Ni som har palettciklid eller fjärilsciklid?!

#1 - 15 oktober 2006 14:29
Hejsan!
Undrar bara vad ni som äger palett- eller fjärilssciklid tycker och tänker om dessa fiskar?! Tycker dessa är otroligt vackra och undrar vad ni har för erfarenheter av dessa? Funderar på att ha några i pappas 540 liters, men vet inte riktigt. Tacksam för alla tankar och funderingar. :)
#2 - 15 oktober 2006 15:02
Försök då få tag i en lite ovanligare sort av palett, då dessa är lättare att bli av med sedan om det blir fel, jag har P. Taeneus "Kienke" som är otroligt snygg. Kolla i artbeskrivningen vilka olika sorter det finns och vilken du gillar.
Ska du ha Fjärilsciklid, så kolla då på Boliviansk fjärilsciklid, som är lite lättare att hålla än den "vanliga", enligt min egen erfarenhet.
#3 - 15 oktober 2006 16:59
Ha endast ett par
Palettciklider kan blir ganska agresiva o slakta andra invånare om dom får yngel

inte en snäll fisk enligt mina erfarenheter ... alla ja känner vill bli av me sina inkl jag
#4 - 15 oktober 2006 17:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har ett par Teaniatus paletter, otroligt vackra. Dom har lite olika sorters paletter i Nol.[/COLOR][/FONT]
#5 - 16 oktober 2006 16:49
kan bara hålla med ansjo om Blivianska Fjärilar!
Har ett par i mtt 200 som jag tror är på G att leka, antingen det eller så gillar dom inte varann för dom gnabbas stup i kvarten:) Mycket underhållande!
Personligen tycker jag dom är finare än vanlig fjäril!

/Hans
#6 - 17 oktober 2006 06:30
Den bolivianska ska ju också bli större än den vanliga, vilket kan vara trevligt i ett 540. Mina verkar i och för sig inte bli så stora, men jag såg riktigt stora vildfångade i affär nyligen :).
#7 - 17 oktober 2006 06:52
Om paletterna blir agressiva eller inte är nog väldigt individuellt. Jag har ett par i mitt kar som just nu vallar runt en lite flock med yngel. Visst håller de andra fiskar på avstånd men det är knappast tal om någon slakt. Fram tills igår gick där ett par gula fjärilsciklider som fick flytta över till lek karet eftersom honan var lek mogen. Nu går paletterna med 2st Thomasiciklider i stället och det fungerar utan problem. Även kardinaltetrorna som går där lämnas ifred.

Annons