Ni som använder pmdd utan Co2...hur gör ni?

#1 - 24 september 2008 11:56
Hej!

Jag är väldigt intresserad att börja göda med pmdd i mitt kar. Hade tänkt göra detta UTAN att tillsätta Co2...i alla fall till att börja med. Vissa av mina växter växer medans andra inte gör det och det hade varit lite kul med lite mer grönska i burken:).
Men en gång köpte jag ett annat växtnäringspreparat och fick problem med alger som det tog tid att bli av med och därför är jag lite osäker på hur jag ska gå till väga för att minska algrisken vid ett andra försök att få till mer grönska.
Jag vill gärna veta hur ni andra bär er åt och vilka resultat ni fått, som bara tillsätter pmdd regelbundet. T.ex. hur ofta ni tillsätter pmdd, gör vattenbyte, vilka rör ni har i rampen och allt annat som kan vara av vikt för ett grönare akvarium. Min vision är ett sällskapskar fast med lite inslag av växtkar kan man väl säga.

Tack på förhand!

Grönt e skönt:D
#2 - 24 september 2008 12:04
Jag har ett 300 liters.
2 x 36w aquarelle.
Tillsätter 1½ rek dos varje vecka.
VB varannan vecka.
Ingen co2.

Börja på 1x dosen och öka om du ser att det behövs.
#3 - 24 september 2008 12:11
Om du berättar lite mer om ditt akvarium så ska du nog kunna få hjälp med doseringen.

Hur stort akvarium har du?
Hur mycket fisk?
Hur mycket växter?
Hur många watt i ljusrören?
#4 - 24 september 2008 13:31
LoGeek skrev:
Om du berättar lite mer om ditt akvarium så ska du nog kunna få hjälp med doseringen.

Hur stort akvarium har du?

Hur mycket fisk?

Hur mycket växter?

Hur många watt i ljusrören?

Kankse uttryckte mig dumt. Det är inte själva doseringen som jag grunnar på, den är tydlig där jag har läst. Jag undrar mer vad man kan vänta sig för resultat med gödningen och att minimera risken att få alger istället för lite halvtaskig fart på växterna. Även om det krävs speciella rör för att optimera effekten av pmdd. Har läst lite här och där och är lite förvirrad av all info och skulle uppskatta lite tips från er andra Zoopetare. Alltså hur ofta, hur mycket VB mm.mm.
#5 - 24 september 2008 13:35
Menar ju inte att effekten av pmdd skulle bli bättre av nån speciell sorts rör utan jag menar ju naturligtvis om det krävs speciella rör för att få så bra resultat som möjligt av pmdd:n.
Rörigt...men jag hoppas ni fattar[:o]
#6 - 24 september 2008 14:06
Samma rör som är bra för växterna utan PMDD är bra för dem med PMDD
#7 - 24 september 2008 14:12
Man behöver alltså inte någon speciell ljuskälla om man kör med pmdd, överskottet försvinner vid ett 30% veckovis delvattenbyte, däremot skulle jag vilja påstå att man behöver pmdd om man använder många och bra ljuskällor eftersom växterna då växer snabbare och kräver mer näringsämne.
#8 - 24 september 2008 14:25
Precis. Ju mer kvalitativt ljus desto snabbare kommer växterna att växa, och deras behov av näring (PMDD) ökar därför.

Exempel på bra lysrör är Philips Aquarelle.

Överdoserar du inte med PMDD så behöver du inte oroa dig för alger. PMDD får växterna att må bättre vilket i sin tur får algerna att må sämre. Däremot ger näringsbegränsade växter ett utmärkt läge för algangrepp.

Men visst, det finns många så kallade växtnäringar som är helt felskruvade, så att de gynnar algerna mer än växterna.

Du nämner att du inte tänker tillsätta CO2. Det går fint utan men brist på kol kan hämma växternas tillväxt så att du inte märker den explosionsartade tillväxten som många upplever med PMDD.
#9 - 24 september 2008 15:01
I 100 liters baljan kör vi pmdd och tillsätter även daglig dos av easy carbo som extra kolkälla som är ett bra alternativ(om än dyrt)om man inte vill göda med CO2
#10 - 24 september 2008 15:08
Innan jag körde med CO2 gick jag efter rekommenderad mängd, när växtligheten blev tät fick jag öka ändå. Då körde jag två doseringar i veckan, En efter vattenbytet och en mitt i mellan. nu när jag kör CO2 göder jag varannan dag ungefär.
#11 - 24 september 2008 19:47
Full dos varannan dag? Det är mycket det...!
#12 - 24 september 2008 21:08
Ja, och då växer det kan jag säga. Vissa växter får jag gallra och korta ner var annan vecka. En av svärdplanterna hade trippla blomstänglar som räckte upp till taken om jag rätade på den. Ca 1,5m med andra ord.
#13 - 25 september 2008 19:22
Jag har fått den uppfattningen att den där grunddosen på 10ml/100 liter oftast är för liten, om man har ganska mycket växter. Själv pytsar jag i cirka 25 ml en gång i veckan och byter då 20 liter vatten i mitt 110-liters. Ändå har jag ganska långsamma växter som anubias och bara ett 18w-lysrör.

Får man alger efter lång tid med regelbunden pmdd-dosering så doserar man nog för lite för att växterna ska trivas bra (eller har fel ljus), så har jag fattat det iallafall. Fast näringsbrist brukar ju gå att se på växterna.
#14 - 25 september 2008 19:38
Ja, det är nog betydligt vanligare att man doserar för lite än för mycket.
#15 - 25 september 2008 20:12
Jag göder med vanlig dos (10ml/100liter per flaska) pmdd varannan vecka, samtidigt som vattenbytet. 375 liter med 3x36w Philips 965 och 1x36w MarineGlo. Ingen koldioxid eller något annat. Hela karet är täckt med växter som måste gallras ur varannan vecka för att få plats! Hade enorma problem med alger första månaden ungefär, sedan försvann de. Tanken var att öka dosen pmdd så småningom, men nu har jag tänkt om eftersom jag inte har tid att gallra växter varannan dag! Funkar perfekt för mej.
/Erika
#16 - 25 september 2008 21:43
Det finns dock ett litet problem om man doserar mer vid vattenbytet än de 10ml/100l vatten. Näringsnivåerna får en topp, och sen går det bara utför tills nästa vattenbyte, då det blir hög dos igen. Portionerar man ut t.ex. tre gånger på en vecka år man en stadigare/ jämnare nivå och växterna skulle då ha tillgång av näring hela veckan inte bara i början av veckan. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall.
#17 - 27 september 2008 07:53
Ja, det är klart att det blir jämnare om man portionerar ut lite under veckan. Man kan ju göra det trots att man inte gör vattenbyte mer än en gång i veckan. Men jag tycker det är jobbigt att göra det så regelbundet som det behövs, det bör ju vara exakt samma dagar man gör det då. Så jag föredrar att pytsa i en gång i veckan.

Men de gånger det har fått gå några extra dagar har det märkts direkt tycker jag. Så nackdelen (om någon) med pmdd är väl att när man väl börjat är man ganska fast, för växterna märker direkt om näringsnivåerna minskat. Tänk på det när ni åker bort och liknande, om ni är borta 2 veckor märks det direkt på växterna.

Till Tamarind: Om du doserar grunddosen och ändå får gallra en massa så tror jag att du har bra fiskbelastning och matar ganska mycket (lagom) för dina fiskar? För jag tycker aldrig det har räckt med grunddosen trots att jag inte har snabbväxande växter utan bara anubias och javaormbunkar. Men jag kanske doserar för mycket? Har iallafall inga algproblem (men en ancistrus...).
#18 - 27 september 2008 08:00
toccata skrev:

Till Tamarind: Om du doserar grunddosen och ändå får gallra en massa så tror jag att du har bra fiskbelastning och matar ganska mycket (lagom) för dina fiskar? För jag tycker aldrig det har räckt med grunddosen trots att jag inte har snabbväxande växter utan bara anubias och javaormbunkar. Men jag kanske doserar för mycket? Har iallafall inga algproblem (men en ancistrus...).

Jag har nog förvisso ganska lättskötta växter och detta sätt är det enda jag har provat, men då det fungerar bra så kommer jag inte ändra på någonting. Kanske bra vatten i Falun helt enkelt?
#19 - 27 september 2008 17:46
Intressant detta. Inte för att jag blivit så mycket klokare hur jag ska göra eftersom många gör olika. Hoppas på många fler svar....tack alla som svarat hittills.
#20 - 18 oktober 2008 23:27
Många rekomenderar Easy Carbo som komplement till den "vanliga" gödningen!!
#21 - 19 oktober 2008 08:21
Det skadar ju inte att BÖRJA med PMDD utan co2, kanske märker du att det fungerar jättebra (som för många av oss) och att du får bra fart på växterna.

Beroende på vad du vill ha och vilket utseende du nöjer dig med, menar jag, så kanske utan co2 är fullt tillräckligt.

Så mitt tips är att börja utan co2 (men du kommer nog få ta mer än grunddosen PMDD), vänta 2-3 månader och se hur växterna artar sig. Om du inte är nöjd trots att du ökat dosen PMDD så provar du Easycarbo som komplement... Väntar 2-3 månader... Därefter prova annan typ av co2.
#22 - 28 oktober 2008 08:13
När man börjar med PMDD är det bra att ha bra belysning och många snabbväxande växter, sen är det väldigt ofta så att man iaf får en hel del alger första månaden innan växterna vant sig och jobbar på bra.
Det absolut viktigaste är att att slaviskt sköta vattenbyten och inte ta olika dagar i veckan, om du bestämt dig att byta på lördagar tex så håll det stenhårt och byt alltid lika mycket vatten och håll dig till en standard dos (per vecka) direkt efter vattenbytet såvida du inte efter en månad ser brister på nån växt så lär det gå bra.
Får du sen en massa alger när du börjar så drabbas inte av panik och ändra nåt i dosering eller med vattenbyten så utan vänta istället tills du kan kasta ut alla växter med alger på för att det är så fullt i karet ;)
#23 - 28 oktober 2008 16:25
Vet inte om jag håller med om att man måste öka belysningen för att göda med PMDD och/eller CO2, men däremot skall man inte köra mycket belysning utan varken PMDD eller CO2. Ökar du belysningen blir växterna hungrigare och kräver mer näring, har du överskott på näring är det inte någon fara.
#24 - 28 oktober 2008 19:58
Nja har man för svag belysning så göder man mest algerna så jag menar mest att man inte får ha för dålig belysning men inte nödvändigtvis att man måste öka den om den är hygglig.
#25 - 28 oktober 2008 21:16
Men det där med alger, frodas om växterna är hämmade på något vis. Inte för att du har för höga näringshalter i förhållande till ljus. Men som standard i ett akvarie set, brukar det vara balanserat ca 0,33W/liter vatten. Har du ett par rör som främjar växtligheten och ser till att ha näring så att inte växterna är hämmade, bör inte algerna blomma upp. Det gör de först växterna får för dåligt med näring så att de slutar växa och då kommer algblommingen.
#26 - 28 oktober 2008 21:19
Har ett 30 liters akvarium med 11W lysrör utan reflektorer, göder 1ggn PMDD vid vattenbyte och inget där i mellan, inga alger. Bara massa fina växter som trivs.

Därför tycker jag att inte kommentaren "När man börjar med PMDD är det bra att ha bra belysning" har någon relevans.

Läste i annan tråd, börja med att göda. Blir inte tillväxten bättre utav det så kanske man skall se över sina lysrör, så att de är i bra skick. Byt ev. gamla rör, kanske montera reflektorer om det saknas. Funkar inte det, kanske man skall se till att öka ljuset.
#27 - 29 oktober 2008 07:32
Pannecke skrev:
Läste i annan tråd, börja med att göda. Blir inte tillväxten bättre utav det så kanske man skall se över sina lysrör, så att de är i bra skick. Byt ev. gamla rör, kanske montera reflektorer om det saknas. Funkar inte det, kanske man skall se till att öka ljuset.

Inte alla paket har så bra belysning som 11w på 30liter, tittade för ett par dar sen på ett 60liters med ett ensamt 15w rör i en svart plastkåpa och dessutom va karet ganska högt så för ett sånt kar kan man absolut ta en titt på belysningen redan från början då det är en hämmande faktor.

Annons