Ngt grumligt vatten med blåvita dimsjok i

#1 - 19 augusti 2004 15:44
Har haft akvariet, ung. 90 l, i ca 3 veckor och då vattenfyllt under den tiden men bara med sand och en mangroverot. Den sista av de 3 veckorna har jag haft belysning. För 3 dagar sedan skaffade jag de första växterna och två fiskar (2 guppys). Sedan har jag introducerat fem nya fiskar, två st guramis, en "albinoplaty", en "kulål" och en "regnbågshaj". De verkar trivas. Fram till idag har vattnet varit jättefint, alltså relativt rent men framförallt klart.
Men idag har vattnet börjat bli lite grumligt och missfärgat nästan dimmigt. Fiskarna är väldigt aktiva också.
Beror detta bara på att akvariet blivit "bebott" och att jag måste göra mitt första vattenbyte?
#2 - 21 augusti 2004 00:08
Ursprungligen skickat av ReyaBeror detta bara på att akvariet blivit "bebott" och att jag måste göra mitt första vattenbyte?

Ja, det grumliga i vattnat beror med största sannolikhet på att det biologiskafiltreringen inte kommit igång riktigt än eftersom du inte har haft fiskar och växter så länge.

Vattenbyten bör du göra en gång i veckan. Byt ca 20-30% av vattnet. Nu så här i början kan du byta lite mer lite offtare. Vattnet borde klarna efter någon vecka efter det att du haft i fiskar och växter.
#3 - 21 augusti 2004 07:26
Tack för tipset! Ska testa. Men jag har hört att vattnet som jag ska hälla i ska stå ett tag (i en hink eller likn.) först i ett par dagar. Stämmer det?
#4 - 21 augusti 2004 07:32
Brukar inte behövas.Jag kör direkt från kranen
Fredrik
#5 - 22 augusti 2004 01:51
Ursprungligen skickat av Reya

Tack för tipset! Ska testa. Men jag har hört att vattnet som jag ska hälla i ska stå ett tag (i en hink eller likn.) först i ett par dagar. Stämmer det?

Nej, jag har alldrig låtit vattnet ståt nått innan jag hällt i det. Tänk dock på att vattnet du häller i ska ha samma temp. som i akvariet, så att du inte får en plötslig tempraturändring.

Annons