Ni som har akvarium på jobbet

#1 - 15 september 2011 10:01
Hur gör ni med matning inför helgen? För mig är helgen från fredag em till måndag fm.

Har själv ett 20 liters Nano på jobbet med 5st vuxna Endlers + 2-3st veckogamla yngel sen bor det ca 10st körsbärs räkor där i också, jag bestämde mig för att göra vatten byten på torsdagarna så att det är bra vatten under helgen (hoppas jag).

Sen tänkte jag att dom får mat två gånger på torsdagen och två gånger på fredag, väldigt lite, nu när dom får i veckan så är allt uppätet på ca 5 minuter även det mesta av maten som hamnade på botten.
Till körsbären finns det några mandel löv att mumsa på, alger finns det inga att tala om ännu i akvariet, så jag tänkte lägga i några Dennerle Crusta Gran korn på fredagen innan jag går, dom får några under veckan också då har jag sett att fiskarna också äter på dessa.

Funderade på om jag skulle gå och köpa spirulina blad och lägga i till helgen, fast det är nog dumt att testa under en helg när jag inte är på plats, ska testa under veckan istället.

Sen blir det ju till att lösa julledigheten, men det får jag fundera på senare, finns ju kollegor som skulle kunna mata, men det kan vara lite vågat.

En bild kan välll vara kul, eller...
[ATTACH=CONFIG]47212[/ATTACH]

//Mårten
#2 - 15 september 2011 10:04
Jag vill också ha akvarie på jobbet! :P
Men ett par dagar klarar dom sig allt utan mat :)
#3 - 15 september 2011 10:07
Mysigt med kar på jobbet :) vi har 3 st stora kar på jobbet och jag matar dessa mån-fre, det har funkat bra i flera år och under julhelgen har jag en stand-in för matning om jag är borta.

Om du skall be en kollega att mata så se till att måtta upp mat så att det inte blir för mycket, jag gör så hemma under sommarsemestern, jag måttar upp i snapsglas och ställer fram :)
#4 - 15 september 2011 14:50
Två dagar borde inte vara några problem alls, eller närmare 1½ dag. Många här på forumet kör en dag i veckan då de inte matar alls! Jag blev borta 5 dagar från lägeheten pga trasig bil, men fiskarna va så pigga när jag kom hem. Däremot såg de fram emot lite mat ;)
#5 - 16 september 2011 11:55
Då var man på väg hem :D
Dom fick lite mat innan jag gick så får vi se hur dom mår på måndag, mest orolig är jag för dom två små endler ynglerna, hoppas dom klarar sig över helgen.

//Mårten
#6 - 16 september 2011 12:04
Oj, hur gör du med akvarievård? Har du en pyts med rengöringsrejor, håvar, hävert mm på plats?
#7 - 16 september 2011 13:08
Oj, hur gör du med akvarievård? Har du en pyts med rengöringsrejor, håvar, hävert mm på plats?

I skåpet på jobbet står,
Två hinkar och en bit slang, en liten håv, lite mat och lite växtnäring, jo en kökssvamp också. Hoppas jag klarar mig med det.

//Mårten
#8 - 18 september 2011 12:15
Jag har som du fast ett 10-liters på jobbet. Jag kör low-tech växtakvarium med räkor. Har en lite bunke för påfyllning av vatten samt räkfoder. Nu har jag dock en tjänst där jag inte har varit på arbetsplatsen så ofta. Så akvariet har blivit lite av ett experiment. Jag har inte bytt vatten sedan i juni, och karet har inte ETT SPÅR AV NÅGON ALG än. Växterna frodas så jag måste verkligen ansa nu. Skillnaden med mitt 10-liters jag har hemma så är det fullt med alger, och det har jag pillat med hela tiden.
#9 - 18 september 2011 13:09
Snälla du, de kommer att överleva utan mat tills måndag. Fiskar är kallblodiga djur, och behöver alltså inte mat för att hålla värmen utan bara för att växa. Det kommer snarare gynna akvariet att de går och småplockar smulor under helgen.
De kommer klara julhelgerna också. Ska man lämna akvariet en längre tid än över helgen kan man mata upp fiskarna innan, med frysfoder, och göra dubbla vattenbyten veckan innan.
#10 - 19 september 2011 14:32
Ja ja, jag vet (nog egentligen) att jag oroade mig i onödan, men jag är riktigt förtjust i mina små Endlers och var nog mest undrande över dom små ynglerna.

Fick flera sms i morse av mina kollegor att dom bara lyckats se ett yngel, men jag har nu sett båda, så dom mår bra.
Fick en bild där båda syns, inte det enklaste...
[ATTACH=CONFIG]47330[/ATTACH]
Tyckte dock att honorna var lite elaka mot varandra innan dom fick sig lite mat, en av honorna var lite på, så att säga men efter ett litet skrovmål så är dom sams igen. Det var också riktigt rent på botten, inte ett spår av rester.
Men det är nog så att fler fiskar stryker med p.g.a. för mycket mat (dåligt vatten) än att vara utan mat i några dagar.

//Mårten

Annons