I ett fiskakvarium, speciellt med tanke på saltvatten, vill man veta hur mycket NO3 som är giftigt för fisken det finns i vattnet
Det är samma sak där, organiskt uppbundet nitrat är sannolikt inte lika reaktivt som ickeorganiskt nitrat - jämför att chelatera tungmetaller. Dom finns kvar i akvariet men är inte skadliga.
Du mäter då upp ett högt värde med Tetratestet och gör panikvattenbyte med extra stressade fiskar som följd, när du egentligen hade kunnat ta det piano.
Dvs testerna visar en övre gräns och skall läsas
Ja om det hade varit så väl att dom stämde. Vi som har KNO3 kan göra oerhört exakta stamlösningar där vi vet exakt utan några som helst tvivel vilka ppm dessa ska visa med våra hobbytester - och dom visar sällan rätt. Utom JBL som är hyffsat stabila på de flesta av sina tester.
Det här är ingen nyhet in växtakvariescenen. Alla är alltid överrens om att tester, as is, out of the box, är värdelösa.
Det finns en växtakvarieskötselmetod som använder tester, men där kalibrerar man in sina tester så man vet vilka färger som är bra respektive dåliga - man kollar aldrig exakta ppm-nivåer.
Detta är en besvikelse för mig och inget du ska bli sur över, jag bara frågar!
HQI, jag är inte sur. Jag måste förklara bättre bara. Here we go.
Och, du får ursäkta mig, men vad säger att JBL:s test visar rätt, när man inte kan gå efter något annat?
Du behöver inte ursäkta dig.
1) JBL:s tester till skillnad från de andra vanliga märkena vi kan hitta i Sverige (Tetra, Sera, Hagen) har en bättre upplösning, en noggrannare färglegend - som inte säger ett smack om hur bra testet är, hold on.
2) Växtakvarister kan med KH2PO4 och KNO3 respektive sin mikro göra stamlösningar där vi vet exakt hur många ppm varje lösning har. Man gör t ex 5 nitratlösningar på 0, 5, 10, 20, 30 ppm och kollar om testet visar rätt. Samma sak med fosfat och järn. JBL visar alltid korrekt där, till skillnad från t ex Tetra-testen, Hagen-testen och Sera-testen.
Men som du säger. Vattentest ÄR alltid en besvikelse. Börjar du t ex göda efter ett kalibrerat JBL-test som du kan vara hyffsat säker på faktiskt visar nitrat, fosfat och järnnivåer och följer dessa nivåer benhårt kommer du tillslut få konstiga bristsymptom på växterna, stuntning osv. som tyder på att något näringsämne är för begränsande. Gör vi då ett stort vattenbyte och nollställer alla näringsnivåer och därefter doserar upp samma nivåer som vi trodde att vi hade innan så börjar allt bubbla och växa igen. Alternativt kan du bara skjutsa i mer ickeorganisk näring (KNO3, KH2PO4, mikro) så du har dubbla rekommenderade nivåer och allt sätter igång igen. Men då fyller ju inte testen någon som helst funktion.
Det är exakt därför Estimative index är så idiotsäkert jämfört med alla andra växtakvariemetoder. Man skiter i vad testen visar, man doserar tills det bubblar och resettar för att vara säker på att inget ämne byggs upp och för att hålla organiska nivåer nere.