Neontetrorna är borta!

#1 - 27 februari 2006 10:08
Hej!

När vi kom hem efter en veckas semester så var
fyra neontetror som uppslukade av intet! Var är dom
nånstans??? Funderar på att nån annan firre har ätit upp
dom men isåfall vilken? Jag har 2 kyssguramis, 10 svarta neontetror,
1 kampfiskhanne 3 black molly och dom 11 neontetror som är kvar.
Jag fattar inte var dom är!!!
:confused: :confused: :confused:
#2 - 27 februari 2006 10:15
min kamphane käkade upp hälften av mina neoner, så det kanske är den som är boven? fast jag har för mig att kyssgurami är lite halvstora, så dom kanske det kan vara också?
Bilagor:
#3 - 27 februari 2006 10:18
Kampfisken kan det nog vara men kyssguramin är
den enda fisk jag är säker på att det inte kan vara
eftersom de är vegetarianer.
#4 - 27 februari 2006 10:38
Dom har antagligen dött av sjukdom eller liknande, sedan har alla andra invånare kalasat på liken.
#5 - 27 februari 2006 10:48
Jaaa...så är det säkert.
Tack för svaret!
#6 - 28 februari 2006 02:20
[quote=Lilla_Cilla] fast jag har för mig att kyssgurami är lite halvstora, så dom kanske det kan vara också?[/quote]

tja kallar man fisk som blr upp till 35cm för halvstor ;)
#7 - 28 februari 2006 07:59
Enligt denna länk:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239
är Kyssguramin köttätare!
#8 - 28 februari 2006 09:12
http://filaman.ifm-geomar.de/TrophicEco/FoodItemsList.cfm?vstockcode=516&genus=Helostoma&species=temminkii

Enligt denna länk äter dom lite av varje - åtminstone i Kambodja. I akvarium brukar fiskar vara mindre kinkiga eftersom det inte finns så många olika sorters foder att välja bland
#9 - 1 mars 2006 10:50
[quote=laerni]Enligt denna länk:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=239
är Kyssguramin köttätare![/quote]

Väldigt konstigt. Alla säger att de inte är det och om de är det är det om
de är fullvuxna, mina är bara 7 och 5 cm. Dessutom har Kjell
eller Christian (minns inte vem) skrivit att dom inte kan
garantera att allt som står är sant.
#10 - 1 mars 2006 16:57
.... mina blev bara ca,10 cm....
:) johanna;P
#11 - 1 mars 2006 17:12
På akvarieutsällningen i gbg var det ett par som var 30 år gamla...och de var runt 28-29 cm...så jag tror inte du beöver oroa dig för att det ska bli så stora...om du inte vill vänta i 30:D
#12 - 1 mars 2006 17:23
Nja, det verkar inte så lockande. om dom blir så stora
köper jag nog ett annat akvariun till dom.
#13 - 18 mars 2006 11:30
Nu är det bara åtta tetror kvar men dom vill inte dö som tur är.
#14 - 20 mars 2006 15:06
Jag gissar att de har dött av någon orsak och sedan blivit uppätna. Jag tro att nästan alla fiskar är asätare!
#15 - 20 mars 2006 18:25
Hej
Neontetror är ett mysterium.Jag har haft 10 sedan 5 neontetror(inte speciellt små) i ett litet akvarium med en(1) kampfisk.Antalet minskade succesivt.Det märkliga är att dom ofta försvann på natten.
Pigga på kvällen borta på morgonen.
Ingen av dessa neontetror var på något sätt synligt sjuka.
MVH Marita
#16 - 28 mars 2006 20:43
Mina neontetror, särskilt i ett akvarium jag hade tidigare, är alltid borta på morgonen. Det tar några timmar efter akvariet tänts innan de tittar fram.

De jag har nu är lite snabbare men man får vänta iaf 1-2 h innan man hittar alla.
#17 - 29 mars 2006 20:21
[quote=martal]Hej
Neontetror är ett mysterium.Jag har haft 10 sedan 5 neontetror(inte speciellt små) i ett litet akvarium med en(1) kampfisk.Antalet minskade succesivt.Det märkliga är att dom ofta försvann på natten.
Pigga på kvällen borta på morgonen.
Ingen av dessa neontetror var på något sätt synligt sjuka.
MVH Marita[/quote]

Spårlöst försvunnen under natten brukar innebära en sak och det är att det är någon som käkar upp dom, min erfarenhet. Och min erfarenhet av hungriga slöjstjärtar.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 29 mars 2006 20:31
[quote=Joachim.S]På akvarieutsällningen i gbg var det ett par som var 30 år gamla...och de var runt 28-29 cm...så jag tror inte du beöver oroa dig för att det ska bli så stora...om du inte vill vänta i 30:D[/quote]
Fast den storleken tog det definitivt inte 30 år för dom att nå;)
#19 - 3 april 2006 07:16
Mina två hongkong algätare på typ 4 cm försvann båda två inom loppet av en vecka fast jag endast har två kopparbarber i mitt 110 liters akvarium... Kan det vara de eller? [:-28]
#20 - 3 april 2006 14:52
[quote=Tinet]Mina två hongkong algätare på typ 4 cm försvann båda två inom loppet av en vecka fast jag endast har två kopparbarber i mitt 110 liters akvarium... Kan det vara de eller? [:-28][/quote]

Om du har några frågor får du skapa en egen tråd, här pratar
vi om neontetror.
#21 - 3 april 2006 15:58
[quote=moj]Om du har några frågor får du skapa en egen tråd, här pratar
vi om neontetror.[/quote]

Jag får prata om vad fan jag vill, dessutom var inte mitt svar helt offtopic då det också hade med försvunna fiskar att göra. Du äger inte denna diskussion endast för att du skapade den. Dessutom hade ditt inlägg inte heller ngt med neontetror att göra så du kanske borde skapa en ny diskussion tillägnad endast mig eller vad säger du? Typ med rubriken "Tinet, skriv i en separat diskussion att dina icke-neontetror är borta" Det vore faktiskt ganska smickrande med så mycket uppmärksamhet. Okey?
#22 - 5 april 2006 08:40
Skapa ett forum med allmänna fiskfrågor,
ancistrus är också en art som kan vara bra på att gömma sig och halka in ibland. Troode jag råkat ut för mysteriet med det slutna rummet nyss, då hon plötsligt dök upp från ingenstans.

Annons