Ni som kört saltkur vid sjuka discus...

#1 - 22 januari 2006 18:40
Hur länge har ni haft salt i karet. När börjar ni trappa ner salthalten och hur snabbt/sakta gick ni ner??? Är till att göra veckans slamsugning med 50% vattenbyte nu och funderar mest på hur mycket salt jag skall tillsätta. Började med salt i torsdags, dvs 4 dygn i dag. Än verkar de ju inte riktigt fit for fight så det ksnake ska vara ett tag till.. Har nu ca 2g/liter[?]
#2 - 22 januari 2006 20:22
kör du med saltet i sju dagar,visst kan du byta vatten.
Tillsätt rätt mängd salt bara.dvs salt till den mängd vatten du byter.
Jag brukar efter ha kört saltkur klart byta en 1/4 vatten varannan dag,hurvida detta är rätt eller inte vet jag ej,men det har fungerat för mej.
det tycker jag är att trappa ner lugnt...
Hoppas det reder sig med firrarna.

lennart
#3 - 22 januari 2006 21:09
Vad var det du behandlade med flagyl då?? Parasitmisstanke?!? Blir så paranoid på att några helt plötsligt inte ser så krya ut.. De flesta har ju vuxit och blivit såå runda och fina över pannan medans en eller två är sylvassa, trots att alla äter..
#4 - 22 januari 2006 22:28
[quote=Annie72]Vad var det du behandlade med flagyl då?? Parasitmisstanke?!? Blir så paranoid på att några helt plötsligt inte ser så krya ut.. De flesta har ju vuxit och blivit såå runda och fina över pannan medans en eller två är sylvassa, trots att alla äter..[/quote]
Ja,jag var rädd för något invärtes därför körde jag en flagylkur.
kolla bajset på dom två du tycker är magra.
äter de ur handen din?det är ett bra sätt så alla får mat!de blir inte så elaka mot varandra då har jag märkt!
Jag har oxå en som nu är lite magrare en dom andra,han blir mobbad nu.
därför provar jag handmata åtminstone två gånger om dagen så jag ser att han får mat.vad har du för temp nu i baljan?ligg kvar på 34 nu under resterande saltkurdagar,sedan kan du efter 7dagar börja sänka med en grad/dag.Så har jag fått lära mej.Blir de inte bättre kanske du får ta till starkare grejjor!prova att få tag på kaj p eller tony.dom är gurusar på discus.
det inte Kaj vet är nog inte värt att veta!

lennart

Annons