Ni har väl sett Tjuren?

#1 - 31 januari 2006 16:24
Tjuren som hoppade upp på läktaren för att göra upp med publiken:
http://www.kamera.com/content/expressen/41849-Skrackscenernartjurh.asx
#2 - 31 januari 2006 16:29
Ja rätt åt publiken säger jag... Sluta med tjurfäktning!
#3 - 31 januari 2006 19:51
Weeeee!!!!!!
*bockar å bugar till tjuren*
Synd att den inte hann med fler folk!
#4 - 31 januari 2006 19:55
imponerande hopp måste jag säga!

tur att den inte hann skada mer folk!

däremot är det förkastligt med tjurfäktning, men att önska att mer folk ska skada sig tycker jag är rent ut sagt förj*vligt!
#5 - 31 januari 2006 19:57
Mitt tycke.... folk som njuter av att se djur plågas tycker jag heller inte synd om!
#6 - 31 januari 2006 20:01
håller med genzo, endast barnen är "oskyldiga" i en sån situation
#7 - 31 januari 2006 20:05
Ja Join... det håller jag med om, då de oftast inte får avgöra själv vart de vill gå och vad de ska se.
Men i mina ögon är vuxna vettiga (??) människor inte förtjänt av att tyckas synd om när de för nöjes skull utsätter djur för plågor.
Sorry...
#8 - 31 januari 2006 20:33
nu känner jag att vi glider off-topic, men det gör vi väl på zoopet titt som tätt

så ni tycker att de ska plågas? är ni då bättre?
#9 - 31 januari 2006 20:37
De som frivilligt gick och kollade på detta för att de tycker det är "häftigt" "kul" förtjänar alla helvetes plågor de utsätter djuren för
#10 - 31 januari 2006 20:38
så ni är inte bättre själva alltså?
#11 - 31 januari 2006 20:58
[quote=qenzo]Synd att den inte hann med fler folk![/quote]

va min tanke när ja såg filmen också.

det är åt helvete att djur mer eller mindre lider för att bli mat mjölk ägg eller va de nu gäller men att plåga och döda för nöjesskull nä då har det allt gått mycket för långt.
#12 - 31 januari 2006 21:02
så då ska man plåga ihjäl dem? inte bättre med att ge dem kunskap?

diggar ni dödstraff oxå?
#13 - 31 januari 2006 21:06
Ja jag är för dödsstraff OM det inte finns ngn tvekan...
Man är oskyldig tills dess motsatsen bevisats.

Finns INGET som kan få mig att tycka synd om detta folk.
Och ingen har sagt att de ska plågas ihjäl... men nu när du säger det så... är inte det exakt vad de sysslar med vid dessa tillställningar?
Skönt att se tjuren ge igen lite.
#14 - 31 januari 2006 21:13
hur vet man att det inte finns en tvekan då?

jag tycker oxå det är helt förkastligt med denna sortens djurplågeri men att önska att de skadade sig?! nej kunskap kanske är en bättre metod, precis som vård är bättre än avrättning...
#15 - 31 januari 2006 21:20
Mycket tvekan går att komma undan med dagens dna prover.. men men det är ett annat ämne.

Detta är spanjorernas sätt att leva, inget som någonsin kommer ändras tror jag. Finns åtskilliga djurrättsaktivister som försökt utan att lyckats.
Och visst vore det väl fint om allt kunde få ett avslut genom kunskap... men fram tills dess då bla spektakel likt detta fått ett slut, kommer jag att hata det, och jag kommer att göra vågen för varje gång tjuren får "sista ordet".

Detsamma gäller de "skojjiga" tjurrusningarna som förestår fäktningarna.
Är man så DUM att man frivilligt springer framför tjurar som inte vill annat än komma därifrån, och sedan skadar sig, får man skylla sig själv!
#16 - 31 januari 2006 21:44
[QUOTE=qenzo]Weeeee!!!!!!
*bockar å bugar till tjuren*
Synd att den inte hann med fler folk![/QUOTE]

En smilie hade ju varit på sin plats där men nix. Det utlåtandet är ju bara makalöst!

Och dödsstraff dessutom, ödmjuka sig lite nu! Hur trovärdig är du egentligen när du dikterar död till höger o vänster?

Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 31 januari 2006 21:55
Instämmer helt med jarinen och man blir ledsen över en tråd som denna - dels över att männniskor kan ha glädje över att se på något sådant som tjurfäktning, men faktiskt i än högre grad över att man kan glädjas över att se andra människor lida och plågas[:(]
#18 - 31 januari 2006 22:34
[quote=smurfmats]så då ska man plåga ihjäl dem? inte bättre med att ge dem kunskap?

diggar ni dödstraff oxå?[/quote]

Då tycker jag du åker dit och börjar utbilda dem snarast.

För du sitter väl ändå inte och säger saker du inte menar va.....
#19 - 1 februari 2006 00:09
Har aldrig sagt att jag gillar att se folk plågas, men jag hyser ingen värme till de som tycker om att se djur plågas... Sedan är det fri tolkning.

Tyvärr är det deras seder och bruk, men JAG gillar det inte, och ingen kan tvinga mig till annat.
#20 - 1 februari 2006 00:12
[quote=jarinen]En smilie hade ju varit på sin plats där men nix. Det utlåtandet är ju bara makalöst!

Och dödsstraff dessutom, ödmjuka sig lite nu! Hur trovärdig är du egentligen när du dikterar död till höger o vänster?

Jari[/quote]

Hade det varit död jag var ute efter hade jag knappast suttit här inne:cool:
#21 - 1 februari 2006 01:49
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_med
Här har ni ngt som bla gör att jag inte hyser några känslor öht för folk som njuter av djurplågeri!
#22 - 1 februari 2006 06:51
[quote=Nocturna]Då tycker jag du åker dit och börjar utbilda dem snarast.

För du sitter väl ändå inte och säger saker du inte menar va.....[/quote]

det skulle jag gärna göra, men just nu skriver jag mitt ex.arbete....
#23 - 1 februari 2006 07:14
Man vill väl inte att oskyldiga ska skadas men det jag undrar är hur oskyldiga dessa människor är i sammanhanget?

Det jag tänker är all denna stress och plåga som tjuren utsätts för och som människor betalar för att få komma och titta på och anser vara ett nöje?!:eek:

När tjuren då hamnar på läktaren (vilket inte ser ut att vara någonting den mår speciellt bra av heller) så upplever dessa människor en kort stund samma panik och ångest och stress som de vill att tjuren ska uppleva. Trots att jag inser att de inte förstår denna liknelse, utan snarare eggas ännu mer av en sån händelse, så kan jag inte låta bli att tycka och hoppas att de lärt sig något. Dumt jag vet, men ändå är det min spontana känsla.

Sen är jag definitivt inte för dödsstraff (varför nu detta kom upp i diskussionen helt plötsligt :confused: ) och det inte i något fall. I de fall då personen är skyldig helt utan tvivel så är det ett för enkelt straff och sen så kan man aldrig helt veta. I USA avrättas flertalet personer per år som sedan finns oskyldiga - otäckt![:O] DNA i all ära, men få saker är så lätt manipulerade som DNA-bevis om man vet vad man gör. Tur att de som sysslar med sånt är väl medvetna om det annars skulle man lätt kunna plantera bevis och få andra att ta straff för brott de inte begått. [B)]
#24 - 1 februari 2006 07:19
anledningen till att dödstraff kom upp var att jag ansåg att det är på samma sätt där, bara för en person handlat fel ska den straffas med samma sak?!

jag säger återigen, kunskap, sen betyder det inte att jag ska ner o stå framför portarna till arenorna, då jag inte är insatt alls i vad tjurfäktning handlar om, vem som håller de etc. men man kan ju inte ge upp bara för att det är en tradition o det kommer alltid vara så... så jag hatar de männsikorna i stället, det är lättare...? var är logiken?
#25 - 1 februari 2006 12:43
[QUOTE=qenzo]http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_med
Här har ni ngt som bla gör att jag inte hyser några känslor öht för folk som njuter av djurplågeri![/QUOTE]

Vederbörande njuter nog inte av det, han har nog bara inte insett det allvarliga i hanteringen, förmodligen förblindad av att tjäna pengar, ungefär som vi andra men det tar sig inte lika drastiska uttryck.

Jodå , det gör ont i mig med att se den hanteringen, är inte iskall. Blir förbannad jag med.

Mvh Jari
#26 - 1 februari 2006 12:56
Jag tror det hela handlar om att man blir väldigt frustrerad av att se sådant, problemet här är bara att alla reagerar olika.

Jag är inte bättre människa än att jag tycker det borde va straffbart att beskåda sånt djurplågeri som nöje, och eftersom inget görs så känns det bra att de "får igen" lite, de lär ju dessutom va medvetna om riskerna när de sitter nära också.
#27 - 1 februari 2006 13:07
jag hatar också tjurfäktning och allt annat djurplågeri, dock är du helt ute och cyklar genzo, som tydligen gillar att se när människor plågas, då är du ju inte ett dugg bättre själv enligt mitt sätt att se det
#28 - 1 februari 2006 13:16
Jag vet, vi belönar dem istället =P

Jag tror att även genzo, precis som jag och många andra skulle föredra att det fanns böter/fängelsestraff för sådan behandling. Man blir som sagt bara frustrerad när inget händer och kan känna (den fula känslan) att de "får igen" när tjuren löper amok.
#29 - 1 februari 2006 14:10
[quote=join4t]Jag vet, vi belönar dem istället =P

Jag tror att även genzo, precis som jag och många andra skulle föredra att det fanns böter/fängelsestraff för sådan behandling. Man blir som sagt bara frustrerad när inget händer och kan känna (den fula känslan) att de "får igen" när tjuren löper amok.[/quote]

Precis Join... visst kan jag har uttryckt mig illa.
Men då jag ser filmer/bilder om liknande saker känner jag.... ingenting för människorna...
Min spontana reaktion då jag såg ex tjurfilmen var "hurra för tjuren". De vuxna har valt att sitta där, de har valt att hejja fram bla en matador och pikador som för det goda nöjets skull ska få tjuren att bli rasande, blödande och döende.
Å faktiskt.... jag får horn i pannan och känner viss skadeglädje.

Och jag tänker inte be om ursäkt för det heller... men det betyder inte som vissa antyder till, att jag njuter av att se folk plågas eller att jag är ute efter död.
För som sagt... då hade jag nog fortsatt min militära bana.
#30 - 1 februari 2006 14:43
[QUOTE=qenzo]

Och jag tänker inte be om ursäkt för det heller... men det betyder inte som vissa antyder till, att jag njuter av att se folk plågas eller att jag är ute efter död.
För som sagt... då hade jag nog fortsatt min militära bana.[/QUOTE]

Är man för dödsstraff så är man ute efter död?

Jari
#31 - 1 februari 2006 15:02
[quote=qenzo]http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_med
Här har ni ngt som bla gör att jag inte hyser några känslor öht för folk som njuter av djurplågeri![/quote]

Usch, fy fan! Att folk behandlar djur på det viset.[:(!]
#32 - 1 februari 2006 15:06
#33 - 1 februari 2006 16:49
[quote=jarinen]Är man för dödsstraff så är man ute efter död?

Jari[/quote]

Ja man kan ju tolka det olika... Jag tänker så här (i ett försök att förklara), att en vuxen människa som ex stampat på sitt lilla spädbarn, våldtagit eller på annat sätt misshandlat barn inte "förtjänar" (i brist på bättre ord) rehabilitering (om det ens är möjligt).

Vuxna som förgriper sig om och om igen på svagare individer, på alla de möjliga sätt.
VAD är det som gör att DE ska få en andra chans?

Tråden lämnar ju som vanligt sitt ursprungliga ämne... men jag är alltså inte för dödsstraff istället för rehabilitering öht.
Men det finns dock händelser där JAG anser att de förbrukat sina chanser.

Nu är inte jag rätt person att säga vem som ska leva eller ej, det lämnar jag till människor kapabla (ibland iaf) till det.
Jag uttrycker min åsikt. Jag säger inte att jag ska mitt gevär och skjuta ner folk som inte är "vettiga" nog.
#34 - 1 februari 2006 16:50
Sant Raven... vi är INTE bättre på djurhantering i Sverige många gånger.
#35 - 1 februari 2006 18:01
Jag hatar djurplågeri, men däremot är det en annan sak om djur dödas för att ätas.
Jag blir nästan lika sur på dessa förb. militanta veganer som ska bestämma vad vi alla ska få äta.
Människor är varken karnivora eller herbivora utan omnivora, dvs vi ska äta lite av varje.

För övrigt är jag för dödsstraff.
(för mass och återfallsmördare)
#36 - 2 februari 2006 07:18
men om mördaren i fråga gjorde brottet pga att han själv hadde blivigt utsatt för sådant när han var liten (inte blivigt mördad då) och sen när han själv skulle göra så gick för långt, eller om han fick "psykiska okommor" pga det som hans far gjorde, förtjänar han inte rehabilitering då även om han inte visste bättre?

visst alla människor har valmöjlighet och rätt o fel men i dens fall kanske det var rätt osv.

förövrigt tycker jag det här nästan är lite löjligt och rätt offtopic från tråden som egentligen handlade om en tjur som tog ett hopp (väldigt tjusigt hopp) och faktist inte skadade någon.
#37 - 2 februari 2006 11:59
[quote=Tastyfish]visst alla människor har valmöjlighet och rätt o fel men i dens fall kanske det var rätt osv.[/quote]

får ju också räkna på att en del inte kan skilja på rätt å fel
#38 - 2 februari 2006 18:27
[QUOTE=Tastyfish]men om mördaren i fråga gjorde brottet pga att han själv hadde blivigt utsatt för sådant när han var liten (inte blivigt mördad då) och sen när han själv skulle göra så gick för långt, eller om han fick "psykiska okommor" pga det som hans far gjorde, förtjänar han inte rehabilitering då även om han inte visste bättre?

visst alla människor har valmöjlighet och rätt o fel men i dens fall kanske det var rätt osv.

[/QUOTE]

Är personen vuxen och inte förståndshandikappad så ska det vara dödsstraff för massmördare.
Det är många som har haft en svår barndom utan att för den skull behöva mörda någon.

Som exempel kan vi ta Tomas Qvick.
Han har mördat flera personer, han vet att man inte får mörda men han gör det ändå.

På tal om djurplågeri så är det ju hemskt med dom här knarksmugglarna som har använt hundvalpar.[:-108]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,772383,00.html
#39 - 2 februari 2006 18:54
Klart det är rätt åt som som plågar djur att själva få känna rädslan och paniken!

Sedan jämförelsen med dödsstraff tycker jag är väldigt långsökt. Om någon begår mord kan det mkt väl bero på en psykisk sjukdom, men det kan man knappast skylla på när det gäller besök på tjurfäktning.
Åskådarna är där bara för att se ett djur plågas utan någon som helst anledning, och då är det rätt åt dom när tjuren kommer upp på läktaren.

För att dra det ett snäpp längre kan man säga så här:
Gladiatorspelen återupptas och folk betalar för att se människor slå ihjäl varandra. Skulle ni då tycka synd om publiken om en gladiator hoppar upp och sticker ner några stycken? Eller är det gladiatorn det är synd om??
#40 - 2 februari 2006 18:58
[quote=greken] Gladiatorspelen återupptas och folk betalar för att se människor slå ihjäl varandra. Skulle ni då tycka synd om publiken om en gladiator hoppar upp och sticker ner några stycken? Eller är det gladiatorn det är synd om??[/quote]

Nej
#41 - 2 februari 2006 19:07
njae, det var ju inte så jag tänkte när jag drog upp dödsstraff-jämförelsen... jag vill skilja på tjurfäktningen och att skada människor!!!

tjurfäktning är inte bra, det är jättedumt att betala pengar för djurplågeri

DET jag däremot inte tyckte var rätt, var att man tyckte att människor skulle skada sig... ser ni skillnaden!?
#42 - 2 februari 2006 19:34
Människorna skulle inte skada sig, det var tjuren som skulle det[:P]

Nej, jag förstår vad du menar, men jag måste säga att jag tycker att det är lite rätt åt dem, och framförallt tycker jag allt som är dåligt för tjurfäktning är bra!

Annons