Ni med sand (istället för grus/sten)...

#1 - 14 mars 2007 19:36
Hur gör ni med bajset? Det lägger sig stora synliga kluttar (älskade slöjstjärtar) här och var som är lite mindre vackert. Inte kan man väl slamsuga bort bajset? Eller? Hur gör ni för att hålla vattenvärden OK?
#2 - 14 mars 2007 19:38
slamsuga bort skiten bara
#3 - 14 mars 2007 20:16
Jepp, slamsuga. Sen verkar det som att det "försvinner" mer skit när akvariet varit igång ett tag, stämmer det? Vet inte om det var ovanan att se skiten på underlaget, men det störde mig mer i början...
#4 - 15 mars 2007 14:51
Har haft svart sand en vecka nu, så det är ganska nystartat. (Samma akvarievatten som innan sandbyte dock)

Kan vara att det är ovant att se bajskluttarna. Men då blir det slamma bort största delen ikväll.
Bilagor:
#5 - 15 mars 2007 17:49
skaffa ett par fiskar som bökar i sanden .
Pansarmalar är perfekt för o städa sanden o gräva ner skiten
#6 - 15 mars 2007 18:29
Vill inte ha pansarmalar tillsammans med slöjstjärtar, sist jag hade det försökte en av slöjjisarna äta upp en pansarmal. Upptäckte det när slöjjisen öppnade sin mun och där inne låg en pansarmal och kurade.
#7 - 15 mars 2007 19:02
mayday det är väll ingen bra sak om fiskarna gräver ner skiten???? då får man ju inte bort skiten sen.

jag brukar själv använda en mini "spade" lr liknande typ en köks slev. med denna gör jag så det blir bottenrörelse så skiten flyttas till samma ställe. jag ser till så det mesta av skiten lägger sig under filtret. Precis framför filtret har jag en sten, så all skit sätter sig där bakom stenen utan att det syns.

sen slamsuger man upp det vid vattenbytet bara.

det som enligt mig förutom utseendet med att ha sand är just att skiten syns. då vet man exakt vart man ska slamsuga. det är betydligt svårare att slamsuga när det är grus. svårt på det sättet att mycket skit sätter sig långt nere under stenarna, skit som man inte får bort med andra ord som sedan ger vattnet dåliga effekter. jag blev orolig då jag hade grus pga jag inte visste om jag fick bort tillräckligt med bajs lr inte.

problem solved :)
#8 - 15 mars 2007 21:41
Skiten som vänds ner i bottnen försvinner. Blir koldioxid och vatten till slut.

Jag har dock slutat använda sand, tycker det så ofta ser skitigt ut, och det måste vara så tunt om man inte skall få syrefritt. Tror inte heller det bidrar lika mycket till vattenkvaliteten som lite grövre sand/fint grus gör.
Växterna gillar sanden, men smådjur, som jag gillar, föredrar lite grövre. Idealet för mig är kornstorlekar kring 1-3 millimeter, helst i nåt poröst material.

Annons