Charliena skrev:Haha, jag har funderat på samma sak! Häller ni i bakteriekultur och "kranvatten till akvarievatten" direkt i akvariet sen? För jag har ju gått och trott att man måste ha i det innan man häller i vattnet i akvariet.
Kjell Fohrman skrev:Jag använder bakteriekultur och andra akvariepreparat direkt i akvariet på ett ställe där det sprids ut snabbt. Bakteriekultur använder jag bara vid uppstarten.
Vilka vattenpreparat man skall använda beror på vilka fiskar man har och vilket kranvatten man har.
Kjell Fohrman skrev:Jag vet inte om det är samma vatten Lerum som här i Partille (jämför vattenvärdena på resp. kommuns hemsida) och jag vet inte om Lerum tillför Kloramin till kranvattnet.
Dock med det kranvatten jag har så tillför jag bikarbonat till mina Tanganyikaciklder, till mitt Sydamerika-akvarium så tillför jag dels växtgödning och dels ett ekpreparat.
Sedan kan väl också sägas att mina akvarium är buffrade något med lite kalk.
Charliena skrev:Haha, intressant läsning de där rapporterna må jag säga. Första gången det har slagit mig att kolla upp sånt! Lerum var bättre på nitrit och nitrat. Mjukare vatten och 8 i pH. Jämförde med vattnet i öjersjö-området och det var 8.2 i pH där.
bossep skrev:Jag tror de flesta kommuner buffrar kranvattnet till ett pH mellan 8 och 8.5.
Kjell Fohrman skrev:Ja pH ligger där i säkert 80% av landets kommuner.
Men att de buffrar är väl att ta i - vattnet är nog minst sagt obuffrat i de flesta kommuner;)
Kjell Fohrman skrev:Ja pH ligger där i säkert 80% av landets kommuner.
Men att de buffrar är väl att ta i - vattnet är nog minst sagt obuffrat i de flesta kommuner;)
lillfrasse skrev:Ja man vill köra ut så mjukt vatten som möjligt för att minska utfällningar i ledningsnätet.