Ni som använder UVC.

#1 - 8 mars 2006 21:09
Hej!

Jag är nyfiken över hur bra UVC fungerar för er som använder det.

1. Vilket UVC-filter har du? (tillverkare, namn)
2. Hur många liter akvarievolym, pumpkraft och effekt på UCV-lampan?
3. Varför köpte du UVC från början?
4. Om det var p.g.a. ex infusioner, har problemet försvunnit? Till 100%?
5. Hur ofta byter du lampan, om du har haft filtret så länge?
6. Använder du något annat för att bli av med ex. infusioner?

Mycket tacksam för alla svar.
#2 - 9 mars 2006 12:05
1.aquael
2.4-500h, 11w uvc
3.diskusyngel och sen hade jag infusorier..
4.Inga problem med infusorier mer förövrigt så koplar jag in uvc vid behov.
5.-
6. tidigare mörklade jag men de var jobbigt med tanke på karets storlek..
#3 - 9 mars 2006 14:39
Jag har ett Tetratec UV 400 med en 5w lampa. Kör det med en Fluval 4+ och köpte det då jag hade grönvatten. Lampan har jag bytt en gång, då den första gick sönder.
#4 - 9 mars 2006 14:57
Har en Tetratec UV (tror att den heter UV2000) 9W lampa.

Aldrig bytt lampa, men jag kör den bara när jag behöver.

Skaffade den när jag hade kämpat med grönvatten i några månader utan resultat. Sedan tog det 2 dagar och efter det har jag inga problem med grönvatten (svävalger). :-)
/Marcus
#5 - 9 mars 2006 19:24
Jag kör ett Aquael 11 W:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=369

Matar med 640 l/h flöde till en 220 liters burk (tidigare 540 liter).
Jag köpte det när jag fick gigantiska problem med dammalger:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=361
De försvann rätt snart. Sedan dess har jag kört ett par timmar varje dag.
Hos mig innebar det även att jag fick ett bättre vatten än innan eftersom brunnsvattnet kunde disa till det lite:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=378
typ:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=274
Har aldrig bytt lampa.
#6 - 10 mars 2006 18:40
Tack för alla svar!

Det verkar som att alla med UVC har fått lyckade resultat.

Jag har för tillfället stora problem med dimmigt och grönt vatten, så jag överväger att köpa ett UVC-filter. Kanske är detta inte den riktiga lösningen på problemet, men det verkar ju i alla fall fungera tillfredställande.

Jag matar sparsamt, rengör filtret sällan osv, så jag har ingen aning om vad som kan vara fel. Därför är det väldigt lockande att köpa ett UVC och förhoppningsvis få klart och fint vatten.

Var har ni satt filtret? Innan ett ytterfilter bör väl vara det bästa?

Och vad är egentligen UVC, är det inte alls samma sak som "disco-UV-ljus" ?
#7 - 10 mars 2006 21:32
[quote=cactus]

Var har ni satt filtret? Innan ett ytterfilter bör väl vara det bästa?
[/quote]

Efter skall det sitta
#8 - 11 mars 2006 15:21
Jasså.

Är inte meningen att UVC-filtret ska "bränna" svävande partiklar som sedan kan fångas upp i filtret?
#9 - 11 mars 2006 15:29
Jag vet inte hur mycket av det som uvc´t bränner som faktiskt fastnar på filtret det handlar om rätt små organismer.
Jag har tolkat de som om att de finns två orsaker till att ha de efter. Nyttobakterierna som landar i filtret blir inte grillade och sen blir inte uvc´t täckt av skräp påväg in i filtret.
#10 - 11 mars 2006 15:30
sitter de före filtret fylls uvc'n bara av en massa skit och funktionen blir då till slut noll å inget därför ska den sättas efter.
#11 - 11 mars 2006 15:57
Okej, jag är övertygad, efter är bäst. ;)

Ska nog beställa ett filter idag tror jag...så kommer det kanske på onsdag om man har tur.

Finns det ingen möjlighet att rengöra glaset mellan lampa och vattenströmmen i UVC-filtret då? Var man än sätter det så borde det bli smutsigt efter ett tag.
#12 - 11 mars 2006 16:06
Ja de brukar inte vara nåt problem att plocka isär filtren för rengöring...
#13 - 11 mars 2006 16:13
Låter bra.

Ser att du har ett 11w aquael NiXon. Vad menade du med 4-500h ? pumpkraft eller akvarievolym.

Enl. PWSS så ska 11w aquael räcka till 300 liter.

En annan sak:

Hur kommer det sig att ex. Laguna Powerclear 4500 ska klara av en vattenmängd på 4500 liter med en 8W lampa, medan ex. Aquael 15W klarar av 400 liter ? De kostar dessutom lika mycket ~ 1000kr.
#14 - 11 mars 2006 16:30
Jag använder mitt till ett 540 liters och de funger utan problem.
Det är pumpen som kör 4-500liter i timmen, jag kör med lägre tryck för att få maximal grillning på det som går genom filtret.
#15 - 13 mars 2006 19:38
Även mot cyano???

[QUOTE=NiXoN]Jag använder mitt till ett 540 liters och de funger utan problem.
Det är pumpen som kör 4-500liter i timmen, jag kör med lägre tryck för att få maximal grillning på det som går genom filtret.[/QUOTE]

Ursäkta jag hoppar på tråden med en fråga: Kan UVC-filtret få bort cyano-bakterier(blågrön alger) också?
#16 - 13 mars 2006 19:41
nope men slamsuga bort de och göda upp med kno3 så försvinner det.
cyano kommer när kvävehalterna är låga.
#17 - 13 mars 2006 21:00
[QUOTE=Raven]nope men slamsuga bort de och göda upp med kno3 så försvinner det.
cyano kommer när kvävehalterna är låga.[/QUOTE]

Det har jag gjort! Höll på med det i 4 veckor, kommer likförbannat !
#18 - 13 mars 2006 21:10
Doserar du med alla pmdd komponenter?
Jag minskade mängden fosfat under ett tag och de gav resultat, hadde samma problem cyanon ville bara inte ge sig.
#19 - 13 mars 2006 21:14
[QUOTE=NiXoN]Doserar du med alla pmdd komponenter?
Jag minskade mängden fosfat under ett tag och de gav resultat, hadde samma problem cyanon ville bara inte ge sig.[/QUOTE]

Ja, om alla komponenter är följande: Nutrisi, KNo3 och KH2PO4?
#20 - 13 mars 2006 21:26
Ja precis, standard mixen.
Jag lät bli att dosera kh2po4 en gång och sedan bara halv dos i 3 veckor växterna är inte överlyckliga men de gick och cyanon försvann.
Jag doserar 2 ggr i veckan.
#21 - 13 mars 2006 21:48
Jag slutade dosera KH2PO4 i 2 veckor och ändå veckovattenbyte, sedan doserade jag halv dos av samma vara i 2 v. Jag doserar också 2 ggr/vecka och ligger på jämnt pH 6,6 med lysrör 0,5w/liter vatten, Co2 och regelbundna vattenbyte varje lördag. Matar 1 gång om dagen, precis så fiskarna äter upp på max 2 minuter. Har absolut inga andra alger sedan lång tid, bara dessa förbaskade cyano. I mitt 400L malawi-kar finns det alger,men endast på stenarna som naturligt, men inga cyano. Där byter jag också hälften en gång/vecka från samma kran. Har endast 3 stora crypt.usteriana som växer långsamt utan gödning och pH 8,2. Men i mitt "cyano-akvarium" är det fullt med växter: rotala rotundifolia, rotala "green", A.reneckii, E.stellata, glossostigma, E.tennellus och "gräsmatta"acicularis. Om jag bara kunde bli av mad cyanon, SUCK!!!
#22 - 13 mars 2006 21:53
provat att göda oftare ?

du skriver att "cyano-akvariet" är fullt med växter och det låter som du göder för lite.

standardos 2ggr i veckan är rätt vekt, skulle kanske prova att antingen göda 3ggr i veckan eller göda upp extra med kno3.
kanske göda kno3 3-4ggr per vecka.

nitratnivåerna kan bli rätt höga innan fiskarna tar skada.
#23 - 13 mars 2006 22:04
Ska testa det med, fastän!

[QUOTE=Raven]provat att göda oftare ?

du skriver att "cyano-akvariet" är fullt med växter och det låter som du göder för lite.

standardos 2ggr i veckan är rätt vekt, skulle kanske prova att antingen göda 3ggr i veckan eller göda upp extra med kno3.
kanske göda kno3 3-4ggr per vecka.

nitratnivåerna kan bli rätt höga innan fiskarna tar skada.[/QUOTE]

Jo, men jag göder när det avtar med bubblandet och det växer väldigt bra samtidigt som det inte finns tillstymmelse till andra alger. Akvariet är bara på 110 liter.
#24 - 13 mars 2006 22:07
du kan ju köpa ett nitrat test så ser du att ja antagligen har rätt.
#25 - 13 mars 2006 22:11
Ja, det ska jag göra, för det var ett tag sedan nitrat-testerna tog slut. Imorgon! Så kan jag återkomma på kvällen om svaret på testet. Vi hörs!
#26 - 13 mars 2006 23:33
[quote=cactus]Hej!

Jag är nyfiken över hur bra UVC fungerar för er som använder det.

1. Vilket UVC-filter har du? (tillverkare, namn)
2. Hur många liter akvarievolym, pumpkraft och effekt på UCV-lampan?
3. Varför köpte du UVC från början?
4. Om det var p.g.a. ex infusioner, har problemet försvunnit? Till 100%?
5. Hur ofta byter du lampan, om du har haft filtret så länge?
6. Använder du något annat för att bli av med ex. infusioner?

Mycket tacksam för alla svar.[/quote]

1. deltec.
2. 240 liters kar, 20 watts uvc med 1000l/H.
3. köpte den för att hålla borta sjukdomar och parasiter från mina diskusar i förebyggande syfte.
4.nt
5. sägs att man behöver byta t5 röret i den varje år.
6.nt
#27 - 14 mars 2006 19:48
Raven!

[QUOTE=Raven]du kan ju köpa ett nitrat test så ser du att ja antagligen har rätt.[/QUOTE]

Jag köpte Tetra NO3 test, och det ligger på C:a 12mg/liter. Det kan inte vara högt, och som sagt: Doserar dubbelt så mycket KNO3 som KH2PO4. Jag öppnade en annan tråd för denna fråga och det enda jag inte provat är att sätta lite kraftigare cirkulation på vattnet. Ska köpa en kraftigare pump, snäppet större, för att kolla om det stämmer. Det får bara bli en storlek större, för man vill ju inte hà "raggarfrissa" på växterna.
#28 - 15 mars 2006 07:23
[quote=cgr]1. deltec.
2. 240 liters kar, 20 watts uvc med 1000l/H.
3. köpte den för att hålla borta sjukdomar och parasiter från mina diskusar i förebyggande syfte.
4.nt
5. sägs att man behöver byta t5 röret i den varje år.
6.nt[/quote]

Tack för svaret!

Jag har också läst att man ska byta lampan varje år. Men detta måste ju vara helt beroende på hur mycket det används. Om man endast använder den 2h / dag, så bör den väl hålla betydligt längre...

HQI och ni andra: Är ni inte rädda för att minska på KH2PO4, med tanke på gröna prickalger?
#29 - 15 mars 2006 07:47

Jag köpte Tetra NO3 test, och det ligger på C:a 12mg/liter.

Det visar alltid 0 eller 12 mg/liter, jag har ett som jag skrotade ganska direkt. Så om du går på det testresultatet istället för doserad mängd tror jag att du kan ligga rejält fel tyvärr =/

Det du bör göra är några stamlösningar på 0, 5, 10, 20, 30 ppm och se hur testet reagerar. Då ser du även vad testet bör visa för färg när halten är perfekt, dvs 10 ppm.
#30 - 15 mars 2006 08:15
Öh, mitt Tetratest visar olika värden...? Utöver 0 och 12 alltså.

/P
#31 - 15 mars 2006 08:17
Du kanske fick tag på ett bättre. Tetras är dock fler som haft problem med om du söker lite, så jag skulle inte lita på det.
#32 - 15 mars 2006 08:22
OK... Vilket test ska man ha då?
#33 - 15 mars 2006 08:32
Inga alls/så få som möjligt.

JBL är de bästa som finns hyffsat enkelt att få tag på här i Sverige. Men du kommer fortfarande bli lurad av organiskt nitrat/fosfat som inte är tillgängligt för växterna men som ger utslag på testet.
#34 - 15 mars 2006 10:00
UVC är bra - glada växter är bättre ;)
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=256
#35 - 15 mars 2006 11:26
[QUOTE=defdac]Inga alls/så få som möjligt.

JBL är de bästa som finns hyffsat enkelt att få tag på här i Sverige. Men du kommer fortfarande bli lurad av organiskt nitrat/fosfat som inte är tillgängligt för växterna men som ger utslag på testet.[/QUOTE]

Torskade på att jag trodde på testerna, trots att jag vet att man inte ska det.. och nu slåss jag med Cyano. Funderar på om jag inte ska slänga testerna.
#36 - 15 mars 2006 19:56
Ja, det var ju intressant,hmm? Jag jagade runt för detta förbaskade test, som nästan inga affärer har längre. Då är frågan: Hur får man fram rätt resultat, tyvärr är jag ingen hejare på ppm. Tacksam för grundlig förklaring, gällande ppm!
#37 - 16 mars 2006 03:22
[QUOTE=defdac]Det visar alltid 0 eller 12 mg/liter, jag har ett som jag skrotade ganska direkt. Så om du går på det testresultatet istället för doserad mängd tror jag att du kan ligga rejält fel tyvärr =/

Det du bör göra är några stamlösningar på 0, 5, 10, 20, 30 ppm och se hur testet reagerar. Då ser du även vad testet bör visa för färg när halten är perfekt, dvs 10 ppm.[/QUOTE]

Du får ursäkta, men skulle ett NO3 test från tetra inte vara pålitligt? Det är trots allt ett av Europas största laboratorium inom akvaristik. Om 10-talet forskare tagit fram detta test, så måste jag fråga: Det innehåller 3 olika flaskor+ 1 behållare med pulver, skulle detta verkligen vara båg? Då finns det inget man kan lita på när det gäller tester!
Jag jobbar väldigt mycket, men detta ta`r priset. Då kan man lika gärna lägga ner testerna, om inget stämmer och bara hoppas på att allt blir bra med sin egen uppfattning om hur växterna mår? Defdac, du har hjälpt mig mycket, men även du måste känna dina begränsningar, det här om testerna kan inte vara sant, än om hela världen vill locka på en "skit"!
#38 - 16 mars 2006 07:01
Jag har råkat ut för samma fenomen som defdac med Tetras NO3 test. Nu så kör jag bara med JBL på alla mina tester, men då organiskt nitrat också syns på testet så missade jag på det och trodde att växterna hade tillräckligt med nitrat. Mitt kar äter ca 10 ppm nitrat per dag så nivåerna faller fort om man inte håller efter med gödningen.
#39 - 16 mars 2006 07:42
Jag kör Tropic Marin för NO2/NO3. Mest för att det är samma test, så slipper jag ha ett NO2 skräpandes när akvarierna är cyclade.

Jag roade mig för några veckor sen med att köra min skimmer på växtakvariet. Mest för att få bort hinnan på ytan. Borde ha kommit ihåg att testa om NO3 ändrades radikal. Skimmerna tar ju bort många av de DOCs, vattenlösliga organiska ämnen, som ger NO3 utslag. Skimmers är ju mindre effektiva på sötvatten, vet nånn varför, så de kanske inte kan rensa allt. Jag lägger till det på experiment todo listan.. :)
#40 - 16 mars 2006 07:46

Du får ursäkta, men skulle ett NO3 test från tetra inte vara pålitligt?

Ja precis. Faktiskt mer sugigt än de flesta andra hobbytester, som redan är opålitliga som dom är även om man kalibrerar dom pga problemet med organiska föreningar.

Om 10-talet forskare tagit fram detta test, så måste jag fråga: Det innehåller 3 olika flaskor+ 1 behållare med pulver, skulle detta verkligen vara båg? Då finns det inget man kan lita på när det gäller tester!

Jag jobbar väldigt mycket, men detta ta`r priset. Då kan man lika gärna lägga ner testerna, om inget stämmer och bara hoppas på att allt blir bra med sin egen uppfattning om hur växterna mår? Defdac, du har hjälpt mig mycket, men även du måste känna dina begränsningar, det här om testerna kan inte vara sant, än om hela världen vill locka på en "skit"!

Bjäbb. Det där visar bara att Tetras laboratorier uppenbarligen inte vet vad dom håller på med, om t om hobbyister kan påvisa att deras tester visar åthelvete fel.

Spring och bjäbba och pissa vid något annat träd lustigkurre =)
#41 - 16 mars 2006 07:55
[QUOTE=defdac]Det där visar bara att Tetras laboratorier uppenbarligen inte vet vad dom håller på med, om t om hobbyister kan påvisa att deras tester visar åthelvete fel.[/QUOTE]

Tja, för växtakvarister sant. Men mitt föra inlägg om skimmers fick mig att tänka på varför. I ett fiskakvarium, speciellt med tanke på saltvatten, vill man veta hur mycket NO3 som är giftigt för fisken det finns i vattnet. DOCs i vattnet _kan_ vara farliga för fisken och NO3 test designers väljer väl att ta med allt som kan tänkas vara farligt. Dvs testerna visar en övre gräns och skall läsas, det finns mindre än x mg/L NO3 i vattnet.
Detta gör dem ju totalt ointressant för en växtakvarist om vill veta exakt hur mycket NO3.

[QUOTE=defdac]Spring och bjäbba och pissa vid något annat träd lustigkurre =)[/QUOTE]

Du menar: Simma in i powerhead intaget och släpp den där skitkorven din lilla neontetra. :)
#42 - 16 mars 2006 08:51
Defdac, hur får man pålitligt resultat på tester?

[QUOTE=defdac]

Bjäbb. Det där visar bara att Tetras laboratorier uppenbarligen inte vet vad dom håller på med, om t om hobbyister kan påvisa att deras tester visar åthelvete fel.

Spring och bjäbba och pissa vid något annat träd lustigkurre =)[/QUOTE]

Det sistnämnda kan du stå för själv, jag undrade bara om tester är så opålitliga? Hur ska man gå tillväga för att få någorlunda rätt resultat, om man inte kan lita på testerna? Och, du får ursäkta mig, men vad säger att JBL:s test visar rätt, när man inte kan gå efter något annat?
Detta är en besvikelse för mig och inget du ska bli sur över, jag bara frågar!
#43 - 16 mars 2006 09:05
[QUOTE=morphriz]Jag kör Tropic Marin för NO2/NO3. Mest för att det är samma test, så slipper jag ha ett NO2 skräpandes när akvarierna är cyclade.

Jag roade mig för några veckor sen med att köra min skimmer på växtakvariet. Mest för att få bort hinnan på ytan. Borde ha kommit ihåg att testa om NO3 ändrades radikal. Skimmerna tar ju bort många av de DOCs, vattenlösliga organiska ämnen, som ger NO3 utslag. Skimmers är ju mindre effektiva på sötvatten, vet nånn varför, så de kanske inte kan rensa allt. Jag lägger till det på experiment todo listan.. :)[/QUOTE]

skummare funkar sämre i sötvatten pga att ytspänningen är mindre. men det finns skummare till sötvatten med, men dom är oftast mkt smalare. antagligen för att få en högre ytspänning.

Jag vet att schuran och sander tillverkar för sötvatten.
#44 - 16 mars 2006 09:13

I ett fiskakvarium, speciellt med tanke på saltvatten, vill man veta hur mycket NO3 som är giftigt för fisken det finns i vattnet

Det är samma sak där, organiskt uppbundet nitrat är sannolikt inte lika reaktivt som ickeorganiskt nitrat - jämför att chelatera tungmetaller. Dom finns kvar i akvariet men är inte skadliga.

Du mäter då upp ett högt värde med Tetratestet och gör panikvattenbyte med extra stressade fiskar som följd, när du egentligen hade kunnat ta det piano.

Dvs testerna visar en övre gräns och skall läsas

Ja om det hade varit så väl att dom stämde. Vi som har KNO3 kan göra oerhört exakta stamlösningar där vi vet exakt utan några som helst tvivel vilka ppm dessa ska visa med våra hobbytester - och dom visar sällan rätt. Utom JBL som är hyffsat stabila på de flesta av sina tester.

Det här är ingen nyhet in växtakvariescenen. Alla är alltid överrens om att tester, as is, out of the box, är värdelösa.

Det finns en växtakvarieskötselmetod som använder tester, men där kalibrerar man in sina tester så man vet vilka färger som är bra respektive dåliga - man kollar aldrig exakta ppm-nivåer.

Detta är en besvikelse för mig och inget du ska bli sur över, jag bara frågar!

HQI, jag är inte sur. Jag måste förklara bättre bara. Here we go.

Och, du får ursäkta mig, men vad säger att JBL:s test visar rätt, när man inte kan gå efter något annat?

Du behöver inte ursäkta dig.

1) JBL:s tester till skillnad från de andra vanliga märkena vi kan hitta i Sverige (Tetra, Sera, Hagen) har en bättre upplösning, en noggrannare färglegend - som inte säger ett smack om hur bra testet är, hold on.
2) Växtakvarister kan med KH2PO4 och KNO3 respektive sin mikro göra stamlösningar där vi vet exakt hur många ppm varje lösning har. Man gör t ex 5 nitratlösningar på 0, 5, 10, 20, 30 ppm och kollar om testet visar rätt. Samma sak med fosfat och järn. JBL visar alltid korrekt där, till skillnad från t ex Tetra-testen, Hagen-testen och Sera-testen.

Men som du säger. Vattentest ÄR alltid en besvikelse. Börjar du t ex göda efter ett kalibrerat JBL-test som du kan vara hyffsat säker på faktiskt visar nitrat, fosfat och järnnivåer och följer dessa nivåer benhårt kommer du tillslut få konstiga bristsymptom på växterna, stuntning osv. som tyder på att något näringsämne är för begränsande. Gör vi då ett stort vattenbyte och nollställer alla näringsnivåer och därefter doserar upp samma nivåer som vi trodde att vi hade innan så börjar allt bubbla och växa igen. Alternativt kan du bara skjutsa i mer ickeorganisk näring (KNO3, KH2PO4, mikro) så du har dubbla rekommenderade nivåer och allt sätter igång igen. Men då fyller ju inte testen någon som helst funktion.

Det är exakt därför Estimative index är så idiotsäkert jämfört med alla andra växtakvariemetoder. Man skiter i vad testen visar, man doserar tills det bubblar och resettar för att vara säker på att inget ämne byggs upp och för att hålla organiska nivåer nere.
#45 - 16 mars 2006 09:17
Hur är seachems tester? Någon som vet?
(känns som vi bytt ämne...)
#46 - 16 mars 2006 09:23
Jag har för mig att dom faktiskt inte är speciellt bra som man kan tro med tanke på deras totala dominans på bra gödningar.

Däremot rekommenderas alltid Hach/LaMotte-test utomlands (USA), vilket jag förstått det som är deras motsvarighet till JBL, dvs dyra men stabila test.
#47 - 16 mars 2006 09:32
Funderade på det där med skummare till sötvatten... tar dom bort organiskt nitrat phosphat?
#48 - 16 mars 2006 10:13
Den här sidan förklarar varför det inte är försvarbart att köra skimmer i sötvatten:
http://www.aquariumfish.net/pages/protein_skimmer.htm
#49 - 16 mars 2006 10:30
[QUOTE=defdac]Den här sidan förklarar varför det inte är försvarbart att köra skimmer i sötvatten:
http://www.aquariumfish.net/pages/protein_skimmer.htm[/QUOTE]

Hehe, pengarna hade jag inte tänkt på. Han hävdar ju att det inte gör nånn skada iaf. Killen som ställde den ursprungliga frågan hade ju fått en så då är ju det argumentet inte mycket att komma med. Samma för mig som har en liggande i väntan på att starta up mitt saltvattenskar.

edit: stavning
#50 - 16 mars 2006 10:44
Ja, det vore ju faktiskt intressant om den kunde få bort de stora organiska molekylerna i växtakvariesammanhang. Jag har en Eheim surface-extractor som ibland fick en stor bubbelpelare när jag använde den. Ska se om ingen tänkt tanken på de internationalla forumen.
#51 - 16 mars 2006 11:43
Problemet är ju CO2, startade en tråd här om det, men det var ingen som nappade. För att det ska gå i ett växtakvarium måste man ha ett slutet luftsystem för skimmern.

Jag har några ideer om hur man kan göra det med luftdrivna skimmers och dränkbara pumpar. Jag tror att det för svårt med en "riktig" skimmer. Å andra sidan, målet är ju inte att minska kvävelagringen i vattnet utan att få bort molekyler som fukar NO3 mätningar.

En Aqua-Medic Miniflotor och en Hydor Turbo-Ario 4 kan fås för 500 på PWSS. Behövs byggas en tratt, slangar/ventiler och ett nytt lock för att realisera min ide.
#52 - 16 mars 2006 11:46
Går ju att använda systemet som en CO2 reaktor, det är iofs en fördel.
#53 - 16 mars 2006 11:47
Om du kör mistmetoden är det inte lika kritiskt att skimmern skulle ta bort upplöst CO2.

Dessutom gör en mistreaktor att hela akvariet blir en skimmer, jag har fått lite skummigare yta och den borde jag kunna slänga ner i ytterfiltret som mat åt bakterierna där (men naturligtvis vore det häftigare att ta bort skummet helt och hållet ur akvariet med en riktig skimmer som du ska göra).
#54 - 16 mars 2006 11:50
Går ju att använda systemet som en CO2 reaktor, det är iofs en fördel.

Det bästa exemplet på lateralt tänkande jag sett på länge =)

Gör systemets nackdel till dess styrka 8)
#55 - 16 mars 2006 15:00
det borde ju vara snusk enkelt att bygga en egen sötvattens skummare... eller så provar jag några av dem jag har :D

Men DIY e sååå mkt roligare...
#56 - 16 mars 2006 15:26
[QUOTE=jower]Men DIY e sååå mkt roligare...[/QUOTE]

Amen! (Fast jag börjar tröttna på PET flask DIY för egen del)
#57 - 17 mars 2006 09:43
Startade en ny tråd i "skimmer" ämnet:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=761877
#58 - 18 mars 2006 21:21
Ja, tråden spårade ur lite, men det gör inget. Jag har fått svar på vad jag ville veta och det har varit intressant att läsa allt om NO3 och skummare också :).

Hur som helst så har jag fått hem mitt aquael 15W UVC-filter nu, som änsålänge verkar fungera utmärkt. Har inte kunnat se skillnad i vattnet ännu (efter två timmar), men filtret ska enl. aquael klara av akvarium på 1200 liter, med en pump som pumpar 5000l/h, så det blir nog bra tills i morgon.

För er som undrar förresten så ska lampan bytas efter 8000 timmar. Jag antar att det är ungefär det samma för alla liknande filter. Har man lampan tänd 2h/dag så ska den alltså räcka i ~ 10 år. ;).

En dum sak med filtret är att man måste starta det med en knapp (fjädrande knapp som inte stannar inne) på "transformatorn", det går alltså inte att starta via timer :confused:, kan man lösa detta på något vis?

Väldigt vad stort filtret är förresten. Jag trodde det skulle vara typ 20 cm långt, men det är 50cm+ :P.

Annons