Neontetrornas ögon...

#1 - 28 september 2008 15:29
Har vita pricksjukan i mitt akvarium, det är under behandling just nu, och alla fiskar förrutom en molly(som har 2 små prickar kvar) är friska.
Men igår hittade jag 2 neontetror döda, och några till som inte verkar friska, det jag kan säga är att deras ögon har blivit "uppsvällda" och att fenan inte ser frisk ut, "ser lite smått halvtrasig/sliten ut)
Har kollat vattnet och alla värdena ser bra ut förrutom GHsom är lite högt.

Vad kan det vara?
#2 - 29 september 2008 17:28
#3 - 30 september 2008 09:57
En till tetra död, ingen som har en aning om vad det kan vara? , behöver hjälp...[:(]
#4 - 30 september 2008 11:27
Du har nog fått en efterföljande bakterieinfektion. Kör behandlingen för vita prick klar, och medicinera sedan med något antibakteriellt medel, t ex Tetra General Tonic.
#5 - 30 september 2008 11:59
Tackar för svaret :) ska behandla med det och får hoppas på att några av tetrorna överlever.
Mvh Josefin
#6 - 30 september 2008 12:16
Och se karet som nystartat, eftersom de flesta bakterier går hädan med den medicineringen:).
#7 - 30 september 2008 14:29
ansjo skrev:
Och se karet som nystartat, eftersom de flesta bakterier går hädan med den medicineringen:).

Nja, Tetra säger att deras General Tonic inte skadar växter eller filterbakterier "vid korrekt användning". Se t ex http://www.akvarieshopen.com/tetra-general-tonic-100-ml-p-978.html.

Själv vet jag inte hur det ligger till med det, dock.
#8 - 30 september 2008 14:56
Nja, det var inte bara den kuren jag tänkte på, utan först en släng med vita prick medicin och sedan ytterligare en kur med en annan medicin på det kan slå ut en hel del gojs;).
#9 - 4 oktober 2008 18:32
En liten uppdatering:

Behandlade mot vita prick, och gjorde 2 efterbehandlingar.
Vart ingen förbättring, fler neontetror dog + en mal.
Var på djuraffären och frågade efter något antibakteriellt medel, men det enda dom hade var ett medel som heter "eSHa 2000", vilket ska vara något "multifunktions preparat", Har nu behandlat med det i 3 dagar, men tycker inte att fiskarna mår bättre, i och för sig så har ingen dött, men dom verkar ju inte må bättre.
På förpackningen står det att man ska behandla i 3 dagar. Dag 1: 25 droppar, dag 2: 12 dr och dag 3: 12 dr. Och det har jag gjort.

Men då jag inte ser någon förbättring :(, ska jag avvakta någon/några dagar och se om dom mår bättre eller ska jag behandla igen med "extra stark dosering" ?
Mvh Josefin J
#10 - 5 oktober 2008 20:13
Ingen fisk har dött än så länge, men en neontetra ser riktigt dålig ut, äter och verkar pigg. En segelfensmolly har fortfarande 3 prickar kvar av vita prick sjukan...

Ingen som har något tips på hur jag ska göra?:(
#11 - 6 oktober 2008 07:58
Vita prick kan behövas ett par doser medicinering innan den försvinner, och detta kan även innebära att du medicinerar med två olika preparat om inte de första kurerna hjälper.

Annons