

Nonsens. Se bara förra årets vinnarbild:
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=1396&title=upp-till-kamptemar&cat=587

som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen.
Till skillnad från andra tävlingar som grundar sig på värderingar som...?
#40 - 27 februari 2010 14:05
Sant, förmedlar man ingen "WOW"-känsla vinner man ingen tävling...
#41 - 27 februari 2010 18:14
Azur skrev:

Eehh... riktigt fin bild, men gör om den utan en bra macroglugg, en extern blixt samt ett förstklassigt bildbehandlingsprogram..

Azur skrev:

Till skillnad från andra tävlingar som grundar sig på värderingar som...?

För det första bedöms riktiga fototävlingar av fotografer, inte akvarister. Fotografer som bedömmer andra fotografers verk utbrister sällan i WOW - Aahh - Vilken skärpa.. de har lite koll på tekniken bakom ett fotografi, precis som du som akvarist har på dina vattenbyten.

Att be akvarister på Zoopet bedömma bilder i en fototävling är samma sak som att be ett gäng fotografer bedöma diskus på championatet i Duisburg... mycket WOW och Aahh men det blir inte så bra... got the picture?

En regel som starkt bidrar till att jag inte ställer upp i zoopets fototävling är regeln att tävlingsbidraget (eller liknande) inte tidigare får ha publicerats i forumet. Eftersom jag postar många bilder i "mina" trådar, för att hålla dem levade och intressanta för andra användare, har jag per automatik diskvalificerat samtliga bilder jag skulle kunna tänka mig att tävla med. Så gott som alla mina sevärda bilder är ju redan postade i trådar på zoopet... Jag postar hellre bilder i trådar för dela med mig av vad jag pysslar med än tävlar med dem för att eventuellt glädja mig själv med ett pris eller bragging rights.. Kolla på de som tävlar och ligger i toppen, de postar ju inga bilder i forumet av rädsla för att bli diskade i tävlinen...

Nu spelar det inte någon större roll, imorgon går mitt goldmedlemskap ut och jag har inte för avsikt att förlänga det. Tycker inte om idén att jag måste betala för att kunna posta bilder i forumet, bilder jag postar för att bidra till att hålla forumet levande... urbota korkat av ledningen för forumet att ta betalt för den funktionen!
#42 - 27 februari 2010 18:25

Hej Robin, jag finns på Flickr, http://www.flickr.com/photos/ouscazz/
#43 - 27 februari 2010 19:09
Jag är inte någon höjdare på att fota men visst får man använda bildbehandlingsprogram om man vill i tävlingarna på den sidan?
Har inte kollat alla dina foton men finns från kanon till inte så jättebra i mina ögon. Killen på Nai Yang 2009 fastnade jag för utan att kunna förklara varför.
#44 - 27 februari 2010 19:15
I mitt Flickr-album finna alla typer av foto. Jag använder det huvudsakligen som bas för att kunna posta i forum så där finns allt från snapshots till mer genomtänkta bilder. Så din iakttagelse är helt riktig.

Kul att du fastnade för någon bild.
#45 - 27 februari 2010 20:47
Ouscazz skrev:
Tycker inte om idén att jag måste betala för att kunna posta bilder i forumet, bilder jag postar för att bidra till att hålla forumet levande... urbota korkat av ledningen för forumet att ta betalt för den funktionen!
Nog fan det smartaste nån har skrivit hitills detta kvartal, har förospråkat detta innan slutade att man blev fan hotad för att man hade denna tanke/ide roligt att fler håller med om att det är ren idioti att inte kunna dra in bilder direkt i trådarna fast man inte är Goldis.Alla vet nog vid detta lager vad jag tycker och tänker om detta så det är ingen hemlighet.
#46 - 27 februari 2010 20:56
[QUOTE=Ouscazz;1386644]Eehh... riktigt fin bild, men gör om den utan en bra macroglugg, en extern blixt samt ett förstklassigt bildbehandlingsprogram..

Men är det inte så i de flesta tävlingar att man behöver bra grejor.
om tex nu vinterOS. Hade de vunnit med blahavalla etc.
Visst det funkar ibland,men de är extremt duktiga. Men de flesta av oss behöver hjälp av bra saker o är stolta över det.

Tycker det är trist att nervärdera bra foton pga av grejorna man har till. Det behövs mycket mer, försök själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 27 februari 2010 22:09
Ouscazz skrev:
För det första bedöms riktiga fototävlingar av fotografer, inte akvarister. Fotografer som bedömmer andra fotografers verk utbrister sällan i WOW - Aahh - Vilken skärpa.. de har lite koll på tekniken bakom ett fotografi, precis som du som akvarist har på dina vattenbyten.

Att be akvarister på Zoopet bedömma bilder i en fototävling är samma sak som att be ett gäng fotografer bedöma diskus på championatet i Duisburg... mycket WOW och Aahh men det blir inte så bra... got the picture?

På Zoopet är man i första hand akvarist och ev. också kanske i andra eller tionde hand fotograf. Så det är väl ganska naturligt att akvarister också bedömer foton.
Som jag skrev i ett annat så tyckte t.ex. jag att de flesta fotona var rätt dåliga i den tävling som du länkade till.
Tror för övrigt att det är ytterst sällan som någon utbrister i "Wow vilken skärpa" för ett vinnande foto - snarare är det istället "Wow vilket foto" och i den synpunkten så är nog ytterst sällan skärpan det viktigaste.

En regel som starkt bidrar till att jag inte ställer upp i zoopets fototävling är regeln att tävlingsbidraget (eller liknande) inte tidigare får ha publicerats i forumet. Eftersom jag postar många bilder i "mina" trådar, för att hålla dem levade och intressanta för andra användare, har jag per automatik diskvalificerat samtliga bilder jag skulle kunna tänka mig att tävla med. Så gott som alla mina sevärda bilder är ju redan postade i trådar på zoopet... Jag postar hellre bilder i trådar för dela med mig av vad jag pysslar med än tävlar med dem för att eventuellt glädja mig själv med ett pris eller bragging rights.. Kolla på de som tävlar och ligger i toppen, de postar ju inga bilder i forumet av rädsla för att bli diskade i tävlinen...

Kollade goldisarnas fotoarkiv och du hade lagt in ca. 20 foton där, miluhe 168, Jens.A 82 och drd 463 (dessa bägge leder fototävlingen just nu). De har också lagt in foton i forumet och i bloggen så uppriktigt sagt har du lagt in långt färre foton än dom på Zoopet även om dina forumfoton plussas på.
För övrigt ligger väl jag också rätt högt upp i fototävlingen och jag lägger upp mina foton direkt i stora fotoarkivet och jag har väl lagt in 4000-5000 foton eller något sådant.

Det är väl upp till var och en om man vill delta i tävlingen eller inte - men att gnälla och hitta på ihopfantiserade ursäkter är dålig stil.

Tycker nu att det istället vore läge att gå tillbaka till den ursprungliga frågeställningen. Om man nu avskyr fototävlingen och hur röstarna röstar så har ju gnället på det inget med den ursprungliga frågan att göra.

Starta i så fall en egen fototävlingsgnälltråd
#48 - 27 februari 2010 22:18
Tycker det är helt ok om du vill låsa den här tråden för tokigt mycket off topic Kjell.

Jag fick i alla fall tillräckligt med svar för att inse att med lite envishet ska jag kunna få till ok foton med min d60, jag är nöjd så att säga :)
#49 - 27 februari 2010 22:29
Äh danne
det här har kommit upp många ggr förut.
och det jag gillar med zoopet är att trådarna låses bara när det blir för grovt.
Jag finner att den här tråden håller sig inom ramarna
#50 - 27 februari 2010 22:39
133 besök från Zoopet i mitt fotoalbum i kväll... LOL..
#51 - 27 februari 2010 22:46
miluhe skrev:
Äh danne

det här har kommit upp många ggr förut.

och det jag gillar med zoopet är att trådarna låses bara när det blir för grovt.

Jag finner att den här tråden håller sig inom ramarna

Tja säger du det så, jag är ju hyfsat ny :)
Tycker det blev så tråkig attityd hos vissa bara i en tråd jag startade som handlade om något helt annat, jag ställde ju en rätt enkel fråga ;) Fanns ingen anledning för någon att svara med mer än någon rad fakta.
#52 - 27 februari 2010 23:12
danne0301 skrev:
Tja säger du det så, jag är ju hyfsat ny :)

Tycker det blev så tråkig attityd hos vissa bara i en tråd jag startade som handlade om något helt annat, jag ställde ju en rätt enkel fråga ;) Fanns ingen anledning för någon att svara med mer än någon rad fakta.
Verkade vara ett känsligt ämne du tog upp;)svårare var det nog inte
#53 - 28 februari 2010 01:17
zenon skrev:
Sant, förmedlar man ingen "WOW"-känsla vinner man ingen tävling...

Förtydligande!

Om nu någon trodde att jag med wow-känsla menade att kortets skärpa skulle frambringa något sådant så är det helt fel tolkat. Däremot så är det säkert svårt att vinna en tävling med ett suddigt kort. Om det nu inte är så att man eftersträvar just det. Som i detta fallet:
#54 - 28 februari 2010 01:44
Den bilden hade gett mig den där känslan av det lilla extra om man behåller knivskarp skärpa på bakgrunden men hundarna "penseldragna" men det är jag det :)
#55 - 28 februari 2010 10:38
zenon skrev:
Förtydligande!

Om nu någon trodde att jag med wow-känsla menade att kortets skärpa skulle frambringa något sådant så är det helt fel tolkat. Däremot så är det säkert svårt att vinna en tävling med ett suddigt kort. Om det nu inte är så att man eftersträvar just det. Som i detta fallet:

Det beror på, men det bör finnas skärpa någonstans i bilden om än aldrig så lite. Vågar inte skriva vad jag har åstadkommit med den här bilden i tävlingssammanhang för då kommer väl Kjell in i tråden och kallar mig för "besserwisser" igen. Han får ju uppenbarligen bryta mot gällande regler och göra personliga påhopp...
#56 - 28 februari 2010 10:48
miluhe skrev:
Tycker det är trist att nervärdera bra foton pga av grejorna man har till. Det behövs mycket mer, försök själv.

Läs om, läs rätt.!.!. om jag kan min svenska rätt så berömde jag den aktuella bilden men kontaterade att den är omöjlig att göra utan bra utrustning och efterberarbetning.
#57 - 28 februari 2010 11:02
danne0301 skrev:

Skulle vara trevligt om tråden kunde gå tillbaka till sin ursprungliga fråga då det börjar sväva iväg ganska duktigt nu!
Varför inte göra en egen tråd om fototävlingen eller om det nu är foto i trådarna som skon klämmer, då kan det fortsättas i tex den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133717

Jag har inte hållit på så mycket med foto tidigare, men lär mig gärna. Jag kör med ett 60 mm:s macro till min Canon 450, men den stora skillnaden var när jag köpte en extern blixt, något som jag ångrar att jjag inte gjorde tidigare:).
#58 - 28 februari 2010 11:05
Personliga påhopp? Från vem?

Här har du ett kort från en engelsk hundkalender, december månad -08 tror jag det var. Hårt komprimerat och jag vet inte ens om det är den bilden då jag tog en hel serie liknande. Men varför hymla om att det inte skulle vara skryt? :d
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 28 februari 2010 11:07
ansjo skrev:
Skulle vara trevligt om tråden kunde gå tillbaka till sin ursprungliga fråga då det börjar sväva iväg ganska duktigt nu!

Varför inte göra en egen tråd om fototävlingen eller om det nu är foto i trådarna som skon klämmer, då kan det fortsättas i tex den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133717

Jag har inte hållit på så mycket med foto tidigare, men lär mig gärna. Jag kör med ett 60 mm:s macro till min Canon 450, men den stora skillnaden var när jag köpte en extern blixt, något som jag ångrar att jjag inte gjorde tidigare:).

Som sagt återgå till ämnet för tråden - ALLA övriga inlägg deletas.

Frågan om hur ett bra foto skall se ut är intressant och kan gärna diskuteras i egen tråd
#60 - 28 februari 2010 11:12
Jo, helt klart åter till ämnet. Om någon tycker att det inte är rättvist att deltaga i Zoopets fototävling så antar jag att deltagandet är frivilligt? ;)

Har ännu inte riktigt bestämt mig för vilket eller vilka objektiv jag vill ha. Hade en eos 500 för hundra år sedan då den var ny på marknaden. Var det början på 90-talet tro? Hursomhelst så har jag varit utan systemkamera i drygt tio år och nu när eos 550d släpps så känns det helt rätt att slå till. Men jag köper hellre få men bra grejor så att det blir antagligen någon sorts kompromiss då den första gluggen ska inhandlas...
#61 - 28 februari 2010 11:16
Jag skulle kollat beg.marknaden. Det finns ofta annonser på både 60mm:s och 100mm:s macro till en lite billigare peng än om du köper nytt.
Kitobjektivet skulle jag heller inte rata, då det är helt OK till "vanliga" kort nu i början...
#62 - 28 februari 2010 11:56
Jag köper väldigt sällan nya gluggar utan tittar alltid på begagnatmarknaden då det ofta är bra grejer för mindre pengar.
#63 - 28 februari 2010 13:13
Är det repfritt är det generellt sett ett bra köp begagnat, objektiv slits väldigt lite, framförallt fasta kvalitetsobjektiv. Jag köpte objektiv därefter blixt, med facit i hand skulle jag gjort tvärt om, blixten gör mer än objektivet även om kombinationen givetvis är otroligt härlig!
#64 - 28 februari 2010 17:02
Exakt!

Just därför jag blev sugen på den nya 550d. Den har samma blixtstyrning som 7d...

Annons