Nervös för att min Golden Nugget skall dö

#1 - 27 september 2004 09:57
Hejsan,

Har haft en L-177 nu i 1½ månad. Den har altid varit skygg och gömmt sig under en rot. Inget konstigt med det. Visste att de var skygga.
Har aldrig sett den äta.
Nu helt plötsligt så har den kommit fram. Suger sig fast på rutan. Har varit så i flera dagar nu. Men jag tycker att den ser sjuk ut.
Den glider ner ifrån rutan. Klarar inte riktigt att suga sig fast verkar det som. Magen buktar innåt.
Färgerna är fina. Och den simmar bra, när den väl gör det.

Eftersom jag inte lyckats se den äta, så är jag rädd att jag matar den fel...

Brukar lägga i ärtor eller algaewafles när akvariet är släckt. Ancitrusen är där och äter. Men inte nuggeten.

Har någon några goda råd?

Ganska dyr fisk detta, och vill inte förlora den...
#2 - 27 september 2004 10:00
Testa gurka eller zuzzini (eller hur det nu stavas). Trä på grönsaken på en sked och låt den ligga på botten i ca en dag.

Lycka till!
#3 - 27 september 2004 10:29
Tack. Stoppade ner en gurkbit bredvid honom. Inget intresse för den än så länge.

Såg dock att han hade halkat ner från glastet och låg på rygg. Inget gott tecken. men nu sitter han på glaset igen. Hoppas han håller ut...
#4 - 27 september 2004 11:17
Vad har du för fiskar i övrigt?

Inget specialfoder såsom spirulina wafers?

Räkmix fungerar annars avsevärt bättre än gurka eller zucchini som jag aldrig fått mina malar att äta av någon gång.
#5 - 27 september 2004 11:34
Ursprungligen skickat av Tricella

Vad har du för fiskar i övrigt?

Inget specialfoder såsom spirulina wafers?

Räkmix fungerar annars avsevärt bättre än gurka eller zucchini som jag aldrig fått mina malar att äta av någon gång.

Har en ancitrus, ett par fjärilciklder, ett par dvargurami. 3 praktbotior och 11 rödmunstetror..
Inga specialfoder.

Tror att han är död inom några timmar :(
#6 - 27 september 2004 12:31
Så du har inget foder till Golden Nugget utan tillförlitar dig på att akvariets alger ska vara tillräckligt?

Man bör ha t ex Wafers som man kan ge dom så att de får ett kraftigare foder. Vi har ju aldrig samma mängd alger i akvariet som de har tillgång av i naturen.

Jag vill inte låta elak när du har det svårt med din Golden Nugget, men tyvärr är Golden Nugget aningen kräsna och då behövs god tillgång av foder för dessa...

Jag hoppas att din Golden Nugget klarar sig då det är väldigt vackra L-malar...jag har själv 2st som jag tror är ett par.
De får dela räkmix med de yngel som går i karet plus att det finns en del alger att tillgå.

Jag skulle föreslå dig att skaffa Tropical´s Green Algae Wafers eller deras Spirulina Wafers, om inte för Golden Nugget (om den dör) så för dina övriga malars överlevnad...

Lycka till, Stew.
#7 - 27 september 2004 12:39

Så du har inget foder till Golden Nugget utan tillförlitar dig på att akvariets alger ska vara tillräckligt?

Man bör ha t ex Wafers som man kan ge dom så att de får ett kraftigare foder. Vi har ju aldrig samma mängd alger i akvariet som de har tillgång av i naturen.

Jag vill inte låta elak när du har det svårt med din Golden Nugget, men tyvärr är Golden Nugget aningen kräsna och då behövs god tillgång av foder för dessa...

Jag hoppas att din Golden Nugget klarar sig då det är väldigt vackra L-malar...jag har själv 2st som jag tror är ett par.

De får dela räkmix med de yngel som går i karet plus att det finns en del alger att tillgå.

Jag skulle föreslå dig att skaffa Tropical´s Green Algae Wafers eller deras Spirulina Wafers, om inte för Golden Nugget (om den dör) så för dina övriga malars överlevnad...

Lycka till, Stew.

Skrev i grundinlägget att jag ger dem algaewafles. (Hikari Algae Wafers). Vet inte om det räknas som specialfoder eller inte. Borde inte det fungera som basmat?
#8 - 27 september 2004 12:50
Ursäkta mig Stew...

Jag missade den raden. Självklart borde det räcka. Då pekar det iallafall inte emot att han inte fått för lite tillgång till foder och samtidigt pekar det mer emot sjukdomsrelaterade problem.

Hemskt svårt att veta vad du kan göra i en sådan situation. Du tycks ju ändå gett din Golden Nugget förutsättningar nog...

Om den glider ned för rutan är den alldeles säkert sjuk och då vet jag inte vad man kan ge då problemet uppstår att utreda vad det kan vara för sjukdom.

Har du sökt info på nätet?

Vattenvärden?
#9 - 27 september 2004 13:22

Ursäkta mig Stew...

Jag missade den raden. Självklart borde det räcka. Då pekar det iallafall inte emot att han inte fått för lite tillgång till foder och samtidigt pekar det mer emot sjukdomsrelaterade problem.

Hemskt svårt att veta vad du kan göra i en sådan situation. Du tycks ju ändå gett din Golden Nugget förutsättningar nog...

Om den glider ned för rutan är den alldeles säkert sjuk och då vet jag inte vad man kan ge då problemet uppstår att utreda vad det kan vara för sjukdom.

Har du sökt info på nätet?

Vattenvärden?

Alla vattenvärden är bra. Täta vattenbyten. Bra rening. Inte överbefolkat.

Tror fortfarande att det är att han fått för lite mat. Har ju aldrig sett honom (henne???) äta.
Har varit iväg och köpt spirulina Wafers och räkmix. Men det är nog för sent :( :(

Jag uppdaterar tråden när det är dags...
#10 - 27 september 2004 19:46
Nu var den borta.
Inspekterade den innan jag skänkte den till porslinsmonstret. Såg inte värre ut än någon annan död fisk. Hade lite bruna pigmentfläckar. Väldigt små. Förmodar att det är naturligt.

RIP.
#11 - 27 september 2004 20:23
Beklagar djupt:(

Mvh Malawi´n
#12 - 27 september 2004 20:27
alltid trist att losa en mal

bor du runt gbg så har de billiga nugget på zoomässan
http://www.zoomassan.se/annons/annons.htm
#13 - 27 september 2004 21:09
Hemskt tråkigt Stew...

#14 - 27 september 2004 23:20
Trist, trist.
Hade två Panaque med liknande symptom - insjunken mage till exempel. När den ena dött flyttade jag den andra till ett eget akvarium och där kvicknade den snabbt till. Misstänker att den blev stressad av de stora fiskarna i akvariet - fem hantlar och två Pseudacanthicus - så nu går den i en burk med mindre fiskar. Det kan också ha varit några invärtes parasiter den fått med sig hemifrån, så för säkerhets skull fick den räkmix med medicin i (har glömt namnet).
mvh Daniel

Annons