Newbie undrar

#1 - 13 september 2011 17:22
Hejsan alla kunniga akvarister, och ni andra med förresten.
Jag är en 44årig man bosatt i Västerås som håller på snöa in på detta med akvarium.

Det började med att jag och frun tyckte att våran son skulle få ha husdjur trots att han är pälsdjursallergiker.
Vi köpte således ett 54liters akvarium i julklapp till honom för dryga ett och ett halvt år sen.
Hans intresse svalnade ganska snabbt, men faderns tog däremot fart.

Nu står jag här med ett 240liters Juwel Rio och är redo att starta upp med Malawis.
Jag har köpt Julas blästersand.
Har även beställt bakgrund.
Sten har jag tänkt skaffa på lokala stenbolaget.
Nu till min första av säkert många frågor trots att jag lusläser detta eminenta forum dagligen.
Originalfiltret är på 600l/tim vilket jag förstått är för lite.
Jag har beställt en aquael circulator på 1100 l/tim.
Blir detta en bra kombo?
Det som oroar mig mest är om själva filtret räcker till i volym för att hålla karet rent.
#2 - 13 september 2011 17:29
personligen hade jag tagit ur orginalet av olika anledningar. 1.juwels filter är lite sisådär tycker många. antingen modda om det med en starkare pump o annat filtermaterial eller skaffa ytterfilter ( vilket jag hade gjort). 2. det tar plats i karet.

o just det. välkommen hit :D
#3 - 13 september 2011 17:49
Tack för snabbt svar ( du är ju lite mästare på det har jag sett ;)) Att filtret kanske inte håller toppklass misstänkte jag, även att ytterfilter är att föredra.
Men om man nu till en början tänker köra med original filtret, gör jag då rätt i att sätta i den snurran jag nämnde eller bör jag även uppgradera filtret med starkare pump?
Jag har läst ( här på forumet) att man kanske bör byta ut de olika filtermaterialen i detta filter mot enbart blåa filterkuddar, håller alla med om det? Låter nästan för enkelt för att vara sant.
#4 - 13 september 2011 19:13
Jag byter alltid ut till blå filtermatta, lätt som en plätt :).
#5 - 13 september 2011 19:22
Och asbra är det!

Jag bygger just nu ett malawikar också. Jag kör filterkuber bakom bakgrunden, en powerhead drar vattnet genom kuberna.

Jag köpte mig även en streamer som flyttar på 3-5000l/h. De gillar tydligen fart på vattnet. Mitt kar är på 310L.
#6 - 13 september 2011 20:52
Då kör jag nog på orginalfiltret. Återstår gör frågan om cirkulationspumpen, är den ett vettigt komplement till filtret? Och kommer filtermassan att räcka?
#7 - 13 september 2011 21:01
ja cirk.pumpen blir bra :)
#8 - 20 september 2011 07:55
Väntar fortfarande på bakgrund och cirkpump, under tiden pluggar jag fisk så ögonen blöder. Med tanke på karets storlek blir inriktningen Mbunas typ två eller tre arter. De som känns mest aktuella är hongi, demasoni, socolofi, golden, rödzebra och acei.
Nu till frågan. Om man skulle vilja ha en art av en av de mindre haplochromerna, vilken skulle ni då tipsa om? Gärna också förslag på hur många av arten ni rekommenderar i mitt 240liters kar.
#9 - 11 november 2011 20:26

Sådärja. Sju veckor efter uppstart har de sista invånarna flyttat in.
Det blev till slut Acei 5+2, Auratus 3+3 samt Röd Zebra som införskaffades idag 4+2.
Uppstarten gick fantastiskt smärtfritt helt utan inblandning av kemikalier. Något förhöjda värden av nitrit efter ca två veckor men inget dramatiskt. Fiskarna verkar må prima. Två Aceihonor har tuggat och släppt ut sina yngel men av dessa syns inte ett spår. De blev nog extra proteintillskott för övriga invånare.
#10 - 11 november 2011 20:44
Auratusen nitar gärna yngel, håll koll på dem, hanarna kan bli mördarmaskiner :)
#11 - 11 november 2011 20:48
Ja, jag har förstått det när jag läst runt. Har ingen större brådska med att föda upp fisk ännu. När det blir aktuellt får det nog ske i egen liten burk. Ser nu hur dålig skärpa bilden har, sorry.
#12 - 11 november 2011 20:55
ser fint ut :) Natursten?
#13 - 12 november 2011 07:46
Tackar Mathias. Stenen är jag inte helt nöjd med. Det är faktiskt gatsten från lokala stenbolaget. Jag försökte hitta så små och ickefyrkantiga som möjligt. Ska försöka hitta annan sten som ser lite mer naturlig ut.
#14 - 12 november 2011 07:49
Tycker det ser fint ut!:)
#15 - 12 november 2011 07:56
Tack Avions. Är själv inte helt missnöjd med mitt första kar (sonens 54liters borträknat) men vill ju ändå försöka förbättra. Bla därför att med bara ganska stor sten misstänker jag att jag inte får rätt mix av storlek på grottor, lite med tanke på att yngel ska ha större chans att överleva. Dessutom syns det inte på bilden hur fula anubiasen är. Min lokala fiskhandlare har gett mig rådet att ha is i magen med växterna. Det kan ta sig när karet fått full balans. Väntar och ser.
#16 - 12 november 2011 10:19
är de lite prickiga? Anubias växer så långsamt så de kan se fula ut, det gör ingenting. Det är svårt för dem att värja sig, dock ger det med sig efter ett tag. Jag har nog en planta som är fin av 15 stycken.

Det där med grottor fixar de själva, det är de otroligt bra på. Se till att allt är förankrat bra för jäklar vad de gräver!
#17 - 12 november 2011 11:32

Prickiga??? LOL, ja det kan man säga. Och det har också blivit en del hål i bladen.
Ska vid vb senare idag klippa bort de blad som ser värst ut.
#18 - 12 november 2011 11:34
biomatta, det är fint det! Du har rätt lång belysningstid eller?
#19 - 12 november 2011 11:40
Ja, jättefint är det. :) Lyset står på ca 11 timmar. Karet står inte så att solljuset kommer åt. Är det möjligen för lång tid? Vet inte om tempen har nån påverkan men den ligger konstant kring 26 grader.
#20 - 12 november 2011 11:50
Jag vill egentligen inte gå i diskussion om vare sig varför man har växter ( som oftast tyvärr dör eller blir algbevuxna) i ett malawikar.
Jag har heller aldrig fattat varför så många rekommenderar ytterfilter när det funkar lika bra med innerfilter, framförallt juwels innerfilter funkar utmärkt.
Jag lägger i alla fall ut lite bilder, hur det kan se ut i balja utan växter med juwels innerfilter och endast ancistrus som håller ordning på algerna matning sker med endast min hemmagjorda räkmix.Janne

malawi.forum24.se
#21 - 12 november 2011 11:56
varför skulle en växt dö lättare i ett malawi-kar? Näringsämnena finns där, naturligtvis inte lika optimalt som i ett växtkar med rätt gödning och kol, men växer gör det!

Ser man bara till att förankra så går det utmärkt, ormbunkar växer fast ändå, främst på lavasten är min erfarenhet. Sen så kan det ju variera rätt ordentligt när det gäller vad som är snyggt. jag har gigantea americana, javaormbunke och anubias i malawi-karet, för att jag gillar det och för att lättare få balans. Det är samma sak som med ytterfiltret, fisken skiter i vilket men mitt öga gör det inte :)
#22 - 12 november 2011 12:05
Jag vill egentligen inte gå i diskussion om vare sig varför man har växter ( som oftast tyvärr dör eller blir algbevuxna) i ett malawikar.

Jag har heller aldrig fattat varför så många rekommenderar ytterfilter när det funkar lika bra med innerfilter, framförallt juwels innerfilter funkar utmärkt.

Jag lägger i alla fall ut lite bilder, hur det kan se ut i balja utan växter med juwels innerfilter och endast ancistrus som håller ordning på algerna matning sker med endast min hemmagjorda räkmix.Janne

malawi.forum24.se

Janne! Kan ju säga att ditt kar är ett av de snyggaste, mest stilrena jag sett!
#23 - 12 november 2011 12:11
Ja, hans juwelbaljor funkar! Det är ju mer växternas vara eller inte vara som är det spännande. Det fina är att det är lätt att efterlikna, förutom på själva fisken för de har ju avlats fram under lång tid.

Sen så kan jag säga att ett ytterfilter håller sig längre utan rengöring, kör en fx5 till mitt 310, bra flås och 20L filter..

Tryck i den filtermängden i ett innerfilter, det skulle bli snyggt!
#24 - 12 november 2011 12:11
Växterna finns där för att jag tyckte det såg lite naket ut innan. Men om det är svårt att hålla växterna fina är jag hellre utan dom. Dessutom måste jag säga att Jannes kar är riktigt snyggt. Antar att det är en sieviewbakgrund du har. Den är riktigt fin. Funderar på en likadan till mitt kar.
#25 - 12 november 2011 12:15
Det är minst lika enkelt att få balans i en balja med malawiciklider, om inte lättare utan ytterfilter och växter.
Och framförallt mycket mindre jobb och mycket enklare utan växter och ytterfilter, det räcker med regelbundna vattenbyten lite ancistrus, så är allt rent, stenar,sand, rutor, inga döda växter som är algbevuxna som ruttnar och förpestar baljan.
Men, jag vet, det är två olika sätt att sköta akvarium på, och det är svårt att lära gamla hundar sitta, men jag tycker att man kan lägga fram att det finns andra sätt att sköta akvarium på.
Och jag lägger gärna ut bilder på 170 akvarium till, som har fungerat utan varken ytterfilter och växter.
Skoj om ni kunde lägga ut lite bilder hur det ser i era baljor med växter och ytterfilter, så kan vi jämföra.Janne

malaw.forum24.se
#26 - 12 november 2011 12:19
Ja, det är en seawiew, men det är två kar, ja egentligen tre jag har 3 st juwelbaljor i rad ett st 300 och 2st 400liters i mitt vardagsrum med seawievbakgrund, som jag faktiskt har satt dom upp och ner, på alla tre, jag glömde jag har en juwel balja till i mitt vardagsrum, på andra sidan det är ett 240 med vit slim, inga ytterfilter och inga växter i dom karen.Janne

malawi.forum24.se
Rockholger skrev:
Växterna finns där för att jag tyckte det såg lite naket ut innan. Men om det är svårt att hålla växterna fina är jag hellre utan dom. Dessutom måste jag säga att Jannes kar är riktigt snyggt. Antar att det är en sieviewbakgrund du har. Den är riktigt fin. Funderar på en likadan till mitt kar.
#27 - 12 november 2011 12:22
Varför skulle jag trycka i den filtermängden i mitt juwelfilter när det räcker med originalfiltermassan, som jag aldrig har gjort rent, jag satte upp baljorna för två år sen.Janne

malawi.forum24.se
Ja, hans juwelbaljor funkar! Det är ju mer växternas vara eller inte vara som är det spännande. Det fina är att det är lätt att efterlikna, förutom på själva fisken för de har ju avlats fram under lång tid.

Sen så kan jag säga att ett ytterfilter håller sig längre utan rengöring, kör en fx5 till mitt 310, bra flås och 20L filter..

Tryck i den filtermängden i ett innerfilter, det skulle bli snyggt!
#28 - 12 november 2011 12:23
Tackar.Janne

malawi.forum24.se
#29 - 12 november 2011 12:30
så du menar att du har kört på ett innerfilter i två år utan att det har klaggat igen en enda gång? Undrar vart alla partiklarna tar vägen, jag har ärligt aldrig hört talas om en så lång period utan rengöring i något akvarium!

Jag kör innerfilter i många av karen, växtbaljor då naturligtvis och de får man allt ta ur ibland och göra rent. Jag tror ändå att man vinner på att ha ökad biologisk rengöring, typ biobollar eller makaroner, goda bakterier växer och frodas i vatten som enkelt flödar förbi. Innerfilter a-la fluval u-serien har ju denna filtrering vilket fungerar i mitt tycke asbra!
#30 - 12 november 2011 12:44
När jag hade min odling så körde jag mina filtermattor i över 7 år utan att göra rent dom, efter sju år så sålde jag dom, dom var inte märkbart belastade när jag plockade ut dom, självklart så var det lite bös i dom , men dom hade gått i många år till utan rengöring.
Ja, det är bra att det funkar. för dig.
Det funkar även kanon för mig, och det vill jag dela med mig om att det finns andra vägar att gå, jag tycker att det skrivs för mycket om dessa dundermedel, dunderfoder och dunderfilter med streamears som säkert funkar, men som oftast är mycket dyra i inköp, så jag vill försöka berätta om att man måste inte ha allt detta för att driva en malawibalja, det tror jag är rätt väg för att få in lite nybörjare i denna branchen.
Det skall inte vara så dyrt och det behöver inte vara alla dessa så kallade, måste grejer.Janne

malawi.forum24.se
#31 - 12 november 2011 13:00
jag håller med dig, jag gör mitt eget foder precis som du. skillnaden är att jag använder spurilina.

Jag köpte på mig massa grejer, streamers och cirkpump men jag bytte bort dem mot röd rubinen och ob-alu + räkor och lite malar. jag gillar lösningen blå filtermatta och powerhead, många hatar detta men jag tycker att det är det bästa innerfilter man kan ha. Stör man sig får man kolla på filtret tills det inte är blått längre ;)

Detta skall jag köra i mitt yngelkar som jag just nu bygger, kommer bli asbra!

Jag håller med dig i allt Janne, mat, filter, sten och allt annat vi pratat om. Skillnaden är växterna, jag är en växtnörd som håller apistogrammor kärt och då följer en del med in i de andra karen. Det jag vet, det är att ciklidhållning är en livslång kärlek och alla sätt är bra utom de dåliga. Själva karen är ju inte det som kostar pengar, kan man hitta bra genvägar så är det perfekt. Nu fick trådskaparen leva med lite OT, dock tror jag att han finner det lärorikt :)
#32 - 12 november 2011 13:05
Off topic, nej det tycker jag inte alls, jag tycker allt som har skrivits i tråden är relevant om man skall starta upp en balja, hoppas trådskaparen tycker samma sak.Janne

malawi.forum24.se
jag håller med dig, jag gör mitt eget foder precis som du. skillnaden är att jag använder spurilina.

Jag köpte på mig massa grejer, streamers och cirkpump men jag bytte bort dem mot röd rubinen och ob-alu + räkor och lite malar. jag gillar lösningen blå filtermatta och powerhead, många hatar detta men jag tycker att det är det bästa innerfilter man kan ha. Stör man sig får man kolla på filtret tills det inte är blått längre ;)

Detta skall jag köra i mitt yngelkar som jag just nu bygger, kommer bli asbra!

Jag håller med dig i allt Janne, mat, filter, sten och allt annat vi pratat om. Skillnaden är växterna, jag är en växtnörd som håller apistogrammor kärt och då följer en del med in i de andra karen. Det jag vet, det är att ciklidhållning är en livslång kärlek och alla sätt är bra utom de dåliga. Själva karen är ju inte det som kostar pengar, kan man hitta bra genvägar så är det perfekt. Nu fick trådskaparen leva med lite OT, dock tror jag att han finner det lärorikt :)
#33 - 12 november 2011 13:12
#34 - 12 november 2011 14:16
Trådskaparen uppskattar denna och många andra diskussioner på forumet och tycker inte detta är OT. Jag läser i princip allt som skrivs här och suger i mig så mycket information och kunskap jag kan. :)
#35 - 16 november 2011 18:20
Fortsätter med mina frågor.
Tempen i rummet där karet står är ca 22 grader, men i akvariet ligger tempen på mellan 27 och 28. Hur känsliga är mina fiskar vad gäller temperatur och finns det nåt annat man kan råka ut för om det är för varmt i karet, eller är denna temp inget att oroa sig för?
Akvariet är ett Juwel 240 Rio och fiskarna är Acei, Röd Zebra, Auratus och en Leopardpleco modell 10 cm.
#36 - 16 november 2011 18:39
Rockholger skrev:

Prickiga??? LOL, ja det kan man säga. Och det har också blivit en del hål i bladen.

Ska vid vb senare idag klippa bort de blad som ser värst ut.

Anubias vill helst växa uppbundna på en rot lr sten...dom trivs inte när man planterar dom i sanden..:) Jättefint akvarium...är det :)
#37 - 16 november 2011 18:43
Jag håller mina på 26 grader, traskar du över 30 så kan det gå illa. Ställ ner doppvärmaren lite, ljusen lär värma kalaset ordentligt under dagen, att det minskar någon grad på natten är naturligt i naturen också :)
#38 - 16 november 2011 19:30
Jag håller mina på 26 grader, traskar du över 30 så kan det gå illa. Ställ ner doppvärmaren lite, ljusen lär värma kalaset ordentligt under dagen, att det minskar någon grad på natten är naturligt i naturen också :)

Doppvärmaren ligger i skåpet under akvariet och har gjort så sen dag ett, så den kan jag inte skylla på. :) Men är det ingen fara så länge tempen ligger där den gör? Jag tycker det är lite konstigt att lysrören värmer upp vattnet så mycket som det gör.
Och tack Mathias för snabbt svar.
#39 - 16 november 2011 19:35
Anubias vill helst växa uppbundna på en rot lr sten...dom trivs inte när man planterar dom i sanden..:) Jättefint akvarium...är det :)

Tack Källebacken.
Rötter har jag inga, men en del sten.
Hur gör jag då? Binder fast plantan och låter rötterna ligga ovanför sanden eller? *klurar*
#40 - 16 november 2011 19:49
öppna upp den bakre luckan under dagen, då får du ut lite värme. Så gör jag i mina täckta kar. Rötter är ganska onödiga i malawi-kar, om du inte har en ancistrus som behöver den :)
#41 - 16 november 2011 19:50
ska för övrigt köpa ett sådant kar du har efter jul, ska dola lite med Aequidens [I]pulcher och co2, blir coolt![/I]
#42 - 16 november 2011 19:55
Rötter kan vara riktigt snyggt, men är väl inte att föredra när man kör Malawi har jag förstått. Får köra nercabbat emellanåt och se vad det gör med tempen. :)
#43 - 16 november 2011 19:59
Rockholger skrev:
Tack Källebacken.

Rötter har jag inga, men en del sten.

Hur gör jag då? Binder fast plantan och låter rötterna ligga ovanför sanden eller? *klurar*

Ja bind fast dom på stenarna med sytråd...dom växer såsmåningom fast på stenen :)
#44 - 16 november 2011 20:04
Ja bind fast dom på stenarna med sytråd...dom växer såsmåningom fast på stenen :)

Och stoppar alltså inte ner plantan i sanden öht.
Gött, då fick man lite xtra pyssel vid nästa vb :)
#45 - 16 november 2011 20:12
Nix inte i sanden, det gillar dom inte ;)
#46 - 16 november 2011 20:25
Kan det varit därför han som sålde plantorna sa att jag skulle plantera Anubiasen utan att ta dom ur korgen dom sitter i från början?
#47 - 16 november 2011 20:31
Kan det vara om du inte grävt ner korgarna, fast det är ju inte så fint,kan vara ok iof om man gömmer dom bakom en sten lr så :) då slipper man binda upp dom..:D fast det är snyggare att bida dom på stenar tycker jag
#48 - 16 november 2011 20:37
Kan det vara om du inte grävt ner korgarna, fast det är ju inte så fint,kan vara ok iof om man gömmer dom bakom en sten lr så :) då slipper man binda upp dom..:D fast det är snyggare att bida dom på stenar tycker jag

Jag har grävt ner dom. Tycker som du, blir snyggast att binda fast dom. Dessutom kanske dom överlever då :)
#49 - 16 november 2011 20:42
Ja :D
#50 - 16 november 2011 21:31
ni vet att skiten löser upp sig tillslut och lallar runt i hela karet?
#51 - 16 november 2011 22:45
Det är väl den tjocka roten som inte ska vara nergrävd för djupt i sanden?
Det är det som kan bli dålig och ruttna efter ett tag.
Smårötterna som skjuter ut från det tjocka roten klarar se fint i sanden;)
#52 - 17 november 2011 06:19
ni vet att skiten löser upp sig tillslut och lallar runt i hela karet?

"Skiten" är alltså böset som ligger i korgen när man köper plantan antar jag. Desto större anledning att göra om och göra rätt alltså.
#53 - 17 november 2011 07:05
Japp, ta alltid ur växten ur luddet. Ljummet vatten är bäst, låt kranen rinna under tiden :)

Annons