Ni som har frigolit i botten på era akvarium...

#1 - 10 november 2004 23:14
Hur gör ni med frigolitens framsida?
Har en 10mm blå friggo skiva jag tänkte ha i akvariet.
Men det blir ju inte allt för snyggt att ha ngt blått som
syns under grus kanten, hur har ni löst det?

Målat ngt på friggoliten eller satt ngt på akvarie glaset?
#2 - 10 november 2004 23:23
Gör skivan lite mindre än bottenytan, sen är det bara att fylla med grus/sand i springan mellan frigolit och fram/sido ruta.
#3 - 10 november 2004 23:42
jag har frigolit under min botten yta med 5cm från kanterna så jag kan ha grus där
#4 - 11 november 2004 00:02
Det va ju rätt smart, så långt tänkte jag inte ens.
Tackar!
#5 - 11 november 2004 00:28
Ibland är det de enklaste av lösningar omöjliga att komma på[:O][:-34][:-92][;)]
#6 - 11 november 2004 12:07
Dum fråga kanske, men varför har man frigolit i akvariet?
#7 - 11 november 2004 12:33
Ursprungligen skickat av dejvan

För att skydda bottenglaset från att större stenar undermineras. Många fiskar gillar att gräva.
#8 - 11 november 2004 12:42
Ursprungligen skickat av Amante

[quote]Ursprungligen skickat av dejvan

För att skydda bottenglaset från att större stenar undermineras. Många fiskar gillar att gräva.
[/quote]

Frigoliten är snarare till för att glaset inte ska skadas om/när stora stenar trillar ner på det. Frigoliten fördelar kraften på en större yta.
#9 - 11 november 2004 12:53
En fråga, varför kör man inte med en plexi skiva som man silikonar fast på botten i stället. En frigolit skiva borde smula sönder med tiden och dessutom är den mycket tjockare.
#10 - 11 november 2004 12:55
En frigolitskiva tar upp stöten bättre. Det är just tjockleken eller "mjukheten" man är ute efter. Tror inte att den smular sönder. Min har i alla fall inte gjort det.
#11 - 11 november 2004 13:04
Den blåa (bygg) friggoliten innehåller inga gifter va?
Har för mig jag sett folk som byggt bakgrunder av det iaf.
Men skadar ju aldrig att fråga.
#12 - 11 november 2004 13:21
Jag har ett liggunderlag i botten på mitt 250 liters akvarium, funkar lika bra.
#13 - 11 november 2004 13:45
Silikonar ni fast frigoliten?
#14 - 12 november 2004 08:00
Alla gör det inte men min är fast siliconad. Frigolit har ju bra flyt förmåga så risken finns att den lyfter om man inte siliconar fast den.
#15 - 12 november 2004 08:39
Ursprungligen skickat av mgrant

En fråga, varför kör man inte med en plexi skiva som man silikonar fast på botten i stället. En frigolit skiva borde smula sönder med tiden och dessutom är den mycket tjockare.

Ursprungligen skickat av mohlin

En frigolitskiva tar upp stöten bättre. Det är just tjockleken eller "mjukheten" man är ute efter. Tror inte att den smular sönder. Min har i alla fall inte gjort det.

Får man sand/grus korn mellan plexiskivan och botten skivan så kan det bli punktbelastningar på botten skivan. Kör man med frigolit så kommer inte detta att hända då frigolit är mjukt. Har du grävande fiskar så kan det hända att fiskarna gräver så långt ner att det gräver i själva frigolitskivan och massa frigolit kommer att fara runt i karet. Kör då med liggunderlag.
#16 - 12 november 2004 09:56
Jag har en lösning som jag är nöjd med (men kanske inte det billigaste sättet). I ett av mina akvarier (med grävande ciklider) har jag först lagt/smetat på ett ca en mm tjockt silikonlager på frigoliten för att sedan lägga (och försiktigt trycka) dit grus/sand. Detta har fungerat för mig och du kan omöjligt se frigoliten efter detta!
#17 - 12 november 2004 10:10
En fråga, varför kör man inte med en plexi skiva som man silikonar fast på botten i stället.

Grattis om det kommer in ett gruskorn mellan bottenglaset och plexiskivan!!
#18 - 13 december 2004 12:22

Lånar tråden lite.

Hur tjock frigolit kan man ha under grusen ? Har tänkt att använda frigoliten för att slippa ha så mycket grus i.
Funkar så pass tjock som 5cm som man lägger i bak kant för att hjälpa till i höjdbyggandet eller kan man ha mer ?

Missförstå mig rätt använder frigoliten för att minska volymen .. minst 5cm grus ovanpå....

540L
#19 - 13 december 2004 12:32
Mina erfarenheter av frigolit är itne odelat positiva.

Om man inte silikonar fast, så finnde det en risk att frigoliten flyter upp genom gruset om amn möblerar om för mycket och lägger för mycket grus på en sida. när frigoliten flyter upp genom gruset orsakar det total förödelse på inredningen, grunlar vattnet något djävulskt ock skrämmer dessutom livet ur fiskarna. en anna nackdel är att grävande fiskar samt kräftdjur kan smula sönder frigoliten och då fårman plocka små vite korn från ytan tills man blir tokig. dessutom är det ju verkligen itne snyggt när firrarna gräver ner till den vita frigoliten, specilellt inte om amn har svart grus.

vad man lär sig av detta är väl at man bör silikonra fast frigoliten, eller anvnda typ liggunderlag.

frigolit är nog däremot att föredra om amn ska ah det för att få upp volymen i bakkant under förutsättning som sagt att amn sätter fast den. jag gjorde så att jag skar till den så att den var 5-6 cm längst bak och sen skulpterade den så att den mjukt planade ut mot framsidan. görs med kniv, varmluft (tex hårtork) och tålamod.
#20 - 13 december 2004 12:33
Jag har också byggt "terasser" med frigolit, men INTE silikonat den. inga problem alls. Har dock inga grävande invånare, plus ca 5 cm sand ovanpå och mycket växter.
#21 - 13 december 2004 12:40

Tackar för de snabba svaren [:-93]
#22 - 11 augusti 2005 20:52
om man tar ett liggunderlag i botten, då behövs det inte silikonas fast ? har köpt ett splitternytt akvarie så har inte så stor lust att börja gegga .. =) // Linus
#23 - 12 augusti 2005 08:25
Flyter liggunderlag? Jag skulle hellre ta lite silikonkladd än att chansa. Det kanske räcker att lägga några tunna strängar utmed kanterna.

Annons