Neutralisera klorin?

#1 - 23 maj 2007 17:39
Har sökt men hittar inte nåt, men har precis för mig att jag läste att citronsyra snabbar på nedbrytningen av klorin?

Eller är det bara att köra med Biotopol efter en tvätt/desinfektion med klorin?
#2 - 23 maj 2007 19:11
Citronsyra vet jag inte om det funkar, men askorbinsyra neutraliserar klorin.
#3 - 24 maj 2007 07:28
Klorin dvs hypoklorit är en oxidant, dvs allt som förbrukat syre bryter ner det och sånt vill* man inte tillsätta vattnet men oxalsyra i mycket liten mängd torde vara det absolut bästa. Själv skulle jag dock inte använda något annat än en luftsten eller tålamod och tid,

humus bakterier och fiskfoder bör oxå fungera......

Askorbinsyra dvs vitamin C funkar för att ta bort syre ur vatten, funkar garanterat och dessutom bra..oxå på hypoklorit

*men måste man så.....
#4 - 24 maj 2007 10:26
Hur tar askorbinsyra bort syre ur vattnet?

Såvitt jag vet har inte hypoklorit (eller askorbinsyra) nån som helst koppling till syrehalt annat än genom att askorbinsyra är en organisk förening som så småningom kommer att brytas ned till koldioxid och vatten av bakterier.
#5 - 24 maj 2007 10:59
Ja Askorbinsyra förbrukar syre, Jag har använt detta i jobbet tidigare för att bli av med syre i vatten då i och för sig bunden på en jonbytare, den kommer att reagera med syret i hypokloriten. Askorbinsyra (vit C)används bland annat i lättöl som anti oxidationsmedel där den tar hand om syre i ölen som annars kunde göra ättika av alkoholen.

natriumhypoklorit (klorin) + Antioxidant (här representerad av väte)

Na+ ClO- + H2

Det kommer att ge

H20 (vatten) Cl- + Na+ (koksalt)
#6 - 24 maj 2007 11:01
Jag tror du blandar ihop syra (nåt som avger H+) med syre (löst halt O2)...
#7 - 24 maj 2007 11:35
Nej det gör jag inte det är inte askorbinsyrans verkan som syra som räknas..

H+ (syra) nej men 2 st H* (2 stycken väteradikaler med en elektron dvs vätgas) kommer att reagera med syret som saknar och lämna kvar en kloridjon....

Löst syre eller tillgängligt i form av hypoklorit har ingen större betydelse men kloritsyret är mer reaktionsbenäget.. det är därför man använder det vid vattenrening och inte syrgas.
#8 - 24 maj 2007 12:29
Ta inte illa upp nu, men...
1) Du sa att askorbinsyra "tar bort syre ur vattnet". Det gör det inte.
2) Du sa att "hypoklorit är en oxidant dvs allt som tar bort syre bryter ned det". Jag har ingen aning vad du vill säga där. En oxidant är ett ämne som donerar en elektron i en redoxreaktion; syre är inte nödvändigtvis inblandat alls.
3) Jag vet inte hur du anser att oxalsyra neutraliserar hypoklorit. Man kan framställa hypoklorit med oxalsyra, men jag vet inte hur det skulle neutralisera hypoklorit.
4) Vätgas, dvs H[SIZE=1]2[/SIZE](g), förekommer inte betydelsefulla mängder i våra akvarier. Jag utgår från att du menar H+(aq) (egentligen hydronium, H[SIZE=1]3[/SIZE]0+(aq)).

Jag är lessen, jag förstår helt enkelt inte vad du försöker säga.
#9 - 24 maj 2007 13:10
Jag menar inte att det finns vätgas i akvariet. Det står kanske inte helt klart.

Det är bara ett exempel på en reductionsmedel.. så jag slipper skriva längre formler...

Att ta bort syre... vad menar jag med det....klumpigt sagt

Om du är med på att Hypoklorit kan användas som oxidationsmedel och askorbinsyra reduktionsmedel så kan vi vara överrens utan formler.

(askorbinsyra i mat kallas oftast för antioxidationsmedel och det är samma sak som reduktionsmedel) fast då har den ett oftast ett E nummer....
#10 - 24 maj 2007 13:41
Natriumtiosulfat fungerar för att binda/neutralisera klor (1 tsk/1 000 liter).

En anteckning i min dator källa okänd.
Askorbinsyra är en känd antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen (inte syrgas!) samt kloratomen är fria radikaler.
#11 - 24 maj 2007 13:54
Tack!!!!
#12 - 24 maj 2007 20:43
Jaha, det där var lite överkurs för mig men tack för svaren!

Rent praktiskt, kan det vara en bra metod att tex desinficera enl Klorins rek för dricksvattentankar, 1del Klorin/10delar vatten, som får dra i 10min. Samt en mellansköljning med en lösning av askorbinsyra(mängd?) och sist en sköljning med kranvatten?
#13 - 24 maj 2007 21:55
Vad är det du skall desinficera?
Är det ett akvarium eller nåt annat hårt icke-poröst låter det som en bra plan, är det nåt poröst (trä, korall, sand...) kan det vara knepigare att få bort klorinet.

Askorbinsyran behöver ett par minuter att reagera, och skall tillsättas i dubbel mängd mot mängden hypoklorit. Eftersom du sköljt en gång så finns det troligen inga stora mängder klorin kvar. En tesked askorbinsyra är förmodligen kraftigt överskott.

Vad gäller sköljningar etc, så är du klar när du inte längre känner någon lukt av klorin.
#14 - 25 maj 2007 20:30
Jag desinficerar gamla temporära burkar, karantänbaljor, håvar, pumpar, utrustning mm inga rötter dock!

Och hur mkt askorbinsyrapulver behövs då på 1dl flytande klorin?

Brukar faktiskt använda näsan och noggrant undersöka om det luktar mer än kranvattnet. Dock har jag några experimentburkar på gång och de desinficerade jag, sköljde noga(och då tog jag citronsyra), men tyckte mig känna klordoft några dagar senare!?
#16 - 27 maj 2007 21:26
Jo, läste den förut! Men tack, för jag hade slarvat bort filen!

Annons