ni som har gjort en mossvägg

#1 - 1 januari 2008 16:33
Planerar att göra en mossvägg till ett av mina mindre kar.
Jag hittade ett grått plastnät som köpte jag på Bauhaus för ett tag sen http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=909655
tror ni att det skulle funka?
Om inte, vad använde ni för nät, framförallt -var köpte ni det?
#2 - 1 januari 2008 17:26
Har själv inte gjort någon mossvägg, men tycker nätet ser bra ut efter att ha läst denna guide;
http://aquamoss.net/How%20to%20create%20a%20moss%20wall/How%20to%20create%20a%20moss%20wall.htm
#3 - 1 januari 2008 18:00
ojj vad grymt, visste inte att man kunde göra sådär, absolut något o tänka på :)

Men det behövs väldigt mycket ljus antar jag samt kanske växtgödning?
#4 - 1 januari 2008 18:49
Jäklar..

sådan borde man kanske ge ett test:) vad kan man använda för mossa? funkar gaffelmossa?

:):)
#5 - 1 januari 2008 18:56
riccia ska man kunna använda:) men den vill växa upp mot ytan så den får man nog ansa rättså mycket
/sting
#6 - 1 januari 2008 19:20
okej något annat?
#7 - 2 januari 2008 11:33
vanlig Javamossa, eller nån annan Taxiphyllum eller Vesicularia mossa borde passa bra. Riccia är nog inte att rekommendera till mossvägg däremot.
Jag är själv på gång att göra en mossvägg. Jag ska köpa ett metallnät av syrafast stål och ha Taiwanmossa (slags Taxiphyllum).
#8 - 2 januari 2008 13:08
okej ::):) tackar..
#9 - 3 januari 2008 18:47
Grymt läckert, men jag undrar precis som Amaro, vad krävs i ljus och gödning för att få den så läcker.....

/B
#10 - 3 januari 2008 21:26
Japp det ska funka med det där nätet eller annat myggnät. Jag tror inte att det krävs så hemskt mycket gödning och ljus... Men får man alger i det där är det nästan kört!!! Det fick jag uppleva. Jag var tvungen att riva ut alltihopa!
#11 - 3 januari 2008 21:42
MattiasL skrev:
Japp det ska funka med det där nätet eller annat myggnät. Jag tror inte att det krävs så hemskt mycket gödning och ljus... Men får man alger i det där är det nästan kört!!! Det fick jag uppleva. Jag var tvungen att riva ut alltihopa!

Men hade du räkor då??? De är ju jätteduktiga på att hålla alla mossor o algbollar fina.. :)
#12 - 4 januari 2008 14:43
MattiasL skrev:

Det står på hemsidan under artiklar hur man kan göra ren mossor från alger :)
#13 - 4 januari 2008 17:50
De allra flesta mossor kräver lite ljus, helst inte för mycket! Gödning räcker med vanlig bas PMDD. CO2 kan snabba på tillväxten, men krävs ej för flesta mossorna. Tex vanlig Javamossa klarar sig bra med normal belysning (eller ännu svagare) och lite PMDD gödning.
Räkor är suveräna på att hålla mossor rena och käka alger =)
#14 - 4 januari 2008 18:10
hmm.. tror ni det kan funka med en moss vägg i ett tilväxt akvarium för golden yngel?

Annons