Ni som har guppy, eller andra som förökar sig mycket och lätt

#1 - 21 mars 2008 13:42
Var gör ni av alla fiskar? Mitt akvarium har ju inte varit uppstartat så länge men jag märker redan att det kommer bli gott om guppy snart. Vill ju inte att det ska bli överbefolkat och skulle också vilja ha lite koll på aveln men vill inte döda fiskar...

Vad ska man göra med dem?

/Malu
#2 - 21 mars 2008 13:50
Tror det är svårt att ha Guppy utan att det blir för många om man har bara ett akvarie. Vi har fler akvarier så man kan skilja på honorna och hannarna.

Man får höra runder i olika affärer om de är intresserade, men de tar bara emot leveransklara fiskar inte yngel.
#3 - 21 mars 2008 14:36
diskus och skalarmat
#4 - 21 mars 2008 16:23
Jo, jag hade tänkt att i framtiden kanske ha ett litet akvarium också (hotell?) med bara hannar men det räcker med ett just nu och i den här takten så hinner jag inte ens få i några större fiskar som kan käka yngel innan det är överbefolkat med guppy.

Kom på fler frågor om "guppy-uppfödning":

Finns det "renrasiga" guppy? Alltså, håller man isär "fina" och mindre fina sorter och är det jätteviktigt att de inte blandas? Nu har jag ju fått yngel av mina honor långt innan de borde ha kunnat få om det skulle vara min hane som är skyldig till dem så jag vet ju inte alls hur farsan till de här såg ut.

Med tanke på förrådsbefruktningen så tänker jag att man liksom får se vad det blir och sortera ut så gott man kan bara, eller?

/malu
#5 - 21 mars 2008 16:25
diskus och skalarmat

HA, inte diskusmat:p!
Jag testade med Endlers och som svar fick jag 700 196 st stycken istället i det karet;).
#6 - 21 mars 2008 16:31
ansjo skrev:

Jag testade med Endlers och som svar fick jag 700 196 st stycken istället i det karet;).

Puh, måste varit jobbigt att räkna alla dom :D
#7 - 21 mars 2008 16:33
malu skrev:
Jo, jag hade tänkt att i framtiden kanske ha ett litet akvarium också (hotell?) med bara hannar men det räcker med ett just nu och i den här takten så hinner jag inte ens få i några större fiskar som kan käka yngel innan det är överbefolkat med guppy.

Kom på fler frågor om "guppy-uppfödning":

Finns det "renrasiga" guppy? Alltså, håller man isär "fina" och mindre fina sorter och är det jätteviktigt att de inte blandas? Nu har jag ju fått yngel av mina honor långt innan de borde ha kunnat få om det skulle vara min hane som är skyldig till dem så jag vet ju inte alls hur farsan till de här såg ut.

Med tanke på förrådsbefruktningen så tänker jag att man liksom får se vad det blir och sortera ut så gott man kan bara, eller?

/malu

Du får se vad det blir och sen sortera, precis som du skriver :)
#8 - 21 mars 2008 16:39
Nina82 skrev:

Visst, men jag klarade av det på en eftermiddag tills jag såg en hona som födde och då var det bara att börja om;)...
#9 - 21 mars 2008 16:41
ansjo skrev:
Visst, men jag klarade av det på en eftermiddag tills jag såg en hona som födde och då var det bara att börja om;)...

Snacka om brist på sysselsättning [:D]
#10 - 21 mars 2008 16:43
Det var i onsdags när Zoopet var nedstängt:p...
#11 - 21 mars 2008 18:15
Jag har inte sett en enda yngel på mina guppysar men det kan nog ha att göra med att jag har 3 kampfiskar i mitt kar. Dock har jag bara sett döfödda yngel. (3 st)
#12 - 27 mars 2008 23:04
ansjo skrev:

Mmmmmm... och sedan kom Ansjo med en liten modest påse Endlers och släppte ner i Discuskaret här hos mig. Jag trodde det skulle ta fem minuter innan dom var väck... men nu är dom... hur många pixlar har du på skärmen? Ungefär i den mängden någonstans...
:)
#13 - 27 mars 2008 23:30
Sockan2005 skrev:
Jag har inte sett en enda yngel på mina guppysar men det kan nog ha att göra med att jag har 3 kampfiskar i mitt kar. Dock har jag bara sett döfödda yngel. (3 st)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jamen här har vi svaret! :D Kampfisk!! Eller varför inte ett gulligt litet par med dvärggurami? :rolleyes: Dessa arter tar garanterat hand om överskottet som skrämmer livet ur "plattfiskarna" ;).[/COLOR][/FONT]
#14 - 28 mars 2008 08:23
Diskusmat ska jag fan testa endlersyngel som.

Edit: Det ville dom inte ha, var mer intresserade av min skugga utanför akvariet ^^

//C
#15 - 28 mars 2008 10:27
[quote=malu;1114797]Jo, jag hade tänkt att i framtiden kanske ha ett litet akvarium också (hotell?) med bara hannar men det räcker med ett just nu och i den här takten så hinner jag inte ens få i några större fiskar som kan käka yngel innan det är överbefolkat med guppy.

Levandefödare... Ett alternativ är att bara ha kvar hannarna och sälja honorna. Ett annat att skaffa några tetror - de käkar garanterat yngel!
#16 - 28 mars 2008 10:35
bolivianska fjärilar tuggar myyyycket yngel
#17 - 28 mars 2008 11:28
ansjo skrev:

:eek:

Nina82 skrev:

:D :D :D

Jag börjar bli ännu mer övertygad om att det är dags att köpa skalarer... 4 stycken svarta... Åhhh... Hur länge tror ni att det tar innan de börjar plocka Crystal också om man köper dem när de är 5-kronas små??? Borde ju ta 1 år iaf .. [:o]
#18 - 28 mars 2008 11:34
Kensa skrev:

Inte mina:p!
#19 - 28 mars 2008 11:54
Rödmunstetror gör jobbet här så att ynglen hålls i lagom bestånd.
#20 - 28 mars 2008 13:18
gizmogirl skrev:
Rödmunstetror gör jobbet här så att ynglen hålls i lagom bestånd.

De funkar inte heller:p!
#21 - 28 mars 2008 13:21
ansjo skrev:
De funkar inte heller:p!

verkar som om inte många av dina fiskar gillar guppybebisar.

kanske en håv ner i karet, sedan ner med ynglen i mixern nästa gång du räkmix....
#22 - 28 mars 2008 13:25
En del av Endlersen bor numera i Skåne så ni skåningar klarar nog av dem;).
Annars får jag hyra dina skalarer några dagar så ska det nog lösa sig!
#23 - 28 mars 2008 13:28
ansjo skrev:
En del av Endlersen bor numera i Skåne så ni skåningar klarar nog av dem;).

Annars får jag hyra dina skalarer några dagar så ska det nog lösa sig!

hyran är dyyyyr...men det kan nog fixas:p
#24 - 28 mars 2008 15:43
Kensa skrev:

ansjo skrev:
Inte mina:p!

Mina Fjärilsciklider tog inga guppyyngel heller, men sen fick de se hur mina Gäddtandkarpar gjorde, och nu fattar de att yngel= mat! :D
#25 - 28 mars 2008 15:49
Scalarer och eldbukar tar hand om yngel från både endlers och platy.
Har sett ETT yngel, på 2 månader.. då var ändå minst tre honor av vardera sort höggravida vid nedsläppet.
Ynglet jag såg stack för övrigt ut ur mungipan på en av eldbukarna... :D
Rensat och klart, liksom.
#26 - 28 mars 2008 22:31
Nu har jag köpt 6 stycken (1 kronas stora) svarta Skalarer och släppt ner till grytan med småttingar... Hua, känns lite grymt men jag kan ju inte bara ha en massa smått... De har simmat omkring nu hela kvällen som flaggskepp och jagar även 2 månaders yngel och t om några små hanar.. Jesus vilka matvrak.. de verkar inte ha någon som helst uppfattning om hur små de är själva, jag förstår att folk har hittat halva neoner, dessa gapar ju över mer än de kan ta...

Jag har haft Skalarer förut så jag visste ju detta men jag trodde att de skulle ge upp efter någon timme i mitt yngel och växtrika kar.. Räkorna låter de vara så här långt iaf...

Vad tror ni, vågar jag släcka lampan eller är det bara Skalarerna kvar då imorgon [:o] [:o] Ja, och elaka eldstjärten också förståss.. den blir man ju inte av med... inte ens Camallanus biter ju på den svarta rackarn... :( :D
#27 - 28 mars 2008 23:01
Giriga små rackare är det allt!
Mina växer som ogräs, bra mycket större än femkronor på bara en månad nu (dom var som femkronor när jag släppte i dom).
Nu går dom t o m och ger endlerhonorna hungriga blickar...

Annons