Ni som har Btn-moduler

#1 - 26 november 2004 13:47
Jag tänkte köpa en eller flera moduler men tycker det är svårt att se på bilderna hur dom blir i verkligheten.
Jag vill ha höga fristående moduler, vilka är bäst då?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 november 2004 14:20
Jag vill ha höga fristående moduler, vilka är bäst då?

Om du med fristående menar att de skall kunna placeras helt fristående utan att någon öppen sida så är det ju bara F, L, M och N som är aktuella. Av dessa är M rätt hög, de övriga är låga (max 10 cm).
Om det är OK att en sida är öppen så tillkommer E, G, H, O och U. Av dessa så är H och O rätt höga - de andra mer platta.
#3 - 26 november 2004 14:37
Menar du att de kan sättas fast på botten och stå som separata stenar,så är modul H och M att föredra. Ska du fästa dem mot bakrutan, är modul F stor och L lite mindre,men möjligheterna är många. Jag har endast några hela moduler,de flesta är avsågade rakt över för passning från botten och från ytan. Har själv endast 4 moduler som bakgrund, då de blivit 6 st passande halvor och en hel. Ett gott råd: åk till en zoobutik som har sortimentet och ställ fram de olika modulerna, låt sen tumstocken och fantasin jobba(jag körde 12 mil för att se dem i verkligheten,det är det värt!). Lycka Till!
#4 - 26 november 2004 22:24
Jag har för stort akvarie för en bakgrund så jag tänkte bara ha fristående moduler och sten.
Men att limma fast moduler på delar av bakrutan kanske skulle bli snyggt?[:-116]
Jag undrar om det finns ngn zoobutik i närheten av Småland som har alla modulerna hemma[?]
#5 - 26 november 2004 22:51
Hittade några snygga exempel på hur man kan göra med BTN-moduler på www.cichlids.dk Enjoy!

http://www.cichlids.dk/extern/akvarier/168/325%20018.jpg
http://www.cichlids.dk/extern/akvarier/198/BTN530literSmall.JPG
http://www.cichlids.dk/extern/forum/a0001%20(Small).JPG <- supersnyggt med alger på mitten-modulen!

(sista länken får ni klippa och klistra)
#6 - 27 november 2004 08:59
Här kommer en bild på hur mitt kar med moduler ser ut!
http://www.zoonen.com/res/user/190553/galleri/299806/distansbild2_orig_SE.jpg

på botten till vänster ligger Modul M.
I Mitten ligger Modul O. denna modul är egentligen en kantmodul men jag använde den i mitten vilket gör att baksidan är öppen och bildar en grotta som ej är synlig.
till höger har jag fäst modul B, Jag har fäst den fristående för att jag ville ha en "hög" mudul.Baksidan är öppen men det syns inte eftersom jag ej kan kolla in från kortsidan av akvariet!
På Rutan till höger har jag fäst Modul N.

hoppas detta gett lite inspiration för hur du kan använda modulerna!

mvh PsyM
#7 - 4 december 2004 14:02
Jag har nu bestämt vilka moduler jag vill ha.
Nu återstår det att bestämma var jag ska köpa dom.
Vem är billigast på BTN?
Finns det ngn affär som har modulerna hemma så man kan se dom i verkligheten?
jonerup; Vart åkte du?
#8 - 4 december 2004 14:33
Hej! Ska du handla på nätet så tror jag PWSS är ganska svårslagna när det gäller bra pris.. men kolla själv länken har du här.
http://www.pwss.nu/akvarium.asp
#9 - 6 december 2004 08:04
Kan tipsa om http://www.akvakompis.se/shop/, de har bra priser på BTN, både hela bakgrunder samt de olika modulerna.
Sen så har även http://www.akvakompis.se/shop/ ett bra utbud på BTN-muduler och ligger i princip samma prisklass som akvakompis.
Har själv köpt 2 st moduler, foton kommer på det hela snart.

#10 - 6 december 2004 08:46
Hej på er! Jag är en väldig nybörjare på moduler.

Så jag har en fråga. Om man silikonar fast en modul mot bakrutan eller nått. Så blir den inte vattenfylld? Eller ska man borra små hål i den så den inte får sån flytkraft? Lite rädd att man ska klanta sig lite med silikonet så den ryker loss, å pang i glaset =(

Kjell. Hur är priserna på moduler i Nol? Eller billigare i Lerum?
Dina hemtrakter :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 6 december 2004 08:53
Eller ska man borra små hål i den så den inte får sån flytkraft?

Man skall borra sm¨å hål i den.

Kjell. Hur är priserna på moduler i Nol? Eller billigare i Lerum?
Dina hemtrakter :)

Inte en susning - ring och kolla vetja.
#12 - 6 december 2004 09:55
Kalasbra!

Man blir ju så sugen på moduler när man ser så snygg kar. Synd bara att de blir så dyrt ändå :( Blir ju drygt 2000kr med 4 st, till 375 kar. :(
#13 - 6 december 2004 10:33
En sak till..

Tänkte på baksidan som inte blir täckt av modul, skall man ha den blå, svart eller nått? Går ju måla eller slänga dit en tunn film.
#14 - 6 december 2004 10:53
Uppdaterad bild på karet!

http://www.zoonen.com/res/user/190553/galleri/312395/digitalabilder224_orig_SE.jpg

Laesk Det blir nog bäst ifall du målar det antingen svart eller blått (jag hade målat svart). Täcker du med soppsäck eller film så finns alltid risken att vatten kommer mellan film och ruta, och då blir det inte snyggt.
#15 - 6 december 2004 11:31
Ursprungligen skickat av PsyM

Täcker du med soppsäck eller film så finns alltid risken att vatten kommer mellan film och ruta, och då blir det inte snyggt.

Galet impad av ditt kar asså! Ruggigt fint =)
Hmm du tror väl inte att jag menar att sätta filmen i karet mot rutan? Sätter ju isåfall den på baksidan.
#16 - 6 december 2004 12:05
Jag har satt film (av typ solfilm) på min ruta. Nu har jag en heltäckande BTN bakgrund. Men det jag vill ha sagt är att ljuset kan tränga igenom filmen, du får den alltså inte helt svart.

/cobol
#17 - 6 december 2004 12:29
Galet impad av ditt kar asså! Ruggigt fint =)
Hmm du tror väl inte att jag menar att sätta filmen i karet mot rutan? Sätter ju isåfall den på baksidan.

tackar :)!!

hehe.. nejdå menade inte att du skulle sätta den i karet! tänkte mest på vattenbyten osv där det är lätt att vatten hamnar på akvarietsutsida. Då finns risken (även om den är liten) att vatten rinner emellan film och ruta. Den möjligheten eliminerar man om man väljer att måla istället.
#18 - 6 december 2004 15:42
Jag beställde av Guldfisken.[:-144]
Dom har bra priser OM du bor i närheten av Kalmar.
Frakten skulle gå till 1000kr[:O] så jag åker och hämtar grejerna istället.
#19 - 14 december 2004 23:28
Ursprungligen skickat av Buckshot
Jag har nu bestämt vilka moduler jag vill ha.
Nu återstår det att bestämma var jag ska köpa dom.
Vem är billigast på BTN?
Finns det ngn affär som har modulerna hemma så man kan se dom i verkligheten?
jonerup; Vart åkte du?

<font color="blue">Vet inte om man får tipsa om spec, affärer utan att bryta mot ngn regel men vi får väl tipsa om goda idéer..? Herkules Zoo i Göteborg har lägre priser än Patrik på pwss...

Mvh.
Ricard</font id="blue">
#20 - 14 december 2004 23:37
Ursprungligen skickat av Laesk
En sak till..
Tänkte på baksidan som inte blir täckt av modul, skall man ha den blå, svart eller nått? Går ju måla eller slänga dit en tunn film.

<font color="blue">Kolla in min <b>fattigmansmodel</b> med 2 moduler - H och C. Jag har använt svart självhäftande plastfilm som sitter på akvariets baksida, utifrån... Sedan har jag en jätterot som tar en del uppmärksamhet... Hade inte råd med 6-7 moduler så det fick bli så där.
http://www.zoonen.com/res/user/53710/galleri/317661/akvariet720e002_orig_SE.jpg
Mvh.
Ricard H
Jönköping</font id="blue">
#21 - 22 december 2005 23:01
Kjell en liten fråga, varför ska man borra små hål i modulerna, blir det inte stilla stående vatten då som börjar lukta illa efter ett tag. Och kanske en liten fisk kommer in där .
#22 - 22 december 2005 23:37
Med små hål menas ännu mindre än att en fisk kan komma in. Behöver ju bara vara pyttelitet så att det kan rinna in vatten.
#23 - 23 december 2005 09:31
Har ett problem med mina moduler som är på plats, en tar in vatten men inte den andra. Så nu undrar jag om det är bra med vatten bakom modulerna, är det så så gör jag håll i den som är tät.Ska det inte vara vatten i modulerna så får jag ta bort den med vatten i och silikona om.
#24 - 23 december 2005 09:36
Antar att man rekomenderar att göra små hål för att minska flytkraften, eller?
#25 - 23 december 2005 09:40
Men om det är vatten i modulen så måste det börja lukta illa efter ett tag. I så fall så skulle man ha en powerhead eller något så det blir cirkulation på vattnet i modulen,eller.
#26 - 23 december 2005 09:49
Nja, det är ju mörkt så det blir ingen direkt algbildning. Med minst 2 små motstående hål så blir det nog tillräkligt med cirkulation.

Varför inte göra ett större hål och använda den som grotta?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 december 2005 10:10
Om en modul ligger på botten eller sitter på sidan så den inte har någon öppning över ytan så bör man borra små hål i den annars blir lyftkraften enorm och rsiken är stor att den släpper förr eller senare.
#28 - 23 december 2005 14:32
Hur stora hål skulle ni göra på era moduler.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 23 december 2005 14:39
[QUOTE=rent vatten]Hur stora hål skulle ni göra på era moduler.[/QUOTE]
Brukar köra med de minsta borren - max 2mm
#30 - 23 december 2005 14:40
Bra tack
HazelCR
#31 - 23 december 2005 14:55
[QUOTE=Kjell Fohrman]Om en modul ligger på botten eller sitter på sidan så den inte har någon öppning över ytan så bör man borra små hål i den annars blir lyftkraften enorm och rsiken är stor att den släpper förr eller senare.[/QUOTE]

Spännade det där, om modulen verkligen kan lossna?
Jag vet ej svaret, men lyftkraften kan knappast beskrivas som enorm. Den gamle gode Arkimedes hade kläm på det där med lyftkraft. Om man trycker ned en badboll, vars volym är 10 liter, under vattnet, så blir lyftkraften från vattnet lika stor som tyngden av 10 kg vatten. Hur mycket vatten kan modulen stänga ute blir då frågan. I jämförelse med t.ex. akvariets totala tyngd blir lyftkraften betydligt mindre.
Mer spännade blir det att fundera på om modullen verkligen tappar greppet i hela silikonfogen på en gång? Jag tror att man kommer att få en smygläkage, så att vatten tränger in vid någon silikonfog, troligtvis längre ned i karet eftersom vattentrycket är större där. Om det blir ett smygläkage, försvinner lyftkraften, vartefter modulen vattenfylls.
Flytkraften som återstår, blir då bara från volymen av själva modulen och den är ju ganska tunn, vilket gör en liten lyftkraft från vattnet. Å då kanske den inte ens flyter iom att jorden drar den nedåt, men det gör den nog.

Men det är klart att det är dumt att inte borra iaf.

Jävlar, måste titta till 660 liters akvariet. Det håller på att vattenfyllas och inlägget blev väl långt.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 23 december 2005 15:08
Enorm och enorm - jag har i alla fall sett ett fall där en modul slog av mittstaget när det släppte och akvariet sprack. OK ingen enorm lyftkraft men lika förbaskat ENORMT otrevligt:rolleyes:
Fast självklart risken är ännu större med frigolit än med moduler vilket dock inte förringar risken
HazelCR
#33 - 23 december 2005 15:12
[QUOTE=Kjell Fohrman]Enorm och enorm - jag har i alla fall sett ett fall där en modul slog av mittstaget när det släppte och akvariet sprack. OK ingen enorm lyftkraft men lika förbaskat ENORMT otrevligt:rolleyes:
Fast självklart risken är ännu större med frigolit än med moduler vilket dock inte förringar risken[/QUOTE]

Jo, jag förstod att iaf någon hade varit med om att en modul har släppt.
Påtal om lyftkraft, så behövdes 10 rejäla stenar och 50 kg blästersand för att tynga ned ligguderlaget i mitt 660 liters första gången. Idag har jag flyttat karet med Rent vattens hjälp och se det räckte med sanden för att hålla liggunderlaget på plats denna gång, när vattnet trängt in i liggunderlaget.
#34 - 23 december 2005 15:19
[QUOTE=Kjell Fohrman]Enorm och enorm - jag har i alla fall sett ett fall där en modul slog av mittstaget när det släppte och akvariet sprack. OK ingen enorm lyftkraft men lika förbaskat ENORMT otrevligt:rolleyes:
Fast självklart risken är ännu större med frigolit än med moduler vilket dock inte förringar risken[/QUOTE]
Är väl värre med moduler än med frigolit, är ju hårdare
#35 - 23 december 2005 16:14
Finns det inte risk att dom små 2mm hålen täps igen med tiden, eller ska man borra en massa hål.
#36 - 23 december 2005 16:15
Jag funderar för jag står just nu, med borrmaskinen i handen.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 23 december 2005 16:18
[QUOTE=greken][QUOTE=Kjell Fohrman]Enorm och enorm - jag har i alla fall sett ett fall där en modul slog av mittstaget när det släppte och akvariet sprack. OK ingen enorm lyftkraft men lika förbaskat ENORMT otrevligt:rolleyes:
Är väl värre med moduler än med frigolit, är ju hårdare[/QUOTE]
Frigolitbakgrunder är ofta betydligt större och sedan är det väl inte så där jättestor skillnad mellan en frigobakgrund eller en modul. Ofta är ju också frigoliten betongspacklad och då lär den vara ännu hårdare i så fall
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 23 december 2005 16:20
[QUOTE=rent vatten]Finns det inte risk att dom små 2mm hålen täps igen med tiden, eller ska man borra en massa hål.[/QUOTE]
Brukar borra några stycken (3-4) på de högsta punkterna så att det inte kan bildas luftfickor någonstans. Visst, det är möjligt att hålen täpps igen med tiden men då är ju i så fall modulerna redan fyllda med vatten och då är inte lyftkraften speciellt stor.
#39 - 24 december 2005 13:04
Tack för all hjälp, mina moduler är på plats nu. Ni kan kolla på min zoonen.

Annons