Ngn som oxå har Aquavital multistick?

#1 - 26 augusti 2005 19:04
Sambon har städat bort pappret där man läser av resultatet.. Någon som vill läsa provstickor med mig? :D
#2 - 26 augusti 2005 19:13
Köp nya tester! Dropptester ska det vara, stickor är inte värda pappret sambon slrvat bort ens. :)
#3 - 26 augusti 2005 19:38
jag fick ett paket aquavital stick´test använder dom inte men jag har pappret kvar:)
#4 - 26 augusti 2005 22:00
[QUOTE=heljis]Köp nya tester! Dropptester ska det vara, stickor är inte värda pappret sambon slrvat bort ens. :)[/QUOTE]

Killen i zooaffären tyckte det var absolut bästa alternativet, o har jag nu betalt 165:- för dom så vore det synd o bara använda en sticka.. ;)
#5 - 26 augusti 2005 22:02
[QUOTE=piddy]jag fick ett paket aquavital stick´test använder dom inte men jag har pappret kvar:)[/QUOTE]

Min ängel!
Besitter du en scanner, eller kanske en digitalkamera? Måste ju få ett hum om färgerna på något vis..
#6 - 26 augusti 2005 22:51
[QUOTE=Jonnaponny][QUOTE=heljis]Köp nya tester! Dropptester ska det vara, stickor är inte värda pappret sambon slrvat bort ens. :)[/QUOTE]

Killen i zooaffären tyckte det var absolut bästa alternativet,..[/QUOTE]Kanske just för att de var så dyra? har inga erfarenheter av just dessa stickor, men sök här på forumet efter "stickor" och se vad den allmänna uppfattningen är :)
Ett vanligt dropptest kostar oftast runt 50-60:-. Testar iof bara en sak, men det är å andra sidan inte så där jättemånga värden som är intressanta för en "normal" akvarist, som inte odlar eller pillar med växter :D
#7 - 26 augusti 2005 22:59
Dessutom ger ett dropptest ca 50-80 mätningar (beroende på vilket test det är), ett paket stickor ger visserligen också 50 mätningar, men hur ofta behöver man veta alla värden, och dessutom sammtidigt?
#8 - 26 augusti 2005 23:01
jbl ph test tror ja gav 69kr för de 80 tester men testar man som ja gjort den senaste veckan räcker de inte långt :rolleyes:
#9 - 27 augusti 2005 10:03
Stickor funkar bättre för mig än dropptest. Stickorna gjorde olika utslag mellan karen men dropptestet visade samma hela tiden....
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 augusti 2005 10:11
[QUOTE=Jonnaponny][QUOTE=piddy]jag fick ett paket aquavital stick´test använder dom inte men jag har pappret kvar:)[/QUOTE]

Min ängel!
Besitter du en scanner, eller kanske en digitalkamera? Måste ju få ett hum om färgerna på något vis..[/QUOTE]

Jag har dom men har ingen scanner.
Det medföljer ju ett papper med färgskala när du köpet testet.

Jag vet att många är negativa till dom - men i alla fall de jag köpt har funkat helt OK.
#11 - 27 augusti 2005 11:14
funkar detta??
var det dom du ville ha???
#12 - 27 augusti 2005 12:10
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Jonnaponny][QUOTE=piddy]jag fick ett paket aquavital stick´test använder dom inte men jag har pappret kvar:)[/QUOTE]

Min ängel!
Besitter du en scanner, eller kanske en digitalkamera? Måste ju få ett hum om färgerna på något vis..[/QUOTE]

Jag har dom men har ingen scanner.
Det medföljer ju ett papper med färgskala när du köpet testet.

Jag vet att många är negativa till dom - men i alla fall de jag köpt har funkat helt OK.[/QUOTE]

Det är pappret med färgskala som sambon slängt ju :)
#13 - 27 augusti 2005 12:21
[QUOTE=piddy]funkar detta??
var det dom du ville ha???[/QUOTE]

Tack så mycket! Tog testet precis nu, o det gick utmärkt att läsa av! Vilka värden tycker ni det är man behöver hålla koll på då?
#14 - 27 augusti 2005 12:22
Kanske just för att de var så dyra? har inga erfarenheter av just dessa stickor, men sök här på forumet efter "stickor" och se vad den allmänna uppfattningen är :)Ett vanligt dropptest kostar oftast runt 50-60:-. Testar iof bara en sak, men det är å andra sidan inte så där jättemånga värden som är intressanta för en "normal" akvarist, som inte odlar eller pillar med växter :D

Vilka värden tycker ni det är man behöver hålla koll på då?
#15 - 27 augusti 2005 12:22
nitrit kollar jag nästan bara ph ibland.
#16 - 27 augusti 2005 14:19
Jag har också stick men jag fatar inte hur man kollar på nitriten på den skalan som den där uppe.
#17 - 27 augusti 2005 14:42
[QUOTE=piddy]nitrit kollar jag nästan bara ph ibland.[/QUOTE]
vad menas;)
mvh janne
#18 - 27 augusti 2005 14:44
[QUOTE=Jonnaponny]Vilka värden tycker ni det är man behöver hålla koll på då?[/QUOTE]Nitrit, pH och kH, i den prioritetsordningen.
#19 - 27 augusti 2005 18:01
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=piddy]nitrit kollar jag nästan bara ph ibland.[/QUOTE]
vad menas;)
mvh janne[/QUOTE]

flåt glömde en ,
nitrit kollar jag nästan bara ,ph ibland.
#20 - 29 augusti 2005 06:28
[QUOTE=Bohmiz]Jag har också stick men jag fatar inte hur man kollar på nitriten på den skalan som den där uppe.[/QUOTE]

Den är något otydlig ja. Den visar bara OK, eller inte OK.
I det fallet gillar jag "Amtra" ,mycket bättre. Den har lite upplösning.

Jag testade aquavital nu sist också.
Men tycker att också avläsningen för GH också är otydlig samt även KH.
Jag använder nog Amtra i fortsättningen.

Ordingen enligt mig är:
Nitrit, KH och PH. Detta p.g.a att PH hos mig inte förändrat sig ännu utan håller 0.5 under kranvattnet, d.v.s 7.5.

(Jag vet att teststickorna inte är lika exakta som dropptester, jag kör både och.)

Annons