Mina erfarenheter av frigolit är itne odelat positiva.
Om man inte silikonar fast, så finnde det en risk att frigoliten flyter upp genom gruset om amn möblerar om för mycket och lägger för mycket grus på en sida. när frigoliten flyter upp genom gruset orsakar det total förödelse på inredningen, grunlar vattnet något djävulskt ock skrämmer dessutom livet ur fiskarna. en anna nackdel är att grävande fiskar samt kräftdjur kan smula sönder frigoliten och då fårman plocka små vite korn från ytan tills man blir tokig. dessutom är det ju verkligen itne snyggt när firrarna gräver ner till den vita frigoliten, specilellt inte om amn har svart grus.
vad man lär sig av detta är väl at man bör silikonra fast frigoliten, eller anvnda typ liggunderlag.
frigolit är nog däremot att föredra om amn ska ah det för att få upp volymen i bakkant under förutsättning som sagt att amn sätter fast den. jag gjorde så att jag skar till den så att den var 5-6 cm längst bak och sen skulpterade den så att den mjukt planade ut mot framsidan. görs med kniv, varmluft (tex hårtork) och tålamod.