Nergrävd kulfisk?

#1 - 1 maj 2004 16:34
Hej!

Kom förbi nyss mit akvarium och såg att min kulfisk (köpte den 1 vecka sen) var nergrävd i sanden så man bara såg ögon och munnen. I paniken glömde jag ta en bild innan jag grävde ut den. Men nu undrar jag om nån vet: grävde han ner sig med flit?

#2 - 2 maj 2004 13:44
hej!

Det är inget ovanligt att kulfikar gräver ner sej, min lineatus är mer under sanden än ovan. vad är det för kula du har?
#3 - 5 maj 2004 12:54
Hej!

Det skall visst vara en colomesus asellus. Men han verkar vara ledsen just nu, sitter mest på sanden och gör inget. Är faktisk lite orolig men hittar inget fel på vattnet.
#4 - 5 maj 2004 13:51
Ja gräva upp den ska du inte göra! det är bara deras sätt att gömma sig.

Fahaka - Vilken temperatur har du åt din lineatus? min låg också nergrävd för det mesta förr tills jag drog upp värmen till 27 - 28 nu är han framme för det mesta.
#5 - 5 maj 2004 13:52
BAAH fahaka?? va är det för dumnamn alex?? Visste ju inte att det var du =)
#6 - 6 maj 2004 12:33
Legg gärna någre runde stenor med farg och fasong som kulfisken, så bliver han extra lycklig. Det är dens sätt att kamuflera sig, den gräver seg ner eller kör mimik av en sten. :)
#7 - 6 maj 2004 19:30
Gosatta och fahaka, hur håller ni era lineatus? Akvarie storlek mm.
Går de med sällskap eller ensamma. Hur stora är de och hur länge har ni haft dem.

Jag har själv en, men skulle hemskt gärna ha fler. Har läst om en snubbe som håller ett flertal tillsammans och som även odlar lineatus. Jag trodde att de skulle hållas som solitärer men enligt denne man gick det ganska bra med flera, med förutsättning att de var ungefär lika stora. Vet ni nånting om odling, könsskillnader mm.

Skriv gärna och berätta om era exemplar.
MVh/puffbum
#8 - 6 maj 2004 19:45
gosattas går i ett 40L plastakvarium med ett par SAE. snart skall han få det stort.

fahaka's går i ett 54L bowfront med en juvelciklid om jag inte missminner mig. Vart han kommer ta vägen när han blir stor har jag ingen aning om.
#9 - 6 maj 2004 20:05
Shit alabama! jag som var rädd att min tank på 315 l var i minsta laget. Där ser man.

Är deras inköpta på akvarielagret nu i höstas?

Jag såg att Gosatta har sin lineatus med zebrafiskar, hur funkar det. Jag hade ett tag några botia striata tillsammans med min. Jag hoppades att de var snabba nog, men icke. Dom klippte han men jämna mellanrum och nu tror jag att det bara finns en kvar. Jag tror inte de självdog, men visst, det kanske var så, för jag fick aldrig bevittna själva slakten.

#10 - 6 maj 2004 20:38
nä de båda köptes på lagret för typ 2 månader sen, tidig vår/sen vinter.

Gosattas lineatus äter zebrafiskar.
#11 - 6 maj 2004 20:57
OK, då var det som jag misstänkte, att deras är de två övriga av de tre som de hade inne på akvarielagret i vintras. Således är jag ägare till den tredje.

#12 - 6 maj 2004 21:16
växer din ochså väldigt långsamt?
#13 - 6 maj 2004 21:57
Tja! jag ser ingen större skillnad i storlek från när jag köpte den!

Nu när du säger att deras går i 50 l kar så funderar jag på att slänga över min i ett hundra liters så länge, och äntligen göra ett bräckvattens akvarium av mitt 315 l. Jag var orolig att 315 l var för litet, men det är det bevisligen inte då. Men jag antar om den nu skall ta en storlek på uppemot 35 ca så är det nog läge att skaffa ett sjuhelvetes stort akvarium framöver.

Vet du vad fahaka och gosatta har för framtidsplaner för sina lineatus, för jag förutsätter att de inte tänker hålla dem i ett "studentrum" för evigt.
#14 - 7 maj 2004 06:32
Hoppas du inte tänker hålla lineatusen i ett bräck kar? det är ju en rent sötvattensgående kulfisk.

Zebrafiskar fungerade ett tag med lineatusen men en efter en gick dom ner =) Dom siamesiska algätarna har på något sätt klarat sig och även så dom två sorgmanteltetrorna som går med honom nu (dom är dock tänkta som mat)

Mina har vuxit en del och framför allt sen jag stoppade ner värme till honom, han blev som en ny fisk.

Framtidsplaner: Ja ett bra mycket större kar ska han få, min förhoppning är ett två meters kar som ska delas upp i två till en lineatus del och en flowerhorn del, men det är som sagt bara drömmar en så länge =) ..Exakt vad det blri vet jag när jag har flyttat. Dock tror jag att ditt 315L kar räcker alldeles utmärkt.

PS.
Daniel är rätt dålig på tidsuppfattning verkar det som ;) våra är bra mycket äldre en två månader! Daniel bladfiskarna köptes för typ två månader sen =)
DS.
#15 - 7 maj 2004 07:31
Min lineatus skall under inga omständigheter ner i nått bräckvattenkar, däremot fundrar jag på att göra om mitt 315 till ett, och sålänge stoppa ner lineatusen i ett 100l, tills den blivit lite större. Men det får bli efter sommaren när jag kommer hem igen.

Era lineatus, e dom fortfarande inhandlade på akvarielagret i sthlm? Hur länge har du haft den och hur mycket har den växt på den tiden.
Min är väldigt aktiv och ligger nergrävd mindra ofta. Men större, nja det tycker jag inte den har blivit. Tror du verkligen att jag kan hålla den i ett 315 l livet ut, eller bör jag byta upp mig framöver? jag menar den kan ju bli uppemot 40 cm som fullvuxen. Hur kul e det då att simma runt på 90x70x50 cm. Såg bilderna på din hemsida, snygga!
#16 - 7 maj 2004 07:51
Japps dom kommer ifrån lagret så är säkerligen samma sändning (för e enda gången jag har sett sådana där) Vet itne riktigt hur länge jag har haft den, sen i vintras iaf (bra mycke längre en två månader iaf =) ) .. Min har vuxit med iaf 2 - 3 cm skulle jag säga men då har jag matat den rätt rejält, upp till fyra fem gånger om dagen ibland.

315 lär räcka länge iaf sen får man ju se hur stora dom faktist blir och hur aktiva dom är men tror inte du behöver börja oroa dig enu iaf. =)
#17 - 10 maj 2004 11:31
Min har satt igång att växa nu efter att jag höjde tempraturen, så på ungefär 1-2 månader har han vuxit 2cm =)

Annons