Ni som byggt egna heltäckande lysramper..

#1 - 3 mars 2005 18:40
Har lite funderingar på att bygga ihop en egen lysramp och är lite nyfiken på hur ni har löst det med luckor osv i rampen för att typ mata, byta vatten mm utan att behöva lyfta av hela rampen.
Jag tänkte köra med 4 st 120 rör och räknade med att jag landar på ca 650:- utan ramp material om jag köper allt från elfa.
Tändhållare: 4st
Lysrörshållare: 8st
Reaktor 36-40W: 4st
Har jag glömt något? Jag anser att mina grundläggande el-kunskaper bör vara tillräckliga för att koppla ihop allt.

Skulle gärna vilja se lite bilder på era ramper och lösningar.
Jag har för mig att jag sett någon som byggt en ramp som går ätt fälla upp och stannar i öppet läge med gasdämpare från typ biltema eller något åt det hållet men nu kommer jag inte ihåg vart jag sett det :(

Eftersom jag tänkt köra utan täckglas så undrar jag också hur ni löst det där med att det blir väldigt fuktigt där under..

Så kom igen med bilder och beskrivnignar nu så skulle jag bli evigt tacksam
#2 - 3 mars 2005 19:11
skydda alla kopplingar med nån form av silikon eller dylikt.
går väldigt sällan att va försiktig när det gäller starkström och vatten.

montera några data fläktar som blåser in luft.
80mm eller 120mm med reducerat fart blåser rätt mycket och är mycket diskret.

kan göra så att du har en ram runt akvariet och bara en mindre lucka att lyfta när du ska mata och liknande.
funkar dock inte när större jobb ska göras.
#3 - 3 mars 2005 19:41
lite bilder...

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=339813&gid=367863
Jag har lufthål längst bak.
#4 - 3 mars 2005 20:13
Kolla in kjell.com istället för Elfa. Ofta mycket billigare. Jag gjorde så att jag köpta en färdig ramp och plockade ut godbitarna, det blev billigast. Ska man ha fullängd är det enkelt at hitta en beggad ramp.
#5 - 3 mars 2005 20:40
Här är några bilder på min ramplösning: http://och.nu/hasse/akva600bel.shtml

Har inga problem med fukt i rampen när jag kör utan täckglas. Har breda luftspalter i både fram och bakkant av rampen som ventilerar ut fukten.
#6 - 3 mars 2005 21:59
Jag är inne på ungefär det samma, däremot kollade jag upp om det gick o få tag i fuktsäkrade kontaktdon, och det var det, butiken här i stan är sanolikt inte den billigaste, det skulle handla om 95 pengar paret, jag tror det är värt det, borde ge mindre oxider i kontaktdon med tiden. Sanolikt går det att hitta billigare på nätet, men det får bli efter att jag fått fixat med bokhylla osv.

B!
#7 - 3 mars 2005 22:53
jag byggde min ramp tre delad (1700x700mm) i 10mm plywood och lackade med expotec på insidan och herdins oljevax på utsidan, luftning i bakkant. köpte Glomat dubbla lysrörshållare 40 watt 320,00 hos pwss funkar bra men fick förlänga kablarna
#8 - 4 mars 2005 08:09
Nu har jag inte byggt någon själv utan köpt en heltäckande (Akva Stabil), och där finns det luckor längs med hela fram-och bakkanten som man kan lyfta upp för matning osv. Jag har smala armar så jag kommer ner för att fixa lite med växterna men ska det sättas igång större projekt får jag flytta den.

Du kan se här hur den ser ut. http://www.eldorado.dk/?id=53
#9 - 5 mars 2005 08:56
Tackar!
Det var något i stil med Hasse H´s ramp jag är ute efter att bygga, jag tror till och med att det var den jag hade sett förut när jag yrade om gasdämpare,
smart med dörrbromsarna
#10 - 13 september 2005 19:45
[QUOTE=ove]jag byggde min ramp tre delad (1700x700mm) i 10mm plywood och lackade med expotec på insidan och herdins oljevax på utsidan, luftning i bakkant. köpte Glomat dubbla lysrörshållare 40 watt 320,00 hos pwss funkar bra men fick förlänga kablarna[/QUOTE]

När man köper Glomat dubbla lysrörshållare går det att "sära" på dem då. Jag har sett någon bild där det ser ut som om de sitter ihop. Vad jag menar är: Går de att ha 10-20 cm mellanrum mellan rören?

Annons