Hej,
Som rubriken lyder vad har ni för vattenvärden så som
kH
pH
GH
...
.....
hur tycker ni att de fungerar?
Är även intresserad vad ni som kör SA kar har för värden!
Mvh
Freddan
hannesc skrev:det är väl inte trams kanske men kanske lite onödigt att hålla stenkoll på .
jag har inte heller koll på gh o kh. vet bara att det är rätt högt då jag kör med mycket kalk i karet. ph runt 8
viktigast är väl att det inte svänger för mycket bara o för fort
Ken Olofsson skrev:kanske fel ord.
men det tangerar det Kjell säger i sitt inlägg.
man mäter det några gånger i början, sedan bryr man sig inte om det ligger rätt.
jag fattade inte varförmen redan från dag 1 så låg KH värdet på 5-6 när jag startade upp.
Snackade efter nått år med en lokal odlare, som skrattade lite, och bad mig kolla vattnet i kranen nästa gång.
Låg högt som fasen, medel till hårt var det.
Visar sig att vi har ett sjuj-a bra vatten här.
PH i kran ligger på 8, och är medelhårt till hårt från vattenverket.
Så...en gång om året kollar jag rapporten från vattenverket.
Det räcker.
Ken Olofsson skrev:Låter som du behöver en konstant tillförsel av kalk.
dratta ner lite kalksten i karet.
eller lägg lite marmorkross i pumpen
.
freddan_gbg skrev:Jag måste hela tiden hålla koll på mitt kH då det hela tiden sjunker av någon anledning, drar i en matsked bikarbonat/100liter vid vattenbyten men detta återgår relativt snabbt ner till ursprung!
förstår inte vad som händer... händer även samma sak med kHplus från sera!
Rockholger skrev:Jag hade haft ett par dödsfall på rödzebror som jag var osäker på om berodde på stress eller vattnet. När jag sedan la märke till att fiskarna verkade ansträngda/lama/flämtiga mot slutet av veckan före vb så köpte jag dropptest och det visade på en nivå kring 100. Därav åtgärd. Har fått ner nivån och fiskarna beter sig nu normalt och harmoniskt. Har även dragit ner en smula på matningen. Den har en period varit ganska generös då jag tidigare haft en del fisk som blivit mager.