ni som gör egna bakgrunder

#1 - 9 mars 2010 17:33
Vill ni berätta hur ni gör och var ni får tag på bra frigolit, färg och lack? :)
Gärna visa bilder på hur det har blivit också!

är lite sugen på att försöka mig på ett sånt projekt själv eller be sambon göra en, dom har massa bra grejjer i sin verkstad på jobbet...
#3 - 10 mars 2010 09:12
tack!
#4 - 10 mars 2010 09:16
sök på "frigolit" här på forumet så får du kanske 2000 olika trådar att läsa igenom....

...
#5 - 10 mars 2010 09:45
Gillar du inte frigolit så är polyuretan blandat med sand ett alldeles excellent material.
#6 - 11 mars 2010 13:25
Härhemma har jag precis påbörjat ett försök med liggunderlag/silikon/latex för att förhoppningsvis i slutänden få samman en bakgrund som är formbar (slipper montera isär och limma fast vid montering) och som man med hjälp av prydliga små snitt kan plantera mossa/växter i.
En variant på de bakgrunder baserade på skumgummimadrasser jag var så sugen på ett tag. Efter lite efterforskning visade det sig dock att gamla madrasser endera ruttnar eller är behandlade med starka, flamsäkra kemikalier (tack Kjell!) .. så det gick bort.
Liggunderlag, å andra sidan, har rätt många i sina kar. ^^

Vi ska se hur det går. Arbetet har satt igång först idag och jag är lite osäker på hur man kan blanda pigment i latexen/eventuellt om man måste måla först och lägga på gummit sedan.
#7 - 11 mars 2010 13:27
spännande, det får du fota och uppdatera!
#8 - 11 mars 2010 13:36
Absolut! Så snart något händer. *ler* Just nu väntar vi på att de första lagren silikon ska härda tillräckligt för bearbetning.
#9 - 14 mars 2010 09:14
Mitt är målat med någon kragglig svart färg på utsidan då.
Har inte gjort det själv men jag tycker de är riktigt fräckt.

notanordinarygirl.blogg.se
#10 - 15 mars 2010 18:49
Sisådär! Bakgrund monterad... men jag är lite besviken på effekten av latex under vatten, den blev betydligt ljusare i kylan än den var i rumstemperatur.
Nästa gång ska jag experimentera med pigment blandat i gummit... denna gången målade jag innan, och lade latexen ovanpå. *ler* Still, jag gillar en rörlig, lätthanterlig variant av bakgrund.
Först limning och målning; vid andra bilden är latex på också.
[ATTACH]28625[/ATTACH][ATTACH]28626[/ATTACH]
Så akvariet före bakgrund:
[ATTACH]28627[/ATTACH]
Efter bakgrund.
[ATTACH]28628[/ATTACH][ATTACH]28629[/ATTACH]
Jag är besviken med hur ljus bakgrunden blev, som sagt.. men dels är jag lur på att den mörknar inom kort, dels är kameran ett miffo (fotografen? Perfekt! XD ) och så gör vi bättre ifrån oss nästa gång. Jag trivs i alla fall med resultatet irl, även om inredningen är långt ifrån klar.

Märk väl att den är i EN bit.. fullt böjlig och att jag kan plocka upp den efter behag för förbättring/förändring/mossplantering.
#11 - 15 mars 2010 19:59
polyuretan?

Gaffel skrev:
Gillar du inte frigolit så är polyuretan blandat med sand ett alldeles excellent material.

Vad är polyuretan? Och hur använder man det? Var får man tag på det?:confused: Har det mindre flytkraft än frigolit?
#12 - 15 mars 2010 20:33
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-GB%3Aofficial&channel=s&hl=sv&source=hp&q=polyuretan&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning

Jag köpte polyuretan i form av stora tuber med byggskum ute på Hornbach som jag sen blandade med vanlig sand från sandlådan och sprayade med vatten, resultatet blir en rätt nice kaksmet som man i princip kan kleta på en tunn cellplastskiva, liggunderlag eller liknande. Jag provade alltså bara hur den var att jobba med och byggde aldrig någon bakgrund eller modul men nu när jag tänker på det ska jag faktiskt karva ur baksidan och stoppa in min ena 1250.

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/DSC03659.jpg

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/DSC03657.jpg
#13 - 15 mars 2010 21:43
coolt! är det nått liknande bygg/fogskum?
#14 - 15 mars 2010 21:49
Som jag skrev är det där vanligt fogskum som jag blandade ut med en massa sand och sprayade med en vatten.
#15 - 15 mars 2010 21:51
Som jag skrev är det där vanligt fogskum som jag blandade ut med en massa sand och sprayade med vatten.
#16 - 16 mars 2010 08:59
haha, f*n vad blind jag är - trött sådär seeent på natten ;)
#17 - 24 mars 2010 21:46
#18 - 1 april 2010 12:02
jag har köpt frigolit plattor på byggmax och deras husfix som heter rep & fill på norska sen färgpigment på fluggerfärg och sist beställt akvarielacken ifrån nån sida men slutnotan på bakgrunden har blivit 800:-
lika mycket som det hade kostat mig att köpa BTN plattor, så nästa gång blir det BTN imed det är för mycket jobb och ingen garanti att det blir bra.
#19 - 1 april 2010 12:49
jag har köpt frigolit plattor på byggmax och deras husfix som heter rep & fill på norska sen färgpigment på fluggerfärg och sist beställt akvarielacken ifrån nån sida men slutnotan på bakgrunden har blivit 800:-

lika mycket som det hade kostat mig att köpa BTN plattor, så nästa gång blir det BTN imed det är för mycket jobb och ingen garanti att det blir bra.

Min bakgrund till mitt 540 liter (150x60 cm) kostade ca 800:-, men jag fick hälften av lacken över (oblandad) och bakgrunden blev axakt som jag ville ha den så jag tycker det är värt pengarna, man får ju en unik bakgrund :)
#20 - 2 april 2010 07:29
Byggde en till mitt 220L i cellplast och murbruk med färgpigment i, kostade ca 200:- och fick duga för dom pengarna :)

Annons