Ja alltså ni vars foton håller en klass värdig den månatliga tävlingen här :)
Vad använder ni för objektiv? Har en d60 med standard 55mm och det är ju stört omöjligt att få till något med wow känsla :/
zenon skrev:Kanske att man kan komplementera med det billiga 50mm som canon har (EF 50/1,8 II )? Tror ni att jag klarar mig med det? Det blir nästan uteslutande fisk och naturbilder. Och mina vildfångade hundar också förstås....
Sultanen skrev:Jag skulle inte köra med enbart ett 100mm objektiv i alla fall, du blir väldigt handikappad om du vill fota någonting som står i samma rum som dig förutom en fisk då ;)
Jag har kitobjektiv och Macrolins, även ett fast 50mm är rätt irriterande att ha ibland då man måste stå en bra bit ifrån det man skall fota även med det om man är inomhus iaf.
drd skrev:Det gäller ju att ha lite andra gluggar så klart men till dom senaste årets fiskbilder jag har tagit så är nog alla tagna med mitt 100 mm macro ;)
JLi skrev:Skaffade 50mm objektivet för någon månad sedan och har varit supernöjd. Jag fotar inte fisk så mycket men det ersätter kit objektivet för "universalfotografering". Billigt och bra.
danne0301 skrev:Ja alltså ni vars foton håller en klass värdig den månatliga tävlingen här :)
Vad använder ni för objektiv? Har en d60 med standard 55mm och det är ju stört omöjligt att få till något med wow känsla :/
Ouscazz skrev:Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen. Tävlingen, eller rättare sagt de som röstar tar inte hänsyn till/har inte koll på fototeknisk kvalité, därför ställer jag inte upp.
Ouscazz skrev:
Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen. Tävlingen, eller rättare sagt de som röstar tar inte hänsyn till/har inte koll på fototeknisk kvalité, därför ställer jag inte upp.
Sultanen skrev:Givetvis, det är upp till betraktaren att utse den bild han/hon tycker är bäst. Det är en utmaning att välja ut en bild som kan stå ut hos det breda spektrat av "dommare" i tävlingen, du kanske inte har den talangen? ;)
Kjell Fohrman skrev:Jag själv är värdelös på att välja ut rätt foto - men so what - det är ju bara en kul tävling och handlar ju inte direkt om liv och död :D
Sultanen skrev:Pinsamt att man aldrig lagt manken till att börja ställa upp, får ge mig ett nackskott och göra det nu :d
Ouscazz skrev:Jag har tävlat med mina fotografier, dock enbart i riktiga fototävlingar.. Kamera & Bild Grand Prix bland annat...
Ouscazz skrev:Nae, som sagt var.. gillar inte upplägget. Sorry.
Skryta???
Robin_Hedstrom skrev:Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.
Kjell Fohrman skrev:Han har lagt in en del fina foton i sitt arkiv i Goldisarnas fotoarkiv - så kolla där
Sultanen skrev:Men du vågar ju försöka och det är ju liksom poängen, det är ingen uttalad proffstävling direkt även om vi ju har ett par redigt goa grabbar och gubbar ;)
Ouscazz skrev:Tyvärr är zoopets fototävling en utrustningstävling
Till skillnad från andra tävlingar som grundar sig på värderingar som...?
som endast grundar sig på värderingar som "WOW" - "Aahh" - "Vilken skärpa" och liknande omdömen.
Azur skrev:Nonsens. Se bara förra årets vinnarbild:
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=1396&title=upp-till-kamptemar&cat=587
Azur skrev:
Till skillnad från andra tävlingar som grundar sig på värderingar som...?
Robin_Hedstrom skrev:Ouscazz, det hade varit intressant att se hur dina fiskfoton ser ut. Även om du inte vill vara med och tävla.
Nog fan det smartaste nån har skrivit hitills detta kvartal, har förospråkat detta innan slutade att man blev fan hotad för att man hade denna tanke/ide roligt att fler håller med om att det är ren idioti att inte kunna dra in bilder direkt i trådarna fast man inte är Goldis.Alla vet nog vid detta lager vad jag tycker och tänker om detta så det är ingen hemlighet.Ouscazz skrev:Tycker inte om idén att jag måste betala för att kunna posta bilder i forumet, bilder jag postar för att bidra till att hålla forumet levande... urbota korkat av ledningen för forumet att ta betalt för den funktionen!
Ouscazz skrev:För det första bedöms riktiga fototävlingar av fotografer, inte akvarister. Fotografer som bedömmer andra fotografers verk utbrister sällan i WOW - Aahh - Vilken skärpa.. de har lite koll på tekniken bakom ett fotografi, precis som du som akvarist har på dina vattenbyten.
Att be akvarister på Zoopet bedömma bilder i en fototävling är samma sak som att be ett gäng fotografer bedöma diskus på championatet i Duisburg... mycket WOW och Aahh men det blir inte så bra... got the picture?
En regel som starkt bidrar till att jag inte ställer upp i zoopets fototävling är regeln att tävlingsbidraget (eller liknande) inte tidigare får ha publicerats i forumet. Eftersom jag postar många bilder i "mina" trådar, för att hålla dem levade och intressanta för andra användare, har jag per automatik diskvalificerat samtliga bilder jag skulle kunna tänka mig att tävla med. Så gott som alla mina sevärda bilder är ju redan postade i trådar på zoopet... Jag postar hellre bilder i trådar för dela med mig av vad jag pysslar med än tävlar med dem för att eventuellt glädja mig själv med ett pris eller bragging rights.. Kolla på de som tävlar och ligger i toppen, de postar ju inga bilder i forumet av rädsla för att bli diskade i tävlinen...
miluhe skrev:Äh danne
det här har kommit upp många ggr förut.
och det jag gillar med zoopet är att trådarna låses bara när det blir för grovt.
Jag finner att den här tråden håller sig inom ramarna
Verkade vara ett känsligt ämne du tog upp;)svårare var det nog intedanne0301 skrev:Tja säger du det så, jag är ju hyfsat ny :)
Tycker det blev så tråkig attityd hos vissa bara i en tråd jag startade som handlade om något helt annat, jag ställde ju en rätt enkel fråga ;) Fanns ingen anledning för någon att svara med mer än någon rad fakta.
zenon skrev:Sant, förmedlar man ingen "WOW"-känsla vinner man ingen tävling...
zenon skrev:Förtydligande!
Om nu någon trodde att jag med wow-känsla menade att kortets skärpa skulle frambringa något sådant så är det helt fel tolkat. Däremot så är det säkert svårt att vinna en tävling med ett suddigt kort. Om det nu inte är så att man eftersträvar just det. Som i detta fallet:
miluhe skrev:Tycker det är trist att nervärdera bra foton pga av grejorna man har till. Det behövs mycket mer, försök själv.
danne0301 skrev:Ja alltså ni vars foton håller en klass värdig den månatliga tävlingen här :)
ansjo skrev:Skulle vara trevligt om tråden kunde gå tillbaka till sin ursprungliga fråga då det börjar sväva iväg ganska duktigt nu!
Varför inte göra en egen tråd om fototävlingen eller om det nu är foto i trådarna som skon klämmer, då kan det fortsättas i tex den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133717
Jag har inte hållit på så mycket med foto tidigare, men lär mig gärna. Jag kör med ett 60 mm:s macro till min Canon 450, men den stora skillnaden var när jag köpte en extern blixt, något som jag ångrar att jjag inte gjorde tidigare:).